arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۷۸۳۱
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۰ - ۲۹ اسفند ۱۴۰۰
تورق خاطرات چهره‌ها در «انتخاب»؛

خاطرات آیت الله هاشمی رفسنجانی، ۲۸ اسفند ۱۳۷۷

خاطرات آیت الله هاشمی: وقت زياد، صرف خواندن بولتن‌هاى خلاصه جرايد در روزهاى آخر سال كردم؛ جمع‌بندى‌هاى متضادى دارند. روزنامه‌هاى چپ، ستايش زيادى از عملكرد ریيس‌جمهور، در سال جارى دارند، ولى چون مى‌بينند، وضع اقتصادى و فرهنگى در روابط با بعضى از همسايگان و وضع امنيت‌كشور، بدتر شده، تقصير را به گردن جناح راست مى‌اندازند و منجمله مشكلات اقتصادى را بدون دليل و با صرف ادعا و حرف‌هاى واهى، منتسب به عملكرد دولت من مى‌كنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خاطرات روزنوشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سال ۱۳۷۷، هرشب در «انتخاب» منتشر می‌‌شود. پیشتر، خاطرات ایشان از سال ۵۸ تا ۷۶ در سرویس تاریخ «انتخاب» به صورت روزانه پوشش داده شده است.

 

در خانه بودم. نوار معاينه قلب، به كمرم بسته بود و تا شب، همه حالات و حركات و كارهاى انجام شده را با قيد زمان، يادداشت مى‌كردم؛ براى اينكه در حالات مختلف، عكس‌العمل قلب را ثبت كند. دوبار هم با ورزش، شمار نبض خودم را از 140 بار در دقيقه گذراندم. ظهر، فائزه و مهدى و ياسر و بستگان ديگر اينجا بودند و فائزه، پذيرايى مى‌كرد. فائزه فردا عازم مكه است؛ با اصرار فرزندش حسن مى‌رود.

وقت زياد، صرف خواندن بولتن‌هاى خلاصه جرايد در روزهاى آخر سال كردم؛ جمع‌بندى‌هاى متضادى دارند. روزنامه‌هاى چپ، ستايش زيادى از عملكرد ریيس‌جمهور، در سال جارى دارند، ولى چون مى‌بينند، وضع اقتصادى و فرهنگى در روابط با بعضى از همسايگان و وضع امنيت‌كشور، بدتر شده، تقصير را به گردن جناح راست مى‌اندازند و منجمله مشكلات اقتصادى را بدون دليل و با صرف ادعا و حرف‌هاى واهى، منتسب به عملكرد دولت من مى‌كنند.

جرايد راست، انگشت روى مشكلات اقتصادى وگرانى زياد و بیكارى روزافزون و راكدماندن بسيارى از طرح‌هاى اقتصادى و نيزآسيب‌ديدن آرمان‌هاى انقلاب وگستاخ‌شدن ضدانقلاب و تبليغات گمراه‌كننده و رو دادن به نويسندگان و هنرمندان وگروهك‌هاى مخالف انقلاب، مى‌گذارند و روزنامه‌هاى مستقل،كمتر به اين‌گونه بحث‌ها مى‌پردازند.

آيت‌الله خامنه‌اى هم در ملاقات‌هاى اخيرمان، صريحاً از وضع وزارت ارشاد و دادن جايزه به آثار مضر نويسندگان و وضع جرايد، ناراحتي خود را اظهاركردند و گفتند، به آقاى [سیدمحمد] خاتمى، [رییس‌جمهور] و آقاى [عطاءالله] مهاجرانى، [وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی]، تذكر جدى داده‌اند و جلوي دادن جايزه [ویژه هیأت داوران] تصويب شده [به کتاب «مدار صفردرجه»، به عنوان رُمان برگزیده بیست سال ادبیات داستانی]، به آقاى احمد محمود، [نویسنده معاصر]، گرفته شده است.

عفت و فاطى از دبى و كويت، تلفنى صحبت كردند. فاطى و همراهان، به خاطر نداشتن ويزاى عربستان سعودی، بالاجبار يك شب ديگر در كويت مانده‌اند. آخر شب، دكتر ميلانى‌نيا آمد و نوار [قلب] را باز كرد؛ يادداشت‌هاى مربوط به نوار را تحويل ايشان دادم.

نظرات بینندگان