arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۷۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۸ - ۰۳ خرداد ۱۴۰۱

جبلی: شبکه خبر را برای «متروپل» به خط کردیم، گفتند بس است

پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما گفت: ما برای متروپل شبکه خبر را به خط کردیم از همه جا خواهش و تقاضا و جاهایی دستور بود که حتی یک ساعت و دو ساعت (به این موضوع بپردازید) و بس است دیگر. ریزه‌کاری‌هایی دارد انعکاس اعتراض که اگر گاهی دور یک میز بنشینیم می‌توان درباره آن همفکری کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مهر: پیمان جبلی رئیس رسانه ملی با حضور در جمع دانشجویان دانشگاه شریف،‌ تأکید کرد که سند تحول سازمان صداوسیما خردادماه امسال منتشر خواهد شد.

پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما بعدازظهر امروز سه‌شنبه سوم خردادماه در دیدار با دانشجویان دانشگاه شریف در محل این دانشگاه در سخنانی با یادی از شهدای دانشگاه و همچنین آزادسازی خرمشهر، از افتخارات فرهنگی و علمی دانشگاه شریف یاد کرد و گفت: یاد جان باختگان هواپیمای اوکراینی را که بخش زیاد ی از آن‌ها دانشجوی این دانشگاه بودند را گرامی می‌دارم. قول و قراری برای ۱۶ آذر داشتم که پیش شما بیایم اما خواهشم این بود که قبل از آن طرح تحول مطلوب خود را در قالب یک طرح اجرایی بیاورید و بعد به نتیجه برسیم، اما از آن روز چیزی دست ما نرسیده است. با این وجود با کمال افتخار ترجیح دادم اینجا باشم. دوره‌هایی بود که این جلسات با نفرات محدود برگزار و صرفاً از شبکه خبر پخش می‌شد.

وی در ادامه بخشی از افتخارات دانشگاه در عرصه‌های علمی و رتبه‌های جهانی را یادآوری کرد و افزود: تردیدی نیست که ما در سال‌های طولانی بعد از انقلاب با جنگ نرمی رو به رو هستیم که قصدش پوشاندن و انکار پیشرفت‌های کشور است. شما دانشجویان علمی کشور هستید و قطعاً تصوری که دارید از پیشرفت‌های واقعی، کمتر است. نه فقط شما که دانشجویان شریف هستید، فعالان سینما و کتاب هم در غفلت هستند. ما بدهکار سهم نخبگان هستیم.

جبلی ادامه داد: سال گذشته روز ۲۲ بهمن را در صداوسیما با پخش راهپیمایی در روستاها آغاز کردیم و همه پرسیدند چه شده است؟ درحالیکه این اتفاق همیشه بوده است و ما تاکنون چشم به آن باز نکرده بودیم.

وی اضافه کرد: ما در پوشش دادن، ضریب دادن به جریان‌های علمی مسئول هستیم. چقدر سهم علم پرداخت شده است؟ ما خود را امانتدار مردم می‌دانیم. ما مثل کشورهای دیگر نیستیم که صد تا صداوسیما داشته باشد. یک صداوسیما داریم که باید به هویت و فرهنگ مردم بپردازد.

جبلی تصریح کرد: وقتی می‌گوییم مردم به این معنی نیست که به نظام و دولت نباید پرداخت، نه سهم دولت هم یعنی سهم جمهوریت و باید آن را هم در نظر بگیریم. این لکنت زبان نیست.

وی گفت: سند تحول صداوسیما را حتماً خردادماه منتشر می‌کنیم در این چند ماه به اندازه کافی در معرض نگاه کارشناسان بوده‌ایم.

به دنبال تبدیل خطوط قرمز به خطوط سبز هستیم

جبلی با اشاره به تحولات سازمان عنوان کرد: در دوره بیست و چند ساله گذشته در سه محور تحول دیده شده است. ما اول دنبال تبدیل خطوط قرمز به خطوط سبز هستیم تا به عرصه‌هایی که اصلاً نمی‌شد به آنها فکر کرد بپردازیم. آنتن صداوسیما متاسفانه به دلایل مختلف اول به کمیت پرداخته بعد به جذابیت و ظاهر خوب و آخر از همه سراغ محتوا رفته است. قصد ما این است که این را برعکس کنیم. این صبر می‌خواهد. خواهشاً به ما فشار نیاورید. نگویید چرا چهار تا سریال شد سه سریال. این مرحله‌ای است که باید محتوا را جایگزین کمیت کنیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: ما در طول سال‌ها به مصرف کننده طرح‌ها تبدیل شده‌ایم. ما در زنجیره تولید نبوده‌ایم تهیه‌کننده تعیین‌کننده بوده است. ما صداوسیمایی را تحویل گرفته‌ایم که هرکسی در آن رییس است؛ مجری، خبرنگار، تهیه‌کننده برای خود تشخیص می‌دهد اما ما باید تشخیص بدهیم نه تو! این تشتت فرماندهی باید واحد باشد. اگر هم قرار است متلک یا انتقادی گفته شود باید هدفمند باشد نه اینکه من رییس صداوسیما بخواهم پاسخگوی متلک یک مجری باشم.

جبلی ادامه داد: محور دیگر تحول ساختاری، بحث نظرسنجی است که گاهی به آفت تبدیل می‌شود. ملاک پیشرفت و کیفیت به یکی دو درصد بالاتر بودن در مرکز تحقیقات تبدیل می‌شود. در جریان سازی و پویش‌های مختلف برای آنکه بتوانیم مردم را به فکر کردن ترغیب کنیم نیاز به همان فرماندهی واحد داریم.

وی اضافه کرد: در دوره‌ای عده‌ای گفتند ماهواره لولوخرخره است و چهار سریال در ساعات مختلف پخش کردند تا مخاطب نه ماهواره ببیند نه به کارهای دیگر برسد، این منجر به تولید انبوه سریال‌های بی کیفیت شد. در دهه ۷۰ اگر کارهای متعدد تولید می‌شد و یکی خیابان خلوت کن می‌شد ابایی نداریم بگوییم الان کم است و از میان اینها می‌خواهیم این چنین باشد. ما امروز باید فشار آنتن را کاهش دهیم.

جبلی با اشاره به تحقیقاتی که نشان‌دهنده کاهش مخاطبان تلویزیون‌ها در همه جهان است، بیان کرد: نباید فکر کنیم چون در کل دنیا مخاطب برودکست کم شده است، مخاطب ما هم کم شده است. توان ما محدود است. ما در بین گزینه‌های زود بازده نمی‌توانیم یکی را بگیریم و دیگری را رها کنیم. درخواست دارم یک هیات مشترک دانشجویی برای بررسی وضعیت صداوسیما و پیشرفت سند تحول تشکیل دهید. رهنمود دادن خیلی خوب است اما کافی نیست.

رئیس رسانه ملی با اشاره به صحبت‌های یکی از دانشجویان و درخواست او برای بازگشت به مردم گفت: ما سعی کردیم در هفت الی هشت ماه گذشته هر جا می‌توانیم صدای مردم برسانیم. هر جا که حقی از مردم زمین مانده است. در اعتراض اصفهان دیدید. حق مردم است که اسناد بالادستی پیگیری شود.

وی درباره شفافیت هم گفت: شفافیت کاملاً قانون درستی است و آن را پذیرفته‌ایم و جایی که دیدید نبوده است ما را بازخواست کنید. این شفافیت قطعاً باعث سلامت رسانه است.

جبلی درباره فرصت برابر به اندیشه‌ها بیان کرد: برای آنکه به این خروجی برسیم حتماً باید در نگاه ما نسبت به آنتن تفاوتی داشته باشد.

وی درباره تغییر مدیران بیان کرد: تلاش ما این بوده که مدیریت آنتن به کسانی برسد که تازه نفس، کارشناس و … باشند و فکر نمی‌کنم تغییر مدیران در این مدت اخیر غیر از این بوده باشد.

جبلی درباره زمان بندی کند تغییرات گفت: من که سال‌هاست در صداوسیما هستم دستم به آنتن نمی‌رسید، الان هم تا حدی می‌رسد فرایندها به گونه‌ای است که نمی‌توان رویکردها را سرعتی روی آنتن دید اما قول می‌دهم آذرماه برنامه نقد صداوسیما روی آنتن است. از حبیب رحیم‌پور ازغدی اسم بردند که او هیچ مشکلی ندارد و او را به زودی خواهیم دید.

وی درباره ساختار غیرچابک صداوسیما هم گفت: با ۵۰ هزار عوامل و ۱۸ هزار بازنشسته و حدود ۲۰۰ شبکه مختلف و لایه‌های مدیریتی مختلف ساختاری گسترده دارد. با چاقوی جراحی هم نمی‌توان به سرعت اصلاح کرد. ما وقتمان را تلف تغییر ساختار و اداره کل به اداره و معاونت به مرکز نمی‌کنیم اگرچه در جای خود باید انجام شود.

رئیس رسانه ملی افزود: تمام دولت‌هایی که در یکی دو دهه پیش بوده‌اند از صداوسیما ناراضی بوده‌اند و ما همواره دچار چالش بوده‌ایم. امیدواریم این مشکل حل شود.

نه صداوسیمای دولتی هستیم، نه خصوصی

وی اضافه کرد: ما نه صداوسیمای دولتی هستیم طبق عرف رسانه‌های دولتی در دنیا و نه خصوصی هستیم و نه حتی مدل پابلیک در دنیا هستیم و مدل رسانه ما نظیری ندارد و نمی‌توان مدل مالی آن با شیوه مدل‌های دنیا حرکت کند. حتماً باید شیوه متفاوتی داشت.

جبلی درباره پرداخت به اعتراض‌ها هم عنوان کرد: ما همان صداوسیمای پرداخت به اعتراضات اصفهان هستیم. سربسته نمی‌گویم، سرباز می‌گویم فشار هم هست. ما که نیامدیم صداوسیمای بی فشار بگیریم. ما تحت فشار هستیم؛ همه نهادها دستگاه و جریان‌هایی که احساس مسوولیت دارند نیاز دارند به این سازمان و فکر می‌کنند باید آن برآورده باشد.

برای متروپل خواهش و تقاضا و دستور رسید که بس است!

وی افزود: ما برای متروپل شبکه خبر را به خط کردیم از همه جا خواهش و تقاضا و جاهایی دستور بود که حتی یک ساعت و دو ساعت (به این موضوع بپردازید) و بس است دیگر. ریزه‌کاری‌هایی دارد انعکاس اعتراض که اگر گاهی دور یک میز بنشینیم می‌توان درباره آن همفکری کرد.

جبلی خطاب به دانشجویان گفت: به نظر شما باید این اعتراض را انعکاس دهیم یا قبل از آن مطالبه را پیگیری کنیم. وقتی به کف خیابان می‌رسد دیگر نمی‌توانید اجازه دهید مسائل ذهنی گفته شود. وقتی اعتراض کف خیابانی می‌شود خیلی مسئولیت سنگین می‌شود. زمانی اعتراض کف خیابانی به بکش بکش و شیشه شکستن می‌رسد ما این را چگونه باید پوشش دهیم؟ در هر انعکاس اعتراضی باید به حواشی آن توجه داشت و در عین حال باید قبل از اعتراض کف خیابانی آن را مطالبه کنیم.

فردوسی‌پور باید قواعد دو طرفه را بپذیرد

وی درباره عادل فردوسی پور هم گفت: موضوع فردوسی پور در دوره من نبود، اگر در دوره من بود همه تلاشم را می‌کردم که این اتفاق نیفتد. از آن داستان سه سال گذشته و من الان مسئولیت را گرفته‌ام. الان میراث دار وضعیتی هستم و همه می‌خواهند درستش کنم. فکر می‌کنند با یک امضای طلایی جبلی درست می‌شود اما اینگونه نباید دید. بحث دو طرفه است. او هم باید بازی تیمی را بپذیرد. قواعد دو طرفه را بپذیرد. سرمربی هم باید قدر بداند. در این مسأله خاص هم فردوسی پور نظرات خاص خود را دارد فارغ از اشخاص می‌گویم باید اصول مدیریتی را دید. نمی‌خواهم پاسخ دیپلماتیک و سربسته بدهم. خودم با فردوسی پور صحبت کرده‌ام.

وی ادامه داد: چقدر می‌توانیم امیدوار بمانیم؟ باز هم می‌گویم مسأله دو طرفه است ولی وقتی آنتن در اختیار حتی یک هنرمند قرار می‌گیرد می‌رود و مثلاً پشت سرش را نمی‌بیند. مدیریت چهره‌ها بسیار حساس است.

وی درباره ساترا گفت: قانون اساسی جمهوری در اصل ۴۴ همه چیز را مشخص کرده است. صداوسیما قابل واگذاری نیست مسئولیت‌های تلویزیون قابل واگذاری نیست و هرگونه تولید محتوا براساس قانون اساسی به عهده صداوسیماست. هرگونه فعالیت صوت و تصویر در فضای فراگیر بر عهده صداوسیماست تا زمانیکه قانون حاکم است. ان‌شاالله بتوانم از ظرفیت پلتفرم‌ها برای ارتقای آنتن هم استفاده کنیم.

برخی سریال‌های خانگی محتوای شیطان‌پرستی و مستهجن دارد

وی درباره نظارت بر شبکه خانگی به محتوای مبتذل برخی سریال تا اشاره کرد و گفت: برخی محتوایی که انجا بارگذاری می‌شود محتواهای شیطان پرستی و مستهجن دارد. خود شما شاید همین الان رویتان نشود با خانواده اینها را ببینید. ما اگر ادعای نظارت داریم ادعای سلیقه‌ای ما نیست وظیفه‌ای است که قانون اساسی بر عهده ما گذاشته و ما موظف به حفظ امنیت فرهنگی جامعه هستیم. ما موظفیم به حفظ حریم خانواده و در نظارت بر محتوای صوت و تصویر نمی‌توانیم سهل انگاری بکنیم. هیچکدام از شما حاضر به نشستن و تماشای یکی از سریال‌هایی که الان در حال پخش است نخواهید بود.

ایرج طهماسب و رضا عطاران خط نخورده‌اند

وی در پاسخ به نبود برخی چهره‌ها هم گفت: حیاتی در دوره من روی آنتن بود و در این سال‌ها هم که رفت او بازنشسته شده است اما یقین دارم به هیچ وجه صداوسیما مشکلی با او ندارد. خیلی هم راحت است اما قابلیت‌های که از یک مجری خبر انتظار داریم شاید از چهره جوان‌تر بهتر بتوان کمک گرفت. ایرج طهماسب هم بزرگ شده صداوسیماست سرمایه صداوسیماست. کلاه قرمزی برند ثبت شده سازمان است. مسأله چیز دیگر است امسال قرار بود عید در خدمت او باشیم اما مشکلی پیش آمد نه طهماسب نه عطاران هیچ‌یک جزو قلم‌خورده ها نیستند.

جبلی درباره بیست و سی هم گفت: بله در بیست و سی حتماً باید موضوعات جدید تر باشد. قرار بود این بخش به مسایلی بپردازد که جایی دیگر مطرح نمی‌شود اما چون پربیننده شد همه شهوتی نسبت به آن پیدا کردند و انتظار دارند. اما بخش‌های پربیننده را به آهنگ خود برمی‌گردانیم. فکر کنم باید بیست و چهل راه بیندازیم!

همه مدیران شبکه‌ها در معرض تغییر هستند

وی درباره چرایی تغییر نکردن علی فروغی در شبکه سه هم اظهار کرد: مدیران شبکه‌های سلامت، پنج و دیگر شبکه‌ها هم تغییر نکرده‌اند. ملاک ما برای حفظ و عزل فقط یک شخص باید باشد؟ همه در معرض تغییر هستند عقد اخوت با هیچکس نداریم.

جبلی درباره پوشش رسانه‌ای ماجرای هواپیمای اوکراین عنوان کرد: یک بار دیگر یاد آنها را که برادرزاده خودم هم جزو آنها بوده است گرامی می‌دارم اما وقتی مسئولین می‌گویند شلیک نبوده صداوسیما می‌تواند بگوید بوده است؟ فرض کنید یک بلندگو بیفتد پایین یکی بگوید تقصیر فلانی بود. هر دستگاهی مسئول دارد. اگر عادلانه نگاه کنیم دستگاهی که باید اعمال نظر می‌کرد گفته نبوده و صداوسیما چطور می‌توانست بگوید بوده است؟ این انتقاد بیش از اینکه متوجه رسانه باشد متوجه مسئولینی است که بلافاصله گفته‌اند نبوده و به آن شکل اطلاع رسانی کرده‌اند.

«سلام فرمانده» ایدئولوژیک است؛ مگر بد است؟

وی درباره پخش سرود «سلام فرمانده» به شکل ایدئولوژیکش اطهار کرد: صادق باطنی که مدیر شبکه امید شده است فردی است که زندگی خود را روی نوجوان‌ها گذاشته است و در همین دانشگاه شریف هم فعالیت کرده است. گفتند «سلام فرمانده» ایدئولوژیک است بله هست مگر ایدئولوژی بد است؟ همین دیروز اسکار بیانیه داد و گفت یکی از ملاک‌ها این است که شرکت‌کنندگان اعتقاد به همجنس گرایی داشته باشند. چرا وقتی به ما می‌رسد ایدئولوژی ایراد دارد. اگر اعتقاد داریم ایدئولوژی ما انقلاب اسلامی است پس از آن هم حمایت می‌کنیم.

دل ما هم از تبلیغات خون است

جبلی درباره تبلیغات بازرگانی یادآور شد: دل ما هم خون است چه بگوییم. تبلیغات بازرگانی از این حیث که معرفی محصولات کشور است خوب است اما چون مجبوریم محتوایی را تحمل کنیم که سوهان روح مخاطب است بد است ان‌شالله هم کمی و کیفی تغییر دهیم.

وی در پاسخ به انتقال دانشجویی از حضور سلبریتی ها در برنامه‌های نوروز و تحویل سال بیان کرد: در سلبریتی محوری در نوروز حق دارید ما هم شرمنده شما شدیم و باید عذرخواهی کنیم.

وی درباره تغییر رویکرد «بدون توقف» تصریح کرد: قطعاً بررسی خواهم کرد اگر برنامه‌ای تغییر جهان داده باشد حتماً بررسی می‌کنیم.

رییس صداوسیما درباره پرداخت به ارز ترجیحی گفت: قانون گفته بود دولت دوازدهم باید این کار را انجام دهد اما انجام نداد و حالا دولت سیزدهم برای اصلاح این کار را می‌کند. ما تحقیق داشتیم که حذف ارز ترجیحی چقدر می‌تواند کارا باشد. ارز ترجیحی نه در جیب مصرف کننده رفته نه دولت و در جیب یک فرد رفته است. دیدگاه اقتصادی دولت سابق این بود که باید حذف شود آیا ما به عنوان رسانه باید تبیین کنیم که ارز ترجیحی که هیچکس با آن موافق نبوده چه مضراتی داشته است؟ ما به این پرداختیم. آیا ما باید کمک کنیم در یک تصمیم یا اخلال ایجاد کنیم. قضاوت ما این بود که این طرح خیلی خیلی حساس را باید کمک کرد.

وی درباره انتقاد از گزارش‌های اخیر بیست و سی درباره هدفمندی یارانه‌ها عنوان کرد: منم اعتقاد دارم برخی از این گزارش نباید به این شکل طراحی می‌شد و به معاونت سیاسی هم گفتم اما هدف این بود گفته شود این طرح برای دهک‌های پایین خوب بوده است. دهک‌های بالا شاید این تغییر را نبینند اما برای دهک‌های پایین بهتر است.

شعار «ننگ ما ننگ ما صداوسیمای ما» را پخش کردیم

جبلی در پاسخ به پرسش دیگری درباره پخش اعتراضات مردمی گفت: این ما بودیم که اعتراضات اصفهان را پخش کردیم و برخی نمی‌خواستند و خودشان هفته بعدش هم برای صداوسیما و هم مردم اصفهان خط و نشان کشیدند چون می‌خواستند مردم به کف خیابان بیایند. اما ما شعار «ننگ ما ننگ ما صداوسیمای ما» را پخش کردیم. هر رسانه‌ای در دنیا در پوشش اعتراض مدلی دارد ما هم استثنا نیستیم. هرکدام از این اعتراض‌ها مدلی را لازم دارد.

وی در پاسخ به نقدها درباره کیفیت پرداخت رسانه ملی به موضوع ارز ترجیحی تصریح کرد: من این نقد را می‌پذیرم که در موضوع ارز ترجیحی سهم نقدها باید بیشتر می‌شد اما اجرای این طرح اگر با کار درست پیش برود هیچ مقام مسبولی نمی‌گوید ما صبح جمعه فهمیدیم. شبهاتی که ما پرسیدیم عیناً شبهات مردم بود.

جبلی در پاسخ به دانشجویی که از ابتدا تا انتهای جلسه از عادل فردوسی می‌پرسید گفت: من همه جزییات را گفتم او نگاه متفاوت خود را دارد فردوسی پور یک نگاه دارد اقتضای مدیریتی یک نگاه دارد، تجربه‌های آینده هم اقتضائاتی دارد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره حذف ربنای شجریان و همچنین پخش موسیقی‌ها و سریال‌های سخیف و کم مایه گفت: ویروسی که باعث شد این عوارض در بدنه محتوای رسانه دیده شود همین است که به هر قیمتی باید آنتن را پر کرد است. وقتی مثلاً فکر می‌کنند روزی پانصد قطعه موسیقی پخش کنند. مگر چقدر می‌شود محتوای فاخر داشت. رو آوردیم به پر کردن آنتن به هر قیمتی و به لایه‌های پنهان در متن توجه نکرده‌ایم. نه مرجعیت و نه کیفیت را حفظ نکرده‌ایم. مخاطب هم خوشش نمی‌آید. طبیعی است رویشان را برمی گردانند. برای اینها همان عمل جراحی لازم است تا آن دمل را حذف کنیم.

رئیس رسانه ملی در پایان سخنانش عنوان کرد: اینها نتایج طبیعی سیاست‌های گذشته بوده است. احتیاج به صبر و تحمل دارد.

نظرات بینندگان