arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۷۶۴۵
تاریخ انتشار: ۵۵ : ۲۰ - ۰۵ مرداد ۱۴۰۱

اعتراضات طرفداران صدر به نامزدی نخست‌وزیر «شیاع السودانی»؛ معترضان وارد پارلمان در منطقه سبز بغداد شدند / درخواست مقتدی صدر از معترضین برای ترک پارلمان

رسانه‌های عراقی از ورود طرفداران جریان صدر و مخالفان «محمد شیاع السودانی» گزینه چارچوب هماهنگی شیعیان برای تصدی سمت نخست‌وزیری عراق، به منطقه سبز بغداد و سپس پارلمان این کشور خبر دادند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اعتراضات طرفداران صدر به نامزدی نخست‌وزیر «شیاع السودانی»؛ معترضان وارد پارلمان در منطقه سبز بغداد شدند / درخواست مقتدی صدر از معترضین برای ترک پارلمانرسانه‌های عراقی از ورود طرفداران جریان صدر و مخالفان «محمد شیاع السودانی» گزینه چارچوب هماهنگی شیعیان برای تصدی سمت نخست‌وزیری عراق، به منطقه سبز بغداد و سپس پارلمان این کشور خبر دادند.

بسیاری از معترضان در پارلمان عراق روی میزها راه می‌رفتند و پرچم عراق را تکان می‌دادند. در زمان حضور معترضان هیچ نماینده‌ای در پارلمان نبود. طبق گزارش آسوشیتدپرس تنها نیروهای امنیتی داخل ساختمان بودند که به نظر می‌رسید بدون سختگیری اجازه ورود به معترضان را دادند.

یک مقام امنیتی به خبرگزاری فرانسه گفت که تظاهرکنندگان پس از ورود به منطقه سبز سعی کردند به سمت پارلمان حرکت کنند اما پلیس برای ممانعت از پیشروی آن‌ها گاز اشک‌آور شلیک کرد. اما در نهایت معترضان توانستند با عبور از موانع وارد صحن پارلمان شوند. 

طبق گزارش آسوشیتدپرس، پلیس ضد شورش نیز برای عقب راندن تظاهرکنندگان از خودروهای آب‌پاش استفاده کرد.

محمد سودانی، نامزد ائتلاف «چارچوب هماهنگی شیعی»، ائتلافی به رهبری احزاب شیعه مورد حمایت ایران و متحدانش است. تظاهرکنندگان در اعتراض به معرفی سودانی شعار سر دادند.

نیروهای ضد شورش مقابل دروازه‌های اصلی تجمع کرده بودند اما برخی از معترضان در اطراف دو ورودی منطقه سبز با بالا رفتن از دیوارهای سیمانی شعار دادند: «سودانی، بیرون!» 

طبق این گزارش، معترضان اغلب از حامیان روحانی با نفوذ شیعه مقتدی صدر بودند که اخیرا علیرغم کسب بیشترین کرسی‌ها در پارلمان از عرصه سیاست کناره‌گیری کرده است. پیش از این نمایندگان جریان مقتدی صدر در پارلمان عراق به درخواست رهبر خود، به صورت دسته‌جمعی از نمایندگی در مجلس این کشور استعفا داده بودند.  جریان صدر بزرگ‌ترین برنده انتخابات پارلمانی عراق، توانسته بود ۷۳ کرسی را به خود اختصاص دهد.

مصطفی کاظمی، نخست وزیر موقت خواستار آرامش و خویشتن‌داری معترضان شد و از آن‌ها خواست تا از منطقه سبز خارج شوند.

واکنش رئیس پارلمان عراق 

محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق گفت: نیروهای حفاظتی پارلمان نباید به معترضان حمله کنند یا به آنها آسیب برسانند. از تظاهرکنندگان می خواهم آرامش تظاهرات را حفظ کنند. دبیرخانه پارلمان باید با تظاهرکنندگان ارتباط برقرار کند.

مقتدی صدر از معترضین خواست پارلمان را ترک کنند

رهبر جنبش صدر خطاب به معترضین گفت:  صدای اعتراض شما شنیده شد، با آرامش به خانه های خود بازگردید.

معترضین شروع به ترک پارلمان کردند

الجزیره پس از اظهارات صدر نوشت: معترضین پس از فراخوان رهبر جنبش صدر و دعوت به خروج از پارلمان عراق، شروع به ترک پارلمان کردند.

نظرات بینندگان