arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۴۶۳۰
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۲ - ۱۶ تير ۱۴۰۱

استعفای ۵۰ نماینده انگلیسی از سمت‌های دولتی/ اعضای کابینه خواستار کناره‌گیری جانسون از نخست وزیری شدند

نزدیک به پنجاه تن از نمایندگان پارلمان بریتانیا در اعتراض به ادامه رهبری بوریس جانسون، نخست وزیر، از سمت‌های دولتی خود استعفا داده‌اند. در ماه‌های اخیر بوریس جانسون به خاطر گزارش‌های حاکی از نقض مقررات قرنطینه در مقر نخست وزیری در زمان شیوع کرونا و همچنین عدم توجه به اتهاماتی علیه یکی از ناظران انضباطی حزب در مجلس عوام به نادیده گرفتن ضوابط اخلاقی و فقدان صداقت لازم برای ادامه زمامداری متهم شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

بی بی سی: نزدیک به پنجاه تن از نمایندگان پارلمان بریتانیا در اعتراض به ادامه رهبری بوریس جانسون، نخست وزیر، از سمت‌های دولتی خود استعفا داده‌اند.

در ماه‌های اخیر بوریس جانسون به خاطر گزارش‌های حاکی از نقض مقررات قرنطینه در مقر نخست وزیری در زمان شیوع کرونا و همچنین عدم توجه به اتهاماتی علیه یکی از ناظران انضباطی حزب در مجلس عوام به نادیده گرفتن ضوابط اخلاقی و فقدان صداقت لازم برای ادامه زمامداری متهم شده است.

بحران سیاسی بر سر رهبری آقای جانسون با استعفای وزرای دارایی و بهداشت (ریشی سوناک و ساجد جاوید) در روز سه‌شنبه شدت گرفت. این دو وزیر مهم عضو کابینه گفتند اعتمادشان به نخست‌وزیر را از دست داده‌اند.

بعد از ظهر روز چهارشنبه، گروهی از وزیران عضو کابینه با بوریس جانسون در اقامتگاه رسمی او در خانه شماره ۱۰ خیابان داونینگ ملاقات کردند و براساس گزارش‌ها، از او خواستند از سمت خود کناره‌گیری کند. ظاهرا این درخواست مورد قبول قرار نگرفت.

ساعاتی بعد، اعلام شد که مایکل گوو، متحد نزدیک آقای جانسون در جریان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا توسط نخست وزیر از سمت خود در کابینه برکنار شده است.

ظاهرا این تصمیم پس از آن اتخاذ شد که آقای گوو به نخست وزیر گفت که زمان زمامداری او دیگر تمام شده است.

آقای جانسون گفته است که در انتخابات قبلی پارلمانی در سال ۲۰۱۹ ، حزب محافظه‌کار را با اکثریت قاطعی به پیروزی رسانده و رای‌دهندگان به او ماموریتی داده‌اند که باید به انجام برساند.

وی تاکید دارد که در حال حاضر با توجه به شرایط اقتصادی دشوار و مسایل بین‌المللی، به خصوص جنگ اوکراین، لازم است برنامه‌هایی را که برای بهبود اوضاع تدوین کرده به اجرا بگذارد.

به گفته وی، در صورت کناره‌گیری از نخست وزیری و رهبری حزب محافظه‌کار، جانشین او نخواهد توانست این حزب را به پیروزی مشابهی برساند.

نظرات بینندگان