arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۴۳۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ : ۱۲ - ۱۴ تير ۱۴۰۱

سفر نخست‌وزیر اسرائیل به فرانسه برای درخواست اعمال فشار بیشتر به ایران

«یائیر لاپید»، نخست‌وزیر دولت پیش‌بُرد امور اسرائیل امروز سه‌شنبه برای دیدار با «امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه راهی پاریس شد. به گفته منابع آگاه لاپید در این سفر اعلام خواهد کرد که توافق هسته‌ای در مقطع کنونی امری اشتباه خواهد بود. تل آویو مخالف توافق هسته‌ای نیست اما این توافق باید برای زمان طولانی تر و کارساز باشد، لاپید همچنین خواهان تشدید فشارهای سیاسی و اقتصادی بر ایران خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شفقنا: «یائیر لاپید»، نخست‌وزیر دولت پیش‌بُرد امور رژیم صهیونیستی امروز سه‌شنبه برای دیدار با «امانوئل مکرون»، رئیس جمهوری فرانسه راهی پاریس شد.

 منابع آگاه در رژیم صهیونیستی به رادیو اسرائیل گفتند: لاپید در این سفر خطاب به مکرون مدعی اطلاعات امنیتی خواهد شد که تاکید دارد چگونه «حزب‌الله ثبات و سلامت اراضی لبنان را تهدید می‌کند» و همچنین از طرف فرانسوی خواهد خواست تا بر لبنان برای اتمام مذاکرات درباره ترسیم مرزهای دریایی اعمال فشار کند.

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» به نقل از یک منبع سیاسی نوشت: در سایه تلاش‌های حزب‌الله در پرتاب سه پهپاد به سمت میدان گازی کاریش، اتمام این مذاکرات امکان‌پذیر نیست و لاپید در دیدار با مکرون تاکید خواهد کرد که در سایه فعالیت هیات امریکایی در منطقه اکنون فرصتی برای دستیابی به توافق ترسیم مرزهایی دریایی علیرغم اختلافات دو طرف وجود دارد.

به گفته این منبع اسرائیلی، لاپید پیامی به فرانسه و کشورهای اروپایی مبنی بر لزوم اعمال فشار بر لبنان برای کنترل فعالیت‌های حزب‌الله ارسال خواهد کرد زیرا هر گونه اقدامی علیه میدان گازی مذکور مستقیما بر اروپا تاثیر خواهد گذاشت زیرا گازی که از این میادین استخراج می‌شود، به مصر و از آنجا به اروپا انتقال داده می شود.

منابع مذکور تصریح کردند که لاپید در این سفر همچنین درباره پرونده هسته‌ای ایران رایزنی کرده و موضع رژیم صهیونیستی را در این باره اعلام خواهد کرد که توافق هسته‌ای در مقطع کنونی امری اشتباه خواهد بود. تل آویو مخالف توافق هسته‌ای نیست اما این توافق باید برای زمان طولانی تر و کارساز باشد، لاپید همچنین خواهان تشدید فشارهای سیاسی و اقتصادی بر ایران خواهد شد.

نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور رژیم صهیونیستی در این سفر همچنین درخصوص پرونده سربازان اسیر شده توسط حماس هم گفت و گو خواهد کرد.

لبنان و رژیم صهیونیستی در اکتبر سال ۲۰۲۰ میلادی با میانجی‌گری واشنگتن وارد گفتگوهای تعیین حدود مرز دریایی شدند تا اختلافات در مورد برداشت از ذخایر نفتی و گازی این مناطق بر طرف شود.

این مذاکرات در ماه مه ۲۰۲۱ به دلیل اختلاف بر سر سطح منطقه مورد مناقشه از جمله بر سر میدان گازی «کاریش» به حالت تعلیق درآمد.

در ابتدای مذاکرات، لبنان مساحتی به وسعت ۸۶۰ کیلومتر مربع را محدوده دریایی خود اعلام کرد اما سپس خواستار اضافه شدن ۱۴۳۰ کیلومتر مربع شامل بخشی از میدان کاریش شد اما رژیم صهیونیستی میدان گازی کاریش را در منطقه انحصاری اقتصادی خود می داند‌ و خواستار به رسمیت شناخته شدن آن از سوی سازمان ملل شده است.

نظرات بینندگان