arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۷۷۷۰
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۲۲ - ۰۲ خرداد ۱۴۰۱

رئیسی در دیدار با معاون نخست وزیر عمان: سلاح هسته‌ای در دکترین ایران مطلقا جایی ندارد / ظرفیت‌های متنوع مغفول مانده میان ایران و عمان احیا شود

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید ظرفیت‌های متنوع مغفول مانده میان ایران و عمان احیا شود، گفت: میزان تجارت، حمل و نقل و همکاری‌های اقتصادی میان تهران و مسقط، به ویژه در حوزه انرژی و ترانزیت کالا حتما می‌تواند افزایش یابد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه باید ظرفیت‌های متنوع مغفول مانده میان ایران و عمان احیا شود، گفت: میزان تجارت، حمل و نقل و همکاری‌های اقتصادی میان تهران و مسقط، به ویژه در حوزه انرژی و ترانزیت کالا حتما می‌تواند افزایش یابد.

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور امروز دوشنبه در ادامه برنامه‌های سفر به عمان در دیدار «فهد بن محمود آل سعید» معاون نخست وزیر این کشور گفت: روابط ایران و عمان تنها محدود به همسایگی نیست، بلکه علایق و اشتراکات عمیق دینی و اعتقادی این دو ملت قرن‌ها با یکدیگر پیوند خورده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه روابط تهران ـ مسقط در طول تاریخ همواره روابط خوب و سازنده‌ای بوده است، اظهار داشت: هر چند شاهد روابط خوبی بین دو کشور هستیم، اما این سطح از روابط قانع کننده نیست.

رئیسی با تاکید بر اینکه باید ظرفیت‌های متنوع مغفول مانده میان ایران و عمان احیا شود، خاطرنشان کرد: میزان تجارت، حمل و نقل و همکاری‌های اقتصادی میان تهران و مسقط، به ویژه در حوزه انرژی و ترانزیت کالا حتما می‌تواند افزایش یابد.

وی با اشاره به پیشرفت‌های ایران در حوزه‌های مختلف صنعتی و پزشکی گفت: ایران می‌تواند انتخاب مناسبی برای مردم عمان در حوزه سلامت و پزشکی باشد. علی رغم تهدیدات و تحریم‌های آمریکا، جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌هایی که بیشتر تحریم بوده، مانند صنعت صلح آمیز هسته‌ای، پزشکی و دفاعی پیشرفت‌های بسیاری بدست آورده است.

رئیس جمهور افزود: در مقابله با کرونا در کنار استفاده از واکسن‌های خارجی، ۶ شرکت ایرانی اقدام به تولید واکسن مقابله با کرونا کرده‌اند که ۴ شرکت تماما از دانش ایرانی استفاده کرده‌اند و امروز این واکسن‌ها صادر می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: غربی‌ها و آمریکایی‌ها به خیال خودشان می‌خواستند با تحریم پیشرفت‌های ایران را متوقف کنند، اما همگان شاهد بودند که خود آمریکایی‌ها به شکست مفتضحانه سیاست فشار حداکثری اعتراف کردند.

رئیس جمهور تاکید کرد: در دکترین ایران، سلاح هسته‌ای مطلقا جایی ندارد، اما ما از دانش صلح آمیز هسته‌ای برای مصارف کشاورزی، پزشکی و صنایع پتروشیمی بهره می‌بریم.

«فهد بن محمود آل سعید» معاون نخست وزیر عمان نیز در این دیدار با اشاره به روابط تاریخی و برادرانه دو ملت ایران و عمان، اظهار داشت: توسعه روابط بین دو کشور حاصل فهم مشترک رهبران ایران و عمان است.

«فهد بن محمود آل سعید» تصریح کرد: روابط ایران و عمان محدود به روابط اقتصادی و تجاری نخواهد بود و شامل بخش‌های عمده‌ای، چون تعاملات و همکاری‌های سیاسی خواهد بود.

معاون نخست وزیر عمان خاطرنشان کرد: ایران کشوری کهن و تاریخی است و تازه به دوران رسیده نیست. ما امروز در ملاقاتمان روی فرش ایرانی در حال گفت‌وگو هستیم. ایران با تولیدات خود به نوعی در تمام دنیا نماینده دارد.

«فهد بن محمود آل سعید» با اشاره به برنامه‌های فشرده رئیس جمهور در سفر به عمان اظهار داشت: شما مانند جوان‌ها بدون خستگی کار می‌کنید. این سفر شما به عمان در قلب ما باقی خواهد ماند. عمان همیشه در صحنه بین المللی از مواضع ایران مانند ایرانی‌ها دفاع کرده است.

نظرات بینندگان