arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۴۹۰۹
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۶ - ۱۸ تير ۱۴۰۱

آنچه برای مدیریت مالی و حسابداری فروشگاه باید بدانید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اگر مدیریت یک فروشگاه و یا کسب‌وکار خانگی را برعهده دارید حتماً می‌دانید که ثبت تمام عملیات خریدوفروش، میزان سود و زیان، ثبت موعد پرداخت و یا نقدکردن چک‌ها، موجودی کالا یا انبار و یا حساب‌های امانی و نسیه بسیار پراهمیت است.

بنابراین محاسبه سود و زیان هر فروشگاه مهم‌ترین فعالیت مالی آن محسوب می‌شود. اما برای مدیریت مالی و حسابداری هر فروشگاهی نیازی به رعایت نکات و دستورالعمل‌هایی است که ما سعی می‌کنیم در این مطلب به آن بپردازیم. پس با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری را در این ارتباط به شما ارائه کنیم.

آنچه برای مدیریت مالی و حسابداری فروشگاه باید بدانید

حسابداری فروشگاه چیست؟

هر فروشگاهی محصولاتی را به شکل عمده خریداری می‌کند و آن را در اختیار مشتریان و مصرف‌کنندگان خود قرار می‌دهد. فروشگاه‌ها برای محاسبه سود و زیان، تمام حساب‌های خریدوفروش خود را ثبت می‌کنند. در نهایت فردی که به‌عنوان حسابدار در یک فروشگاه مشغول به کار است تمام موارد خریدوفروش را از جمله قیمت خرید، قیمت فروش، سود و زیان را در دفاتر ثبت و مورد بررسی قرار می‌دهد.

چرا به حسابداری فروشگاه نیاز داریم؟

حسابداری همواره نقش مهمی در مدیریت کسب‌وکار فروشگاه‌ها ایفا می‌کند. مدیریت مالی فروشگاه‌ها به صاحبان کسب‌وکارها کمک می‌کند تا بتوانند درآمد و هزینه‌هایشان را ردیابی کنند. همچنین حسابداری به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند گزارش‌های دقیق و کاربردی را تهیه کنند و متناسب با آن‌ها برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام دهند.

آنچه برای مدیریت مالی و حسابداری فروشگاه باید بدانید

روش‌های فروش کالا در حسابداری فروشگاهی چیست؟

کالاها در یک فروشگاه به چند مدل به فروش می‌رسد که برخی از آن‌ها عبارت است از:

فروش نقد

در این روش هم‌زمان با فروش کالا، مبلغ آن دریافت می‌شود.

فروش امانی

در این روش مالک، کالا را به شکل امانی به دست فرد مورد اعتماد خود می‌سپارد و فرد مقابل (حق‌العمل‌کار) کالای موردنظر را به فروش می‌رساند و بر طبق توافق انجام شده، درصدی از مبلغ فروش را دریافت می‌کند.

فروش اقساطی

در این روش کالا به مشتری تحویل داده می‌شود اما مبلغ آن به شکل اقساطی  و در چند مرحله پرداخت می‌شود.

فروش از طریق پیش‌پرداخت

در این روش قبل از تحویل کالا مبلغی از کل، به‌عنوان پیش‌پرداخت دریافت می‌شود و مابقی پس از آن به فروشنده ارائه می‌شود.

فروش نسیه

هنگام خرید کالا مشتری تعهد می‌کند تا مبلغ آن را طی زمان مشخصی با توافق طرفین پرداخت کند.

چه زمانی در حسابداری فروشگاهی مرتکب اشتباه می‌شوید؟

هر مدیر فروشگاه برای حساب و کتاب مغازه خود برنامه و اهدافی را دارد اما ممکن است در این بین اشتباهاتی نیز از آن‌ها سر بزند. برخی از این اشتباهات را با هم بررسی می‌کنیم تا افراد با شناسایی آن‌ها آگاهانه‌تر عمل کنند و نسبت به مدیریت مالی فروشگاه خود هوشمندانه‌تر برخورد نمایند.

وقتی که حسابدار و یا کارشناس مالی استخدام نمی‌کنید

آیا مالیات فروشگاه به‌درستی پرداخت شده؟ آیا حقوق کارمندان به‌موقع واریز شده؟ آیا مأمور مالیات تمام اسناد را به‌درستی بررسی کرده است؟ یک حسابدار کسی است که می‌تواند تمامی این سؤالات را در فروشگاه شما به‌درستی پاسخ دهد و در مورد تمامی این محاسبات مسئول و پاسخگو است.

وقتی موجودی انبار را کنترل نمی‌کنید

هر فروشگاهی برای شمارش موجودی فیزیکی کالاهای خود باید راهکار دقیقی داشته باشد. چراکه حسابداری مبتنی بر اطلاعات ارزش موجودی کالاها است؛ بنابراین شما باید با کمک یک نرم افزار فروشگاهی جامع اطلاعات کاملی در مورد موجودی انبار خود داشته باشید.

وقتی بدهی و مطالبات را در حسابداری پیگیری نمی‌کنید

تمام اعتبار کسب‌وکار شما بستگی به میزان بدهی و مدیریت آن دارد. اگر شما نرم افزار فروشگاهی مناسبی داشته باشید می‌توانید به‌راحتی بدهی‌های خود را به‌موقع پرداخت کنید و برای تمامی موارد برنامه‌ریزی کنید. همچنین به‌سادگی مطالبات خود را پیگیری می‌کنید و نرم افزار میزان بدهی و طلب شما را نسبت به‌تمامی افرادی که با آنان معامله می‌کنید، نشان می‌دهد.

وقتی برای برنامه‌های مالیاتی خود برنامه‌ریزی ندارید

داشتن یک فردی که در موضوعات مالیاتی به شما مشاوره لازم را بدهد، بسیار پراهمیت است. همان‌طور که می‌دانید تهیه اظهارنامه مالیاتی دارای اصول و ضوابط بسیاری است و شما می‌توانید با کمک یک نرم افزار فروشگاهی مناسب به‌راحتی این سند مالی را تهیه و ارسال کنید.

آنچه برای مدیریت مالی و حسابداری فروشگاه باید بدانید

بهترین روش حسابداری مغازه یا فروشگاه

اگر تا الان برای حساب و کتاب خود از اکسل و یا دفاتر حسابداری استفاده می‌کردید، کار با یک نرم افزار فروشگاهی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. شما با کمک آن می‌توانید تمامی خریدوفروش، چک‌های دریافتی و پرداختی و فاکتورهای خود را ثبت و مورد پیگیری قرار دهید. در ضمن با دریافت گزارش‌های کاربردی امکان این را دارید تا بتوانید خریدوفروش خود را مدیریت کنید و برای آینده برنامه‌ریزی دقیق‌تری را انجام دهید.

خلاصه مطلب

امیدوارم از خواندن این مطلب نکات مهمی را آموخته باشید. در ضمن با درنظر گرفتن نکات گفته شده می‌توانید تصمیم آسان‌تری برای خرید نرم افزار فروشگاهی بگیرید. هرچند که اصناف مختلف دارای اولویت‌های متفاوتی هستند اما تمام فروشگاه‌ها برای انجام حسابداری فروشگاهی و مدیریت مالی نیازهای مشابهی دارند. شما‌ می‌توانید با بررسی و جستجو در اینترنت و البته کمک گرفتن از افرادی که کسب و کاری شبیه به شما دارند، در انتخاب و خرید نرم افزار حسابداری فروشگاهی بهتر عمل کنید. البته بهتر است که قبل از خرید، حتما در مورد امکانات نرم افزار تحقیق کنید و مطمئن شوید تمام نیازهای شما با نرم افزار، به خوبی پاسخ داده می‌شوند.

نظرات بینندگان