arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۳۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۲۰ - ۱۱ تير ۱۴۰۱

امیرعبداللهیان به رئیس جمهور سوریه: ما نگرانی‌های موجود را درک می‌کنیم، ولی با توسل به عملیات نظامی برای رفع مشکلات مخالف هستیم / بشار اسد: موازنه در منطقه به نفع ما در حال تغییر است

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور تبادل نظر و گفتگو با مقامات عالی سوریه در دمشق به سر می‌برد، با بشار اسد رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به منظور تبادل نظر و گفتگو با مقامات عالی سوریه در دمشق به سر می‌برد، با بشار اسد رئیس جمهور این کشور دیدار کرد.

در این ملاقات امیرعبداللهیان ضمن ابلاغ سلام‌های مقام معظم رهبری و رئیس جمهور کشورمان، سفر اخیر رئیس جمهور سوریه به تهران را نقطه عطفی در مناسبات جمهوری اسلامی ایران و سوریه خواند و آن را در پیشبرد روابط دو کشور موثر و پر ثمر ارزیابی کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تقدیر از تلاش‌های دولت و رئیس جمهور سوریه در تحکیم وحدت ملی، تمامیت ارضی و حاکمیت این کشور اظهار داشت: مخالفان مشخص تمامیت ارضی و حاکمیت سوریه تلاش دارند وضعیت این کشور را به هم بریزند.

امیرعبداللهیان حملات رژیم صهیونیستی به سوریه را نیز محکوم کرد و سکوت محافل غربی و عدم واکنش کشورهای مدعی غرب را نشان دهنده استانداردهای دوگانه این کشورها خواند و افزود: عدم برخورد جدی با اقدامات مخرب تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که ادعای کشورهای غربی مبنی بر تلاش برای ثبات امنیت در سوریه واقعی نیست و این موضع آنها موجب افزایش جسارت رژیم نژادپرست صهیونیستی برای تلاش به منظور بر هم زدن اوضاع سوریه می‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین تاکید کرد: ما نگرانی‌های موجود را درک می‌کنیم، ولی با توسل به عملیات نظامی برای رفع مشکلات مخالف هستیم. معتقدیم مشکلات را بایستی با گفت‌وگوهای مستقیم و از طریق همکاری با یکدیگر حل و فصل و نگرانی‌ها را رفع کرد.

در این دیدار رئیس جمهور سوریه سفر وزیر امور خارجه کشورمان به دمشق در شرایط کنونی را با توجه به تحولات منطقه‌ای و جهانی با اهمیت خواند و افزود: وضعیتی در حال شکل گیری است که موازنه را در منطقه به نفع ما تغییر می‌دهد.

وی کشورهای غربی را تحریک کننده اوضاع در سوریه به منظور تسویه حساب، رقابت و امتیازگیری از طرف‌های دیگر کرد.

بشار اسد با اشاره به نگرانی‌ها و خطرات موجود در منطقه اظهار داشت: بعضی از این موضوعات بین کشورهای منطقه مشترک است و باید از طریق راه حل سیاسی و گفتگو‌های مشترک مورد حل و فصل قرار گیرد. خوشحالیم که در چنین شرایطی جمهوری اسلامی ایران بخشی از راه حل سیاسی در منطقه است.

وی تاکید کرد: ما از راه‌حلی که سوریه را از جنگ دور کند، استقبال می کنیم.

رئیس جمهور سوریه روابط جمهوری اسلامی ایران و کشورش را یک رابطه همپیمانی راهبردی خواند و افزود: طی ۴۰ سال گذشته شاهد روابط رو به رشد بین دو کشور بوده‌ایم.

وی فلسطین را موضوع مورد توجه مشترک جمهوری اسلامی ایران و سوریه خواند و یادآور شد: با توجه به فشارها بر روی کشورهای محور مقاومت، یک هم‌پیمانی شکل گرفته که هم‌پیمانی اراده‌ها در رویارویی با نظام سلطه است و البته کشورهای کمی در دنیا دارای چنین اراده‌ای هستند.

نظرات بینندگان