اینستاگرام محل بسیار خوبی برای کسب و کارهای مختلف و کسب درامد است. اما شرط اول و مهم آن این است که بتوانید به درستی و هوشمندانه از آن استفاده کنید تا بهترین نتایج را بگیرید. الگوریتمهای اینستاگرام هر سال تغییر میکنند و باید آن را به خوبی بشناسید تا با آن کار کنید. در این مقاله نگاه مختصری به جدیدترین الگوریتمهای اینستاگرام انداختهایم.
در مقاله الگوریتم اینستاگرام از سایت صد از صفر میخوانیم: هدف اینستاگرام (و الگوریتم آن) این است که اطمینان حاصل کند که کاربران از گذراندن وقت خود در برنامه لذت میبرند و زمان بیشتری را در آنجا میگذرانند. هر چه کاربران زمان بیشتری را صرف گشتن در صفحات اینستاگرامی کنند، تبلیغات بیشتری هم میبینند و این به نوبه خود به معنای درآمد بیشتر برای اینستاگرام است. بنابراین، الگوریتم اینستاگرام برای نگه داشتن کاربران در پلتفرم و مشاهده محتوایی که میخواهند ببینند طراحی شده است تا وسوسه نشوند که برنامه را ترک کنند. از دید اینستاگرام بدترین چیز این است که کاربر از محتوایی که میبیند خسته شود.
اینجاست که الگوریتم وارد بازی میشود. این الگوریتم اطمینان حاصل میکند که کاربران آنچه را که میخواهند ببینند میبینند. در برخی موارد، این میتواند شامل نشان دادن پستهای دوستان نزدیک و کاربرانی باشد که به طور منظم با آنها در ارتباط هستند. در موارد دیگر هم اینستاگرام پستهایی را به کاربران نشان میدهد که فکر میکند دوست دارند یا علاقه مند به دیدن آنها هستند.
حقیقت این است که الگوریتم اینستاگرام در واقع یک الگوریتم واحد نیست. در عوض شامل چندین الگوریتم و فرآیند مختلف از هوش مصنوعی است که با هم کار میکنند تا محتوای مناسب را در زمان مناسب برای افراد مناسب نمایش دهند. این یعنی این الگوریتمها انگیزه پنهانی ندارند و نمیخواهد به کسب و کار، پستها و دسترسی شما کمک کنند یا بالعکس، به آنها آسیب برسانند.
چهار عامل اصلی برای تعیین اینکه چه چیزهایی در فید ما نمایش داده می شود نقش دارند:
محتوای پست: این که محتوای مد نظر به شکل ریلز، ویدیو یا عکس باشد و همچنین زمان آپلود شدن آن تاثیر مهمی در بالاتر نشان داده شدن آن محتوی دارد.
پستکنندهی محتوا (یعنی این که چه کسی آن محتوی را ساخته است): حتما شما هم به این توجه کردهاید که وقتی عکسهای اکانتی را لایک میکنید آن را بیشتر و بالاتر از بقیه در صفحهی خود میبینید.
فعالیت کاربر: قاعدتا پستهایی که بیشتر تماشا میکنید و میپسندید سبب میشود اینستاگرام آنها را موضوعات مورد علاقه شما تشخیص داده و آنها را بیشتر به شما نشان دهد.
نوع تعاملات کاربر: وقتی پستی را لایک یا ذخیره میکنید، برای کسی کامنت میگذارید یا پست را برای دوستان خود میفرستید، این دیتاها در حافظه الگوریتم اینستاگرام ثبت و ذخیره میشوند و از آنها برای تشخیص دادن علایق شما استفاده میشود.
یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین موارد تاثیرگذار روی الگوریتم سال 2022 اینستاگرام ریلز است، بنابراین سعی کنید هرازگاهی یک محتوای جذاب و کوتاه را در این فرمت منتشر کنید. به علاوه تلاش کنید که در هفته چند ریلز داشته باشید و برنامهای منظم برای پست کردن آنها بریزید.
بخش استوریها از مهمترین قسمتهای اینستاگرام است که به نوعی ارتباط مداوم شما را با کاربران حفظ میکنید. از همه بهتر این که گرفتن یک استوری کار زیادی ندارد و خیلی راحت میتوانید از روند کار یا مسایل روزمره هم استوری بگذارید. استوریهای به هم پیوسته بیشترین مخاطب را دارند و سبب افزایش تعامل شما با مخاطب میشوند.
اینستاگرام روز به روز قابلیتهای جالبی را اضافه میکند، از نظرسنجیها گرفته تا سوالات دو گزینهای، استیکر و گیفها و باکسهای سوال. فراموش نکنید که از این موارد نیز در استوریهای خود اضافه کنید چون علاوه بر جذابیتی که دارند، تعاملات با پیج شما را نیز به طرز جالبی افزایش میدهند.
البته اگر محتوای خوبی نداشته باشید، هشتگها هم نمیتوانند شما را نجات دهند. اما با گذاشتن هشتگهای مفید و کاربردی پست خود را برای سایر افراد نیز در دسترس قرار میدهید. از تعداد زیاد هشتگ استفاده نکنید و حتما آنها را مرتبط با پست و پیج خود انتخاب کنید.
هدف این است که مخاطبان زمان بیشتری را صرف نگاه کردن پستهای شما کنند تا الگوریتم اسینستاکرام قانع شود آنها به پیج شما علاقهمندند. بنابراین میتوانید در یک پست چند عکس بگذارید تا مخاطب خود را بیشتر درگیر کنید.
فرقی نمیکند صاحب کسب و کار باشید یا بلاگر، مخاطبان دوست دارند بیشتر با شما آشنا شوند. حتی اگر یک پیج رسمی را اداره میکنید هرازگاهی یک استوری صمیمانه بگذارید. از مخاطبان بخواهید از شما سوالی بپرسند یا یک استوری از روزمرگیها بگذارید.
این کار دو فایده عمده دارد. اول این که میزان تعاملات پیج شما را قطعا بیشتر میکند. هر دایرکتی که جواب میدهید منجر به یک جواب و یک تعامل جدید میشود و همین هم به نفع بررسیهای الگوریتمها است. از طرف دیگر جواب دادن به کامنتها سبب میشود فالوورها بیشتر به شما اعتماد کنند و بیشتر دنبالتان کنند.
تصور کنید بعد از زحمتهای فراوان پیجتان به اکسپلور میرود. مخاطب پست شما را میبیند و از پیج شما بازدید میکند. این که ظاهر کلی پیج شما چطور باشد، اهمیت بسیار زیادی در جذب مخاطب و حرفهای به نظر رسیدن شما دارد. سعی کنید از یک تم مشخص با رنگهای جالب استفاده کنید.
الگوریتم اینستاگرام به موارد زیادی وابسته است و به راحتی نمیتوان یک راه ثابت برای شکست دادن آن پیدا کرد. با این وجود انجام یک سری نکات میتواند بازدیدها و تعاملات پیج شما را بالاتر ببرد و کسب و کار شما را بهبود ببخشد. الگوریتم امسال بیشتر از همه روی ریلزها، قابلیتهای استوری و البته مثل همیشه فعالیت مسمتر و منظم تمرکز دارد و به رشد پیج شما کمک میکند.