arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۲۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۳ - ۰۵ تير ۱۴۰۱

منابع غیررسمی: نخست ‌وزیر عراق جده را به مقصد تهران ترک کرد

منابع غیررسمی اعلام کردند که نخست ‌وزیر عراق، امروز جده را به مقصد تهران ترک کرد. روز گذشته، شبکه المیادین مانند بسیاری از رسانه‌های عراقی به نقل از منابع آگاه گزارش داد که نخست‌وزیر عراق به منظور رایزنی درباره روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی به این دو کشور سفر خواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس: منابع غیررسمی اعلام کردند که نخست ‌وزیر عراق، امروز جده را به مقصد تهران ترک کرد.

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق که روز گذشته به عربستان سعودی سفر کرده بود، پس از دیدار با مقامات این کشور جده را به مقصد تهران ترک کرد.

وبگاه روزنامه سعودی «الوطن»، ظهر امروز (یکشنبه، 26 ژوئن)، نوشت که نخست‌وزیر عراق، امروز پس از ادای مناسک عمره، جده را ترک کرد و چندین مقام مسئول سعودی از جمله، شاهزاده «بدر بن سلطان بن عبدالعزیز» معاون امیر منطقه مکه، «مجید بن عبدالله القصابی» وزیر بازرگانی و وزیر اطلاعات، سرتیپ «صالح الجابری» رئیس پلیس منطقه مکه و «احمد بن ظفر» مدیر دفتر تشریفات سلطنتی در مکه، در فرودگاه بین‌المللی ملک عبدالعزیز، وی را بدرقه کردند.

از سوی دیگر، برخی منابع رسانه‌ای اعلام کردند که مصطفی الکاظمی برای سفری یک روزه و از پیش اعلام نشده عازم تهران شده است.

روز گذشته، شبکه المیادین مانند بسیاری از رسانه‌های عراقی به نقل از منابع آگاه گزارش داد که نخست‌وزیر عراق به منظور رایزنی درباره روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی به این دو کشور سفر خواهد کرد.

این منابع که اشاره‌ای به نام آن‌‌ها نیز نشده اضافه کردند: «سفر متعاقب الکاظمی به دو کشور در راستای گفت‌و‌گوهای اخیر ریاض و تهران در بغداد است. مسائل مهم بسیاری از جمله روابط دیپلماتیک عربستان سعودی و ایران در جریان سفرهای الکاظمی مطرح خواهد شد.

خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» هم روز دیروز، به نقل از یک منبع سیاسی عراقی نوشت: «الکاظمی فردا (یکشنبه) به تهران سفر می‌کند و با تعدادی از مقامات ایرانی به منظور بررسی روابط دوجانبه، پرونده آب، انرژی و همچنین مهم‌ترین مسائل منطقه و جهان گفت‌و‌گو خواهد کرد».

ایران و عربستان بعد از قطع روابط دیپلماتیک دو کشور در دی ماه ۱۳۹۴، از فروردین ۱۴۰۰ گفت‌وگوهایی را در سطح امنیتی آغاز کرده‌اند. چهار دور این مذاکرات سال گذشته برگزار شد. دور پنجم این گفت‌و‌گوها اوایل اردیبهشت‌ماه جاری در بغداد برگزار شد.

سوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» گزارش داده بود دور پنجم این در فضایی بسیار مثبت برگزار شد. این خبرگزاری گزارش داد دو هیأت بیشتر روی پرونده‌های منطقه و همچنین پرونده روابط دوجانبه و امنیت منطقه خلیج فارس صحبت کرده‌اند.

وزیر خارجه عراق پیش از این گفته بود بغداد همه توان خود را برای ایجاد فرصت‌های مناسب جهت حصول تفاهم بین ایران و عربستان به کار خواهد گرفت.

نظرات بینندگان