arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۳۸۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۹ - ۱۱ تير ۱۴۰۱

عضو کمیته واکسیناسیون کرونا: تولید واکسن‌های ایرانی کرونا متوقف شده / بیش از ۴۰ میلیون دز واکسن ذخیره استراتژیک داریم

مصطفی قانعی عضو کمیته واکسیناسیون کرونا با اشاره به اینکه خط تولید واکسن‌های ایرانی کرونا متوقف شده است، گفت: دلیلی وجود ندارد وقتی مصرف نداریم، تولید صورت گیرد؛ اما تولید کنندگان این توانایی را دارند تا به محض ثبت سفارش واکسن، مجددا تولید را از سر بگیرند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: عضو کمیته واکسیناسیون کرونا با اشاره به اینکه خط تولید واکسن‌های ایرانی کرونا متوقف شده است، گفت: دلیلی وجود ندارد وقتی مصرف نداریم، تولید صورت گیرد؛ اما تولید کنندگان این توانایی را دارند تا به محض ثبت سفارش واکسن، مجددا تولید را از سر بگیرند.

دکتر مصطفی قانعی درباره آخرین اخبار از روند مطالعات دو واکسن کرونای ایرانی، گفت: واکسن MRNA هنوز در مرحله اخذ مجوز برای ورود به مرحله بالینی است. واکسن آدنوویروسی انستیتو پاستور نیز هنوز پرونده خود را به سازمان غذا و دارو تحویل نداده است.

وی درباره میزان ذخیره واکسن کرونا در کشور، توضیح داد: میزان ذخیره مناسب است و بیش از ۴۰ میلیون دز واکسن کرونا ذخیره استراتژیک داریم. در صورتی که لازم باشد مجددا روند واکسیناسیون گسترده‌ای مشابه آنچه که در ماه‌های قبل رخ داد، انجام شود، ما ذخیره مناسبی داریم و از طرفی زیرساخت تولید هم به شرایط بسیار خوبی رسیده است و دیگر چالشی در این زمینه نخواهیم داشت.

قانعی با اشاره به توقف خط تولید واکسن‌های ایرانی بیان کرد: دلیلی وجود ندارد وقتی مصرف نداریم تولید صورت گیرد؛ اما تولید کنندگان این توانایی را دارند تا به محض ثبت سفارش واکسن، مجددا تولید را از سر بگیرند.

وی درباره زمان فرارسیدن تاریخ انقضای واکسن‌های کرونای دپو شده، اظهار کرد: مجموعه‌ای از واکسن‌های ایرانی و خارجی را داریم که طبق قانون هر واکسنی که تولید شود، تاریخ انقضا هم بر روی آن درج می‌شود و اگر از نظر تاریخ انقضا مشکلی داشته باشد، اجازه ترخیص آن از انبارها صادر نمی‌شود.

عضو کمیته واکسیناسیون کرونا درباره پیش‌بینی خود از شرایط کرونا طی ماه‌های آتی نیز به ایسنا، گفت: تصور می‌کنم تا شهریورماه مشکلی نخواهیم داشت، اما احتمال دارد با آغاز فصل پاییز و همزمان با شیوع آنفلوآنزا، کرونا هم روند افزایشی داشته باشد.

قانعی افزود: در مورد برنامه‌های جدید پیرامون واکسیناسیونِ دزهای یادآور باید شواهد از کل دنیا جمع‌آوری شود تا نتایج سایر کشورها را از تزریق یادآور دوم مشاهده کنیم. علاوه بر آن نوع ویروس در گردش، میزان فراگیری آن و... همگی در تصمیم گیری پیرامون تزریق دزهای یادآور واکسن موثر است.

نظرات بینندگان