arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۳۴۵۷
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۲۰ - ۳۰ بهمن ۱۴۰۰

آیا استرس تنها دلیل حمله قلبی است؟

حداقل یکبار به همه افرادی که استرس زیادی را تجربه می‌کنند، گفته شده است که استرس می‌تواند آن‌ها را بکشد،  یا، استرس می‌تواند زندگی آن‌ها را کوتاه کند. اما آیا واقعاً می‌تواند؟  آیا استرس می‌تواند منجر به حملات قلبی یا سایر مسائلی شود که می‌تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد؟
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حداقل یکبار به همه افرادی که استرس زیادی را تجربه می‌کنند، گفته شده است که استرس می‌تواند آن‌ها را بکشد، یا، استرس می‌تواند زندگی آن‌ها را کوتاه کند. اما آیا واقعاً می‌تواند؟  آیا استرس می‌تواند منجر به حملات قلبی یا سایر مسائلی شود که می‌تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد؟

به گزارش سرویس خواندنی‌های انتخاب به نقل از هلث لاین، طبق تحقیقات، استرس، می‌تواند با مشکلات سلامت قلبی عروقی از جمله فشار خون بالا، حمله قلبی و سکته مغزی مرتبط باشد.

در واقع، استرس روانی ممکن است به اندازه عوامل خطر قلبی سنتی برای سلامت قلب خطرناک باشد، مانند:

چاقی

فشار خون بالا

سیگار کشیدن

کلسترول بالا

عدم تحرک بدنی

استرس همیشه یک چیز منفی نیست و در واقع می‌تواند مفید باشد.

استرس کوتاه مدت می‌تواند به شما انرژی بدهد تا یک پروژه را به پایان برسانید یا به یک ضرب الاجل کار‌های مهم خود برسید.  این ویژگی،   می‌تواند شما را به عملکرد بهتر در یک سخنرانی عمومی تشویق کند.  می‌تواند به شما در تصمیم گیری در چند ثانیه کمک کند، مثلاً در موقعیت‌های تهدید کننده زندگی، حتی می‌توانید در لحظات شادی مانند ازدواج، خرید خانه جدید یا ملاقات با افراد جدید استرس داشته باشید.

اما استرس بیش از حد و استرس در مواقعی که در موقعیت تهدیدکننده‌ای قرار ندارید،   می‌تواند برای سلامت کلی و سلامت قلب شما خطرناک باشد. استرس طولانی مدت (مزمن) ممکن است نتیجه نگرانی‌های مداوم در مورد شغل، رابطه، وضعیت سلامتی یا شرایط اقتصادی باشد و ممکن است خود را به صورت زیر نشان دهد:

تحریک پذیری

افسردگی

اضطراب

نشخوار فکری

غم و اندوه

استرس مزمن می‌تواند علائمی مانند موارد زیر را داشته باشد:

عضلات منقبض

انرژی کم

بیخوابی

سردرد

ناراحتی معده

استرس مزمن همچنین ممکن است باعث شود احساس کنید که کنترل احساسات یا اعمال خود را ندارید و ممکن است بیشتر اوقات نوسانات خلقی داشته باشید. استرس همچنین مرکز ترس در  مغز شما را تحریک می‌کند که حتی در موقعیت‌های روزمره مانند کار یا رانندگی با ماشین.  سیل کورتیزول، (یک هورمون استرس) را به بدن شما می‌فرستد تا به استرس "پاسخ" بدهد.

با گذشت زمان، افزایش سطح هورمون‌های استرس می‌تواند منجر به مجموعه‌ای از اثرات ناخواسته شود، مانند:

فشار خون بالا

افزایش التهابمنبع مورد اعتماد

کاهش جریان خونمنبع مورد اعتمادبه قلب

خطر حمله قلبی و سکته مغزی بیشتر است

آیا استرس تنها دلیل حمله قلبی است؟

استرس می‌تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد؟

استرس می‌تواند بر بسیاری از قسمت‌های بدن، به ویژه قلب و سیستم قلبی عروقی شما تأثیر بگذارد.


شرکت‌کنندگان در این مطالعه تست‌های استرس جسمی و روانی استاندارد شده‌ای داشتند و تأثیر آن آزمایش‌ها بر جریان خون به قلب آن‌ها اندازه‌گیری شد و این تجزیه و تحلیل نشان داد که استرس روانی در طول یک یا هر دو آزمایش مطالعه بر قلب شرکت کنندگان تأثیر بیشتری می‌گذارد.  شرکت‌کنندگانی که تحت فشار روانی قرار گرفتند نیز در سال‌های پس از آزمایش‌ها احتمال حمله قلبی غیرکشنده یا مرگ بر اثر بیماری قلبی عروقی داشتند.

به عبارت دیگر، استرس تأثیر قابل توجهی بر سلامت قلب شما می‌گذارد و خطر حمله قلبی و سکته را برای سال‌های آینده نیز افزایش می‌دهد، در میان نکات مثبت دیگر، تحقیقات به ناحیه‌ای از مغز به نام آمیگدال اشاره می‌کند تا پاسخ به استرس را توضیح دهد.  آمیگدال به عنوان "مرکز ترس" مغز نیز شناخته می‌شود.

وقتی احساس استرس یا اضطراب می‌کنید، آمیگدال روشن می‌شود و سیل هورمون‌های استرس را به بدن شما می‌فرستد تا پاسخ جنگ یا گریز را فعال کند.  همچنین جریان خون به قلب را کاهش می‌دهد که قلب شما را از اکسیژن و مواد مغذی بسیار مورد نیاز محروم می‌کند.

در شرایط تهدید کننده زندگی، این امر ضروری است.  شما را برای جنگیدن برای زندگی یا فرار آماده می‌کند.  اما در یک روز کاری عادی که رئیس یا همکارتان شما را ناراحت کرده است، این پاسخ طبیعی چندان مفید نیست.

با گذشت زمان، این سطح ثابت هورمون می‌تواند فشار خون شما را افزایش دهد.  همچنین می‌تواند منجر به این موارد شود:

التهاب در شریان‌های شما

سطوح بالاتر چربی بدن

مقاومت به انسولین بیشتر

همه این اثرات می‌تواند باعث ایجاد پلاک و بیماری شریانی شود که خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش می‌دهد.

نظرات بینندگان