arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۷۵۶۹
تاریخ انتشار: ۳۶ : ۱۹ - ۰۱ خرداد ۱۴۰۱

رییس کمیسیون اقتصادی: باید در فرمول محاسبه دهک بندی‌ها بازنگری شود /: اجازه نمی‌دهیم حتی یک نفر واجد شرایط از دریافت یارانه محروم بماند

محمدرضا پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم بازنگری در نحوه تعیین دهک‌ها برای پرداخت یارانه گفت که داده‌های واقعی باید مبنای تعیین دهک‌ها باشد نه اینکه صرفا مبنای درآمدی ملاک قرار گیرد لذا اجازه نمی‌دهیم حتی یک نفر واجد شرایط از دریافت یارانه محروم بماند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم بازنگری در نحوه تعیین دهک ها برای پرداخت یارانه گفت که داده های واقعی باید مبنای تعیین دهک ها باشد نه اینکه صرفا مبنای درآمدی ملاک قرار گیرد لذا اجازه نمی‌دهیم حتی یک نفر واجد شرایط از دریافت یارانه محروم بماند.

محمدرضا پورابراهیمی در توضیح جلسه امروز کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بررسی اشکالات، ایرادت و نواقص مربوط به پرداخت یارانه کالاهای اساسی به مردم از طریق پایگاه جامع رفاه ایرانیان گفت: با اصلاح نظام پرداخت یارانه، اجرای سیاست‌های جبرانی مشروط به وجود پایگاه اطلاعاتی کامل است که اکنون مسئولیت این سامانه با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است. طبق قانون بودجه سال ۱۴۰۱ تمامی دستگاه‌ها موظف به ارائه اطلاعات خود به این سامانه هستند منتها براساس گزارش‌های ارائه شده بخشی از اطلاعات مورد نیاز برای این حوزه در پایگاه جامع رفاه ایرانیان وجود ندارد یا ناقص است و همچنین بخش دیگری این اطلاعات به روز نیست که اجرای دقیق‌تر آن نیازمند مشارکت تمامی دستگاه‌هاست.

وی با اشاره به نحوه بررسی فرمول محاسبه دهک‌ ها برای پرداخت یارانه گفت: باید در فرمول محاسبه دهک بندی‌ها بازنگری شود لذا مقرر شد دستگاه‌ها گزارش کاملی از نحوه ارائه اطلاع به پایگاه رفاه ایرانیان ارائه دهند و اینکه امکان به‌روزرسانی اطلاعات فراهم شود. همچنین فرمول محاسبات دهک‌ها در اختیار مجلس قرار گیرد تا نظرات مشورتی اخذ شود.

پورابراهیمی اضافه کرد: همه افراد امکان ثبت درخواست برای دریافت یارانه را دارند که در حال حاضر حدود ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از افرادی که یارانه دریافت نکردند، درخواست تجدید نظر دادند. باید برای هر فردی که احساس می‌کند واجد شرایط است، امکان ثبت درخواست داشته باشد، همچنین شاخص‌های ارزیابی برای بررسی دهک‌ها باید براساس داده‌های واقعی باشد نه اینکه صرفا مبنای درآمدی ملاک قرار گیرد مثلا ممکن است زوج شاغل درآمد مناسبی داشته اما دارای ۲ فرزند معلول باشند که هزینه آن‌ها بسیار است یا فردی دارای خودرو یا واحد مسکونی است اما ۷۰ درصد ارزش آن از طریق تسهیلات بانکی تامین شده است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد که اجازه نمی‌دهیم حتی یک نفر واجد شرایط از دریافت یارانه محروم بماند. این نکته هم مهم است که پایگاه جامع رفاه ایرانیان فقط برای کالاهای اساسی نیست بلکه در کنار این موضوع می‌توان از این بانک اطلاعاتی برای موضوعاتی مانند سهام عدالت و موارد دیگر استفاده کرد.



نظرات بینندگان