arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۵۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۱ - ۲۶ تير ۱۴۰۱

مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده: بهترین گزینه برای آمریکا دستیابی به توافق و ورود نفت ایران به بازار اروپاست / اگر آمریکا اوضاع را تشدید کند، فقط قیمت انرژی را به سقف می‌رساند که اتفاقاً به نفع ایران است / کمبود مشتری نداریم اما اگر تحریم‌ها برداشته شود، می‌توانیم تولید خود را افزایش دهیم / تنها رقیب ما آمریکاست؛ اسرائیل و عربستان کوچک و ضعیف هستند

«محمد مرندی» مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفت تهران مایل به توافق با واشنگتن است، اما همچنین تأکید کرد که آمریکایی‌ها باید امتیازاتی بدهند، زیرا نمی‌توانند همه چیز را با هم بخواهند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«محمد مرندی» مشاور تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران گفت تهران مایل به توافق با واشنگتن است، اما همچنین تأکید کرد که آمریکایی‌ها باید امتیازاتی بدهند، زیرا نمی‌توانند همه چیز را با هم بخواهند.

به گزارش «انتخاب»، او گفت که این خواسته‌ها برآورده نشده است. در عوض، رسانه‌های غربی مدعی شده‌اند که این توافق به دلیل درخواست‌های ایران برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست «سازمان‌های تروریستی» آمریکا به بن‌بست خورده است.

مرندی توضیح داد: این موضوع هرگز پیش‌شرطی برای ایران نبوده است. از آن برای توجیه سنگ‌اندازی استفاده شده است. آنچه مطرح بوده سابقه اجرای جزئی و نقض برجام توسط آمریکاست، چیزی که ایران آن را غیرقابل قبول می‌داند و همچنین بی‌میلی واشنگتن برای برداشتن تحریم‌هایش.

بر اساس کزارش فارس به نقل از اسپوتنیک، مرندی در خصوص بحران انرژی که غرب با آن روبروست هم گفت که بخشی از مشکل می‌تواند در سیاست داخلی آمریکا یا موقعیت ضعیف حزب دموکرات باشد. به گفته این تحلیلگر مسائل سیاسی، در هر صورت، آمریکا در موقعیت قوی برای اقدام علیه ایران نیست و از این رو بهترین گزینه برای آن‌ها دستیابی به یک توافق و ورود نفت خام ایران به بازار اروپاست.

مرندی اطمینان داد: کمبود مشتری وجود ندارد. در حال حاضر ایران نفت بیشتری را به قیمت بازار می‌فروشد. بنابراین عملکرد بسیار خوبی دارد. اگر تحریم‌ها برداشته شود، ایران می‌تواند تولید خود را افزایش دهد.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به گزارش‌ها درباره ائتلاف هوایی منطقه‌ای با حضور رژیم صهیونیستی برای مقابله با ایران اشاره کرد و گفت اطمینان دارد که چنین چیزی در صورت وجود نمی‌تواند ایران را به چالش بکشد. مرندی اظهار داشت: هیچ کشور منطقه‌ای وجود ندارد که بتوان آن را رقیب ایران دانست. تنها رقیب ما آمریکا است. اسرائیل و عربستان سعودی کوچک و ضعیف هستند. ایران پیشرفته‌ترین کشور به لحاظ نظامی در غرب آسیاست.

مرندی با بیان این که در واقعیت بایدن تفاوت چندانی با سلف خود ترامپ که ترجیح می‌داد به سیاست «فشار حداکثری» خود پایبند بماند، نداشته، در پیامی به واشنگتن گفت که اگر واقعاً خواهان توافق هستند، باید از سخنان خود در عمل حمایت کنند.

او گفت: آمریکا اکنون در موقعیتی نیست که اوضاع را تشدید کند. اگر این کار را انجام دهند، فقط قیمت‌ها (قیمت انرژی) را به سقف می‌رسانند که اتفاقاً به نفع ایران است. کار هوشمندانه آن‌ها دستیابی به یک توافق است. ما برای آن آماده‌ایم.

نظرات بینندگان