arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۱۹۵۴
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۳ - ۲۸ فروردين ۱۴۰۱

عضو شورای شهر تهران: «میزان جریمه قطع درخت» به دیه انسان نزدیک شده است

«مهدی بابایی» رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در واکنش به اینکه ارقام اختصاص داده شده آنقدری نیست که عامل بازدارنده‌ای در قطع درختان باشد و باعث شده باشد که برخی دست به خشکاندن و قطع درختان نزنند، گفت: فرضا شما به عنوان مالک و یا سازنده شروع به ساخت و ساز می‌کنید؛ جلوی درب منزل شما سه درخت چنار است که نه به دلیل ساخت و ساز بلکه به دلیل تغییر اقلیم یکی از آن‌ها خشک می‌شود؛ در این شرایط حداقل ۲۰۰ میلیون تومان برای یک اصله درخت باید جریمه پرداخت کنید، در حالی که مالک اقدام به خشک شدن هم نکرده بلکه درخت خشک شده و این عدد خیلی بالا است و به دیه یک انسان نزدیک شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

عضو شورای شهر تهران: «میزان جریمه قطع درخت» به دیه انسان نزدیک شده استایلنا: رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: براساس برنامه پنج‌ساله باید سالانه بهره برداری از حداقل ۵ الی ده چاه آب را متوقف کنیم و به جای آن از پساب‌های تصفیه خانه‌ها استفاده کنیم. از این برنامه عقب هستیم و بررسی‌های ما هم نشان می‌دهد که وزارت نیرو نیز آنگونه که باید پای کار نیست.

«مهدی بابایی» رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران  در پاسخ به پرسشی درباره استفاده از ریسه‌های نوری اطراف درختان برای آذین‌بندی و بهبود کیفیت بصری خیابان‌ها توسط شهرداری‌های مناطق گفت: ریسه‌های نوری که مورد استفاده قرار می‌گیرند از جنس ال. ای. دی هستند و گرمایش خاصی ندارند که به درخت آسیب بزند و به نظر من آسیب جدی به درخت نمی‌رساند.

او گفت: میزان نورپردازی که روی درخت‌ها انجام می‌شود، نسبت به کل درخت کمتر از یک درصد است و خیلی مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند.

بابایی در پاسخ به سوال دیگری درباره اظهارات شهردار تهران مبنی بر بالا بودن جریمه قطع درختان که باعث می‌شود مردم تمایلی برای کاشت درخت نداشته باشند، اظهار کرد: افزایش میزان جریمه در جریان بررسی بودجه ۱۴۰۱ در کمیسیون سلامت و محیط زیست مورد بحث قرار گرفت و ما هم به این نتیجه رسیدیم که نباید این جریمه را نسبت به سال ۱۴۰۰ افزایش دهیم و یک عدد خیلی جزئی افزایش دادیم، چرا که عدد بیش از حد رشد کرده و در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ رشد بالای ۳۰۰ درصدی داشته که بیش از حد بوده است.

با افزایش جریمه قطع درختان براساس میزان تورم مخالفم

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران اضافه کرد: شخصا با رشد جریمه با توجه به میزان تورم در سال آینده مخالف هستم.

او در واکنش به اینکه ارقام اختصاص داده شده آنقدری نیست که عامل بازدارنده‌ای در قطع درختان باشد و باعث شده باشد که برخی دست به خشکاندن و قطع درختان نزنند، گفت: فرضا شما به عنوان مالک و یا سازنده شروع به ساخت و ساز می‌کنید؛ جلوی درب منزل شما سه درخت چنار است که نه به دلیل ساخت و ساز بلکه به دلیل تغییر اقلیم یکی از آن‌ها خشک می‌شود؛ در این شرایط حداقل ۲۰۰ میلیون تومان برای یک اصله درخت باید جریمه پرداخت کنید، در حالی که مالک اقدام به خشک شدن هم نکرده بلکه درخت خشک شده و این عدد خیلی بالا است و به دیه یک انسان نزدیک شده است.

جریمه قطع درخت نباید مشابه دیه انسان باشد

بابایی با اشاره به اینکه جریمه قطع درخت نباید مشابه دیه انسان باشد، تصریح کرد: این حد رویکرد بازدارنده احتیاج نبوده و نباید دیه یک گیاه را مشابه یک انسان بدانیم. در هر صورت بالا بودن این عدد بازدارنده است اما در مجموع با کاهش این عدد مخالف هستم و از طرفی هم با رشد این عدد براساس تورم سالیانه نیز مخالف هستم.

او در پاسخ به سوال دیگری درباره وضعیت منابع آبی پایتخت در تابستان پیش رو با توجه به کم بارشی در آغاز فصل بارش اظهار کرد: ما در مدیریت شهری با سازمان آب و وزارت نیرو جلساتی را در حوزه‌ای که مربوط به بهره برداری از آب‌های زیرزمینی است برگزار کردیم. همچنین جلساتی را با سازمان بوستان‌ها داشتیم تا بتوانیم برنامه‌های بهره وری آب حوزه‌های فضای سبز و مکانیزاسیون آبیاری را داشته باشیم تا میزان مصرف آب را کاهش دهیم.

عقب ماندگی از مسدودسازی چاه‌ها در تهران به دلیل کم کاری وزارت نیرو

بابایی افزود: این موضوع را پیگیری کردیم که آیا براساس برنامه پنج‌ساله سوم مکانیزاسیون آبیاری، بهره وری و مسدود کردن چاه‌ها پیشرفت دارند یا خیر. چرا که براساس برنامه پنج‌ساله باید سالانه بهره برداری از حداقل ۵ الی ده چاه آب را متوقف کنیم و به جای آن از پساب‌های تصفیه خانه‌ها استفاده کنیم. از این برنامه عقب هستیم و بررسی‌های ما هم نشان می‌دهد که وزارت نیرو نیز آنگونه که باید پای کار نیست.

رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران گفت: ابتدا باید پساب تصفیه خانه در اختیار ما قرار بگیرد و بعد از آن نسبت به مسدودسازی چاه اقدام کنیم. در حال حاضر ۱۴ کیلومتر شبکه آبیاری ایجاد کردیم تا از پساب تصفیه خانه استفاده کنیم اما به دلیل‌عدم همکاری وزارت نیرو موفق نشدیم درب چاه‌ها را مسدود کنیم و این همکاری بیشتر وزارت نیرو را می‌طلبد.

استفاده از ۱۴ کیلومتر شبکه آبیاریِ آماده معطل یک تفاهمنامه

او با تاکید بر اینکه باید بتوانیم برداشت از چاه‌ها را متوقف و پساب را جایگزین کنیم، افزود: چاه‌هایی که در تهران استفاده می‌شوند معین است و براساس برنامه ریزی باید بتوانیم برداشت از تعدادی از این چاه‌ها را متوقف کرده و از پساب‌ها استفاد کنیم اما اکنون با وجود اینکه ۱۴ کیلومتر شبکه آماده داریم که تا تصفیه خانه هم این شبکه را رساندیم، اما موفق نشدیم که به یک تفاهم برسیم و پساب در اختیار ما قرار گیرد.

بابایی ادامه داد: البته جلساتی را برگزار کردیم و پیگیری‌ها در حال انجام است اما اینکه خود وزارت نیرو و شرکت آب و فاضلاب رویکرد توجه به مسائل زیست محیطی را به مسائل اقتصادی اولویت دهد، می‌تواند به مدیریت بهینه منابع آب تهران بحران را حل کند.

۴۰۰ حلقه چاه برای آبیاری فضای سبز تهران مورد استفاده قرار می‌گیرد

عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران ادامه داد: حدودا ۴۰۰ حلقه چاه برای آبیاری فضای سبز مورد استفاده قرار می‌گیرد و در تلاش هستیم این میزان را کاهش دهیم. توصیه کردیم در مناطق تصفیه خانه‌های محلی برای تصفیه روان آب‌ها استفاده شود چرا که کیفیت آبی که از تصفیه خانه‌ها دریافت می‌شود براساس بررسی صرفا می‌تواند به صورت قطره‌ای برای پارک‌های جنگلی اطراف تهران استفاده شود و توصیه نمی‌شود که از پساب تصفیه خانه‌ها برای پارک‌ها در داخل شهر استفاده کنیم.

او ادامه داد: لذا اگر بتوانیم در محلات از تصفیه خانه‌های محلی برای تصفیه روان آب‌ها استفاده کنیم و کیفیت را بالا ببریم می‌توانیم از آن‌ها در حوزه بوستان‌ها و پارک‌های شهری استفاده کنیم.

نظرات بینندگان