arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۴۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۱ - ۱۳ تير ۱۴۰۱

قالیباف: زمانی که جمعیت کشور ۳۶ میلیون نفر بود، ۱۰ هزار نفر زندانی داشتیم، امروز که جمعیت دو برابر شده، ۲۹۰ هزار نفر زندانی داریم؛ این برای ما ننگ است / آموزش و پرورش در ۱۶ سال گذشته به طور متوسط هر ۲۰ ماه یک وزیر جابجا کرده / در دوران شهرداری، هیچ گاه از هیچ مدرسه‌ای در تهران غافل نشدم

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به عنوان مدیری که بیش از ۵۰ سال در سطوح و حوزه‌های مختلف تجربه کسب کرده‌ام، می‌گویم که راه نجات کشور آموزش و پرورش است؛ معلمان نیز باید بدانند که بزرگترین بار مسئولیت بر دوش آنهاست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: به عنوان مدیری که بیش از ۵۰ سال در سطوح و حوزه‌های مختلف تجربه کسب کرده‌ام، می‌گویم که راه نجات کشور آموزش و پرورش است؛ معلمان نیز باید بدانند که بزرگترین بار مسئولیت بر دوش آنهاست.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی صبح امروز دوشنبه در نخستین کنگره معلمان انقلاب اسلامی که در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، با تاکید بر اینکه بدون شک مهم‌ترین اولویت‌ نظام جمهوری اسلامی آموزش و پرورش است، از جابجایی مکرر وزرای آموزش و پرورش انتقاد کرد و گفت: آموزش و پرورش که تنها اولویت اول نظام جمهوری اسلامی برای حل همه چالش ها است، وزارتخانه‌ای است که در ۱۶ سال گذشته بطور متوسط هر ۲۰ ماه به هر دلیلی یک وزیر جابجا کرده است و در همین دولت هم داشت استمرار روند گذشته رقم می‌خورد که در دو سه ماه نخست جلوی آن گرفته شد و در سیری قرار گرفت و امیدوارم که این مسیر با ثبات پیش برود و ۱۶ سال قبل را تجربه نکنیم چراکه ضربه سنگینی بر پیکره آموزش و پرورش وارد شد.

وی با بیان اینکه «در هر جا که می‌توانستیم نه بر اساس وظیفه اداری بلکه بر اساس وظیفه انقلابی از آموزش و پرورش حمایت کرده‌ام» اظهار کرد: در دوران شهرداری تهران هیچ گاه از هیچ مدرسه‌ای در تهران غافل نشدم. همچنین در دورانی که بصورت غیر رسمی کار جهادی انجام می‌دادم موضوع آموزش و پرورش در اولویت من بوده است چون با تمام وجود به این موضوع اعتقاد داشتم؛ در همین راستا نیز از زمان حضور در مجلس طرح آموزش و پرورش را در دستور کار خودم قرار دادم.

رئیس مجلس خاطرنشان کرد: فراز و نشیب‌های بسیاری وجود داشت تا طرح رتبه بندی به مرحله فعلی رسید. خودم را مکلف می دانم تا موضوع را تا مرحله نهایی پیگیری کنم و حتی در درون آموزش و پرورش برای اجرای دقیق طرح رتبه‌بندی از وزیر حتماً مطالبه‌گری می‌کنم. در حوزه منزلت، طرح رتبه بندی نه ابتدای کار است و نه انتهای آن اما مُسکنی است تا در برنامه هفتم چاره‌اندیشی دقیقی برای این موضوع انجام دهیم.

قالیباف همچنین با بیان اینکه «هیچ شکی نیست که امروز اولین اولویت فوری ما در کشور اقتصاد است»، تاکید کرد: امروز شرایط اقتصادی در کشور به گونه‌ای است که اولویت فوری ما ساماندهی و به ثبات رساندن اقتصاد است و این حتی در جامعه معلمین، کارآفرینان و سرمایه گذاران ما نیز سایه انداخته است. بزرگترین ضعف بی مدیریتی و بی لیاقتی در اداره این است که میان امورات فوری و امورات مهم فرق قائل نباشیم.

وی افزود: ما یکسری امورات دارای فوریت و یکسری امورات مهم داریم؛ حوزه فرهنگ با تاکید بر محوریت آموزش و پرورش از موضوعات اولویت اول و مهم ماست و ما باید در هر تصمیم میان و دراز مدت در مقطعی که نیروهای انقلاب بر مسند قدرت هستند، لحظه‌ای از آن چشم برنداریم. اگر فقط برای یک دهه به این موضوع اهمیت دهیم کشور را از این چالش جدی و حتی از چالش فوری اقتصاد نجات می‌دهیم.

رئیس قوه مقننه با تاکید بر اینکه وقتی حرف از آموزش و پرورش می‌زنیم، یعنی از معلم حرف می‌زنیم، گفت: همچنین اگر حرف از مکان و رده و سازمان و ساختار در آموزش و پرورش می‌زنیم، یعنی از مدرسه حرف می‌زنیم؛ برای برنامه ریزی درباره آموزش و پرورش باید معلم و مدرسه اساس کار ما باشد و به این دو موضوع نگاه کنیم؛ در این ساختار و سازمان، سایرین باید ذیل مدرسه و معلم تعریف شوند. فرق ما با سایر مکاتب انسان ساخت در این است که ما انسان را مبنای رشد و پیشرفت و حرکت می‌دانیم اما سایرین سرمایه را مبنا قرار می‌دهند؛ اگر ما انسان را مبنا می‌دانیم و آموزش و پرورش جزو اولویت‌های ما است باید این نهاد مورد توجه قرار بگیرد.

قالیباف خاطرنشان کرد: باید بدانیم که هویت نهاد آموزش به معلم و ارزش معلم است. این جمله که «هیچ جامعه‌ای فراتر از اندیشه معلمانش رشد نمی‌کند» جمله زیبایی است؛ به همین دلیل است که نقش معلم را رسالتی و هدایت‌گری می‌دانیم و این افراد جزو شریف‌ترین و پر مسئولیت‌ترین افراد جامعه ما هستند و همه مردم و مدیران باید به این موضوع باور داشته باشند.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب مقام معظم رهبری گفت: دولت‌سازی و جامعه‌سازی مورد تاکید رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی از نهاد آموزش با هویت معلمان شکل می‌گیرد. اگر یک دهه آموزش و پرورش در اولیت مهم و اول ما قرار بگیرد کشور در ریل خود قرار می‌گیرد. من به عنوان مدیری که بیش از ۵۰ سال در سطوح و حوزه‌های مختلف تجربه کسب کرده‌ام، می‌گویم که راه نجات کشور آموزش و پرورش است؛ معلمان نیز باید بدانند که بزرگترین بار مسئولیت بر دوش آنهاست.

رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در نهاد آموزش که نهاد رشد و پیشرفت کشور است متاسفانه هیچ موقع یک نگاه سیستمی و حکمرانی درست نداشته‌ایم، گفت: باید نگاه سیستمی و حکمرانی دقیق و درست را در اولویت بگذاریم و حرکت‌مان از پایین به بالا باشد.

قالیباف با بیان اینکه «در مدیریت نباید از ۴ موضوع شفاف سازی، هوشمندسازی، مردمی سازی و کارآمد سازی غافل شد» خاطرنشان کرد: پیش از کرونا در آموزش و پرورش در حوزه هوشمند سازی و شفاف‌سازی با وجود اینکه باید پیشتاز می‌بود، گام‌های جدی برداشته نشده بود اما در دوران کرونا گام‌هایی در این زمینه برداشته شد. مسجد، منزل، مدرسه و محله «میم»هایی هستند که باید برای تحقق جامعه‌ساز و دولت‌سازی مورد توجه قرار می‌گرفتند اما پس از کرونا مجازی نیز به این «میم» ها اضافه شد؛ کرونا نشان داد اگر موقعیت فراهم شود آموزش و پرورش راه صدساله نرفته را با کمک همه معلمان طی می‌کند.

وی با اشاره به تجربیات دوران کرونا گفت: کرونا تجربه واقعاً بزرگی بود و کرونا در حوزه آموزش ما را از مدیریت خطی به مدیریت سایبرنتیکی نسل سومی قرار داد که فرصت کار بزرگی است.

رئیس قوه مقننه در ادامه بر لزوم تحول در نهاد آموزش در برنامه هفتم توسعه تاکید و اظهار کرد: در زمان معرفی وزرای دولت سیزدهم به مجلس به دو وزیر آموزش و پرورش و ارتباطات و فناوری اطلاعات گفتم که تا روزی که در مجلس هستم، برای شما آچار به دست هستم و در مجلس به روی شما باز است.

قالیباف گفت: در جریان جلسات بررسی برنامه هفتم توسعه به عنوان یکی از سران قوا به سران قوا و اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته‌ام که تلاش من این است که مسیری که در ۶ برنامه قبلی طی شده را در برنامه هفتم طی نکنم؛ در این ۶ برنامه عملکرد حداکثر ۳۰ درصدی داشته‌ایم و به ۷۰ درصد آن عمل نشده است. در دولت و مجلس انقلابی که باید دین‌مان را به امام و شهدا ادا کنیم، نمی‌توانیم با یک برنامه ریزی که تجربه کردیم به وظایف خود عمل کنیم، باید تحولی در شیوه برنامه ریزی انجام شود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی در یک سخنرانی گفتم که کشور از ناکارآمدی البته از نوع اشباع شده رنج می‌برد؛ عزیزی در یکی از جلسات مهم شوراهای عالی به من گفت که «این ناکارآمدی اشباع شده چیست که باز مطرح کرده‌ای؟» گفتم یعنی اگر من و تو نباشیم، کار بهتر اداره می‌شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه «نیاز فوری آموزش و پرورش اقتصاد است» تاکید کرد: اول باید اقتصاد آموزش را سامان دهیم تا امکان توجه به ساماندهی سایر حوزه‌های آموزش و پرورش فراهم شود؛ باید در این زمینه با مدیریت سایبرنتیکی حرکت کنیم و حواس‌مان باشد که در ابتدا نیازمان سامان‌دهی اقتصادی‌ است.

قالیباف در بخش دیگری از سخنرانی خود در نخستین کنگره معلمان انقلاب اسلامی با تاکید بر لزوم مردمی سازی در حوزه آموزش و پرورش اظهار کرد: گروهی هستند که به سمت سیاست‌های دست راستی حرکت می‌کنند و به دنبال خصوصی سازی و پول سازی از آموزش هستند؛ این کار هم ناعدالتی به وجود می‌آورد و هم استقلال ما را سلب می‌کند و موجب ایجاد ناعدالتی آموزشی می‌شود هرچند که ما را قانع کنند که در کوتاه مدت باری از دوش جامعه بر می‌دارند و مثلاً هزینه کاری دولت را کاهش می‌دهد.

وی با تاکید بر اینکه در آموزش و پرورش در ظاهر در چاله بی پولی گرفتاریم اما من معتقدم در حقیقت ما در چاله ناکارآمدی گرفتاریم نه بی پولی، گفت: امروز روزی است که باید با ایده‌پردازی برای حل مشکلات چاره‌اندیشی کنیم؛ اگر دغدغه انقلاب را داشته باشیم در این زمینه لحظه‌ای غفلت نمی‌کنیم. باید ایده پردازی کنیم تا هم مشکل اقتصاد را آموزش جمهوری اسلامی حل کنیم و هم آموزش و پرورش را در ریل و جایگاه اصلی خود قرار دهیم.

رییس قوه مقننه گفت: در گفتمان و رهیافت آینده رو به جلوی نظام جمهوری اسلامی باید به موضوع مردمی سازی در حوزه نهاد آموزش و پرورش توجه کنیم. انقلاب اسلامی دو بال برای پرواز خود تا به امروز داشته‌ است؛ یکی سنت‌های الهی، خداباوری و عمل مخلصانه و دیگری مردم‌باوری؛ باید به مردم در آموزش و پرورش نقش، آن هم نه نقش تشریفاتی بدهیم.

قالیباف تصریح کرد: باید بپذیریم که آموزش و پرورش یک نهاد اجتماعی است و نباید به سمت خصوصی سازی و پول‌سازی برود؛ نباید به گونه‌ای عمل کنیم که آن را نه در حوزه خصوصی سازی قرار دهیم که تمام آینده ما را بفروشد و ناعدالتی به وجود آورد و نه آن‌چنان دولتی سازی کنیم که در چاله ناکارآمدی اشباع شده دفن شود بلکه باید بدانیم که آموزش و پرورش نه یک بازار اقتصادی در دست سرمایه‌داران است و نه یک سازمان دولتی در دست مدیران نالایق؛ بلکه نهادی اجتماعی با همه باورهای انقلاب اسلامی بر بستر مردم و برای دولت سازی، جامعه سازی و تمدن سازی مورد تاکید در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است؛ اگر این حرکت را انجام دادیم، می‌توانیم در هر فصل شاهد اتفاقی محسوس در همه مدارس چه در ایرانشهر و چه در خیابان ولنجک تهران باشیم.

رییس مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه معلمان بسیجی فرزندان انقلاب اسلامی و از نسل سردار سلیمانی هستند، اظهار کرد: برای ما در جمهوری اسلامی ننگ است که زمانی که ۳۶ میلیون نفر جمعیت کشور بود، ۱۰ هزار نفر زندانی داشتیم و امروز که جمعیت کشور دو برابر شده و به ۸۰ میلیون نفر رسیده است، ۲۹۰ هزار نفر زندانی داریم این‌ها با پول حل نمی‌شود بلکه با باورهای انقلاب و به دست معلمان حل می‌شود.

قالیباف در پایان با بیان اینکه «امروز اولویت مهم اول و آخر کشور اقتصاد نیست، بلکه فرهنگ و نهادی بنام آموزش است» تاکید کرد: این نهاد، یک عنصر مهم و اساسی به نام معلم دارد و معلمان انقلابی جزو معلمانی هستند که مدعی راه امام(ره) و شهدا هستند. ما می‌توانیم همه مسائل یک مدرسه را حل کنیم و جلوی ناعدالتی آموزشی که در آن بچه پولدارها هر روز رشد پیدا کنند و بچه‌های با استعداد مستضعف نتوانند ظرفیت‌های بالقوه خود را بالفعل کنند، بگیریم.

نظرات بینندگان