arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۴۰۴۹
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۰۰ - ۰۴ اسفند ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۳ اسفند ۱۳۷۷: یونسی وزیر اطلاعات گفت علاوه بر تردیدى که در مورد سعید امامی وجود دارد، یکی از عوامل قتل‌های زنجیره‌ای یهودى‌زاده است و همین باعث احتمال نفوذ اسراییل شده

خاطرات آیت الله هاشمی: آقاى [علی] يونسى آمد. براى [گرفتن رأی اعتماد جهت تصدی] وزارت اطلاعات، به مجلس معرفى شده است. گزارشى از وضع پرونده قتل‌ها داد و گفت، يكى از متهمان (صادق [مهدوی = مهرداد عالیخانی])، يهودى‌زاده است‌كه پدرش اسلام اختيار كرده و همين باعث احتمال نفوذ اسرایيل شده، علاوه بر ترديدى كه در مورد سعيد اسلامى هست. براى آينده وزارت اطلاعات، مشورت‌كرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

جمعى از فرماندهان نظامى مقاومت اسلامى لبنان آمدند. آقاى [قاسم] سليمانى، [فرمانده سپاه قدس] و فرمانده عسگر گزارشى دادند و از وضع اقتصادى و سياسى و امنيتى ايران و نيز وضع وفادارى سُنى‌هاى مرزنشين كشور سئوالاتى داشتند. برايشان در تقويت راه جهاد و مقاومت صحبت كردم و جواب سئوالات را دادم.

آقاى [سیدرضا] زواره‌اى، [رییس سازمان ثبت اسناد و املاک] آمد و گفت، اموركشور رها و كشور بى‌صاحب و مديريت‌ها متزلزل است. به دفتر رهبرى، انتقاد داشت كه وقت ملاقات به ايشان نداده و نيز از آقاى [محمد] يزدى، [رییس قوه قضاییه] كه مانع پرونده‌سازى‌هاى سازمان بازرسى‌كل‌كشور عليه خود ايشان و بستگانشان نشده و نيز از وزارت اطلاعات، انتقاد داشت.

آقاى [حبیب‌الله] محمديان، [نماینده ولی‌فقیه در استان سیستان و بلوچستان و] امام‌جمعه زاهدان آمد. عبا و قبا و چاى و چادر، سوغاتى‌آورد و از ضعف مديريت‌كشور و كُند شدن سازندگى و تُند شدن اهل‌سنت و كُردها و بلوچ‌ها و هرج و مرج مطبوعات و ادعاى جديد بودن توسعه سياسى، انتقاد داشت و گفت، به هركس برمى‌خورد، اظهار حسرت مى‌شنود، از وضعى كه در زمان سازندگي بوده و آرزوى برگشت آن وضع را دارد. از دفتر رهبرى، به خاطر نصب نماينده مخصوص اهل‎سنت در سيستان و بلوچستان و ندادن وقت ملاقات‌گله دارد؛ به‌خصوص‌كه سوابق دوستى زياد با رهبري دارد.

عصر [آقای یوسف محمد السمیط]، وزير تبليغات كويت و جمع زيادى از همراهان آمدند. مذاكرات، دوستانه و تشريفاتى بود و گله و شكايت از عراق و از سفر قم، اظهار رضايت كرد.

آقاى [علی] يونسى آمد. براى [گرفتن رأی اعتماد جهت تصدی] وزارت اطلاعات، به مجلس معرفى شده است. گزارشى از وضع پرونده قتل‌ها داد و گفت، يكى از متهمان (صادق [مهدوی = مهرداد عالیخانی])، يهودى‌زاده است‌كه پدرش اسلام اختيار كرده و همين باعث احتمال نفوذ اسرایيل شده، علاوه بر ترديدى كه در مورد سعيد اسلامى هست. براى آينده وزارت اطلاعات، مشورت‌كرد. گفتم، در مورد تحركات اخيركُردها در موضوع [عبدالله] اوجالان، سياست جلب اعتماد و همكارى مردم، به جاى ارعاب و هوشيارى، مهم است.

آقاى [علیرضا] معيرى، سفيرمان در فرانسه آمد.گزارشى از مقدمات سفر آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور] به فرانسه داد و گفت، دو مشكل هست كه بايد رفع شود؛ يكى اينكه سفر از نوع مهم و رسمي آن باشد كه در فرانسه دو نوع سفر است و هنوز نپذيرفته‌اند و نيز مشكل وضع شام كه در فرانسه، مرسوم است که شراب سر ميز شام باشد. گفت، آقاى [ژاک] شيراك، [رییس‌جمهور فرانسه]، قول داده‌كه از نفود خودش در صندوق بين‌المللى پول، براى تصويب وام مورد تقاضاى ايران، استفاده كند.

در اخبار داخلى، جرايد چپ، سروصداى زيادى در خصوص سلب صلاحيت جمعى از نامزدهاى [انتخابات] شوراها وجود دارد. در اخبار خارجى، مسأله كوزوو جدى‌تر شده و تاكنون به توافق نرسيده‌اند؛ با اينكه سه روز مهلت تمديد شده كه فردا اين مهلت هم تمام مى‌شود. صربستان با دخالت قواى ناتو، مخالف است.

[آقای عمرالبشیر]، ریيس‌جمهور سودان، اظهارآمادگى‌كرده است، دربارة تجزيه سودان مذاكره كند كه خيلى عجيب و غيرمنتظره است. اخبار تأييد نشده، از مخالفت مردمى در عراق، به خاطر شهادت آقاى [سیدمحمد] صدر مى‌رسد. امروز در سنندج هم بين مردمى كه براى [عبدالله] اوجالان، تظاهرات مى‌كرده‌اند، با نيروى انتظامي، درگيرى‌هاى بيشترى پيش‌آمده است.

نظرات بینندگان