arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۱۳۵۱
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۸ - ۲۶ خرداد ۱۴۰۱
آل اسحاق، رئیس اتاق مشترک ایران و عراق در گفتگو با «انتخاب»:

طلب ایران از عراق «از طریق تهاتر و حواله وجه»، وصول شد

یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک ایران و عراق درباره نحوه اعلام وصول طلب ایران از عراق، بیان کرد که بر اساس توافقی که کرده‌ایم از راه‌های مختلف استفاده می‌شود. یکی خود وجه است که به نحوی حواله می‌کنند و روش دوم هم از مسیر تهاتر کالایی است. البته نه کالای خود عراق بلکه به این صورت که ما نیاز‌هایی مثل کالای اساسی‌مان را از جا‌های دیگر خرید می‌کنیم و سپس از طریق بانک TBI عراق پولش پرداخت می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس اتاق مشترک ایران و عراق درباره نحوه اعلام وصول طلب ایران از عراق، بیان کرد که بر اساس توافقی که کرده‌ایم از راه‌های مختلف استفاده می‌شود. یکی خود وجه است که به نحوی حواله می‌کنند و روش دوم هم از مسیر تهاتر کالایی است. البته نه کالای خود عراق بلکه به این صورت که ما نیاز‌هایی مثل کالای اساسی‌مان را از جا‌های دیگر خرید می‌کنیم و سپس از طریق بانک TBI عراق پولش پرداخت می‌شود.

یحیی آل اسحاق در گفتگو با «انتخاب» در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه طلاب وصول شده ایران از عراق که بابت صادرات گاز بوده، از طریق تهاتر وصول شده یا به صورت نقدی بوده است، گفت: «مطالبه‌ای که ما داشتیم از مدتی به دلیل اینکه وزارت نیرو عراق بودجه‌ای نداشت، وصول نشده بود. اخیرا با مصوبه‌ای که مجلس آن‌ها گذاشت، بودجه مناسبی در اختیار وزارت نیرو عراق قرار گرفت و قرار شد پول ما را بدهند.»

وی ادامه داد: «این وجوهی که به ما پرداخت می‌کنند، بر اساس توافقی که کرده‌ایم از راه‌های مختلف استفاده می‌شود. یکی خود وجه است که به نحوی حواله می‌کنند و روش دوم هم از مسیر تهاتر کالایی است. البته نه کالای خود عراق بلکه به این صورت که ما نیاز‌هایی مثل کالای اساسی‌مان را از جا‌های دیگر خرید می‌کنیم و سپس از طریق بانک TBI عراق پولش پرداخت می‌شود. به طور کلی هم برای ما در دسترس و به نحوی است که بانک مرکزی بتواند از آن استفاده کند.»

نظرات بینندگان