arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۶۹۲۰
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۶ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱

چرا بودجه صداوسیما و سایر نهاد‌ها شامل جراحی اقتصادی نمی‌شود؟ / اقبال شاکری، نماینده: این جراحی از مردم شروع نشده، اما برای مردم است / بودجه‌ی نهاد‌ها هم سرجایشان است، کار خودشان را دارند می‌کنند

شاکری در گفتگو با «انتخاب» در واکنش به انتقادی که مطرح می‌شود مبنی بر اینکه چرا دولت جراحی اقتصادی را از نهادهایی همچون سازمان تبلیغات، صدا و سیما و... که بودجه‌های کلانی دارند، شروع نکرده و به جای آن به سراغ مردم رفته است، عنوان کرد: «از مردم شروع نشده، کالای مورد نیاز مردم است و برای مردم انجام شده است. یعنی دولت یارانه را به مردم می‌دهد چون برای مردم دارد این کار را دارد انجام می‌دهد.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک عضو کمیسیون عمران مجلس در واکنش به انتقاداتی که از سوی افکار عمومی می‌شود، مبنی بر اینکه چرا جراحی اقتصادی به جای انکه از نهادهای دولتی شروع شود، از مردم شروع شده، اظهار داشت که این جراحی نه تنها از مردم شروع نشده، بلکه عملی در جهت تامین کالای مورد نیاز مردم است.

اقبال شاکری در گفت و گو با «انتخاب» در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا میزان یارانه‌ای که دولت در نظر گرفته، رقم مناسبی‌ست، گفت: «به نظر من برای شروع کار خوبی است ولی طرح نهایی دولت تکمیل خواهد شد. همانطور که خود دولت هم اعلام کرد، قرار است بر اساس کالابرگ اقدام شود. امیدواریم این کالابرگ به صورتی که دولت در حال تهیه و آماده کردن آن است و مجلس هم قانونش را تصویب کرده، بتواند خرید کالاهایی که قرار است ارز ترجیحی‌شان حذف شود را ساماندهی کند. به باور من در آنجا کاملا جبران می‌شود.»

وی در واکنش به انتقادی که از سوی عموم مطرح می‌شود مبنی بر اینکه چرا دولت جراحی اقتصادی را از نهادهایی همچون سازمان تبلیغات، صدا و سیما و... که بودجه‌های کلانی دارند، شروع نکرده و به جای آن به سراغ مردم رفته است، عنوان کرد: «از مردم شروع نشده، کالای مورد نیاز مردم است و برای مردم انجام شده است. یعنی دولت یارانه را به مردم می‌دهد چون برای مردم دارد این کار را دارد انجام می‌دهد. اتفاقا برای قطع دست رانت‌خواران، سو استفاده‌گران و مافیاهای توزیع کالاهای اساسی که توفیقی در مدیریت و کنترلش نبوده، انجام شده است. در واقع برای جلوگیری از این سواستفاده‌ها و برای مردم شروع شده است. امیدواریم به نتیجه نهایی برسد و همانطور که همه اقتصاددانان، اندیشمندان و گروه‌های سیاسی با سلایق مختلف بر انجامش تاکید دارند، بتوانیم از این مرحله با موفقیت گذر کنیم.»

شاکری ادامه داد: «در بودجه برای همه مسائل ردیف اعتباری داده می‌شود. بودجه صداوسیما، نیروهای مسلح، آموزش و پرورش، بهداشت و درمان و کالاهای اساسی، هر کدام سرجای خود قرار دارد. همه این‌ها کار خود را دارند انجام می‌دهند ولی قسمت کالای اساسی دچار مشکل شده است. بنابراین ما باید این قسمت را اصلاح کنیم که به هدف خود برسند.»

 نماینده مردم تهران در مجلس، افزود: «ما فرض می‌کنیم که چند هزار میلیارد تومان برای تامین مایحتاج مردم، در بودجه دیده شده و ردیف و اعتبارش هست، پرداخت هم می‌شود ولی به دست مردم نمی‌رسد؛ بنابراین مشکلی از نظر اعتبار نداریم. سوال دیگری در اینجا می‌توان مطرح کرد که البته به کالاهای اساسی ربطی ندارد، و آن هم این است که هر کس که مسئول است کارکرد این سازمان‌ها را بررسی کند. این هم سوال خوب و دقیقی است و باید رسیدگی شود.»

نظرات بینندگان