arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۴۳۷۲
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۵ - ۱۴ تير ۱۴۰۱

رابرت مالی: مذاکرات دوحه اتلاف وقت بود / طرف ایرانی نتوانست پاسخی به ما بدهد / اگر هیات تهران اماده توافق نیستند، معلوم نیست چرا حاضر شدند به دوحه بیایند / ایران درخواست‌هایی روی میز گذاشت که به برجام ربطی ندارد / باید مذاکراتی بین ایران و خودش اتفاق بیافتد که در نهایت به نتیجه برسند آماده‌ی توافق هستند یا نه

مذاکره کننده ارشد آمریکا: «اتحادیه اروپا بعنوان هماهنگ کننده مذاکرات خواهان یک تلاش دیگر (برای ازسرگیری مذاکرات) بود و از هر دو هیأت (ایران و آمریکا) برای برگزاری نشست در دوحه دعوت کرد به این امید که طرف ایرانی تمایل داشته باشد چیزی را به ما عرضه کند و نشان دهد اما متأسفانه در این دور نتوانست پاسخی به ما بدهد و به نوعی این دور از مذاکرات اتلاف وقت بود».
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رابرت مالی: مذاکرات دوحه اتلاف وقت بود / طرف ایرانی نتوانست پاسخی به ما بدهد

رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران می گوید مذاکرات دوحه اتلاف وقت بوده است.

به گزارش «انتخاب»؛ مالی در مصاحبه با «رادیو ملی آمریکا» با اشاره به مذاکرات احیای برجام اظهار داشت: اتحادیه اروپا می خواست حداقل بار دیگر تلاش کند؛ برای همین دو هیات ایران و امریکا را به دوحه دعوت کردند با این امید که هیات ایران چیزی نشان دهد، تمایلی نشان دهند.

وی افزود: اما هیات ایران در این مقطع، قادر نبودند که پاسخی ارائه کنند؛ بیشتر یک اتلاف وقت بود.

مذاکره کننده ارشد آمریکا با اشاره به مذاکرات دوحه گفت: بیایید گامی به عقب برداریم و ببینم کجا هستیم؛ اتحادیه اروپا نقشه راهی روی میز گذاشت که بنابر نظر آن ها، به یک نتیجه عادلانه برسیم؛ ما گفته ایم که اماده ایم که آن توافق را بپذیریم، هیاتی که قبول نکرده و «بله» نگفته، ایران است.

وی اضافه کرد: بنابراین برای وقتی ایران می گوید امریکا با مواضع قبلی به دوحه آمده، برای ما قابل فهم نیست؛ ما با مواضعی امدیم که با بازگشت به برجام سازگار است.

مالی تاکید کرد: بله، هیاتی که باید پاسخ بدهد، ایران است، اگر هیات ایران اماده نیستند، معلوم نیست چرا حاضر شدند که به دوحه بیایند.

وی تصریح کرد: ایران در دوحه درخواست هایی روی میز گذاشت که به برجام ربطی ندارد، چیزهایی که قبلا هم میخواستند؛ و اروپایی ها و ما گفته بودیم که این بخشی از مذاکرات فعلی نیست.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران خاطرنشان کرد: مذاکراتی که در حال حاضر واقعاً باید مطرح شود، چندان بین ما و ایران نیست... بین ایران و خودش است و آنها باید به نتیجه‌ای برسند که آیا اکنون آماده‌اند تا با چهار کشور دیگر... کنار بیایند یا خیر.

وی در پاسخ به این سئوال که ایا به نظر می رسد ایران دیگر توافق را نمی خواهد، گفت: نمیخواهم درمورد انگیزه های آنان صحبت کنم، ارزیابی ما این است که تصمیم اساسی را نگرفنه اند که علاقمند به توافق هستند یا نه.

نظرات بینندگان