arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۸۳۵
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۱ - ۱۶ تير ۱۳۹۱

علت تاخير در پرتاب ماهواره«فجر»/مانواره«فجر»،نخستين ماهواره ايراني با قابليت تغيير مدار

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
عضو ستاد توسعه فناوري هوافضا با اعلام طراحي و ساخت دو ميكروموتور فضايي در دانشگاه تربيت مدرس، علت تاخير در پرتاب ماهواره فجر را استفاده از يك نوع ميكروموتور فضايي جهت تغيير مداري در فضا دانست.

به گزارش انتخاب به نقل از ايسنا، دكتر فتح‌الله امي، عضو هيات علمي دانشگاه تربيت مدرس روز چهارشنبه در حاشيه مراسم افتتاح آزمايشگاه تست ايمپالس ميكروموتورهاي سوخت مايع فضايي و آزمايشگاه تست سرد انژكتور در دانشگاه تربيت مدرس در جمع خبرنگاران با بيان اينكه ميكروموتورهاي فضايي از فناوري پيشرفته‌اي برخوردار هستند، گفت: طراحي و ساخت موتورهايي كه تراست آنها كمتر از 1600 نيوتن قدرت داشته باشد در مقايسه با موتورهايي كه هم‌اكنون در پرتاب ماهواره‌ها استفاده مي‌شوند، بسيار مشكل است.

وي افزود: در اين راستا براي اولين‌بار در كشور در دانشگاه تربيت مدرس به دليل اينكه پايان‌نامه‌هاي دانشجويان دوره كارشناسي ارشد و دكتري گروه هوافضا بر روي ميكروموتورهاي فضايي متمركز بود، آزمايشگاه تست ايمپالس ميكروموتورهاي سوخت مايع و تست سرد انژكتور با حمايت ستاد توسعه فناوري هوافضاي تاسيس شدند.

امي با بيان اينكه تا پيش از تاسيس اين دو آزمايشگاه حدود 35 دانشجوي كارشناسي ارشد و دكتري بر روي طراحي و ساخت ميكروموتورهاي فضايي متمركز بودند، تصريح كرد: به دليل اينكه طراحي و ساخت ميكروموتورهاي فضايي در گروه هوافضاي دانشگاه تربيت مدرس به مراحلي رسيده بود كه بايد مورد تست گرم و سرد قرار مي‌گرفت؛ بنابراين نياز به آزمايشگاهي جهت انجام اين تست‌ها وجود داشت.

عضو ستاد توسعه فناوري هوافضا خاطرنشان كرد: به طور كلي محققان در هر موتوري اعم از زميني، هوايي، دريايي و فضايي كه در دنيا طراحي مي‌شوند به دنبال كاهش مصرف سوخت در آنها هستند؛ چرا كه با كاهش سوخت آلاينده‌ها و همچنين هزينه‌ها كاهش مي‌يابد.در اين راستا اين آزمايشگاه‌ها در صددند با بررسي پاشش سوخت در محفظه احتراق علاوه بر ايجاد احتراق كامل ميزان سوخت را كاهش دهند تا ماهواره‌ها با مصرف سوخت كمتري به فضا پرتاب شوند.

عضو هيات علمي گروه هوافضاي دانشگاه تربيت مدرس در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا در اين آزمايشگاه‌ها ميكروموتورها هم طراحي مي‌شوند گفت: در اين دو آزمايشگاه محققان دانشگاه تربيت مدرس ابتدا اقدام به شبيه‌سازي ميكروموتورهاي فضايي كرده و سپس آن را طراحي كرده و مي‌سازند.

امي ادامه داد: در آزمايشگاه تست سرد ابتدا ميكروموتورها با يك سيال به غيراز سوخت مانند آب موتور را تست مي‌كنند تا هيچ‌گونه خطري نداشته باشد. در اين حالت وضعيت پاشش داخل موتور مشاهده و اندازه‌گيري مي‌شود؛ سپس در آزمايشگاه تست گرم با ورود سوخت واقعي داخل محفظه موتور احتراق ايجاد شده و مورد تست قرار مي‌گيرد.

عضو هيات علمي هوافضاي دانشگاه تربيت مدرس با بيان اينكه تاكنون دو ميكروموتور با قدرت‌ 200 و 300 نيوتن در اين دانشگاه ساخته شده است، افزود: اين دو ميكروموتور صددرصد كاربردي بوده و در ماهواره‌برها مي‌توانند مورد استفاده گيرند.

عضو ستاد توسعه فناوري هوافضا در خصوص وضعيت ماهواره «فجر» نيز گفت: ماهواره «فجر» با ماهواره‌هاي «اميد»، «رصد 1» و «نويد علم و صنعت» تفاوت اساسي دارد و علت تاخير در پرتاب اين ماهواره به كارگيري ميكروموتورهاي فضايي جهت تغيير مداري در آن است.

وي در پايان خاطرنشان كرد: تاكنون ماهواره‌هاي پرتاب شده توسط ايران توانايي تغيير مداري را نداشتند اما به وسيله اين ميكروموتورها مي‌توان ماهواره را از مدار 400 كيلومتر به مدار 600 كيلومتر انتقال داد.

عضو ستاد توسعه فناوري هوافضاي دانشگاه تربيت مدرس در خصوص پرتاب ماهواره فجر گفت: پرتاب ماهواره فجر نياز به فعاليت بسيار زيادي دارد.
نظرات بینندگان