arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۷۷۸۸
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۰۸ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۱

معاون دانشگاه تهران: پوشیدن شلوار پاره مناسب محیط دانشگاه نیست / سابقا پوشش شلوار پاره را برای فقرا می دیدیم اما امروزه گویا برخی اغنیا نیز نیازمند کمک هستند / قوانین پوشش و حجاب سال هاست که تدوین شده؛ تغییری در این قوانین ایجاد نشده

علیرضا وجهی معاون دانشجویی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه پوشیدن شلوار پاره مناسب دانشگاه نیست، گفت: احساس شخصی من این است برخی دانشجویان به این مسائل کمتر توجه می‌کنند و لباس‌هایی که می‌پوشند در شأن دانشگاه نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: معاون دانشجویی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه پوشیدن شلوار پاره مناسب دانشگاه نیست، گفت: احساس شخصی من این است برخی دانشجویان به این مسائل کمتر توجه می‌کنند و لباس‌هایی که می‌پوشند در شأن دانشگاه نیست.

علیرضا وجهی ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: ما می دانیم پوشش مناسب برای هر محیط چه پوششی است؟ مثلا افراد برای مهمانی یک نوع پوشش را انتخاب می کنند این پوشش در دانشگاه، کوه، شنا متفاوت است و همه نسبت به این مسائل شناخت دارند ممکن است برخی توجه نکنند باید توجه این افراد به قوانین جلب شود من دیدم برخی اوقات در خیابان افراد شلوار پاره می پوشند این در حالی است که ما سابقا پوشش شلوار پاره را برای فقرا می دیدیم! اما امروزه گویا برخی اغنیا نیز نیازمند کمک هستند که از این پوشش استفاده می‌کنند. بنابراین واضح است که استفاده از این نوع لباس نه در دانشگاه های ایران بلکه در دانشگاه های کل دنیا لباس مناسب محیط نیست. واقعیت احساس شخصی من این است که برخی دانشجویان به این مسائل کمتر توجه می کنند و لباس‌هایی که می پوشند در شأن دانشگاه نیست.

قوانین جدید پوششی نداریم

دکتر وجهی در خصوص برخی نگرانی دانشجویان دختر ساکن خوابگاه های دانشجویی که مدعی اعمال محدودیت‌هایی شده بودند نیز گفت: قوانین پوشش و حجاب سال ها است که تدوین شده و وجود دارد اما به هر حال وقتی دانشجویان بعد از دو سال وارد دانشگاه می‌شوند ممکن است نگرانی هایی در این زمینه داشته باشند.

رئیس سازمان خدمات دانشجویی دانشگاه تهران تاکید کرد: ما امسال با دو ورودی اعم از ورودی های سال ۹۹ و ورودی های سال ۱۴۰۰ که هیچ یک از آنها وارد فضای دانشگاهی نشده بودند، مواجه شدیم و لازم بود این دانشجویان بدانند دانشگاه قوانین و مقرراتی دارد و باید با آن آشنا شوند. ما فقط آنها را نسبت به قوانین آشنا کردیم ، اما نکته ای که برخی از سایت‌ها در خصوص تغییر قوانین پوشش ممکن است به آن دامن بزنند را نمی‌دانم از کجا نشأت می‌گیرد؛ چرا که تغییری در قوانین ما ایجاد نشده است.

وی اظهار کرد: اتفاقا ما سعی کردیم در فضای خوابگاهی برنامه های متنوعی برای دانشجویان داشته باشیم و دانشجویان نیز در این برنامه های متنوع مشارکت می‌کنند. تلاش می‌کنیم که دانشجویان زندگی بهتری داشته باشند، اما در حوزه حجاب نیز متاسفانه برخی دانشجویان قوانین را رعایت نمی کنند، با این حال هیچ پرونده ای را بخاطر مسائل حجاب به شورای انضباطی ارجاع ندادیم و به عنوان دبیر شورای انضباطی اعلام می‌کنم شکایتی در این زمینه به ما نرسیده است.

وی در ادامه به تشریح وضعیت خوابگاه‌های دانشجویی دانشگاه تهران پرداخت و اظهار کرد: ما در حوزه معاونت دانشجویی تمامی تعطیلات عید نوروز را مشغول فعالیت برای آماده سازی تسهیلات رفاهی و خوابگاهی به دانشجویان بودیم و کارهای طاقت فرسایی در این زمینه صورت گرفت.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران تاکید کرد: ما در دانشگاه تهران ۵۰ ساختمان حوابگاهی داریم و با توجه به تعطیلی دو ساله بسیاری از این مراکز بخاطر شیوع کرونا، یقینا برای بازگشایی خوابگاه‌ها با فشارهایی مواجه شدیم. به طوریکه برخی از لوله های ساختمان هایی که نیازمند بازسازی بودند دچار پوسیدگی و ترکیدگی شده بودند اما در نهایت و با فعالیت شبانه روزی، این مراکز آماده پذیرش دانشجویان شدند. البته هنوز هم مشکلاتی در حوزه خوابگاهی وجود دارد و نیاز داریم کمک و توجه ویژه ای از سوی مسئولان به خوابگاه صورت بگیرد.

آمار ۱۰ نفری دانشجویان خوابگاهی

معاون دانشجویی دانشگاه تهران یادآور شد: ما ۵۰ هزار دانشجو در دانشگاه داریم که ۱۰ هزار نفر از این دانشجویان در مراکز خوابگاهی ساکن هستند. در واقع وقتی در شرایط فعلی اقتصادی مشاهده می کنیم یک خانواده پنج نفره با چالش های اقتصادی مواجه می شود و زمان می برد تا خود را با شرایط جدید مطابقت بدهند مشخص است که مشکلات بسیار بزرگتری در یک خانواده ۵۰ هزار نفری نیز ایجاد خواهد شد و ما در دانشگاه تهران تلاش می کنیم این مشکلات را برطرف کنیم که البته توجه ویژه ای نیز از سوی وزارت علوم در این زمینه صورت گرفته است اما هنوز علی رغم افزایش تورم و گرانی در کشور، تغییری در بودجه تغذیه دانشجویان اعمال نشده است و بیانگر این است که دانشگاه فشارهای زیادی را تحمل می‌کند.

دکتر وجهی اظهار کرد: ما اخیرا در یک جلسه معاونین دانشجویی کشور مسائل خود را اعلام کردیم و وزیر علوم نیز قول مساعدت و همکاری برای حل مشکلات را دادند و کمک هایی را نیز به دانشگاه ها ارسال کردند که لازم است این کمک ها قطع نشود.

بودجه ای برای تامین خوابگاه های متاهلی نداریم

رئیس سازمان خدمات دانشجویی دانشگاه تهران در خصوص برنامه این دانشگاه برای توسعه خوابگاه های متاهلی نیز گفت: واقعیت این است که ما بودجه ای برای تامین خوابگاه به دانشجویان متاهل نداریم. اگرچه هیات امنای دانشگاه در این زمینه مصوباتی را تصویب کرده اند، ساختمان و زمینی را با بودجه مشخص اختصاص دادند اما ما نیاز داریم که خیرین به این موضوع توجه داشته باشند.

به گفته وی، دانشجویان اغلب در سن ازدواج و جزو تحصیل کرده های کشور هستند ، لذا باید شرایط مهیا شود تا آنها با آرامش بیشتری زندگی خود را تشکیل بدهند. البته اخیرا یکی از خیرین اهل کاشان با ما وارد مذاکره شده که در گذشته خوابگاه هایی را تاسیس می کرده و اکنون تمایل دارد که خوابگاه های متاهلی بسازد. امیدواریم سایر خیرین نیز همکاری و همراهی بیشتری داشته باشند. بنابراین آنچه که واقعیت است این است که ما به یک همکاری اجتماعی در این زمینه نیاز داریم و دانشگاه به تنهایی امکان تامین خوابگاه متاهلی را ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۲۷۵ دانشجوی متاهل ساکن خوابگاه های ما هستند امیدواریم با همکاری خیرین در ساخت خوابگاه های متاهلی این آمار و ظرفیت افزایش یابد.

برنامه توسعه خوابگاهی نداریم

معاون دانشجویی دانشگاه تهران یادآور شد: در حال حاضر تعدادی از خوابگاه های دانشجویی ما قدیمی هستند و تعدادی دیگر از ساختمان ها نیازمند به بروزسازی تجهیزات دارند که این مشکلات در خوابگاه های سطح شهر که مختص دانشجویان دوره کارشناسی بیشتر می باشد، تلاش داریم این مراکز را بازسازی و همچنین تجهیزات را به روز کنیم. بنابراین فعلا برنامه ای برای توسعه خوابگاه های دانشجویی نداریم.

دکتر وجهی همچنین خاطرنشان کرد: سیاست و آئین نامه های خوابگاهی دانشگاه تهران از نظر اسکان و ... همان قبلی است و تغییر و تحولاتی در این زمینه ایجاد نشده است. چرا که اطلاعاتی در خصوص آمار متقاضیان خوابگاهی نداشتیم. ضمن اینکه به دلیل تورم بالا تعدادی از دانشجویان نیز به سمت سکونت در خوابگاه ها حرکت کردند و ما با افزایش ظرفیت خوابگاهی مواجه شدیم. علاوه بر آن تعدادی از دانشجویان سنواتی نیز در این ظرفیت افزایش یافت و ما با افزایش پلکانی سکونت در خوابگاه ها مواجه هستیم.

معاون دانشجویی دانشگاه تهران اظهار کرد: ما در حال حاضر توانسته ایم تقریبا تمامی متقاضیان خوابگاه را اسکان بدهیم و حتی دانشجویان دوره شبانه و دانشجویان بومی نیز که در اطراف تهران نظیر ملارد، ماهدشت و ... بودند را اسکان دادیم در حالی که طبق قانون ما موظف به این اسکان نبودیم اما برای حل مشکلات این روند را انجام دادیم.

نظرات بینندگان