arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۸۰۹۶
تاریخ انتشار: ۱۸ : ۲۱ - ۰۴ خرداد ۱۴۰۱

معاون نخست وزیر روسیه: ایران می‌تواند به هاب راهبردی حمل و نقل برای روسیه و منطقه تبدیل شود / مخبر: توسعه روابط با مسکو سیاست راهبردی تهران است

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همه‌جانبه روابط با روسیه، گفت: توسعه مناسبات با مسکو در همه ابعاد، جزو سیاست‌های راهبردی و جدی تهران است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

معاون اول رئیس‌جمهور با تأکید بر اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همه‌جانبه روابط با روسیه، گفت: توسعه مناسبات با مسکو در همه ابعاد، جزو سیاست‌های راهبردی و جدی تهران است.

 محمد مخبر عصر چهارشنبه (۴ خرداد) در دیدار «الکساندر نواک» معاون نخست‌وزیر روسیه و رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور بر ضرورت تعیین هدف‌گذاری برای توسعه روابط فی‌مابین تأکید کرد و از کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و روسیه خواست با جدیت برای تحقق این هدف‌گذاری تلاش کنند.

وی ارتقاء سطح روابط میان ایران و روسیه را نیازمند فراهم شدن بسترهای لازم برای گسترش همکاری‌های متقابل دانست و افزود: ظرفیت‌ها و زمینه‌های همکاری متعددی میان دو کشور وجود دارد که اگر بتوانیم این ظرفیت‌ها را فعال کنیم، شاهد جهش و تحول جدی در روابط دو کشور خواهیم بود.

مخبر با اشاره به اینکه سطح روابط تجاری ایران و روسیه در مقایسه با سطح روابط سیاسی دو کشور، ناچیز است، تصریح کرد: در ایران اراده‌ای جدی برای توسعه روابط تجاری با روسیه وجود دارد و اگر مسکو نیز در این زمینه مصمم باشد، شاهد رشد و تحول جدی در مناسبات اقتصادی و تجاری دو کشور خواهیم بود.

معاون اول رئیس‌جمهور حمل و نقل و ترانزیت را از جمله زمینه‌های همکاری مشترک میان ایران و روسیه برشمرد و گفت: حمل و نقل از مولفه‌های جدی در توسعه روابط است و ایران آمادگی دارد سطح همکاری‌های خود را با روسیه در این زمینه ارتقا دهد.

وی همچنین با اشاره به همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله نفت و گاز، خاطرنشان کرد: خوشبختانه موانع پیش روی سرمایه‌گذاری‌های مشترک میان دو کشور برطرف شده و ملاقات اخیر روسای جمهوری دو کشور بسترهای لازم را برای توسعه همکاری‌ها مهیا کرده است.

مخبر مسائل بانکی را از موانع پیش روی توسعه همکاری‌های دو کشور برشمرد و بر لزوم تلاش در جهت رفع این موانع و حتی‌المقدور استفاده از ارز ملی دو طرف در مبادلات تجاری تاکید کرد.

بر اساس این گزارش، معاون نخست‌وزیر روسیه نیز در این دیدار از جمهوری اسلامی ایران به عنوان «دوست دیرین و شریک مطمئن برای روسیه» یاد کرد و گفت: مسکو همواره اهمیت فراوانی برای توسعه روابط با تهران قائل است.

الکساندر نواک با بیان اینکه ایران و روسیه در بسیاری از مسائل از رویکرد و مواضع مشترک برخوردار هستند، مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات و موضوعات بین‌الملل را سنجیده ارزیابی کرد و از اراده جدی کشورش برای توسعه مناسبات با ایران خبر داد.

معاون نخست‌وزیر روسیه با اشاره به افزایش تبادل هیات‌های سیاسی و تجاری میان دو کشور، خاطرنشان کرد: در این سفر مذاکرات مثبت و سازنده‌ای میان هیات روس و همتایان ایرانی انجام شد و زمینه‌های همکاری مشترک در بخش‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

وی از آمادگی روسیه برای استفاده از ارز ملی دو کشور در مبادلات تجاری فی‌مابین خبر داد و گفت: مسکو آمادگی دارد سرمایه‌گذاری‌های خود را در ایران در بخش‌های مختلف گسترش دهد.

نواک، تکمیل کریدور حمل و نقل شمال - جنوب را لازمه توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور دانست و با اشاره به امضای چهار سند میان دو کشور برای تکمیل زیرساخت‌های حمل و نقل، افزود: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به هاب راهبردی حمل و نقل برای روسیه و منطقه تبدیل شود.

وی همچنین ضمن تسلیت و ابراز همدردی بخاطر حادثه تلخ ریزش ساختمان در آبادان و جانباختن تعدادی از هموطنان ایرانی در این سانحه، برای آسیب‌دیدگان این حادثه آرزوی سلامتی کرد.

نظرات بینندگان