arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۲۹۲۴
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۱ - ۰۵ تير ۱۴۰۱

پیکر مرحوم مهدوی دامغانی فردا در حرم امام رضا(ع) به خاک سپرده می‌شود

با موافقت تولیت آستان قدس رضوی پیکر مرحوم احمد مهدوی دامغانی نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت در حرم مطهر امام رضا (ع) تشییع و به خاک سپرده می‌شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

پیکر مرحوم مهدوی دامغانی فردا در حرم امام رضا(ع) به خاک سپرده می‌شود

فارس: پیکر مرحوم احمد مهدوی دامغانی نویسنده و پژوهشگر پیشکسوت در حرم مطهر امام رضا (ع) تشییع و به خاک سپرده می‌شود.

احمد مهدوی دامغانی، مدرس، محقق، مترجم و پژوهشگر حوزه دین جمعه، ۲۸ خردادماه در سن ۹۶ سالگی درگذشت.

با موافقت حجت‌الاسلام مروی تدفین مرحوم مهدوی در حرم رضوی انجام می‌شود

با موافقت تولیت آستان قدس رضوی مراسم تشییع پیکر احمد مهدوی دامغانی نویسنده و محقق پیشکسوت عصر فردا دوشنبه ۶ تیرماه در حرم امام رضا (ع) برگزار و پیکر این استاد پیشکسوت در حرم امام رئوف به خاک سپرده می‌شود. فرزند مرحوم مهدوی دامغانی در پیامی که در فضای مجازی منتشر شد، بابت عنایت تولیت آستان قدس رضوی و اختصاص مزار به این استاد در حرم رضوی تقدیر و تشکر کرد.

مراسم تشییع و خاکسپاری استاد مهدوی دامغانی از ساعت ۱۷ فردا دوشنبه 6 تیرماه از بست نواب صفوی و صحن کوثر آغاز می‌شود.

مرحوم مهدوی دامغانی را بهتر بشناسیم

استاد مهدوی دامغانی ۱۳ شهریور سال ۱۳۰۵ در محله نوغان مشهد چشم به جهان گشود. پدرش، آیت‌الله حاج شیخ کاظم مهدوی دامغانی از بزرگان خراسان و از مدرسان نامدار حوزه علمیه مشهد بود که بیش از نیم قرن به تدریس فقه و اصول سطح و خارج اشتغال داشت و شاگردان بسیاری را در فقه و اصول پرورش داد که بعد از ایشان در زمره مراجع تقلید، مجتهدین و استادان برجسته فقه و اصول حوزه علمیه خراسان و سایر بلاد گردیدند.

مهدوی دامغانی علوم متداول قدیم و جدید را در شهر مشهد فراگرفت و سپس در تهران اقامت گزید. در سال ۱۳۲۷ از دانشکده معقول و منقول (بعداً الهیات) دانشگاه تهران و در سال ۱۳۳۳ در رشته ادبیات فارسی از دانشکده ادبیات دانشگاه تهران لیسانس گرفت.در سال ۱۳۴۲ از دانشگاه تهران هم درجه دکتری در زبان و ادبیات فارسی گرفت.

احمد مهدوی دامغانی از سال ۱۳۶۶ مقیم آمریکا شد و در دانشگاه‌های هاروارد و پنسیلوانیا مشغول به تدریس در مقطع دکتری و پسا دکتری شد. رشته‌های تدریس او در آمریکا شامل معارف اسلامی، ادبیات عرب، ادبیات فارسی، فقه، تفسیر و برخی علوم اسلامی بود.

آثار مرحوم مهدوی دامغانی

از آثار مرحوم مهدوی دامغانی می‌توان به «از علی آموز اخلاص عمل»، «رساله درباره خضر»، «شاهدخت والاتبار شهربانو»، «در باغ روشنایی»، «گزیده حدیقه الحقیقه»، «گزیده‌ای از شعر سعدی به زبان عربی»، «کشف الحقائق نَسَفی _ تحقیق و تحشیه»، «المَجدی فی أنساب الطّالبیّین» (تحقیق)، «نَسمهالسَّحر بذکر من تشیَّع و شعر» (تصحیح،تحقیق)، «دیوان خازن (عبداللّٰه بن احمد خازن)» (تصحیح و تحقیق) و «الوحشیات (ابوتمام)» (تصحیح) اشاره کرد.

همچنین «حاصل اوقات» به اهتمام علی محمّد سجّادی، «مقالاتی در حدیث دیگران»، «یاد یاران و قطره‌های باران» به کوشش علی محمّد سجّادی و سعید واعظ، «یاد عزیزان در برگریزان» به همّت علی محمّد سجّادی و سعید واعظ و «در برف پیری» جمع‌آوری علی محمّد سجّادی و سعید واعظ از مجموعه مقالات او هستند.

نظرات بینندگان