arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۱۸۷
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۲۳ - ۲۳ مرداد ۱۴۰۱

دانشمندان: بیش از حد فکر کردن واقعا می‌تواند شما را خسته کند

اگر در پایان یک روز کاری در دفتر شرکت احساس می‌کنید که دیگر انرژی در بدنتان باقی نمانده است، حق دارید، چون بیش از حد فکر کردن واقعا می‌تواند خسته‌کننده باشد. محققان می‌گویند استفاده بیش از اندازه از ماده خاکستری مغز می‌تواند به خستگی ذهنی منجر شود و فرآیند تصمیم‌گیری را سخت‌تر کند. دانشمندان در تحقیقی تازه دریافته‌اند که انجام کار‌های ذهنی سخت و پیچیده واقعا می‌تواند باعث تحلیل رفتن انرژی شما شود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دانشمندان در تحقیقی تازه دریافته‌اند که انجام کارهای ذهنی سخت و پیچیده واقعا می‌تواند باعث تحلیل رفتن انرژی شما شود.

اگر در پایان یک روز کاری در دفتر شرکت احساس می‌کنید که دیگر انرژی در بدنتان باقی نمانده است، حق دارید، چون بیش از حد فکر کردن واقعا می‌تواند خسته‌کننده باشد. محققان می‌گویند استفاده بیش از اندازه از ماده خاکستری مغز می‌تواند به خستگی ذهنی منجر شود و فرآیند تصمیم‌گیری را سخت‌تر کند.

به گزارش بلومبرگ، دانشمندان ترکیبات شیمیایی مغز دو گروه از افراد را در طول یک روز کاری اندازه‌گیری کردند. به یک گروه کارهای ساده محول شد ولی گروه دوم کارهایی انجام دادند که از نظر ذهنی سنگین‌تر و پیچیده‌تر بودند. در نتیجه، نشانه‌های خستگی فقط در گروهی دیده شد که کارهای پیچیده‌تر را انجام داده بودند.

محققان بیمارستان دانشگاهی پیتی-سالپتری‌یر در پاریس فرانسه با استفاده از طیف‌سنجی رزونانس مغناطیسی دریافتند کارهایی که از نظر ذهنی سنگین هستند، منجر به تولید گلوتامات در قشر پیش‌پیشانی مغز می‌شوند. گلوتامات یک ماده شیمیایی است که سلول‌های عصبی از آن برای انتقال سیگنال‌ها به سایر سلول‌ها استفاده می‌کنند.

کنترل مازاد تولید این ماده باعث می‌شود سایر فعالیت‌های قشر پیش‌پیشانی از جمله برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری سخت‌تر شود و افراد تمایل داشته باشند کارهایی انجام دهند که در قبال زحمت کم، حس خشنودی بیشتری را ایجاد می‌کنند.

«ماتیاس پسیلیونی»، از نویسندگان این مقاله می‌گوید نظریه‌های قبلی معتقد بودند که خستگی توهمی ساخته ذهن است. این توهم سعی می‌کند ما را از انجام کارهایمان بازدارد و باعث شود کارهای لذت‌بخش‌تری انجام دهیم. او ادامه می‌دهد: «ولی یافته‌های ما نشان می‌دهند که کار ذهنی منجر به تغییر واقعی قابلیت‌های عملکردی می‌شود – و ترکیبات مضر را افزایش می‌دهد – پس خستگی واقعا می‌تواند سیگنالی باشد که جلوی کار کردن ما را بگیرد، منتها به دلیلی متفاوت: برای این که بتوانیم یکپارچگی عملکردهای مغز را حفظ کنیم.»

محققان می‌گویند مشاهده تغییرات شیمیایی در قشر پیش‌پیشانی می‌تواند کاربردهای عملی داشته باشد و مثلا به تشخیص خستگی فکری حاد کمک کند تا از فرسودگی شغلی جلوگیری کنیم.

منبع: دیجیاتو

نظرات بینندگان