arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۶۸۴۴۵
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۱۰ - ۰۵ فروردين ۱۴۰۱
سی‌امین روز حمله روسیه به اوکراین؛

شناسایی گور دسته‌جمعی با ۲۰۰ جسد در ماریوپل / آمریکا ۱۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مایع در اختیار اتحادیه اروپا قرار می‌دهد / اوکراین: دیدار زلنسکی و پوتین به زودی انجام می‌شود / پنتاگون: مهمات نقطه‌زن روسیه در حال تمام شدن است / مکرون: در صورت ادامه جنگ اوکراین قحطی اجتناب ناپذیر است

پنج هفته از حمله نظامی روسیه به اوکراین می‌گذرد و گزارش‌ها حاکی از توقف یا پیشرفت کند نیرو‌های روسی در جبهه‌های جنگ است. این در حالی است که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا برای دیدار با رهبران اروپایی وارد بروکسل شد. وی در نشست اضطراری سران ناتو، گروه هفت و جلسه سران اتحادیه اروپا شرکت کرد. ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز به طور مجازی در نشست سران ناتو سخنرانی کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 در حالی وارد سی‌امین روز خود شده که نگرانی‌ها نسبت به طولانی شدن این مناقشه نظامی در اروپا با نتیجه‌بخش نبودن تلاش‌های دیپلماتیک بیش از پیش افزایش یافته است.

به گزارش «انتخاب»؛  تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین از سوی دیگر به شکلی کامل بر نشست روز پنجشنبه ناتو و نیز گروه هفت سایه افکنده بود. رهبران بزرگترین ائتلاف نظامی غرب در نشست بروکسل بر تقویت مرزهای شرقی اروپا و پشتیبانی قاطع از کی‌یف در مقابله با ارتش روسیه تاکید کردند.

در تحولی دیگر فاکس نیوز اعلام کرد، برخی گزارش‌ها حاکی از این هستند که وزیر دفاع روسیه از ۱۲ روز پیش تاکنون دیده نشده است. این شبکه از احتمال بیماری یا اخراج وی خبر داد.

همچنین مجمع عمومی سازمان ملل متحد (UNGA) قطعنامه‌ای را تصویب کرد که خواستار دسترسی به کمک‌ها و حمایت از غیرنظامیان در اوکراین است. این قطعنامه همچنین از روسیه به دلیل ایجاد یک وضعیت انسانی «وخیم» در اوکراین انتقاد می‌کند.

سازمان ملل: در ماریوپل گور دسته‌جمعی با ۲۰۰ جسد شناسایی کرده‌ایم
۱۴۰۱/۰۱/۰۵ - ۲۰:۱۸

سازمان ملل متحد اعلام کرد با استفاده از اطلاعات ماهواره‌ای، یک گور دسته‌جمعی را در شهر محاصره شده ماریوپل در جنوب اوکراین شناسایی کرده است.

ماتیلدا بوگنر، رئیس تیم ناظران حقوق بشر سازمان ملل در اوکراین، در این باره گفت تخمین می‌زند این گور مدفن حدود ۲۰۰ نفر باشد. وی با این حال اضافه کرد این بدان معنا نیست که همه اجساد تلفات غیرنظامی بوده‌اند.

سازمان ملل گفته است از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین تا کنون ۱۰۳۵ غیرنظامی کشته شده‌اند، هر چند برآوردها از میزان واقعی تلفات «به طور قابل توجهی بیشتر» خوانده شده است.

پیشتر مقامات شهری ماریوپل گفته بودند تعداد کشته‌شدگان این شهر می‌تواند تا ۳ هزار نفر باشد.

روسیه آمار تازه تلفات نظامی خود در اوکراین را اعلام کرد
۱۴۰۱/۰۱/۰۵ - ۱۸:۵۹

ژنرال سرگئی رودسکوی، رئیس اداره کل عملیات ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، روز جمعه درباره آمار جنگ در اوکراین گفت تا امروز ۱۳۵۱ نظامی این کشور کشته و ۳۸۲۵ نظامی دیگر مجروح شده‌اند.

پیشتر یک مقام ارشد ناتو تعداد کشته‌های روسیه در حمله به اوکراین را بین ۷ تا ۱۵ هزار نفر عنوان کرده بود.

ژنرال رودسکوی همچنین اضافه کرد که بیش از ۲۳ هزار خارجی از ۳۷ کشور آمادگی خود را برای شرکت در جنگ اوکراین اعلام کرده‌اند، هرچند هنوز از آن‌ها استفاده نشده است.

روسیه: اخراج از گروه ۲۰؟ اتفاق «مُهلکی» نخواهد بود
۱۴۰۱/۰۱/۰۵ - ۱۷:۲۲

مسکو در واکنش به تهدید رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر اخراج روسیه از گروه بیست اعلام کرد که این اتفاق در صورت روی دادن مهلک و وحشتناک نخواهد بود.

سخنگوی کرملین روز جمعه با تاکید بر این موضع یادآور شد که جهان تنها به آمریکا و اروپا خلاصه نمی‌شود و تلاش های «اندک تاثیرگذار» واشنگتن برای منزوی کردن روسیه در نهایت به ثمر نخواهد نشست.

روسیه پیش‌ از این از قصد ولادیمیر پوتین برای شرکت در نشست آتی گروه بیست که قرار است پایان سال جاری در جاکارتا برگزار شود خبر داده بود.

چین، متحد مسکو نیز در واکنش به احتمال خارج کردن نام روسیه از فهرست گروه بیست، این کشور را عضوی مهم خوانده و با حذف آن مخالفت کرده است.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پیش‌تر تاکید کرده بود که روسیه به دلیل تهاجم نظامی به خاک اوکراین باید از گروه بیست که نزدیک به ۸۵ درصد اقتصاد دنیا را تحت کنترل دارد، حذف شود.

یدیعوت آحارانوت: یک سرویس مخفی اسرائیلی اوکراینی‌ها را برای مبارزه با ارتش روسیه آموزش می‌دهد
۱۴۰۱/۰۱/۰۵ - ۱۷:۲۱

یک روزنامه عبری زبان از برخی تمرینات نظامی مخفی رژیم صهیونیستی برای غیرنظامیان اوکراینی خبر داد.

 روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارانوت امروز (جمعه) در صفحه اول خود در گزارشی با عنوان "آشوب اوکراین" نوشت، یک سرویس آموزشی مخفی "اسرائیلی" متشکل از فارغ التحصیلان یگان‌های ویژه در آموزش اوکراینی‌ها برای مبارزه با ارتش روسیه شرکت دارند.

این روزنامه عبری زبان در گزارش خود به مشارکت مخفیانه رژیم ‌صهیونیستی در حمایت از نیروهای اوکراینی پرداخت و نوشت، افسران نیروهای پشتیبان در ارتش رژیم صهیونیستی و فارغ‌التحصیلان یگان "سایرت متکل" در ستاد کل ارتش "اسرائیل" که یکی از مهمترین یگان‌های نظامی ویژه این ارتش است، مربیان این غیرنظامیان اوکراینی هستند.

به نوشته این روزنامه اسرائیلی، سرویس مخفی یاد شده به تعدادی از غیرنظامیان اوکراینی استفاده از اسلحه اسرائیلی "تاور" را جهت شرکت در درگیری‌ها علیه سربازان روس آموزش می‌دهد.

روسیه: بایدن می‌خواهد توجهات را از برنامه شیمیایی-بیولوژیکی آمریکا در اوکراین منحرف کند
۱۴۰۱/۰۱/۰۵ - ۱۵:۵۶

روسیه روز جمعه با تکذیب خبرهای مربوط به استفاده از بمب‌های فسفری در اوکراین هرگونه نقض قوانین بین‌المللی از سوی این کشور در تهاجم نظامی به خاک اوکراین را رد کرد.

بمب‌های فسفری که کی‌‌یف ارتش روسیه را به استفاده از آن در منطقه لوهانسک متهم کرده بر اساس قوانین بین‌المللی تنها برای حمله به اهداف نظامی مجاز است و استفاده از آن برای هدف قرار دادن غیرنظامیان ممنوع تلقی می‌شود.

کرملین همچنین با انتقاد از گمانه‌زنی‌های مطرح شده از سوی رئیس جمهوری ایالات متحده در خصوص احتمال توسل روسیه به سلاح‌های شیمیایی تاکید کرد که هدف جو بایدن از طرح این مسائل منحرف کردن افکار عمومی و توجهات به برنامه شیمیایی-بیولوژیکی آمریکا در اوکراین است.

دولت روسیه پیش‌تر ایالات متحده را به راه‌اندازی و هدایت آزمایشگاه‌هایی در خاک اوکراین برای توسعه سلاح‌های بیولوژیکی متهم کرده و مدعی شده بود که فعالیت‌ این آزمایشگاه‌ها علاوه بر آنکه نوعی تهدید زیست محیطی است سلامت و جان مردم ساکن در منطقه به خطر انداخته است.

شهرداری ماریوپل: احتمالا ۳۰۰ غیرنظامی در بمباران ساختمان تئاتر جان باخته‌اند
۱۴۰۱/۰۱/۰۵ - ۱۵:۵۶

شهرداری بندر محاصره شده ماریوپل روز جمعه از احتمال کشته شدن دست کم ۳۰۰ غیرنظامی در جریان بمباران ساختان تئاتر این شهر خبر داد.

حمله هوایی روسیه به این ساختمان که صدها نفر برای امان ماندن از بمباران‌ها در آن پناه گرفته بودند روز شانزدهم مارس صورت گرفته بود.

شهرداری ماریوپل با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص در کانال تلگرام خود مدعی شد: «شاهدان اطلاعاتی در اختیار ما قرار داده‌اند که نشان می‌دهد دست کم ۳۰۰ نفر در جریان بمباران تئاتر شهر جان باخته‌‌‌اند. ما تا آخرین لحظه حاضر به پذیرش این خبر هولناک نبودیم و نمی‌خواستیم کشته شدن این تعداد از شهروندان را باور کنیم. اما شهادت افرادی که در زمان این حمله تروریستی در داخل ساختمان بودند خلاف این را می‌گوید.»

آلمان: تا پایان سال از نفت روسیه بی‌نیاز خواهیم شد
۱۴۰۱/۰۱/۰۵ - ۱۵:۴۵

آلمان روز جمعه همسو با دیگر کشورهای اتحادیه اروپا اعلام کرد کرد وابستگی خود را به روسیه در زمینه انرژی و بویژه نفت تا پایان سال جاری میلادی به شدت کاهش خواهد داد.

وزارت اقتصاد آلمان با انتشار بیانیه‌ای ضمن تاکید بر تلاش برلین برای رهایی هر چه سریعتر از وابستگی به منابع انرژی روسیه اعلام کرد که نیاز وارداتی در این راستا در زمینه زغال سنگ تا پاییز و واردات نفت نیز تا پایان سال جاری پایان خواهد یافت.

در این بیانیه ضمن تاکید بر اینکه واردات نفت آلمان از روسیه تا اواسط سال به نصف کاهش خواهد یافت و این کشور تا پایان سال جاری به استقلال تقریبی در زمینه واردات نفت دست پیدا خواهد کرد آمده است: آلمان در زمینه واردات گاز نیز تا اواسط سال ۲۰۲۴ تا حد زیادی مستقل خواهد شد.

آمریکا ۱۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مایع در اختیار اتحادیه اروپا قرار می‌دهد
۱۴۰۱/۰۱/۰۵ - ۱۳:۴۱

اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا بر سر تشکیل یک «کار گروه ویژه» برای تلاش در جهت کاستن از وابستگی اروپا به گاز روسیه به توافق رسیدند.

این توافق زمینه ارسال دست کم ۱۵ میلیارد متر مکعب گاز طبیعی مایع یا «ال.ان.جی» را از سوی ایالات متحده برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا پایان سال جاری میلادی فراهم خواهد کرد.

اتحادیه اروپا پیش‌تر از در پیش‌گرفتن رویکردی فوری برای کاهش دست کم دو سوم از گاز مصرفی وارداتی از سوی روسیه خبر داده بود.

دفتر زلنسکی: پیشرفتی در مذاکرات با روسیه داشتیم / دیدار زلنسکی و پوتین به زودی انجام می‌شود
۱۴۰۱/۰۱/۰۵ - ۱۱:۳۸

 رئیس دفتر رئیس جمهوری اوکراین اظهار کرد، پیشرفتی در مذاکرات با روسیه حاصل شده و گمان می‌کند که دیدار روسای جمهور این دو کشور به زودی انجام می‌شود.

به گزارش سایت آکسیوس، آندری یرماک، رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت: مذاکرات با روسیه دشوار است و سوالاتی درباره احتمال حصول توافق وجود دارند اما ما پیشرفتی در مذاکرات با روسیه داشته‌ایم.

یرماک در ادامه گفت: فکر می‌کنم لحظه‌ دیدار زلنسکی و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه با یکدیگر نزدیک است.

وی افزود: دیدار با پوتین ضروری است زیرا تنها راه برای حل مشکلات موجود است.

رئیس دفتر زلنسکی تاکید کرد: هرگز قبول نخواهیم کرد بخشی از خاک‌مان از جمله در دونباس و شبه‌جزیره کریمه را واگذار کنیم.

پنتاگون: مهمات نقطه‌زن روسیه در حال تمام شدن است
۱۴۰۱/۰۱/۰۵ - ۱۰:۱۸

یک مقام ارشد پنتاگون بامداد جمعه گفت مهمات هدایت شونده و نقطه‌زن روسیه در اوکراین در حال تمام شدن است و به احتمال زیاد به بمب‌های غیرهدایت‌شونده و شلیک‌های توپخانه‌ای متکی است.

هاآرتص: سرویس اطلاعات اسرائیل با اوکراین همکاری می کند
۱۴۰۱/۰۱/۰۵ - ۱۰:۱۷

روزنامه هاآرتص روز پنجشنبه گزارش داد که سرویس اطلاعات رژیم صهیونیستی همکاری نزدیکی با اوکراین دارد.

هاآرتص به نقل از یکی از دستیاران ارشد ولودیمیر زلنسکی رییس جمهور اوکراین نوشت: سرویس های اطلاعاتی اوکراین با همتایان اسرائیلی خود "همکاری بسیار نزدیک" دارند.

مشاور ارشد زلنسکی که از وی نامی برده نشد ، همچنین اظهار کرد که برغم همکاری های نزدیک تا کنون کی یف نتوانسته همه کمک های امنیتی را که از اسرائیل برای مقابله با روسیه درخواست کرده بود، دریافت کند.

رییس دفتر رییس جمهوری اوکراین با تایید گزارش هاآرتص گفت: اوکراین در حال تلاش برای به دست آوردن سیستم گنبد آهنین اسرائیل است و همچنین در تلاش برای بدست آوردن نرم افزار پگاسوس است.

مکرون: در صورت ادامه جنگ اوکراین قحطی اجتناب ناپذیر است
۱۴۰۱/۰۱/۰۵ - ۱۰:۱۶

امانوئل ماکرون روز پنجشنبه در جریان نشست گروه ۷ پیشنهاد «طرحی اضطراری برای امنیت غذایی و مبارزه با خطرات قحطی که بواسطه جنگ اوکراین در جهان ایجاد خواهدشد» را مطرح کرد.

رئیس جمهوری فرانسه با هشدار به روسیه گفت که «در صورت ادامه جنگ در اوکراین بین ۱۲ تا ۱۸ ماه دیگر در برخی از نقاط جهان از جمله در شمال آفریقا قحطی اجتناب ناپذیر خواهد بود.»

روسیه و اوکراین درزمره بزرگترین کشورهای صادر کننده غلات در جهان هستند.

مقام ارشد روس: قدرت هسته‌ای باید در جنگ اوکراین به ما کمک کند
۱۴۰۱/۰۱/۰۵ - ۱۰:۱۶

دیمیتری روگوزین، رئیس شرکت دولتی روسکوسموس روسیه در یک گفتگوی تلویزیونی گفت که زرادخانه هسته‌ای این کشور شامل سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی همراه با موشک‌‌های بالستیک قاره پیما باید به روسیه در جلوگیری از مداخله غرب در جنگ اوکراین کمک کند.

روگوزین به هشدار پوتین به سایر کشورها مبنی بر عدم مداخله در اقدام روسیه در اوکراین اشاره کرد و افزود: «فدراسیون روسیه قادر است هر متجاوز یا هر گروه متجاوز را در عرض چند دقیقه از هر فاصله ای به صورت فیزیکی نابود کند.»

پوتین پیشتر به غرب هشدار داده که تلاش برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز اوکراین، این کشورها را وارد درگیری با روسیه خواهد کرد. روگوزین در اظهارات خود توضیحی در خصوص اینکه چه اقدامی از سوی غرب به عنوان مداخله تلقی می‌شود نکرده است.

اظهارات روگوزین در بحبوحه نگرانی غرب در خصوص احتمال استفاده روسیه از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین بیان می‌شود. کارشناسان نظامی پیشتر بارها هشدار داده‌اند بر اساس دکترین نظامی روسیه، مسکو ممکن است در صورتی که در موضع ضعف یا شکست قریب‌الوقوع باشند از سلاح‌های هسته‌ای در میدان نبرد برای وادار کردن دشمن به عقب‌نشینی استفاده کند. مسکو همواره داشتن چنین طرح‌هایی را رد کرده است.

نظرات بینندگان