arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۱۰۲۷
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۲ - ۱۶ بهمن ۱۴۰۰

تشابه تغییرات مغزی بیماران کرونایی با مبتلایان آلزایمر

برخی مطالعات جدید حکایت از آن دارند که، تغییرات مشابه آلزایمر در مغز بیماران کرونایی مشاهده می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برخی مطالعات جدید حکایت از آن دارند که، تغییرات مشابه آلزایمر در مغز بیماران کرونایی مشاهده می‌شود.

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب به نقل از رویترز، مطالعاتی کوچک نشان داده است افرادی که بر اثر کرونای شدید می‌میرند، ناهنجاری‌های مغزی شبیه به تغییرات مشاهده شده در بیماری آلزایمر دارند، در این حالت، تجمع پروتئینی به نام تاو در داخل سلول‌های مغز و مقادیر غیر طبیعی پروتئین بتا آمیلوئید در پلاک‌های آمیلوئید تجمع می‌یابد.

تشابه تغییرات مغزی بیماران کرونایی با مبتلایان آلزایمر

دکتر اندرو مارکز و همکارانش در دانشگاه کلمبیا، مغز ۱۰ بیمار مبتلا به کرونا را مطالعه کردند و نقایصی را در پروتئین‌هایی به نام گیرنده‌های رایانودین را یافتند که عبور کلسیم به سلول‌ها را کنترل می‌کنند.  در بیماری آلزایمر، گیرنده‌های رایانودین معیوب با تجمع تاو در به اصطلاح درهم‌تنه‌های نوروفیبریلاری مرتبط هستند.  تیم کلمبیا روز پنجشنبه در مورد آلزایمر و زوال عقل گزارش داد که این گره‌ها در سطوح بالایی در مغز بیماران کرونا وجود داشت.

 بر اساس گزارش‌هایی که در  The Lancet به صورت آنلاین ارسال شده است، تیم‌های تحقیقاتی دیگر به دنبال سطوح آمیلوئید غیرطبیعی در مغز بیماران کرونایی بوده‌اند.

تشابه تغییرات مغزی بیماران کرونایی با مبتلایان آلزایمر

در تمام مطالعات، بیماران شدیدترین اشکال کرونا را تجربه کرده بودند.  مارکز گفت، اگر تغییرات مشابهی در مغز بیماران مبتلا به بیماری خفیف‌تر رخ دهد، ممکن است به توضیح «مه مغزی» مرتبط با کرونای طولانی‌تر کمک کند.  وی افزود: "بیماران مبتلا به کرونای شدید ممکن است در آینده در معرض خطر ابتلا به زوال عقل باشند، اما هنوز زود است که بدانیم.  توصیه ما یک دوز واکسن تقویت کننده (دوز سوم) است که از ابتلا به ویروس جلوگیری کند. با این روش، اگر به کرونا مبتلا شوید، احتمالاً نخواهید مرد، اما ما هنوز چیز‌های زیادی در مورد اثرات طولانی مدت آن نمی‌دانیم. "

یک مطالعه جدید تأیید می‌کند که سالمندان می‌توانند با خیال راحت واکسن آنفولانزا با دوز بالا و دوز سوم واکسن کرونا را به طور همزمان دریافت کنند.

نظرات بینندگان