arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۷۸۶۷
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۵ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۱

سردار مهری: تهران کانونِ اصلی خرید و فروش اشیاء عتیقه و تاریخی است / باندهای بزرگ و سازماندهی شده قاچاق در پتیتخت فعال هستند

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به آنکه تهران تبدیل به مرکز خرید و فروش و استقرار باندهای قاچاق عتیقه و اشیاء تاریخی شده، گفت: عموما باندهای قاچاق، اشیاء اصل و تقلبی را با هم به فروش می‌رسانند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایلنا: فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به آنکه تهران تبدیل به مرکز خرید و فروش و استقرار باندهای قاچاق عتیقه و اشیاء تاریخی شده، گفت: عموما باندهای قاچاق، اشیاء اصل و تقلبی را با هم به فروش می‌رسانند.

سردار حسن مهری (فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی) با اشاره به آنکه طی سال گذشته یگان موفق به کشف ۱۹۵۴۲ اثر تاریخی شد که ۸۷۷۴ اثر اصل و اثر ۱۰۷۶۸تقلبی بودند در این میان ۴۵۲ دستگاه فلزیاب توقیف و ضبط شده است، به خبرنگار ایلنا گفت: عموما اینگونه است که اقلام تاریخی که در تمام استان‌ها طی حفاری‌های غیرمجاز یا توسط قاچاقچیان خرید و فروش می‌شود، در نهایت در تهران که مرکز کشور است، رد و بدل می‌شود. در واقع می‌توان گفت که قاچاقچیان در تهران سعی می‌کنند کارهای خرید و فروش خود را انجام دهند.

او ادامه داد: باندهای بزرگ و سازماندهی شده قاچاق در تهران فعال هستند و درواقع می‌توان گفت که بیشترین کشفیات آثار عتیقه و اشیاء تاریخی که توسط یگان و نیروی انتظامی صورت می‌گیرد، در تهران است. البته ممکن است در سایر استان‌ها و شهرستان‌ها نیز حفاری‌های غیرمجاز انجام شود، اما در نهایت این تهران است که نشانگاه ما است و محل خرید و فروش به حساب می‌آید.

بیشترین حجم معاملات و خرید و فروش آثار تاریخی در استان تهران انجام می‌شود چراکه بازار خرید و فروش این اشیاء تاریخی تهران است

به گفته مهری، عموما استان‌های مرزی کشور در رتبه‌های بعد از تهران به عنوان مرکز خرید و فروش آثار تاریخی قرار می‌گیرند و در این میان نام استان‌هایی مانند لرستان و زنجان به چشم می‌خورد. البته رتبه‌بندی خاصی نمی‌توان اعلام کرد و درواقع این استان تهران است که بیشترین حجم معاملات و خرید و فروش آثار تاریخی در آن انجام می‌شود چراکه بازار خرید و فروش این اشیاء تاریخی تهران است.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پاسخ به این سئوال که آیا بیشتر آثار تاریخی که خرید و فروش می‌شوند از حفاری‌های غیرمجاز بدست آمده‌اند یا آنکه از راه‌های دیگر قاچاق شده‌اند و حتا متعلق به حفاری‌های باستان‌شناسان در دهه‌های گذشته هستند، گفت: عموما آثاری که اکنون خرید و فروش می‌شوند متعلق به حفاری‌های الان نیستند بلکه ممکن است به حفاری‌های ۳۰ تا ۴۰ سال پیش هم برسد. البته ممکن است اقلام محدودی هم بدست آید که متعلق به حفاری‌های سال‌های اخیر هستند اما تعداد این آثار بسیار اندک است. عمدتا اقلامی هستند که در سالیان گذشته بدست آمده‌اند و در واقع اقلامی هستند که بین قاچاقچیان خرید و فروش می‌شوند. گاها ممکن است یک اثر چندین دست چرخیده باشد و در نهایت در دام اطلاعاتی ما افتاده باشد.

او تاکید کرد: بین آثار تاریخی که خرید و فروش می‌شوند، تعداد زیادی اقلام جعلی نیز وجود دارد که افرادی که در این راه فعال هستند باید به این نکته توجه داشته باشند. بیشتر باندهای قاچاق، بیش از آنکه اقلام اصلی را خرید و فروش کنند، اقلام جعلی را خرید و فروش می‌کنند چراکه کلاهبردار هستند. البته کارشناسی این اثار تقلبی زمانبر است. عمدتا قاچاقچیان به صورت مختلط فعال هستند و عموما همان‌هایی که اقلام اصلی اشیاء تاریخی را خرید و فروش می‌کنند، اقلام جعلی را نیز در میان اقلام اصل، به فروش می‌رسانند

نظرات بینندگان