arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۳۱۱
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۲ - ۰۱ تير ۱۳۹۱

اعلام برنده انتخابات ریاست جمهوری مصر به تعویق افتاد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری مصر به تعویق افتاده و صحنه سیاسی این کشور را گرفتار ابهامات بیشتری کرده است.

در حالیکه قرار بود نتیجه رای گیری در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر روز پنجشنبه، ١ تیر (٢١ ژوئن)، اعلام شود، هیات عالی نظارت بر انتخابات گفته است که "به دلیل کثرت شکایات" دو رقیب انتخاباتی علیه یکدیگر و زمان لازم برای رسیدگی به این شکایات، اعلام نتیجه شمارش آرا در موعد مقرر امکانپذیر نیست.

هیات نظارت بر انتخابات تاریخ دقیقی را برای اعلام نام رئیس جمهوری آینده مصر تعیین نکرده و برخی از ناظران، از تاخیری چند روزه و حتی یک هفته ای در این مورد سخن گفته اند.

رای گیری در مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر با شرکت محمد مرسی، از حزب آزادی و عدالت وابسته به گروه اسلامگرای اخوان المسلمین، و احمد شفیق، فرمانده پیشین نیروی هوایی و آخرین نخست وزیر حسنی مبارک، رئیس جمهوری برکنار شده مصر، در روزهای شنبه و یکشنبه گذشته صورت گرفت و کوتاه مدتی پس از پایان رای گیری، طرفداران محمد مرسی او را برنده انتخابات اعلام کردند که واکنش مشابه ستاد انتخاباتی آحمد شفیق را در پی آورد.

روز چهارشنبه، هیات نظارت بر انتخابات گفت که نتیجه نهایی رای گیری تنها پس از رسیدگی به تمامی شکایات اعلام می شود و تاکید کرد که هر نتیجه دیگری، فاقد اعتبار و ارزش است.

با اینهمه، روز گذشته خبرنگار بی بی سی در قاهره گزارش کرد که گروهی از قضات که بر شمارش آرای انتخاباتی نظارت داشتند، با برگزاری یک نشست خبری، گفتند که محمد مرسی توانسته است اکثریت آرا را به دست آورد اما ظاهرا این اعلام نظر هم تاثیری بر تصمیم هیات نظارت بر انتخابات نداشته است.

با اعلام تصمیم هیات نظارت بر انتخابات برای تعویق در اعلام نتیجه رای گیری، گروهی از طرفداران اخوان المسلمین، که همچنان سازمان یافته ترین تشکل در مصر محسوب می شود، در میدان تحریر شهر قاهره تجمع کردند و خواستار اعلام پیروزی آقای مرسی شدند. یکی از اعضای ارشد اخوان المسلمین هم از "برنامه ای سازمان یافته" برای تسلیم شکایات متعدد انتخاباتی علیه آقای مرسی سخن گفت و این اقدام را توطئه ای برای محروم کردن او از پیروزی قطعی در انتخابات توصیف کرد.

در مقابل، ستاد انتخاباتی احمد شفیق، که از او باعنوان نامزد سکولارها نام برده می شود، با برگزاری یک نشست خبری با حضور خبرنگاران خارجی، تاکید کرد که آقای شفیق نتیجه انتخابات را "هرچه که باشد" می پذیرد.

نظرات بینندگان