arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۷۰۶۰
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۲۳ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۳ اسفند ۱۳۷۷: از نگرانی‌های دو نفر از اعضای ارشد وزارت اطلاعات تا خرید ۲۰ ایرباس از فرانسه

خاطرات آیت الله هاشمی: آقاى [احمدرضا]کاظمى، مدیرعامل هما [= شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی]آمد. در زمان دولت سازندگی، مذاکرات خرید ۲۰ هواپیمای ایرباس از فرانسه به نتیجه رسیده بود که در دولت جدید، متوقف شده است. گفت، اخیراً همان پکیچ را احیا کرده‌اند و از من خواست که به آقاى [محسن]نوربخش، [رییس‌کل بانک مرکزی]، بگویم که ارز پیش‌قسط را بدهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

مصاحبه‌اى با صداوسيما، براى سالگرد مجمع تشخيص مصلحت نظام داشتم كه عملكرد و جايگاه قانونى آن را توضيح دادم. آقاى [غلامرضا] فروزش، [عضو شورای شهر تهران] آمد. از ياسر و فائزه تشكر نمود كه در تبليغات انتخابات، به ايشان كمك‌كردند و گفت، 500 نفر از همكاران سابق جهادى، در ستادهاى تبليغات او كار مى‌كرده‌اند. احتمال تقلب وزارت‌كشور در شمارش آرا را جدى مى‌داند و مثل آقاى [سیدمحمد] غرضى مى‌گويد، اول كار كه معلوم شد، از ديگران جلو هستند، چپي‌ها، احتمالاً براى آرايش‌آرا، برنامه‌ريزى‌كردند. براى سياست اداره شهرتهران، و نيز انتخاب شهردار تهران، مشورت‌كرد و براى سمت معاونت مركز تحقيقات [استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام]، اعلان موافقت و خوشحالى‌كرد.

آقاى [حبیب‌الله] عجايبى، معاون [اشتغال] وزيركار و امور اجتماعی آمد وگفت، امروزكارگران وكارفرماها و صاحبان صنايع، قدر خدمات و برنامه‌هاى دولت شما را مى‌دانند. از سرعت رشد بيكارى و خطرآفرين بودن آن براى آينده، اظهارنگرانى‌كرد وگفت، نرخ بيكاري كه در پايان دولت سازندگي به 9 درصد، كاهش يافته بود، اكنون به 14درصد رسيده و مرتباً زياد مى‌شود؛ چون بايد سالیانه 700 هزار شغل، براى كارجويان جديد به‌ وجود آورد و100هزار شغل هم براى بيكاران فعلى‌كه دولت با برنامه‌هايش، نيمى از اين اعداد را تأمين نمى‌كند.

از مشكلات بسيارى از واحدهاى صنعتى در حال‌كار، در اثركمى نقدينگى و يا ارز گفت و از فشارى كه براى تغيير قانون كار، بعد از من به‌ وجود آمده، شكايت كرد. خطر تفرقه و تنازع گروه‌هاى سياسى را هم مهم مى‌داند و از بى‌صفایى بعضى از همكاران دولت من در شرايط فعلى،گلايه داشت كه از گذشته افتخارآميز خود، دفاع نمى‌كنند.

عصر، آقايان [احمد] شفيعى و [امیر] تهرانى از وزارت اطلاعات آمدند. از آقاى [عطاءالله] مهاجرانى، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی]، به خاطر اجازه دادن به رسميت يافتن كانون نويسندگان، شكايت كردندكه هيچ وقت تاكنون رسمى نبوده‌اند و نيز به خاطر دادن جايزه به چند نويسنده ضدانقلاب. به طوركلى از روند امور كشور، اظهار نگرانى‌كردند و گفتند، اگر به اين روال پيش برود، در انتخابات‌هاى آينده، طرفداران حكومت دينى در اقليت قرار مى‌گيرند و از من خواستند كه فكرى بكنم. گفتند، در محافل انقلابى و اسلامى‌ها، اميدشان فقط به شماست و فكر مى‌كنند كه شما براى اين شرايط، مثل گذشته برنامه داريد و اصرار داشتند كه وارد عمل شوم.

آقاى [احمدرضا] كاظمى، مديرعامل هما [= شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی] آمد. گزارش كار و مخصوصاً برنامه انتقال حجاج را داد و گفت، امسال‌كمتر از هميشه تأخير دارند و از هزينه زياد كار حفاظت هواپيماها، اظهار ناراحتى‌كرد وگفت، بعد از سال 2000 [میلادی]، هواپيماهاى ما را ممكن است، اجازه پرواز به كشورهاى اروپايى ندهند و لازم است، زودتر هواپيماى جديد را بخريم. در زمان دولت سازندگي، مذاكرات خريد 20 هواپيماي ايرباس از فرانسه به نتيجه رسيده بود كه در دولت جديد، متوقف شده است. گفت، اخيراً همان پكيچ را احيا كرده‌اند و از من خواست كه به آقاى [محسن] نوربخش، [رییس‌کل بانک مرکزی]، بگويم كه ارز پيش‌قسط را بدهد.

شب میهمان رهبرى بودم. دربارة نتايج انتخابات شوراها، رهبرى نظرشان اين است كه شركت مردم، با توجه به رقابت شديد، كم بوده و نيز مقدار رأى جبهه دوم خرداد هم كم است و نشان از عقبگرد آنهاست. دربارة انتخابات آينده مجلس هم مذاكره شد. ايشان از آقاى [عطاءالله] مهاجرانى، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی]، به خاطر دادن اجازه به‌كانون نويسندگان و دادن جايزه به نويسنده‌هاى ضدانقلاب، ناراضى است و از ضعف تدبير مديريت جناح راست هم ناراضي‌اند. دربارة [انتخاب] ریيس قوه قضایيه براي آينده، مذاكره شد.

نظرات بینندگان