arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۶۹۹۰
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۲۳ - ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۱

سید حسن نصرالله: کسی نمی‌تواند ادعا کند که در انتخابات اکثریت را به دست آورده است / بحران‌ها تنها با مشارکت و همکاری و به دور از خصومت‌ها حل و فصل می‌شوند

سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان به دروغی دیگر درباره مداخله ایران در امور لبنان اشاره کرد و گفت: «ما سفیر آمریکا را دیدیم که در مراکز اخذ رأی سرک کشید و سفارت آمریکا لیست ارائه می‌دهد و سفیر عربستان سعودی نیز که خود فعال‌ترین کازار انتخاباتی در لبنان بود. بحران‌ها تنها با مشارکت و همکاری و به دور از خصومت‌ها حل و فصل می‌شوند. پس بیایید روی نقاط مورد اتفاق‌نظر تمرکز کنیم.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان، شامگاه امروز (چهارشنبه)، درباره انتخابات لبنان به سخنرانی پرداخت.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ابتدای سخنان خود پس از سلام و احوالپرسی از تمام کسانی که برای دادن رأی به پای صندوق‌های رأی آمدند، به خصوص بیماران و جانبازان تشکر و قدردانی کرد.

سید حسن نصرالله همچنان از مقامات ذیربط لبنان و نیروهای امنیتی این کشور از جمله رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر لبنان برای برگزاری انتخابات تشکر کرد.

دبیرکل حزب‌الله همچنین با تشکر از اعضای جدید فراکسیون حزب‌الله، گفت: «از کادر مقاومت که رزمایش صهیونیست‌ها و مشارکت در فرایند رأی‌گیری را زیر نظر داشتند، تشکر می‌کنیم».

سید حسن نصرالله در ادامه با اشاره به نتیجه بزرگی که در انتخابات لبنان رقم خورد، اظهار داشت: «این دستاورد پس از حمله رسانه‌ای و روانی شدید علیه ما و علیه متحدان مقاومت و فشار اقتصادی و بحران‌سازی‌ها صورت گرفت. به‌رغم تمام تهدیدات و هرا‌س‌افکنی‌ها برای ترساندن مردم و بازگرداندن آ‌ن‌ها، این‌ها به نتیجه‌ای نیانجامید. حضور چشمگیر در سه مرحله یک پاسخ بود. حضور چشمگیر در روز رأی‌گیری یک پاسخ و همچنین نتایجی که منتشر شد، یک پاسخ دیگر بود. علی‌رغم سال‌ها کمپین ستیزه‌جویانه علیه مقاومت که آمریکایی‌ها آن را هدایت می‌کردند و [دیوید] شنکر (دستیار سابق وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک) به آن اعتراف کرد تعداد آرای ما و اعضایمان در پارلمان افزایش یافت. امیدوارم همه اظهاراتی که را شنکر مطرح کرد بخوانند.»

دبیرکل حزب‌الله ادامه داد: «آنچه در ارتباط با مقاومت رخ داد، یک پیروزی بزرگ بود که ما به آن‌ها افتخار می‌کنیم و می‌بالیم به‌ویژه زمانی که وضعیت این نبرد را می‌نگریم و آنچه در آن استفاده و هزینه شد. آنچه نیز در ارتباط با جامعه شریف اهل‌تسنن رخ داد، مسئله بسیار مهمی است که نیازمند یک رویکرد آرام، مسئولانه و دقیق است.»

سید حسن نصرالله تأکید کرد: «هیچ گروهی سیاسی‌ای در کشور نیست که بتواند ادعا کند اکثریت پارلمانی از آن‌هاست. تاکنون تمام افراد مورد احترام و منطقی چنین ادعایی نکرده‌اند. ما امروز در برابر مجموعه‌ای از فراکسیون‌های پارلمانی و احزاب سیاسی و نمایندگان جدید و مستقل قرار داریم که شاید مصلحت لبنان و مردم کشور در همین چیزی بوده که رخ داده و اینکه نه این گروه و نه آن گروه اکثریت را به دست نیاورد.»

دبیرکل حزب‌الله لبنان در بخش دیگری بیان کرد: «میزان بحران‌های مالی، پولی، اقتصادی و معیشتی به قدری است که هیچ گروهی به تنهایی نمی‌تواند آن را حل و فصل کند حتی اگر اکثریت را به دست می‌آورد. زمانی که هیچ کس اکثریت را به دست نیاورده، این بدان معناست که همگی مسئول هستند و کسی نمی‌تواند از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کند. آسان‌ترین چیز مخالفت و نظریه‌پردازی است که هیچ هزینه‌ای ندارد. فرار از مسئولیت جایز نیست چراکه این خیانت به امید مردم و خیانت در امانت و زیر پا گذاشتن وعده‌هایی است که در کمپین‌های انتخاباتی مطرح شد.»

سید حسن نصرالله همچنین خواستار کنار گذاشتن درگیری‌ها و کشمکش‌های سیاسی شد و گفت: «انتخابات تمام شده است و تمام آنچه باید پس از انتخابات نیز گفته می‌شد، گفته شد. تمام جهان در حال حرکت به سوی یک بحران است. سوخت گران شده و گندم نیز گران شده است. برخی اقلام شاید در بازار تمام شود. ما می‌توانیم سال‌ها مقاومت کنیم. اگر فکر می‌کنید که ما از دفاع از مقاومت و سلاح خود خسته خواهیم شد و تسلیم می‌شویم، این خیالی باطل است؛ اما کشمکش‌ها به جایی نمی‌رسد.»

دبیرکل حزب‌الله در بخش دیگری از سخنانش به اتهام‌زنی‌های برخی افراد به جنبش حزب‌الله لبنان، جنبش امل و جریان ملی آزاد در خصوص ادعای عدم تمایل این گروه‌ها به برگزاری انتخابات در موعد مقرر اشاره کرد و آن را دروغ خواند. سید حسن نصرالله در ادامه افزود: «دروغ دوم برگزاری انتخابات با سلاح بود.. در سال ۲۰۰۵ و در سال ۲۰۰۹ انتخاباتی برگزار شد و شما انتخابات را با سلاح گرفتید و امروز در سال ۲۰۲۲ شما با سلاح نتیجه انتخابات را جشن می‌گیرید. آیا زمان آن نرسیده که این دروغ و دروغگو خجالت بکشند؟»

سید حسن نصرالله همچنین به دروغی دیگر درباره مداخله ایران در امور لبنان اشاره کرد و گفت: «ما سفیر آمریکا را دیدیم که در مراکز اخذ رأی سرک کشید و سفارت آمریکا لیست ارائه می‌دهد و سفیر عربستان سعودی نیز که خود فعال‌ترین کازار انتخاباتی در لبنان بود. بحران‌ها تنها با مشارکت و همکاری و به دور از خصومت‌ها حل و فصل می‌شوند. پس بیایید روی نقاط مورد اتفاق‌نظر تمرکز کنیم.»

دبیرکل حزب‌الله ادامه داد: «مغالطه، خلط کردن میزان محبوبیت مردمی و تعداد نمایندگان است. این در لبنان نادرست است زیرا نظام انتخاباتی و سیاسی فرقه‌ای است و بدتر آنکه تقسیم بندی حوزه‌های انتخاباتی بر اساس یک معیار علمی نبوده و حتی معیاری نیز برای توزیع وجود ندارد. توزیع حوزه‌های انتخاباتی به شیوه‌ای غیرعلمی صورت گرفته چراکه بر اساس منافع برخی سران سیاسی بریده و به یکدیگر چسبانده شده است. می‌توان گفت که تعداد نمایندگان هر حزبی تنها در یک حالت نشان دهنده گزینه‌ها و اراده مردمی است و آن این است که قانون انتخابات برپایه یک حوزه انتخاباتی واحد، خارج از محدودیت فرقه‌ای و با حضور نسبی باشد و افراد بالای هجده‌ سال بتوانند رأی دهند. نظام فعالی انتخابات، عادلانه نیست چون یک نفر با ۵۰۰ رأی ممکن است کرسی پارلمان را به دست بیاورد در حالی که دیگران با هزاران رأی نتوانند به پارلمان برسند. خواستار تغییر این قانون هستیم.»

سید حسن نصرالله همچنین گفت: «یک نفر وجود دارد که مسئولیت بحران‌های کنونی بیشتر متوجه اوست که از سفارتخانه‌ها حمایت می‌شد، فهرست تشکیل داد و به دنبال جمع‌کردن حمایت از آن در سراسر لبنان بود.»

رهبر مقاومت لبنان همچنین خاطرنشان کرد: «رأی لیست امل و فراکسیون الوفاء للمقاومه (فراکسیون حزب‌الله) در بعلبک الهرمل، الجنوب الثالثه و الزهرانی صیدا، صور، نمایندگان این دو در زحله بیش از نیم میلیون بود...تویی که تنها چند هزار رأی داری از طرف مردم لبنان صحبت می‌کنی؟!»

دبیرکل حزب‌الله اضافه کرد: «ما به دوستانمان که موفق به پیروزی نشدند می‌گوییم. موضع درست آن چیزی است که شما اعلام کردید. کرسی پارلمانی یکی از جبهه‌های مبارزه است و نه تمام آن. فرض کنید که ما و مابقی دوستانی که موفق شدند، نمایندگان شما هستیم و در کنار شما و با یکدیگر به ملت و آرمان خود خدمت می‌کنیم.»

سید حسن نصرالله در پایان گفت: «از رسانه‌ها و مؤسسه‌های اطلاع‌رسانی به‌ویژه رسانه‌های عادل و منصف تشکر می‌کنم زیرا برخی از رسانه‌ها ظالم بودند و افترا زدند. از گروه سرود و شعرا نیز تشکر می‌کنم.»

دبیرکل حزب‌الله همچنین در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد که حزب‌الله به تمام آنچه وعده داده، عمل خواهد کرد و درست مانند ۴۰ سال گذشته از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

در حال تکمیل...

نظرات بینندگان