arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۷۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ : ۱۰ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۱

رئیس نظام مهندسی خوزستان: روال قانونی در صدور پروانه ساختمان متروپل آبادان طی نشده بود

کوروش خواجوی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان با بیان اینکه ظاهرا روال قانونی در صدور پروانه ساختمان متروپل آبادان طی نشده است گفت: ایراداتی از جمله عدم رعایت پوشش میلگرد، تغییر شکل بعضی از تیرها و کمانش برخی ستونهای پروژه متروپل را به شهرداری گوشزد کردیم و یک ماه قبل دستور توقف دادیم که ترتیب اثر داده نشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان با بیان اینکه ظاهرا روال قانونی در صدور پروانه ساختمان متروپل آبادان طی نشده است گفت: ایراداتی از جمله عدم رعایت پوشش میلگرد، تغییر شکل بعضی از تیرها و کمانش برخی ستونهای پروژه متروپل را به شهرداری گوشزد کردیم و یک ماه قبل دستور توقف دادیم که ترتیب اثر داده نشد.

کوروش خواجوی اظهار کرد: به نظر می‌رسد عدم طی روال قانونی در صدور پروانه ساختمان پروژه متروپل یکی از ضعف‌هایی بود که منجر به این حادثه شد. این معضل تا یکی دو سال گذشته وجود داشت که در حال حاضر تا حدودی رفع شده است.

وی توضیح داد: بعضی از سرمایه‌گذاران و مالکان پروژه‌های بزرگ در بسیاری شهرها از جمله آبادان و اهواز با هدف کاهش هزینه‌ها و بروکراسی موجود در فرآیند نظارت، روال قانونی طراحی و نظارت را طی نمی‌کنند و مستقیما سراغ شهرداری می‌روند. از آنجا که مبالغ پروانه این پروژه‌ها بسیار بالاست شهرداری‌ها نیز با آنها همکاری می‌کنند. بر این اساس فرآیند صدور پروانه مسیری غیرقانونی را طی می‌کند. در پروژه مذکور هم معتقدم نباید پروانه در آن مقطع صادر می‌شد؛ چرا که روال اولیه آن طی نشده بود.

تا سال ۹۹ به ما اجازه ورود ندادند

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان تاکید کرد: بعد از آنکه در سال ۱۳۹۶ پروانه ساختمان متروپل صادر شد، سازمان نظام مهندسی از شهرداری درخواست کرد تا اجازه نظارت به این پروژه را به مهندسان سازمان بدهد. تا سال ۱۳۹۹ چنین اجازه ای صادر نشد. دیدگاه ما این است که مالک درخصوص ورود سازمان نظام مهندسی مقاومت می‌کرد. تا اینکه از خرداد سال ۱۳۹۹ ناظرین سازه و معماری تاسیسات به صورت قانونی از سوی سازمان نظام مهندسی معرفی و در این پروژه وارد عمل شدند.

خواجوی یادآور شد: من در آن زمان ریاست سازمان نظام مهندسی را بر عهده نداشتم ولی دیدگاه سازمان همواره این بوده که در هر مرحله که بتوان با ورود به یک ساخت و ساز، جلوی حوادث را گرفت باید اقدام کرد. کما اینکه در بسیاری از پروژه‌های نیمه‌ساز این مداخله صورت گرفته و ثمرات خوبی داشته است. شهرداری هم همکاری مناسبی صورت داده و مالک، نواقص را برطرف کرده است. ولی در این پروژه بعضی تذکرات خیلی جدی داده شده که چندان مورد توجه سازندگان قرار نگرفته است. چه بسا اگر به موارد هشدار عمل می‌شد امروز شاهد چنین اتفاقی نبودیم.

وی با بیان اینکه حدود یک ماه قبل آخرین تذکر به شهرداری درخصوص پروژه متروپل داده شده است گفت: یک ماه قبل با گوشزد کردن خطرات پروژه به شهرداری دستور توقف آن را دادیم. طبق گزارشی که از ناظر دیدم تذکرات به اندازه کافی هشداردهنده بوده است.

سازمان نظام مهندسی اجازه برخورد ندارد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان با اشاره به قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان مصوب ۱۳۷۴ گفت: در قانون نظام مهندسی مصوب مجلس و آیین نامه اجرایی قانون که توسط هیات دولت تصویب و به وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده، این وزارتخانه را مکلف کرده که مقررات ملی را صادر کند که ۲۳ مبحث است. در هیچ جای قانون اختیاری فراتر از تذکر به مهندس ناظر داده نشده است. در واقع سازمان نظام مهندسی اختیاری مبنی بر برخورد و اجرای تذکرات ندارد. این اختیار و امکان به شهرداری داده شده که در مواردی مثل پروژه متروپل باید به موقع ورود و آن را متوقف کند. در تمام دنیا نیز به همین شکل است.

خواجوی تصریح کرد: من هنوز با مسئولان شهرداری در خصوص برج متروپل صحبتی نکرده‌ام. شاید آنها هم اخطار لازم را به مالک داده‌اند و او بدون اذن شهرداری اقدام به ایجاد حصار کرده و کارها را پیش برده است. همانطور که گفتم در عمده مواردی که به شهرداری گزارش می‌شود شهرداری‌ها ساخت و سازهای ناایمن را تا رفع نقص متوقف می‌کنند ولی مواردی هم مثل این پروژه دیده می‌شود که کارها ادامه پیدا می‌کند.

وی اظهار کرد: بر اساس نقشه اولیه که مهندسین مشاور در سال ۱۳۹۶ برای پروژه متروپل تهیه کرده‌اند ظاهرا این ساختمان ۹ سقف داشته است. برخی ایراداتی که به این بنا وارد شده عدم رعایت پوشش میلگرد، تغییر شکل بعضی از تیرها و کمانش بعضی از ستونها بوده است. وقتی ساختمانی با چنین مشکلاتی ساخته می‌شود حتی اگر مسیر قانونی را هم طی کند باید متوقف شود تا یک شخص حقیقی یا حقوقی دارای صلاحیت بیاید و آزمایشهای لازم را انجام دهد.

فعلا امداد و نجات در اولویت ما است

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان خوزستان با بیان اینکه پس از پایان آواربرداری، کمیته‌ای از سوی استانداری برای بررسی ابعاد حادثه تشکیل می‌شود گفت: ما توسط کارشناسان سازمان نظام مهندسی، گزارشی را تهیه و همه ابعاد موضوع را تا جایی که به ما مربوط است گزارش می‌کنیم. پیگرد قضایی بر عهده کارشناسان دادگستری است که بر اساس مدارک و شواهد اقدام می‌کنند. فعلا امداد و نجات در اولویت است که ما نیز به سهم خود مشاوره‌های فنی را درخصوص آواربرداری به تیم امداد و نجات ارایه می‌دهیم. این اولویت ما تا چند ساعت آینده خواهد بود.

نظرات بینندگان