arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۱۷۳۳
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۵ - ۲۰ بهمن ۱۴۰۰

هشدار خطر آتش سوزی برای برخی خودرو‌های هیوندای و کیا

دو گروه خودروسازی هیوندای و کیا به دارندگان نزدیک به ۴۸۵۰۰۰ وسیله نقلیه در ایالات متحده اعلام کردند که خودرو‌های خود  را در فضای باز پارک کنند، زیرا حتی اگر موتور‌ها خاموش باشند ممکن است آتش بگیرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دو گروه خودروسازی هیوندای و کیا به دارندگان نزدیک به ۴۸۵۰۰۰ وسیله نقلیه در ایالات متحده اعلام کردند که خودرو‌های خود  را در فضای باز پارک کنند، زیرا حتی اگر موتور‌ها خاموش باشند ممکن است آتش بگیرند.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب به نقل از نیویورک پست، فراخوان‌های این دو خودروساز کره‌ای یکی از جدیدترین مشکلات آتش سوزی و خرابی موتور است که این شرکت‌ها را در شش سال گذشته تحت فشار قرار داده است.

این بار مشکل آلودگی در ماژول کنترل ترمز ضد قفل است که می‌تواند باعث اتصال برق شود.  این امر خطر آتش سوزی را در هنگام رانندگی یا پارک خودرو افزایش می‌دهد.

هشدار خطر آتش سوزی برای برخی خودرو‌های هیوندای و کیا

برخی از شاسی بلند‌های کیا اسپورتیج از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ و سدان K۹۰۰ از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ تحت تأثیر قرار می‌گیرند.  هیوندای‌های فراخوان شده، شامل برخی از شاسی بلند‌های سانتافه ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸، سانتافه اسپورت ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸، سانتافه XL ۲۰۱۹ و شاسی بلند‌های توسان ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ هستند.

این خودروسازان می‌گویند که ۱۱ گزارش از آتش سوزی در ایالات متحده دارند، اما هیچ تلفاتی نداشته اند. اسنادی که روز سه‌شنبه توسط تنظیم‌کننده‌های ایمنی ایالات متحده منتشر شد، می‌گوید مالکان باید خودرو‌ها را بیرون و دور از سازه‌ها پارک کنند تا زمانی که تعمیرات انجام شود.

نمایندگی ها، فیوز را تعویض خواهند کرد.  علاوه بر این، نمایندگی‌های هیوندای، ماژول‌های کنترل را بررسی کرده و در صورت نیاز آن‌ها را تعویض خواهند کرد.  هیوندای از ۵ آوریل نامه‌های فراخوان را پست می‌کند و کیا آن‌ها را ۳۱ مارس ارسال می‌کند، اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه می‌گوید مالکان می‌توانند به  www.nhtsa.gov مراجعه کرده  و شماره شناسایی ۱۷ رقمی وسیله نقلیه خود را وارد کنند تا ببینند آیا خودروی آن‌ها در حال فراخوان است یا خیر.

هشدار خطر آتش سوزی برای برخی خودرو‌های هیوندای و کیا

هیوندای گفت که وقتی نقص ایمنی را پیدا می‌کند "ما سریع و کارآمد برای فراخوانی خودرو و رفع مشکل بدون هیچ هزینه‌ای برای مشتریان متضرر اقدام می‌کنیم. "
این شرکت گفت علائم هشداردهنده‌ای وجود دارد که رانندگان می‌توانند آن‌ها را ببینند یا بو کنند.  چراغ هشدار ترمز ضد قفل ممکن است روشن شود و آن‌ها بوی سوختن یا ذوب شدن چیزی را حس کنند یا دود خروجی از محفظه موتور را ببینند.

فراخوان‌های روز سه شنبه پس از آن صورت می‌گیرد که اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه‌های ایالات متحده یک سری تحقیقات را در مورد آتش سوزی در محفظه موتور که خودروسازان کره‌ای را به ستوه آورده است، افزایش داد.


اولین فراخوان از شرکت‌های مرتبط با خرابی و آتش سوزی موتور به سپتامبر ۲۰۱۵ می‌رسد. طبق اسناد NHTSA،  از آن زمان تاکنون حداقل ۸ فراخوان دیگر برای مجموعه‌ای از مشکلات موتور صادر کرده اند. مایکل بروکس، مشاور ارشد مرکز غیرانتفاعی ایمنی خودرو، گفت که فراخوان‌های روز سه‌شنبه با مشکل خرابی موتور که باعث بیشتر فراخوان‌های آتش سوزی قبلی کیا و هیوندای شده بود، متفاوت است.  او گفت: "اگرچه NHTSA این اختیار را دارد که دستور فراخوان و به طور بالقوه بازخرید همه خودرو‌های آسیب دیده را بدهد، نقص آتش سوزی جداگانه‌ای که میلیون‌ها خودروی هیوندای را در چندین سال مدل گرفتار کرده است، این کار را بسیار دشوار می‌کند. "

هشدار خطر آتش سوزی برای برخی خودرو‌های هیوندای و کیا

در نوامبر سال ۲۰۲۰، NHTSA اعلام  کرد که کیا و هیوندای باید ۱۳۷ میلیون دلار جریمه و برای بهبود ایمنی بپردازند، زیرا آن‌ها خیلی کند حرکت کردند و بیش از ۱ میلیون وسیله نقلیه با موتور‌های خراب را فراخوانی نکردند.  جریمه‌ها تحقیقات قبلی در مورد رفتار شرکت‌ها را که شامل فراخوان چندین مدل مربوط به سال مدل ۲۰۱۱ بود، حل کرد.

قرار بود کیا، ۲۷ میلیون دلار بپردازد و ۱۶ میلیون دلار در اقدامات ایمنی سرمایه گذاری کند.  NHTSA گفت تا زمانی که کیا شرایط ایمنی را رعایت کند، پرداخت ۲۷ میلیون دلار دیگر به تعویق خواهد افتاد.

کیا اتهامات ایالات متحده را رد کرد، اما گفت که می‌خواهد از یک مبارزه قانونی طولانی جلوگیری کند، داده‌های جمع آوری شده توسط مرکز ایمنی خودرو نشان می‌دهد که بیش از ۳۰ فراخوان مربوط به آتش سوزی و موتور در ایالات متحده از هیوندای و کیا از سال ۲۰۱۵ تاکنون انجام شده است. این فراخوان‌ها شامل بیش از ۲۰ مدل از سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۲۱ است که در مجموع بیش از ۸.۴ میلیون خودرو را شامل می‌شود.

بسیاری از فراخوان‌ها شامل نقص‌هایی در ساخت می‌شد که مانع از عبور روغن از داخل بلوک موتور شد.  بسیاری درگیر تعویض موتور‌های گران قیمت بودند
هیوندای و کیا همچنین یک "کمپین بهبود محصول" در ایالات متحده تشکیل دادند که ۳.۷ میلیون خودرو را تحت پوشش قرار داد تا نرم‌افزاری را نصب کنند که به رانندگان از خرابی‌های احتمالی موتور هشدار دهد.

نظرات بینندگان