arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۵۱۶۸
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۳ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
هفتاد و چهارمین روز حمله روسیه به اوکراین؛

پوتین: همانند سال ۱۹۴۵ پیروزی از آن ما خواهد بود / سازمان فضایی روسیه: در جنگ هسته‌ای، ناتو را ظرف ۳۰ دقیقه نابود می‌کنیم / دبیرکل ناتو: نشانه‌ای از افزایش آماده‌باش هسته‌ای روسیه نمی‌بینیم / قدیروف: کنترل پوپاسنا در شرق اوکراین را در اختیار داریم؛ کی‌یف: تکذیب می‌کنیم

روز گذشته وزارت دفاع اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک فروند ناوچه ارتش روسیه را با حملات پهپادی مورد هدف قرار داده و غرق کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بامداد پنجشنبه ۵ اسفند ۱۴۰۰، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه پس از هفته‌ها گمانه زنی، بالاخره فرمان حمله نظامی همه جانبه به اوکراین را صادر کرد.

به گزارش «انتخاب»، روز گذشته وزارت دفاع اوکراین در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک فروند ناوچه ارتش روسیه را با حملات پهپادی مورد هدف قرار داده و غرق کرده است.

این وزارتخانه تصاویر ویدیویی منتشر کرده که در آنها یک کشتی کوچک در اسکله دیده می‌شود که دود و شعله‌های آتش از آن سرازیر شده است. ارتش اوکراین می‌گوید این تصاویر متعلق به ناو روسی است که با حمله پهپاد ساخت ترکیه‌ به نام «بارکدار یا همان بیرق‌دار TB۲» مورد هدف قرار گرفته است. وزارت دفاع اوکراین مدعی شده که این حمله در نزدیکی جزیره مار در دریای سیاه صورت گرفته است.

«ویلیام برنز» رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در سخنانی گفت که «ولادیمیر پوتین بر روی مرحله دوم حمله به اوکراین حساب کرده است». وی گفت که جنگ اوکراین نشان داد که مشارکت روسیه و چین با برخی مرزها محدود شده است.

آخرین اخبار و تحولات مربوط به حمله روسیه به اوکراین را بخوانید.

نخست وزیر کانادا از اوکراین دیدار کرد
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ - ۲۰:۲۱

 شهردار ایرپین روز یکشنبه از بازدید جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا از این شهر واقع در حومه پایتخت اوکراین خبر داد.

ایرپین طی روزهای نخست تهاجم نظامی روسیه به خاک اوکراین در پی درگیری‌های شدید میان دو طرف مخاصمه ویران شد و سپس در ماه مارس به اشغال روس‌ها درآمد.

الکساندر مارکوشین، شهردار ایرپین در پیام تلگرامی خود عکس‌هایی که با آقای ترودو در این شهر ویران شده گفته بود را منتشر کرد و نوشت: (جاستین ترودو) به ایرپین آمد تا با چشمان خود تمام رعب و وحشتی را که اشغالگران روسی در شهر برانگیختند از نزدیک مشاهده کند.

پوتین: همانند سال ۱۹۴۵ پیروزی از آن ما خواهد بود
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ - ۲۰:۲۱

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در پیامی به مناسبت روز هشتم مه ضمن مقایسه جنگ دوم جهانی با مناقشه جاری در اوکراین اطمینان داد که کشورش همانند سال ۱۹۴۵ به پیروزی دست خواهد یافت.

رئیس جمهوری روسیه تصریح کرد: «سربازان ما امروز همچون اجدادشان شانه به شانه برای آزادی سرزمین مادری خود از لوث نازی‌ها می جنگند و اطمینان دارند که همانند سال ۱۹۴۵ پیروزی از آن ما خواهد بود.»

آقای پوتین سپس تاکید کرد: «وظیفه مقدس ما این است که نگذاریم وارثان و پیروان ایدئولوژیکی آنهایی که در جنگ بزرگ میهنی شکست خورده‌اند، دست به انتقام گیری زنند.»

سازمان فضایی روسیه: در جنگ هسته‌ای، ناتو را ظرف ۳۰ دقیقه نابود می‌کنیم
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ - ۲۰:۱۹

دبیرکل سازمان فضایی روسیه (روسکازموس) و معاون وزیر دفاع سابق روسیه، امروز (یکشنبه) با یادآوری قدرت هسته‌ای کشورش، هشدار داد که نابودی کشورهای ناتو برای روسیه تنها نیم ساعت طول می‌کشد و نباید اجازه چنین اتفاقی داده شود.

به گزارش  پایگاه خبری اکسپرس، دمیتری روگوزین، دبیرکل روسکازموس در کانال تلگرامی خود نوشت: در یک جنگ هسته‌ای، در نیم ساعت کشورهای عضو ناتو را نابود می‌کنیم... اما نباید اجازه این کار را بدهیم، چرا که عواقب (جنگ) هسته‌ای دامن‌گیر وضعیت سیاره زمین خواهد بود. ناتو به مصاف ما آمده است. علنا اعلام نمی‌کند، اما این تفاوتی ایجاد نمی‌کند؛ برای همه روشن است.

روگوزین گفت: گردان‌های ملی اوکراین و نیروهای مسلح این کشور برای ناتو مواد مصرفی و گوشت دم توپ هستند. آن‌ها تنها اپراتورهایی هستند که توسط مربیان ناتو آموزش دیده‌اند و اهرم‌ها و دکمه‌های سلاح‌های ناتو را فشار می‌دهند.

او با اشاره به «عملیات ویژه نظامی» روسیه در اوکراین که از ۲۴ فوریه آغاز شده است، گفت که این جنگ از معنای اولیه خود فراتر رفته است و اکنون «جنگی بر سر حقیقت و حق روسیه برای وجود داشتن به عنوان یک کشور مستقل و واحد است.»

او همچنین تاکید کرد که روسیه برای شکست دادن اوکراینی که تحت حمایت ناتو قرار دارد، باید از تمام قوای نظامی خود استفاده کند.

این مقام روسی همچنین تصریح کرد که بسیج اقتصاد دولتی روسیه و تبدیل مجموعه‌های نظامی-صنعتی و دیگر صنایع مربوطه این کشور به وضعیت نظامی «باید فوری و سریع» صورت پذیرد.

این در حالیست که سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد، مسکو در اوکراین از سلاح هسته‌ای استفاده نخواهد کرد و دبیرکل ناتو نیز امروز اعلام کرد که نشانه‌ای مبنی بر افزایش آماده‌باش هسته‌ای روسیه نمی‌بیند.

بمباران مدرسه‌ای در لوهانسک دست کم دو کشته به جا گذاشت / ۶۰ نفر همچنان مفقود هستند
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ - ۲۰:۱۸

سرهی گایدای، فرماندار منطقه لوهانسک در شرق اوکراین روز یکشنبه از کشته شدن دست کم دو نفر در جریان اصابت بمب به مدرسه ای در یکی از روستاهای این منطقه خبر داد.

فرماندار لوهانسک تصریح کرد که نیروهای نظامی روسیه عصر روز شنبه مدرسه‌ای را که ۹۰ نفر در آن پناه گرفته بودند هدف بمباران قرار دادند.

وی مدعی شد که در جریان این حمله تاکنون بیش از ۳۰ نفر از مخمصه نجات یافته‌اند و دست کم دو نفر جان خود را از دست داده‌اند.

فرماندار در پیامی تلگرامی از احتمال کشته شدن شمار بیشتری از افراد پناه گرفته در این مدرسه خبر داد و تاکید کرد که آتش‌سوزی ناشی از بمباران تقریبا پس از چهار ساعت مهار شد.

بر اساس آخرین خبرها شصت نفر از افراد پناه گرفته در این مدرسه همچنان مفقود هستند.

پیشنهاد راسموسن به فنلاند و سوئد: تا سر پوتین به اوکراین گرم است، عضو ناتو شوید!
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ - ۱۳:۴۸

دبیرکل سابق ناتو گفت، اکنون که سر روسیه به اوکراین گرم است، وقت آن است که فنلاند و سوئد به عضویت ناتو درآیند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل سابق ناتو گفت: درباره سوئد و فنلاند، فکر می‌کنم پنجره فرصتی برای عضویت این دو کشور (در ناتو) باز شده است، دقیقا همین حالا، چون ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه جای دیگری مشغول است.

راسموسن با اشاره به اینکه تمامی ۳۰ کشور عضو ناتو باید عضویت فنلاند و سوئد در این اتحاد را تایید کنند، هشدار داد که این روند ممکن است «چندین ماه» به طول بیانجامد.

این دبیرکل سابق ناتو که سابقه نخست‌وزیری دانمارک را نیز در کارنامه دارد، گفت: چندین ماه طول خواهد کشید و در این مدت سوئد و فنلاند ممکن است هدف زورگویی یا حتی تهدیدات روسیه قرار بگیرند و به همین دلیل است که باید امنیتشان را تضمین کنیم، گویی که از همین حالا عضو ناتو هستند.

با آغاز حمله روسیه به اوکراین - که مسکو آن را «عملیات ویژه نظامی» می‌خواند - سوئد و فنلاند ایده کنار گذاشتن سیاست دیرینه بی‌طرفی خود را بررسی کرده و به فکر امکان عضویت در ناتو افتادند. ینس استولتنبرگ، دبیرکل کنونی ناتو در ماه مارس گفت که این اتحاد نظامی با آغوش باز پذیرای فنلاند و سوئد بوده و اگر آن‌ها درخواست عضویت بدهند، می‌تواند روند عضویت آن‌ها را تسریع کند.

آمریکا انتظار دارد که سوئد درخواست رسمی عضویت کامل در ناتو را تا اواخر ماه ژوئن (اوایل تیر) ارائه کند، در حالی که فنلاند ممکن است در همین ماه میلادی جاری در این مورد تصمیم‌گیری کند.

استولتنبرگ: نشانه‌ای از افزایش آماده‌باش هسته‌ای روسیه نمی‌بینیم
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ - ۱۳:۴۸

دبیرکل ناتو گفت، علیرغم لفاظی‌های «نسنجیده»، هیچ نشانه‌ای مبنی بر آماده‌باش هسته‌ای روسیه وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، ینس استولتتنبرگ، دبیرکل ناتو در گفت‌وگو با یک رسانه آلمانی در پاسخ به این سوال که آیا آماده‌باش نیروهای هسته‌ای روسیه افزایش یافته است، گفت: خیر، هیچ نشانه‌ای از این اتفاق وجود ندارد.

استولتنبرگ بیان کرد که از آغاز حمله روسیه به اوکراین، ناتو هیچ تغییری در استراتژی هسته‌ای مسکو مشاهده نکرده است، اما روسیه را به دلیل اتخاذ یک گفتمان بی‌ملاحظه در مورد تسلیحات هسته‌ای سرزنش کرد.

او گفت: ما لفاظی‌های تهدیدآمیز رهبری روسیه را می‌شنویم. این غیرمسئولانه و نسنجیده است. جنگ هسته‌ای هیچ برنده‌ای ندارد و هرگز نباید در بگیرد؛ در مورد روسیه هم همینطور است.

در ماه آوریل، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که این کشور هیچ کشوری را با سلاح هسته‌ای تهدید نمی‌کند، اما کشورهای غربی و اوکراین مرتباً با کلمه «جنگ هسته‌ای» بازی می‌کنند. او خاطرنشان کرد که روسیه خود را در جنگ با ناتو نمی‌داند و هشدار داد که ممکن است این سناریو احتمال تقابل هسته‌ای را - که باید به هر قیمتی شده از آن اجتناب کرد - به میزان چشم گیری افزایش دهد.

آلمان حمل پرچم اوکراین و روسیه در رژه "نهم می" را ممنوع کرد
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ - ۱۳:۴۷

مقامات اجرای قانون در آلمان به شهروندانی که قصد شرکت در جشن رژه نظامی در برلین به مناسبت «روز پیروزی در اروپا» را دارند، هشدار داد که پرچم اوکراین یا روسیه را به همراه نداشته باشند.

به گزارش شبکه فاکس نیوز، مقامات برلین در بیانیه‌ای اعلام کردند که نمی‌خواهند گفتمان همسایگان اروپایی‌شان بر سیاست‌های این کشور در هفتاد و هفتمین سالروز پایان جنگ جهانی دوم تاثیر بگذارد.

ایریس اشپرانر، از مقامات برلین نیز این ایده را منعکس کرد و گفت: پیشگیری از تحریکات و تشدید تنش‌ها مهم است.

پلیس برلین گفت: نباید اثرات جانبی جنگ در اوکراین، به مناقشات یا مباحثاتی ورای گفتمان دموکراتیک در برلین کشیده شود.

همچنین پرچم‌های اوکراین و روسیه در بناهای محلی که یادآور شکست آلمان نازی از روسیه است، ممنوع خواهد بود.

آندری کلنیک، سفیر اوکراین در آلمان به ممنوعیت حمل پرچم کشورش واکنش نشان داده و آن را «سیلی بر صورت» توصیف کرد. او گفت: شگفت‌زده شده‌ایم که پلیس برلین حمل پرچم اوکراین را در هشتم و نهم ماه مه (امروز و فردا) ممنوع کرده است. این یک سیلی بر صورت اوکراین و مردم اوکراین است.

سفیر سابق آمریکا: حماقت کردم درگیر دسیسه جولیانی درباره اوکراین شدم
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ - ۱۳:۴۷

سفیر سابق آمریکا در اتحادیه اروپا خودش را به خاطر درگیر شدن در برنامه‌های دونالد ترامپ و رودی جولیانی برای فشار وارد کردن بر اوکراین به منظور کمک این کشور به پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات آمریکا "یک شخص احمق" توصیف کرد.

گوردون ساندلند، سفیر اسبق آمریکا در اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای با واشنگتن پست ابراز امیدواری کرد که "تاریخ با او مهربان‌تر از یک شخص احمق باشد."

ساندلند بیان کرد: شما مجبور بودید آنجا باشید. هیچ کدام از ما بی نقص نیستیم.

او در ادامه این مصاحبه به واشنگتن پست تصریح کرد: اشتباه من احتمالا این بود که تمام روایت جولیانی (وکیل اسبق ترامپ) را قبول کرده و به یک بازیگر غیردولتی اجازه دادم در سیاست خارجی آمریکا به شکلی بسیار مبهم مداخله کند.

ساندلند که اخیرا یک کتاب نیز نوشته است، درگیر قضیه‌ای شد که بعدا در شهادتش به نشست‌های استماع مربوط به استیضاح دونالد ترامپ آن را یک دسیسه اعمال فشار و "بده بستان" از سوی رئیس جمهور سابق آمریکا خواند.

در جریان این مناقشه ترامپ خواستار آن بود تا زمانی که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین متعهد به دست زدن به تحقیقاتی درباره معاملات هانتر بایدن با هدف تضعیف پدرش جو بایدن نشود، نشست با او در واشنگتن و گفتگوی تلفنی با وی هماهنگ نشده و تسلیحات تصویب شده از سوی کنگره آمریکا برای اوکراین نیز تحویل او داده نشوند.

شهادت‌های ساندلند در این نشست استماع ضربه‌ای به ترامپ در جریان استیضاحش وارد کرد.

ساندلند در سال ۲۰۱۹ شهادت داد: من واقعاً متأسفم که اوکراینی‌ها در این وضعیت نامناسب قرار گرفتند، اما من از بابت انجام هر کار موجود در توانم برای رفع این مخمصه و حل مشکل و نزدیک کردن اوکراین و آمریکا به یکدیگر پشیمان نیستم.

او به واشنگتن پست گفت که نگران قرار گرفتن اوکراین در موضعی آسیب‌پذیر بود و حالا این نگرانی ثابت شده است.

کاپشن معروف زلنسکی به ۹۰ هزار پوند در یک حراجی فروخته شد
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ - ۱۳:۴۷

کاپشن معروف و خاکی رنگ زلنسکی در لندن به قیمت ۹۰ هزار دلار در یک حراجی برای کمک مالی به اوکراین فروخته شد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس پیشنهاد داده بود که این کاپشن باید بیش از قیمت پایه که ۵۰ هزار پوند بود، به فروش برسد چون این قیمت به گفته جانسون "مفت و ارزان" است و مردم باید پول بیشتری بابتش بپردازند.

جانسون همچنین گفت: دوستان من از اوکراین حمایت کنید تا کی‌یف این پایتخت بزرگ و کهن اروپایی دیگر هرگز تهدید نشود و اوکراین یکبار دیگر آزاد باشد.

جانسون که نخستین مقام عالی رتبه جهانی بود که پس از حمله روسیه، در پارلمان اوکراین سخنرانی داشت، افزود: انگلیس به تلاش‌هایش برای کمک به اوکراین تا مادامی که نیاز باشد، ادامه می‌دهد. انگلیس سلاح به اوکراین ارسال و به این کشور کمک کرده تا ارتش ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه را عقب بنشاند.

نخست وزیر انگلیس همچنین افزود، این برای پوتین یک فاجعه و برای اوکراین و تمام جهان جای خوشحالی است که زلنسکی، رئیس جمهور است و او را "به راستی، یکی از معتبرترین رهبران دوران معاصر" دانست.

حراجی در "تیت مدرن" با دو برابر قیمت یعنی ۹۰ هزار پوند با این فروش پایان یافت و این پول قرار است صرف کمک به اوکراین شود که از فوریه هدف حمله روسیه قرار گرفته است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین از زمان حمله روسیه با همین کاپشن خاکی رنگ در انظار عمومی دیده شده است.

زلنسکی پیش از برگزاری این حراجی برای جمع آوری کمک‌های مالی برای اوکراین، انگلیس و "بوریس شجاع" را ستود که در کی‌یف با او دیدار داشت.

این حراجی که توسط حراجی "کریستی" برگزار شد دیگر وسایل را نیز به فروش گذاشت که شامل یک پارچ خروس نشان می‌شود که در جریان سفر جانسون به کی‌یف از سوی زلنسکی به او اهدا شد.

قدیروف: کنترل پوپاسنا در شرق اوکراین را در اختیار داریم/ کی‌یف رد کرد
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ - ۱۳:۴۶

رهبر منطقه چچن روسیه امروز (یکشنبه) گفت، سربازانش کنترل بخش اعظمی از شهر "پوپاسنا" واقع در شرق اوکراین را در اختیار دارند اما مقام‌های این کشور می‌گویند درگیری در شهر مذکور در جریان است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، اواسط آوریل سال جاری میلادی نیروهای روس به اوکراین حمله کردند و اکثر حملات متوجه پوپاسنا در منطقه لوهانسک واقع در شرق اوکراین بوده است.

رمضان قدیروف، رهبر منطقه چچن روسیه در پیامی تلگرامی نوشت: نیروهای ویژه چچنی کنترل اکثر بخش‌های شهر پوپاسنا را در اختیار دارند. خیابان‌های اصلی و مناطق مرکزی شهر به صورت کامل پاکسازی شده‌اند.

این خبر در حالی منتشر شده که خبرگزاری رویترز به صورت مستقل نمی‌تواند صحت آن را تایید کند.

همچنین با وجود آنکه هیچ واکنش سریعی از سوی مقام‌های اوکراینی ارائه نشده اولکسی آرستوویچ، یکی از مشاوران ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری این کشور گفته که درگیری شدید در شهر ادامه دارد.

وی افزود: درگیری در شهر پوپاسنا در جریان است. مبلغان روس با شعف و شور زیاد گزارش می‌دهند که این شهر را گرفته‌اند اما چنین اتفاقی هنوز نیفتاده. این صد و هفدهمین ادعای آنها در تصرف پوپاسنا در طول روزهای اخیر است.

سرهی گایدای، فرماندار منطقه لوهانسک نیز اوایل روز شنبه گفته بود که نیروهای اوکراینی هنوز کنترل منطقه را دارند و افزود: اوضاع خیلی متشنج و مشکل اما تحت کنترل است.

وی افزود، نیروهای چچنی نه تنها در درگیری حضور دارند بلکه غارت می‌کنند و از کارهایشان فیلم هم می‌گیرند.

قدیروف به صورت منظم گزارش‌هایی را از حضور سربازان چچنی در اوکراین در تلگرام پست می‌کند اما هیچ تاییدیه درباره اینکه چه تعداد سرباز چچنی در اوکراین مستقر شده‌اند و اینکه آیا آنها در درگیری‌ها حضور دارند یا خیر، وجود ندارد.

رهبر القاعده: حمله روسیه به اوکراین به دلیل ضعف آمریکاست
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ - ۱۳:۴۶

رهبر القاعده در پیامی ویدئویی، «ضعف آمریکا» را دلیل «طعمه» روسیه شدن اوکراین دانست.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، «ایمن الظواهری» رهبر القاعده در پیامی ویدئویی به مناسبت یازدهمین سالگرد مرگ «اسامه بن لادن»، رهبر پیشین این گروه گفت، اینکه اوکراین «طعمه» روسیه شد، به دلیل «ضعف آمریکا» است.

طبق اعلام گروه اطلاعاتی «جستجو برای نهادهای تروریستی بین‌المللی (SITE)» که نظارت بر فعالیت‌های شبه‌نظامی را برعهده دارد، این پیام ویدئویی ۲۷ دقیقه‌ای در روز جمعه (۱۶ اردیبهشت) منتشر شد و الظواهری در آن در کنار چند کتاب و یک اسلحه دیده می‌شود.

رهبر القاعده با تشویق مسلمانان به اتحاد و با اشاره به اثرات جنگ‌هایی که پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر در عراق و افغانستان در گرفت، گفت که آمریکا در وضعیت ضعف و زوال به سر می‌برد. اسامه بن لادن مغز متفکر و تامین‌کننده مالی حملات ۱۱ سپتامبر بود.

الظواهری گفت: اکنون آمریکا در (دوره) پس از شکستش در عراق و افغانستان، پس از فجایع اقتصادی ناشی از ۱۱ سپتامبر، پس از همه‌گیری کرونا و پس از آن به سر می‌برد که متحد خود، اوکراین را رها کرد تا طعمه روسیه شود.

بن لادن در سال ۲۰۱۱ در حمله نیروهای آمریکا به مخفیگاهش در پاکستان کشته شد.

محل اختفای الظواهری نامشخص است. او در لیست افراد تحت تعقیب پلیس فدرال آمریکا قرار داشته و جایزه‌ای ۲۵ میلیون دلاری برای اطلاعاتی وضع شده است که به دستگیری او منتهی شود.

بلینکن: پوتین تاریخ را تحریف می‌کند
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ - ۱۳:۴۶

وزیر امور خارجه آمریکا، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را به تلاش برای "تحریف تاریخ برای توجیه جنگ" مسکو علیه اوکراین متهم کرد.

به گزارش پایگاه ریپابلیک ورلد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا همچنان که این درگیری بی‌وقفه در این حوزه از اروپای شرقی ادامه دارد، ولادیمیر پوتین را به تلاش برای تحریف تاریخ برای توجیه جنگ کشورش علیه اوکراین متهم کرد.

بلینکن این اظهارات را در بیانیه‌ای به مناسبت هفتاد و هفتمین سالگرد "روز پیروزی در اروپا" (سالگرد پذیرش تسلیم آلمان نازی از سوی متفقین در پایان جنگ جهانی دوم) بیان کرد. در ادامه، بلینکن در سخنان خود تأکید کرد افرادی که تاریخ را مطالعه کرده‌اند، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین را درک می‌کنند و افزود که مردم اوکراین روحیه کسانی را که "در طول جنگ جهانی دوم غلبه یافتند" به نمایش گذاشته‌اند.

آنتونی بلینکن گفت: "پوتین رئیس جمهور روسیه سعی می‌کند تاریخ را تحریف کرده تا تلاش کند جنگ بدون تحریک قبلی و بی‌رحمانه خود علیه اوکراین را توجیه کند. کسانی که گذشته را مطالعه می‌کنند، می‌دانند زلنسکی و مردم شجاع اوکراین مظهر روحیه کسانی هستند که در جریان جنگ جهانی دوم غلبه یافتند."

آنتونی بلینکن در ادامه اظهار داشت که آنها باید حقیقت را در مورد گذشته بیان کنند و بر لزوم حمایت از کسانی که برای آزادی خود و حاکمیت میهن خود مبارزه کرده‌اند، تأکید کرد. بلینکن در این بیانیه اظهار کرد که اوکراینی‌ها "شجاعانه" از کشور خود، دموکراسی و آینده برحق اوکراین در اروپا دفاع کرده‌اند.

وی همچنین افزود که در بحبوحه جنگ در اروپا، آنها باید عزم خود را برای مبارزه با کسانی که می‌خواهند حافظه تاریخی را برای دستیابی به اهداف خود تحریف کنند، تقویت کنند. وزیر خارجه آمریکا اظهار کرد، به منظور بزرگداشت هفتادوهفتمین سالگرد روز پیروزی در اروپا، آنها باید انعطاف و عزم غیرنظامیان و نیروها که منجر به پیروزی بر نازی‌ها شد را گرامی بدارند. او همچنین نسبت به "کشتار بی‌رحمانه" مردم در جنگ اظهار تاسف کرد.

وزیر خارجه آمریکا در بیانیه خود بیان کرد: همانطور که ما پایان جنگ جهانی دوم را در اروپا گرامی می‌داریم، وظیفه مقدسی در قبال کشته‌شدگان داریم؛ گفتن حقیقت در مورد گذشته و حمایت از همه افرادی که در زمانه ما برای آزادی ایستادگی می‌کنند.

نظرات بینندگان