arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۴۵۵۳
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۹ - ۱۵ تير ۱۴۰۱

ادعای دانشمندان چینی؛ توسعه مدلی از هوش مصنوعی برای سنجش میزان وفاداری افراد به حزب کمونیست

دانشمندان چینی ادعا می‌کنند که در حال توسعه مدلی از نرم افزار‌های هوش مصنوعی هستند که می‌تواند بر افکار تمامی مقامات حزب کمونیست چین بازرسی و آنرا تحلیل کرده و میزان وفاواداری اعضا به حزب کمونیست را نشان دهد. دانشمندان در یکی از موسسات علمی دولتی چین بنام «هفی» در حال گسترش چنین فناوری هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: دانشمندان چینی ادعا می کنند که در حال توسعه مدلی از نرم افزارهای هوش مصنوعی هستند که می تواند بر افکار تمامی مقامات حزب کمونیست چین بازرسی و آنرا تحلیل کرده و میزان وفاواداری اعضا به حزب کمونیست را نشان دهد.

دانشمندان در یکی از موسسات علمی دولتی چین بنام «هفی» در حال گسترش چنین فناوری هستند.

این موسسه از ۴۳ عضو حزب کمونیست دعوت کرده تا بتواند این نرم افزار جدید هوش مصنوعی را روی آنها آزمایش کند.


برای اولین بار گزارشی تصویری از این آزمایش ها در اولین روز ماه ژوییه منتشرشد اما بلافاصله از روی اینترنت حذف شد و دیگر اثری ازآن نیست.

شی جین پینگ، رهبر چین و دبیرکل حزب کمونیست در سال ۲۰۱۹ در یک سخنرانی تاریخی اعلام کرده بود که «آموزش سیاسی و عقیدتی» بخش اساسی دکترین دولت چین است. او در این سخنرانی بارها روی اصطلاح «وفاداری مطلق» به حزبی که رهبر آن است تاکید کرد.

نشریه دولتی چینی‌ «استادی تایمز» در مورد توسعه نرم افزارهای هوش مصنوعی سنجش عقیدتی اعضای حزب گزارشی در سال ۲۰۱۹ منتشرکرده است. در این گزارش تاکید شده بود که «نرم افزارهایی از این دست کیفیت سیاسی و عقیدتی اعضای حزب را افزایش خواهد داد.»

توسعه نرم افزارهای هوش مصنوعی از این دست یکی از تلاش های بی وفقه ای است که دولت شی جین پینگ سالهاست با نام مدینه فاضله مبتنی بر فناوری «اتوپیای تکنولوژیک» در اولویت قرارداده است.


در حال حاضر پلیس و نیروهای امنیتی چین از پیشرفته ترین نرم افزارهای چهره نگار که اطلاعات میلیاردها چینی در آن ذخیره شده استفاده می کنند که به عنوان مثال در اروپا بدلیل زیر پاگذاشتن حقوق اساسی شهروندان غیرقابل استفاده است.

در بخشی از مناطق چین خصوصا در استان مسلمان نشین سین کیانگ، جایی که اقلیت اویغور سکونت دارند، نرم افزارهایی وجود دارد که با توجه به رفتار و پیشینه افراد به آنها امتیاز داده و یا از آنها امتیاز کسر می کند. به عنوان مثال برخی از شهروندانی که امتیازهای لازم را بدست نمی آورند نمی توانند بصورت آنلاین خرید و فروش کنند و یا اینکه از بانک ها وام بگیرند. همچنین گزارش‌هایی وجود دارد که نشان می دهد افرادی که در اپلیکشن های دولتی امتیاز کافی را کسب نمی کنند، خصوصا در استان سین کیانگ، به «احتمال ارتکاب جرم» بازداشت و به اردوگاه های مشهور این استان غربی چین فرستاده می شوند.

در دو سال گذشته حزب حاکم برای کنترل و مقابله با گسترش ویروس کرونا در نرم افزارهایی استفاده کرد که سازمان های حقوق بشری از جمله سازمان عفو بین الملل آنها را «ناقض حقوق اساسی شهروندی و تجاوز به حریم خصوصی افراد» می دانند.

نظرات بینندگان