arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۹۲۴۲
تاریخ انتشار: ۳۱ : ۰۹ - ۱۷ مرداد ۱۴۰۱

نخستین رئیس جمهور چپ گرای کلمبیا سوگند یاد کرد/ گوستاوو پترو: جنگ به رهبری آمریکا علیه مواد مخدر شکست خورده / روابط دیپلماتیک با ونزوئلا را از سر می‌گیریم

"گوستاوو پترو" در حالی به عنوان نخستین رئیس جمهور چپ گرای کلمبیا سوگند یاد کرد که متعهد شد تا کشورش را در مقابله علیه نابرابری و تغییرات جوی متحد کرده و به صلح با چپ‌ها و گروه‌های تبهکار دست پیدا کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: "گوستاوو پترو" در حالی به عنوان نخستین رئیس جمهور چپ گرای کلمبیا سوگند یاد کرد که متعهد شد تا کشورش را در مقابله علیه نابرابری و تغییرات جوی متحد کرده و به صلح با چپ‌ها و گروه‌های تبهکار دست پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پترو که سابق بر این از اعضای گروه چریکی M-۱۹ بود یکشنبه به عنوان رئیس جمهوری کلمبیا و در حالی سوگند یاد کرد که ۱۰۰ هزار تن از جمله فیلیپه ششم پادشاه اسپانیا به همراه ۹ رئیس جمهوری آمریکای لاتین در این مراسم دعوت بودند.

وی در سخنرانی مراسم سوگند خود گفت: من نمی‌خواهم دو جامعه و دو کشور داشته باشیم. من یک کلمبیای قوی، واحد و متحد می‌خواهم. چالش‌ها و آزمون‌هایی که ما به‌عنوان یک ملت داریم، مستلزم یک دوره وحدت و اجماع اساسی است.

پترو همچنین قول داده تا مذاکرات متوقف شده صلح با ارتش آزادی بخش ملی (ELN) را از سر بگیرد و توافق صلح ۲۰۱۶ را با اعضای فارک اجرایی کند.

وزیر امور خارجه دولت گوستاوو پترو نیز گفته که دولت با گروه‌های تبهکار به گفت‌وگو می‌پردازد و به اعضای آنها حکم‌های کوتاه مدت در ازای ارائه اطلاعات درباره قاچاق مواد مخدر می‌دهد. گروه های مسلح باید این توافق را بپذیرند.

رئیس جمهوری کلمبیا همچنین گفت: ما از همه کسانی که مسلح هستند می‌خواهیم تا سلاح بر زمین بگذارند و در ازای صلح و عدم تکرار قطعی خشونت این منافع قانونی را بپذیرند. همچنین خواهان یک استراتژی بین المللی جدید برای مقابله با قاچاق مواد مخدر هستم. جنگ به رهبری آمریکا علیه مواد مخدر شکست خورده است.

پترو افزود، کلمبیا به اقتصاد بدون زغال سنگ یا نفت تبدیل خواهد شد، اما باید با تغییرات آب و هوایی در سطح بین المللی مبارزه کرد و این مهم به ویژه توسط کشورهایی که بیشترین گازهای گلخانه‌ای را منتشر می‌کنند، باید انجام گیرد.

رئیس جمهوری ۶۲ ساله کلمبیا همچنین قول داده تا روابط دیپلماتیک را با ونزوئلا از سر بگیرد و اجازه تجارت مجدد بین دو کشور و خدمات کنسولی را بدهد.

نظرات بینندگان