arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۸۱۲۸
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۰۹ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۱

رئیس هلال احمر: متروپل را با هیچ حادثه‌‎ای نمی‌توان مقایسه کرد/ مخاطرات جدی برای امدادگران ایجاد شده

پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به وضعیت عملیات آواربرداری در متروپل گفت: گستردگی حادثه و حجم آوار بسیار زیاد است و پیچیدگی خاص خود را دارد بنابراین نمی‌توان آن را با حادثه دیگری مقایسه کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به وضعیت عملیات آواربرداری در متروپل گفت: گستردگی حادثه و حجم آوار بسیار زیاد است و پیچیدگی خاص خود را دارد بنابراین نمی‌توان آن را با حادثه دیگری مقایسه کرد.

پیرحسین کولیوند در خصوص آخرین وضعیت امدادرسانی در حادثه متروپل آبادان، اظهار کرد: امدادرسانی از دقایق اولیه آغاز شد و همه دستگاه‌ها با همفکری در کنار هم امدادرسانی را آغاز کردند. گستردگی حادثه و حجم آوار بسیار زیاد است و پیچیدگی خاص خود را دارد بنابراین نمی‌توان آن را با حادثه دیگری مقایسه کرد.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: از همه مهمتر وجود سازه ناپایداری است که مخاطرات بسیار جدی را برای امدادگران ایجاد کرده است اما اتفاق خوب این است که فرماندهی عملیات بر عهده وزیر کشور است و تقسیم‌بندی درستی انجام شده است.

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: مخاطرات و حوادث زیادی را تجربه کرده‌ایم، نحوه مدیریت این حادثه را خیلی خوب می‌بینیم اما سنگینی کار و فشارها و ناپایداری سازه باعث سخت‌تر و پیچیده‌تر شدن کارها می‌شود.

کولیوند ادامه داد: معمولا اینکه در حادثه‌ای در این سطح که شخص وزیر حضور پیدا می‌کند یعنی کوله باری از تجربه وجود دارد. آتش‌نشانان تهران که تجربه امداد و نجات پلاسکو را داشتند، حضور دارند و از ارتش و سپاه نیز نیروهایی حضور دارند. همچنین همه مسئولین استان خوزستان پای کار هستند. کار پیچیده و تخصصی است و ادوات و تجهیزاتی که باید استفاده شود کاملا موجود است. روز گذشته درخواست جرثقیل با تناژ و ظرفیت بالا شد که بعد از ۴۵ دقیقه در محل آماده شد. همه امکانات مورد نیاز وجود دارد و این نقطه قوت است. هر تعداد کمپرس نیاز است نیز وجود دارد و تضمین می‎کنم که کمبودی وجود ندارد.

رئیس جمعیت هلال احمر در خصوص شباهت حادثه متروپل با پلاسکو گفت: در پلاسکو تجربه این چنینی نداشتیم اما برای این حادثه، تجربه پلاسکو را داریم پس با کوله باری از تجربه در حال تلاش هستیم. فرق این است که سازه بسیار ناپایداری داریم. در این شرایط وزیر و استاندار تصمیمی گرفتند و مرتب لیزر به سازه ناپایدار تابانده می‌شود که کوچکترین تغییرات را حتی در حد میلیمتری مخابره می‌کند و هشدار لازم به امدادگران و جهادگران داده می‌شود.

وی ادامه داد: علی‌رغم اینکه امدادگران می‌دانند ممکن است سازه هر لحظه بریزد، البته نکات ایمنی رعایت می‌شود اما نه کامل، اما برای کمک ریسک می‌کنند و این یعنی جهادگری. در این شرایط و در این آب و هوا و در محیطی که میدان کار آن بزرگ نیست همه با هم در تلاش هستند. از ته قلب باید از مردم محترم آبادان تقدیر کنم. همه بدون استثناء در حال سهیم شدن در این کار هستند. جوانان آواربرداری و جستجو را انجام می‌دهند و این شوخی نیست چراکه از جان خود می‌گذرند. افرادی که در محیط وارد می‌شوند انگار شبیه افرادی هستند که در خط مقدم جبهه هشت سال دفاع مقدس بودند.

وی با اشاره به کمک های مردمی گفت: برخی از جوانان و میانسالان با شوق خاصی بین امدادگران آب و غذا توزیع می‌کنند و هر کسی در حد خود تمام تلاش خود را می‌کند که کمک کند. این در دنیا بی نظیر است و امکان ندارد که مثل این مردم را جای دیگری ببینید.

کولیوند با اشاره به وضعیت خانواده افراد محبوس شده، عنوان کرد: چند چادر اسکان اضطراری برای این عزیزان گذاشتیم و تیم سحر یعنی سفیران حمایت روحی روانی نیز بین این افراد فرستادیم. وقتی گزارشی از خدمات ارائه شده به آنها دادیم آنقدر راضی بودند که شرمنده شدیم که چقدر بزرگوار هستند؛ این افراد دلهره دارند و نگرانند.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به تلاش بی‌وقفه در محل حادثه عنوان کرد: جان خود را وسط گذاشتیم که بتوانیم ذره‌ای از آلام مردم را کم کنیم و تمام تلاش خود را می‌کنیم که آواربرداری و امداد و نجات سریعتر انجام شود.

وی با اشاره به بررسی طبقات فوقانی گفت: طبقات فوقانی کاملا پاکسازی شده‌اند و روز چهارشنبه یکبار دیگر تمام طبقات را بررسی کردند؛ آنچه مهم است طبقه همکف و زیرزمین است که در آن فعالیت وجود داشت. متخصصان حضور دارند و تصمیماتی که گرفته می‌شود کاملا فنی و عملیاتی است. نیروهای امدادی و کارشناسان از شهرها و استان‌های دیگر آمده‌اند. الان تمرکز برای آواربرداری همکف و مخصوصا آن بخشی است که علائمی از وجود افرادی در آن بود.

وی افزود: یک لحظه عملیات جستجو و نجات و آواربرداری را تعطیل نمی‌کنیم مگر اینکه شرایط بحرانی شود و مخاطره برای امدادگران وجود باشد. اگر مخاطره باشد ممکن است توقف کوتاه داده شود اما تصمیمات کاملا علمی و کارشناسی است.

کولیوند در خصوص وضعیت افراد گرفتار در طبقات همکف و زیرزمین عنوان کرد: شش مسیر را شروع کردیم تا به زیرزمین دسترسی پیدا کنیم. این کار در حال انجام است و به منظور انجام عملیات جستجو و نجات است اما پیچیدگی کار، آوارهای سنگین و ناپایداری ساختمان کار را سخت کرده هر چند کند نکرده است. نهایتا کار آواربرداری و جستجو و نجات با تمام توان در حال انجام است و شبانه‌روزی و به طور مداوم است و تا به نتیجه نرسیم کوتاه نخواهیم آمد.

وی در خصوص گمانه‌زنی درباه تعداد افراد محبوس شده بیان کرد: متاسفانه دقیق مشخص نیست چند نفر محبوس هستند. در خاک‌برداری و آواربرداری‌ها، به علائمی می‌رسیم که به محض رسیدن به علائم با اطمینان خاطر کار را انجام می‌دهیم حتی وقتی به جسد مطهری می‌رسیم خیلی با احتیاط رفتار می‌کنیم تا حرمت و کرامت حفظ شود اما به هرحال عملیات سختی است و با بقیه عملیات‌ها فرقی دارد و آن هم سرعت و دقت و عشق به کار بیشتر است.

وی در پاسخ به اینکه آیا محبوس بودن ۵۰ نفر در آوار را تایید می‌کنید؟ گفت: هیچ کس نمی‌تواند این اعداد را تایید یا رد کند. علوم پزشکی سامانه‌ای ایجاد کرد تا مردم مشخصات کامل مفقودان را اعلام کنند و این اسامی در اختیار وزیر کشور قرار می‌گیرند و سعی می‌کنیم با این نگاه کار خود را ادامه دهیم. اما واقعیت این است که هیج کس نمی‌تواند این لیست را تایید یا رد کند. مهم برای ما این است که تا آخرین لحظه کار خود را ادامه دهیم.

کولیوند گفت: امروز فردی گفت که در طبقه پنجم دو نفر بودند؛ با اینکه بارها طبقات بالا را میدانی بررسی کردیم اما باز هم برای احتیاط افرادی را فرستادیم. برخی گمانه‌ها ممکن است درست نباشد اما جایی که علائم و نشانه باشد تمام تلاش خود را برای نجات انجام خواهیم داد.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به استفاده از دستگاه‌ها و سگ‌های زنده‌یاب گفت: هفت نفر از مصدومان توسط دستگاه‌ها و سگ‌های زنده‌یاب پیدا شدند و نجات پیدا کردند. تیم استان خوزستان در زنده‌یابی در کشور بسیار قوی است و آموزش کل کشور را سه ماه پیش در استان خوزستان انجام دادیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا فرصت طلایی را برای نجات افراد محبوس شده از دست داده‌ایم؟ گفت: هیچ وقت امید خود را از دست نمی‌دهیم اما این حجم از آوار و این نوع از ریزش معمولا ما را نگران می‌کند. خیلی نمی‎توانیم محکم بگوییم فردی زنده است، این در حد معجزه است، اما هیچ وقت ناامید نمی‌شویم.

کولیوند درباره گمانه‌زنی درباره تماس افراد محبوس با خانواده خود، گفت: ما تلاش خود را می‌کنیم چون هیچ وقت ناامید نیستیم؛ ممکن است برخی افراد گمانه‌زنی کنند و ما هر گمانه‌زنی را رصد می‌کنیم و کوتاه نمی‌آییم و آن را می‌پذیریم تا وقتی که خلاف آن ثابت شود.

وی ادامه داد: اکنون جستجو ادامه دارد؛ طبقه زیرزمین مقداری باز شده اما بتنی که ریخته شده بخشی را کاملا بسته است و امکان رد شدن نیست که باید شکاف بخورد و در خود شکاف، امکان آوار شدن دوباره وجود دارد. متخصصان سازه و کارشناسان جمع می‌شوند و برنامه‌ریزی می‌کنند و بر اساس نقشه عملیاتی اقدام می‌کنند. مخاطرات وجود دارد اما باید حرکت کرد. با اینکه مخاطره وجود دارد باید خطر را بپذیریم و تا جایی که می‌توانیم ایمنی را رعایت کنیم.

رئیس جمعیت هلال احمر گفت: جمعیت زیادی در محل وجود دارد که در صورت ریزش سازه ممکن است خسارت ما چندبرابر شود؛ باید دقت کرد، منطقی فکر کنیم و کار کنیم.

کولیوند در خصوص زمان پایان آواربرداری بیان کرد: آواربرداری و پاکسازی، زمان‌بر است. مهم عملیات جستجو و نجات است. برای افزایش سرعت اکنون اغلب مسئولین استانی و کشوری حضور دارند. جستجو و نجات از اهداف و ماموریت اصلی ما است اما جستجو و نجات با مخاطره روبه‌رو شده است. تمام تلاش و کار بر این است که سرعت ما منطقی‌تر و جدی‌تر باشد.

وی در خصوص امکانات موجود عنوان کرد: کمبود وجود ندارد؛ برخی از کلاه استفاده می‌کنند و برخی نه. برخی واقعا رعایت نمی‌کنند در حالی که جزو الزامات است. چیزی کم نیست. مساعدت‌های بین بخشی و فرابخشی فوق‌العاده و قابل تقدیر است.

رئیس جمعیت هلال احمر افزود: از اینکه جوانان شهر در حال کمک هستند ممنونم اما نباید احساسات غلبه کنند زیرا حفظ جان نجاتگر، داوطلبان و کمک‌کننده‌ها خیلی مهم است. از حمایت داوطلبان تشکر می‌کنم و از آن‌ها می‌خواهم که نکات ایمنی را رعایت کنند. تا بتوانیم بهتر و دقیق تر کار خود را انجام دهیم. ازدحام وجود دارد که باعث می‌شود عملیات مختل شود. در حال حاضر نگران افرادی هستیم که منتظر خبری هستند که از عزیزان‌شان برسد لذا سعی کرده‌ایم از تمام توان هلال احمر برای رفع نگرانی‌ها استفاده کنیم. روحیه جهادی موجود بین جهادگران، مردم و امدادگران و آتش‌نشانان واقعا ستودنی است.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، در پایان در پاسخ به اینکه آیا امکان آسیب به ساختمان‌های اطراف متروپل وجود دارد؟ گفت: با توجه به شرایط، هر لحظه در طول روز جلساتی برگزار می‌شود و تصمیماتی گرفته می‌شود. با توجه به مخاطرات موجود ممکن است ساختمان‌های اطراف در خطر باشند. اقدام خوب انجام‌شده تخلیه این ساختمان‌ها بود. کارگروه‌های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه‌ای برعهده دارد. پیش‌بینی برای اینکه اتفاقی بیفتد انجام شده است و به تعداد کافی آمبولانس و امکانات مستقر است.

نظرات بینندگان