arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۸۹۶۱۴
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۹ - ۱۹ مرداد ۱۴۰۱
رضازاده، عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی در گفت و گو با «انتخاب»:

طرف‌های مقابل از ما فرصت فکر کردن برای پیشنهاداتی که ارائه کرده‌ایم، خواسته‌اند / گمان می‌کنم که طرف مقابل از شرط خودشان درباره سپاه صد در صد عقب‌نشینی خواهند کرد

یعقوب رضازاده عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص مسائل باقی‌مانده در مذاکرات، می‌گوید که احتمالا تا ۷۰ الی ۸۰ درصد مواردی که ما به طرف‌های اروپایی در مذاکرات پیشنهاد کرده‌ایم، کار جلو رفته است. شاید چند موردی باقی مانده باشد که در حال بر طرف شدن است. طرف‌های مقابل ما یک فرصت‌هایی از ما خواسته‌اند تا در نهایت پیشنهاداتی که ما ارائه کرده‌ایم را حل و نتایج را به کشور ما اعلام کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص مسائل باقی‌مانده در مذاکرات، می‌گوید که احتمالا تا 70 الی 80 درصد مواردی که ما به طرف‌های اروپایی در مذاکرات پیشنهاد کرده‌ایم، کار جلو رفته است. شاید چند موردی باقی مانده باشد که در حال بر طرف شدن است. طرف‌های مقابل ما یک فرصت‌هایی از ما خواسته‌اند تا در نهایت پیشنهاداتی که ما ارائه کرده‌ایم را حل و نتایج را به کشور ما اعلام کنند. ما به سپاه پاسداران به عنوان بنیه اصلی نیروهای مسلح خودمان نگاه داریم که باعث اقتدار ما در دنیاست. بنابراین قطعا آن‌ها باید بحث سپاه را قبول کنند. من فکر می‌کنم به این نتیجه رسیده‌اند که سپاه را به عنوان قدرت دفاعی و نیروهای مسلح ما قبول کنند. گمان می‌کنم که از آن شرط خودشان صد در صد عقب‌نشینی خواهند کرد.

یعقوب رضازاده در گفت و گو با «انتخاب» در ارزیابی خود از عملکرد تیم مذاکره‌کننده ایران در این دور از مذاکرات احیای برجام، گفت: «بعد از چندین هفته وقفه‌ای که در مذاکرات بین جمهوری اسلامی و کشورهای 5+1 ایجاد شده بود، بالاخره مذاکرات از سر گرفته شد. در مصاحبه‌های پیشین تاکیدم بر این بود که این مذاکرات مجددا از سر خواهد گرفته شد که خوشبختانه در چند روز گذشته این مذاکرات به نوعی میان تیم مذاکره‌کننده و تیم‌های اتحادیه اروپا در حال انجام بود. در نهایت هم به نتیجه خوبی رسید ولی کمیسیون امنیت ملی از نتایج این دور بی‌اطلاع است. هفته آینده که مجلس روزهای کاری خود را آغاز می‌کند، احتمالا مهمان‌هایی در کمیسیون درباره بحث مذاکرات خواهیم داشت.»

این نماینده مجلس افزود: «بنده در روز چهارشنبه در نطق سه دقیقه‌ای خود تذکری به طرف‌های مقابل جمهوری اسلامی در مذاکرات برجامی دادم و تاکید کردم که تحت تاثیر رژیم صهیونیستی، دنبال بهانه‌جویی‌ها و تحریم‌های جدید نباشند بلکه بدون اینکه پیشنهادات و تحریم‌های جدیدی را عنوان کنند، بر سر مذاکرات حاضر شوند. چرا که در غیر اینصورت قطعا به ضررشان خواهد بود و ما طبق ایام گذشته در مذاکرات، همیشه پیشرو بودیم و به تعهدات خودمان عمل کرده‌ایم ولی طرف‌های مقابل، مخصوصا امریکا و کشورهای 5+1 به تعهدات خودشان عمل نکردند.»

رضازاده خاطرنشان کرد: «صحبت‌ها و تعهدات ما بر اساس قانون راهبردی مجلس است. اگر به سر مذاکرات بیایند و تحریم‌های جدیدی را اعمال نکنند و تحریم‌های قبلی اعم از تحریم‌های نفتی و کالاهای اساسی ما را بدون هیچگونه پیش‌شرطی یکجا بردارند، قطعا مذاکرات جلو خواهد رفت. در غیر اینصورت طرفی که ضرر می‌کند، خودشان هستند چرا که ما بر همان پیشنهادات خودمان تاکید می‌کنیم و هیچگونه عقب‌نشینی نخواهیم داشت.»

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس در خصوص مسائل باقی‌مانده، بیان کرد: «من فکر می‌کنم تا 70 الی 80 درصد مواردی که ما به طرف‌های اروپایی در مذاکرات پیشنهاد کرده‌ایم، کار جلو رفته است. شاید چند موردی باقی مانده باشد که در حال حل شدن است. طرف‌های مقابل ما یک فرصت‌هایی از ما خواسته‌اند تا در نهایت پیشنهاداتی که ما ارائه کرده‌ایم را حل و نتایج را به کشور ما اعلام کنند.»

وی در واکنش به اینکه در حال حاضر امریکا موافقت خود را با متن پیشنهادی جوزپ بورل اعلام کرده و ایران باید تصمیم‌گیری کند، گفت: «در ظاهر می‌گویند که ما موافق هستیم ولی سر میز مذاکره که می‌آیند، باز هم در برخی موارد سعی می‌کنند که نتیجه مثبتی را از خود نشان ندهند. با این حال فکر می‌کنم که آن‌ها هم به این نتیجه رسیده‌اند که شرایطی را که اعلام کرده‌ایم، قبول کنند. حتی اگر یک مورد از شرایط ما را قبول نکنند، قطعا مذاکرات به نتیجه نخواهد رسید.»

رضازاده همچینین درمورد بحث سپاه، تصریح کرد: «سپاه در حقیقت منزلت نیروهای مسلح و قدرت دفاعی ماست. ما به سپاه پاسداران به عنوان بنیه اصلی نیروهای مسلح خودمان نگاه داریم که باعث اقتدار ما در دنیاست. بنابراین قطعا آن‌ها باید بحث سپاه را قبول کنند. من فکر می‌کنم به این نتیجه رسیده‌اند که سپاه را به عنوان قدرت دفاعی و نیروهای مسلح ما قبول کنند. گمان می‌کنم که از آن شرط خودشان صد در صد عقب‌نشینی خواهند کرد.»

نظرات بینندگان