arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۲۲۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۷ - ۳۱ خرداد ۱۴۰۱

هشدار سازمان هواشناسی: افزایش محسوس دما در غرب کشور / خیزش گرد و خاک در استان‌های مختلف

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از خیزش و نفوذ گردوخاک و وزش باد شدید موقت خبر داد. این شرایط جوی روز سه‌شنبه (۳۱خرداد) در کردستان، کرمانشاه، ایلام، سیستان و بلوچستان، روز چهارشنبه (اول تیر) در ایلام، کردستان، کرمانشاه، زنجان، خوزستان و قم و روز پنج‌شنبه( ۲ تیر) در ایلام، خوزستان، کردستان، کرمانشاه، زنجان و قم مورد انتظار است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: سازمان هواشناسی نسبت به احتمال خیزش گردوخاک، وزش باد شدید، افزایش محسوس دما و افرایش سرعت باد از سه‌شنبه (۳۱ خرداد) تا جمعه ( ۲ تیر) هشدار داد.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ از خیزش و نفوذ گردوخاک و وزش باد شدید موقت خبر داد. این شرایط جوی روز سه‌شنبه (۳۱خرداد) در کردستان، کرمانشاه، ایلام، سیستان و بلوچستان، روز چهارشنبه (اول تیر) در ایلام، کردستان، کرمانشاه، زنجان، خوزستان و قم و روز پنج‌شنبه( ۲ تیر) در ایلام، خوزستان، کردستان، کرمانشاه، زنجان و قم مورد انتظار است.

در پی حاکمیت این شرایط جوی کاهش کیفیت هوا، کاهش شعاع دید، آسیب به صنایع حساس به گردوخاک و احتمال خسارت به صنعت کشاورزی، اختلال در تردد، احتمال تاخیر و لغو پرواز پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی برای کاهش آسیب احتمالی، اجتناب از حضور در فضای باز برای تمام گروه‌های حساس، عدم پارک خودروها در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره، مدیریت و محافظت از صنایع حساس به گردوخاک، اجتناب از سفرهای غیر ضروری را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده‌ است: وزش باد و گردوخاک در ساعات بعداز ظهر سه‌شنبه تا پنج‌شنبه(۳۱ خداد تا ۲ تیر) پیش‌بینی می‌شود.

این سازمان از وجود مخاطراتی مانند گردوغبار، وزش باد نسبتا شدید تا شدید خبر می‌دهد. این شرایط جوی روز سه‌شنبه(۳۱ خرداد) در ایلام، کرمانشاه و کردستان، روز چهارشنبه ( اول تیر) در لرستان، همدان، مرکزی، تهران، البرز، اصفهان، یزد، قزوین، بوشهر، خراسان جنوبی، جنوب آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، لرستان، همدان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، یزد، البرز، تهران، قزوین، جنوب آذربایجان شرقی و خراسان جنوبی و در روز پنج‌شنبه (۲ تیر) در لرستان، همدان، مرکزی، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، اصفهان، یزد، البرز، تهران، قزوین، جنوب آذربایجان شرقی و خراسان جنوبی انتظار می‌رود.

در پی حاکمیت این شرایط جوی کاهش کیفیت هوا، کاهش دید افقی، احتمال آسیب به تابلوهای تبلیغاتی و سازه‌های موقت و شکستن نهال‌ها و درختان فرسوده، احتمال پرتاب اشیاء از ساختمان‌های نیمه کاره پیش‌بینی می‌شود.

سازمان هواشناسی در این شرایط جوی، خودداری از فعالیت در فضای باز هنگام بروز گردوغبار، استفاده از ماسک در گروه‌های حساس، سالمندان، کودکان و افراد با زمینه بیماری‌های قلبی و تنفسی، تحکیم انواع سازه‌های موقت، تابلوهای تبلیغاتی، پوشش گلخانه‌ها، محافظت از کندوهای زنبورعسل، عدم پارک خودرو در کنار درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه کاره را توصیه می‌کند.

این سازمان در ادامه از افزایش محسوس دما از چهارشنبه تا جمعه ( اول تا ۳ تیر) خبر داد و احتمال وجود مخاطراتی مانند افزایش محسوس دما حدود ۸ تا ۱۰ درجه سلسیوس و تداوم گرما پیش‌بینی می‌شود.

این شرایط جوی در خراسان رضوی، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان انتظار می‌رود و افزایش مصرف آب و برق، احتمال گرمازدگی و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد.

این سازمان در این شرایط جوی مدیریت و مصرف بهینه آب و برق، مصرفه بهینه انرژی و پرهیز از استفاده وسایل برقی پر مصرف در ساعات اوج بار، خودداری از حضور طولانی مدت در فضای باز در طول روز را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با اشاره به سامانه سوم از رشد ابرهای همرفتی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب از چهارشنبه تا پنج‌شنبه(اول تا ۲ تیر) خبر داد.

این سازمان وقوع رگبار باران و رعد و برق و وزش باد شدید موقت را در این شرایط جوی پیش‌بینی می‌کند و در نیمه شمالی استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، هرمزگان انتظار می‌رود.

به گفته سازمان هواشناسی احتمال اصابت صاعقه، وزش باد شدید موقت، احتمال تگرگ در مناطق مستعد، احتمال آبگرفتگی معابر و جاری شدن روان آب بطور محدود وجود دارد و در این راستا عدم اتراق در اطراف رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت‌های کوهنوردی و جابجایی عشایر کوچ‌رو و احتیاط در چرای دام را توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ دیگری از افزایش سرعت باد در اوایل وقت پنج شنبه تا ظهر جمعه(۲ تا ۳تیر) خبر داد.

افزایش ارتفاع امواج در سواحل ۱.۵تا ۲ متر و در فراساحل ۲.۵ تا ۳ متر را در دریای عمان و تنگه هرمز، در نواحی ساحلی و دور از ساحل در استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، احتمال آسیب به قفس‌ها و تورهای صیادی، خسارت به قایق و شناورهای کوچک و اختلال در فعالیت‌های دریایی انتظار می‌رود و با توجه به این شرایط جوی ممنوعیت شنا، محدودیت و احتیاط در ترددهای دریایی به‌ویژه تردد با شناورهای سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی و در نظر گرفتن تمهیدات لازم توسط کلیه فعالان دریایی را توصیه می‌کند.

به گزارش ایسنا در هشدار نارنجی‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زردرنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

نظرات بینندگان