arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۵۹۵
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۱ - ۰۴ تير ۱۳۹۱

سردار رادان: حجاب را به راحتي مي‌توان در جامعه كنترل كرد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
جانشين فرمانده ناجا با تاكيد بر اينكه حجاب را به راحتي مي‌توان در جامعه كنترل كرد، گفت: پليس در بحث برخورد با بدپوششي ناملايمات را به جان خريد.

به گزارش ايسنا، سردار احمدرضا رادان صبح امروز در تشريح عملكرد نيروي انتظامي در پديده برخورد با بدحجابي و مانكنيزم گفت: ايران اسلامي در تمدن ديرين خود به بحث پاسداشت و حفظ ارزش‌ها توجه ويژه‌اي داشته و طبيعي است بعد از انقلاب اسلامي بحث پاسداشت ارزش‌ها به واسطه انقلاب شدت بيشتري به خود بگيرد.

وي با بيان اينكه موضوع پوشش و بدحجابي اصل ارزش‌هاي انقلابي و ديني را مورد هدف قرار گرفته است، گفت: در طول دولت‌هاي گذشته راهكارهاي اجرايي فرهنگ عفاف و حجاب تدوين كه در دولت محمود احمدي‌نژاد به دستگاه‌هاي متولي ابلاغ شد.

رادان با بيان اينكه در تعيين راهكارهاي اجرايي عفاف و حجاب در جامعه وظيفه 26 دستگاه متولي در اين امر مشخص شده است گفت: متاسفانه تعدادي از اين دستگاه‌ها نه تنها به وظيفه خود عمل نكرده‌اند، بلكه در جرگه منتقدان ديگر دستگاه‌هايي كه اين راهكارها را اجرايي مي‌كردند، پيوستند.

پليس در بحث برخورد با بدپوششي ناملايمات را به جان خريد

جانشين فرمانده ناجا با بيان اينكه نيروي انتظامي بدون در نظر گرفتن اينكه چه دستگاهي در اين راستا به وظايف خود عمل كرده يا نكرده است وظيفه شرعي و قانوني خود را در بحث برخورد با بدپوششي و پديده مانكنيزم انجام مي‌دهد گفت: پليس در اين راه ناملايمات را به جان خريد.

رادان با بيان اينكه بر اساس قضاوت ديگران نيروي انتظامي از ميان 26 دستگاه متولي عملكرد قابل قبولي در بحث برخورد با بدپوششي داشته است گفت: پس از نيروي انتظامي، صدا و سيما، جرايد و پس از آن دستگاه قضايي عملكرد مناسبي در اين خصوص داشته‌ است و عملكرد ساير دستگاه‌ها به شدت كمرنگ يا حتي بي‌رنگ بوده است.

وي با بيان اينكه وزارت فرهنگ و ارشاد، وزارت بازرگاني، نيروي انتظامي، صدا و سيما، سازمان ملي جوانان، سازمان تبليغات اسلامي، وزارت آموزش و پرورش، وزارت اقتصاد، وزارت علوم، مركز ملي زنان، وزارت ارتباطات،‌ تربيت بدني، شهرداري‌ها، وزارت بهداشت، ستاد امر به معروف و نهي از منكر، وزارت امور خارجه، وزارت كار و امور اجتماعي، مجلس، سازمان بهزيستي، وزارت مسكن، سازمان ميراث فرهنگي، بسيج، راه و ترابري و غيره در مصوبه راهكارهاي اجرايي فرهنگ عفاف و حجاب موظف هستند گفت: اين سازمان‌ها در مقوله برخورد با بدحجابي و گسترش فرهنگ و عفاف در جامعه وظايفي را بر عهده دارند.

رادان در پاسخ به اين سوال كه در طول يك سال گذشته عملكرد اين سازمان‌ها در گسترش فرهنگ عفاف و حجاب چگونه است؟ گفت: امروز من براي اينكه چه سازماني وظايف خود را انجام داده و چه سازماني انجام نداده است اينجا نيستم اما بايد بگويم انجام ندادن وظايف گناه است و گناه بالاتر از اين است كه سازماني وظايفش را انجام دهد، اما ديگران انتقاد كنند.

وي با بيان اينكه امروزه دغدغه مردم و خانواده‌ها اين است كه اگر جوانانشان از خانه خارج مي‌شوند آيا از سلامت روحي و رواني درستي در جامعه برخوردار مي‌شوند، يا نه گفت: يكي از معيارهاي سلامت روحي هنجارهاست كه بايد اين مسئله در جامعه عملي شود.

حجاب را به راحتي مي‌توان در جامعه كنترل كرد

رادان گفت: اعتقاد داريم به راحتي مي‌توان مسئله حجاب را در جامعه اجرا و كنترل كرد.

جانشين فرمانده ناجا در مورد تعيين مصاديق بدحجابي گفت: يكي از ظرافت‌هايي كه در دستورالعمل اجرايي عفاف و حجاب تعيين شد مشخص‌كردن مصاديق بود كه اگر اين مهم مشخص نمي‌شد هر فردي از بدپوششي يك برداشتي داشت.

رادان با بيان اينكه تعيين مصاديق يك ظرافت بود، گفت: اما توجه به فرهنگ‌ها و رفتارها همواره مورد توجه نيروي انتظامي بوده است.

توجه ناجا به فرهنگ‌هاي مختلف در طرح امنيت اخلاقي

جانشين فرمانده ناجا با بيان اينكه ما در استان‌هاي مختلف حداقل‌ها را مورد توجه قرار داده‌ايم، گفت: مصاديق بدپوششي كه در برخي استان‌ها همچون تهران، اصفهان و شيراز عموميت دارد اساسا در برخي از استان‌ها موجوديت ندارد. به عنوان مثال مصداق لباس‌هاي تنگ و چسبان در برخي از استان‌ها معنا ندارد و نيروي انتظامي بنا به فرهنگ و رفتار مردم در هر استان حداقل‌ها را در نظر گرفته است.

رادان در ادامه در پاسخ به اين سوال كه براي محافل عمومي همچون پارك، تفرجگاه و كوهستان‌ها چه تمهيدات ويژه‌اي در نظر گرفته‌ايد، گفت: در بحث امنيت اخلاقي سعي شده است كه به حلقه‌هاي به هم پيوسته طرح توجه ويژه‌اي شود. به عنوان مثال در بحث بدپوششي اگر تنها به نقش مصرف‌كننده توجه مي‌شد، نقش مهم توليد و توزيع‌كنندگان مورد بي‌توجهي قرار مي‌گرفت.

جانشين فرمانده ناجا با بيان اينكه در اجرايي‌شدن طرح امنيت اخلاقي بايد به حلقه‌هاي به هم پيوسته توجه كرد، گفت: در بحث مجامع عمومي معتقديم كه همه مردم حق ورود به پارك‌ها، تفرجگاه‌ها، سينما، پاساژ و غيره را دارند و نبايد يك عده محل را در انحصار خود بگيرند.

وي افزود: مثلا در تفرجگاه‌ها مردم به دليل احساس ناامني رغبت به استفاده از اين مكان نمي‌كنند و البته نبايد در نظر گرفت كه منظور از ناامني تنها وجود اراذل و اوباش است بلكه برخي از مردم به دليل وجود افراد بدحجاب و بي‌حجاب در اين محل‌هاي عمومي احساس ناامني مي‌كنند.

رادان با بيان اينكه در بحث كنترل تفرجگاه‌ها سعي شده است كه مسئوليت‌سازي كنيم گفت: در بحث تفرجگاه‌ها و محل‌هاي عمومي شهري با شهرداري‌ها رايزني‌هايي شده است كه خوشبختانه شهرداري تهران نيز همكاري نزديكي با پليس داشت و در مرحله بعد مسئولان و مديران مراكز را مورد توجه قرار داده‌ايم و پليس به گونه‌اي عمل كرد كه مراكز براي استفاده تمام عموم مهيا شود.

وي افزود: البته هنوز هم تعدادي از خانواده‌ها هستند كه از عدم برقراري امنيت ابراز نگراني مي‌كنند و پليس تلاش دارد محل‌هاي عمومي را به گونه‌اي مديريت كند كه براي عموم مردم قابل استفاده باشد.
نظرات بینندگان