arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۷۸۵۳۵
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۹ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۱

مقام روس: روسیه در تولید موشک‌های مافوق صوت از آمریکا پیشی گرفته است

ولادیمیر یرماکوف مدیر بخش منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت امورخارجه روسیه گفت، این کشور به طور قابل توجهی در تولید تسلیحات مافوق صوت از آمریکا پیشی گرفته است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: ولادیمیر یرماکوف مدیر بخش منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت امورخارجه روسیه گفت، این کشور به طور قابل توجهی در تولید تسلیحات مافوق صوت از آمریکا پیشی گرفته است.

به گزارش "تاس"، وی شنبه‌شب ادعا کرد: آمریکا سال‌ها است سعی می‌کند با روسیه در این زمینه رقابت کند اما این کشور در توسعه سیستم‌های مافوق صوت پیشرفت چشمگیری داشته است.

یرماکوف تاکید کرد: توسعه این قابلیت‌ها اقدام اجتناب ناپذیر برای تضمین چیرگی بر سیستم‌های دفاع موشکی آمریکا در جهان و همچنین حفظ ثبات راهبردی است.

این مقام روس ادامه داد، اگر آمریکا تصمیم به تشدید وضعیت بگیرد، گفت‌وگو با این کشور در مورد تسلیحات غیر ممکن خواهد شد.

وی تصریح کرد: آمریکا ممکن است تصمیم بگیرد که رویارویی را تشدید کند، در این صورت گفت‌وگو در این زمینه غیرممکن خواهد بود. روسیه آماده است درباره تسلیحات خود که با هدف ایجاد تعادل در برابر اقدامات بی‌ثبات‌کننده واشنگتن توسعه می‌یابد گفت‌وگو کند.

به گزارش ایرنا، روسیه روز شنبه موشک مافوق صوت زیرکُن (Zircon) با حداکثر برد حدود یکهزار کیلومتر که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور آن را شکست‌ناپذیر توصیف کرده است با موفقیت پرتاب کرد.

ارتش روسیه روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، همزمان با تشدید حملات مسکو به اوکراین، آزمایش موشک کروز مافوق صوت زیرکن را با موفقیت انجام داده است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد: موشک زیرکن از ناوچه آدمیرال گورچکوف در دریای بارنتز به سمت هدفی در آب‌های دریای سفید قطب شمال شلیک شد.

این درحالی است که ماه گذشته نیز نیروی هوایی آمریکا از آزمایش موفقیت آمیز یک فروند موشک مافوق صوت خبر داد، موشکی که پرتاب آزمایشی آن در گذشته سه بار با شکست مواجه شده بود.

در حالی آمریکا تلاش می‌کند موشک مافوق صوت خود را که با مشکلات عدیده‌ای مواجه است با موفقیت وارد تسلیحات نظامی خود کند، روسیه و چین از این موشک‌ها برخوردار بوده و چین تاکنون چندین آزمایش موفقیت آمیز از این نوع موشک‌ها را در کارنامه خود داشته است.

مقامات ارشد نظامی در پنتاگون نسبت به جاماندن از رقبای بین‌المللی خود همچون روسیه و پکن در عرصه فضا و تسلیحات نظامی به کنگره این کشور هشدار داده‌اند.

نشریه آمریکایی واشنگتن تایمز در ۲۲ آبان ۱۴۰۰ درباره توان نظامی چین نوشته بود: برتری پرسرعت نظامی چین، هراس‌ها را برانگیخته و پنتاگون را غافلگیر کرده است، مقامات پنتاگون بخوبی از خطرات تسلیحات پیشرفته و بویژه گسترش سریع نظامی چین آگاهند و نگرانی بیشتر بر سر دیگر توانایی‌های پکن است که آنها را از دید جهانیان پنهان می‌دارد و این سوال را بوجود می‌آورد که آیا آمریکا و دیگر متحدانش از ابزار و توانایی‌هایی که پکن در این زمینه پنهان داشته ، درکی دارند.

هایپرسونیک یا موشک‌های مافوق صوت به این معنی است که این نوع موشک‌ها می‌توانند با سرعتی حداقل پنج برابر سرعت صوت (۵ ماخ) یا بیش از ۶۱۰۰ کیلومتر (۳۸۰۰ مایل) در ساعت حرکت کنند. این موشک‌ها می‌توانند در حین پرواز مانور دهند که این امر ردیابی و رهگیری آن‌ها را بسیار دشوارتر از موشک سنتی می‌کند. با کاستن از زمان پرواز، این نوع موشک‌ها فرصت پاسخگویی و واکنش را نیز کاهش می‌دهند. بسته به نوع طراحی، آن‌ها می‌توانند کلاهک هسته‌ای یا معمولی حمل کنند و قادرند تعادل راهبردی را برهم بزنند.

روسیه، آمریکا، چین و اخیرا کره شمالی دارای این نوع از موشک‌ها هستند.

نظرات بینندگان