arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۰۳۱۴
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۹ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۱

چین همزمان با سفر نمایندگان کنگره آمریکا به تایوان تمرین‌های تازه نظامی انجام داد

چین دو هفته پس از سفر جنجالی نانسی پلوسی به تایوان که خشم پکن را برانگیخت روز دوشنبه از برپایی دور تازه‌ای از تمرین‌های نظامی در اطراف این جزیره خبر داد. مانور‌های نظامی تازه چین در آب‌های مشرف به تایوان همزمان با سفر یک هئیت پنج نفره از نمایندگان کنگره آمریکا به تایپه آغاز شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یورونیوز: چین دو هفته پس از سفر جنجالی نانسی پلوسی به تایوان که خشم پکن را برانگیخت روز دوشنبه از برپایی دور تازه‌ای از تمرین‌های نظامی در اطراف این جزیره خبر داد.

مانورهای نظامی تازه چین در آب‌های مشرف به تایوان همزمان با سفر یک هئیت پنج نفره از نمایندگان کنگره آمریکا به تایپه آغاز شده است.

وزارت امور خارجه چین در واکنش به سفر نمایندگان کنگره آمریکا به تایوان این اقدام را نقض حاکمیت و یکپارچگی این کشور خوانده و برپایی مانورهای نظامی را اقدامی در راستای آمادگی برای دفاع از حاکمیت ملی قلمداد کرد.


سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه پس از اعلام مانور جدید پکن در دریاها و آسمان اطراف تایوان، در یک نشست روزانه خبری گفت: «چین اقدامات قاطع و قوی برای دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی خود انجام خواهد داد.»

وی افزود «تعداد انگشت شماری از سیاستمداران آمریکایی در تبانی با نیروهای جدایی طلب استقلال تایوان، در تلاشند تا اصل یکپارچگی و وحدت چین را به چالش بکشند.»

فرماندهی نیروهای عمل کننده ارتش چین در جبهه شرق نیز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که «ارتش آزادیبخش خلق چین روز پانزده اوت یک عملیات گشت‌زنی برای آمادگی رزمی مشترک جهت انجام تمرین‌های رزمی در دریا و حریم هوایی اطراف تایوان برگزار کرد.»

در این بیانیه ضمن تاکید بر دفاع از «حاکمیت ملی» آمده است که تمرین‌های نظامی جدید «عاملی بازدارنده علیه اقدامات مشترک ایالات متحده و تایوان است که همچنان به ترفند‌های سیاسی برای تضعیف صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان ادامه می‌دهند.»


گفته می‌شود که تمرین‌های تازه نظامی پکن واکنشی به سفر هیئت آمریکایی به تایوان است اما با توجه به تدارک و سازماندهی این تمرین‌ها هنوز نمی‌توان با اطمینان گفت که این مانورها پیش از سفر نمایندگان کنگره آغاز شده یا بلافاصله پس از ورود آنها به این جزیره خودگردان استارت خورده‌اند.

این در حالیست که وزارت دفاع تایوان در آخرین به روز رسانی گزارش‌های روزانه خود روز یکشنبه اعلام کرده بود که ۲۲ هواپیما و ۶ کشتی چینی را در نزدیکی تنگه شناسایی کرده است.

در این گزارش همچنین تصریح شده بود که یازده فروند از جنگنده‌های چینی از مرز غیررسمی بین چین و تایوان که پکن آنرا به رسمیت نمی‌شناسد عبور کرده‌اند.

چین پنج روز پیش ضمن طرح تهدید‌هایی تازه علیه تایوان پس از سفر نانسی پلوسی،‌ از پایان دور پیشین مانورهای نظامی خود در اطراف این جزیره خبر داده و یادآور شده بود که همچنان به گشت‌زنی‌ در تنگه تایوان ادامه خواهد داد.

تایوان نیز در مواجهه با مانورهای نظامی اخیر چین تلاش کرد تا با برپایی تمرین‌های نظامی، آمادگی خود را برای شبیه سازی سازماندهی دفاعی در برابر تهاجم احتمالی پکن بالا ببرد.


چین تایوان را که حدود ۲۳ میلیون نفر جمعیت دارد یکی از استان‌های خود می‌داند و تاکید کرده است که در صورت لزوم این جزیره را به زور به سرزمین اصلی بازخواهد گرداند.

پکن همچنین در مخالفت با هرگونه ابتکاری که به مقامات تایوانی مشروعیت بین‌المللی ببخشد، مخالف هرگونه تماس رسمی بین تایوان و سایر کشورها است.

چین سفر اخیر نانسی پلوسی، بالاترین مقام آمریکایی که در دهه های اخیر از تایوان بازدید کرده است را یک اقدام بزرگ تحریک آمیز تلقی کرده بود.

از سوی دیگر واشنگتن مدعی است که از استقلال تایوان حمایت نمی کند و روابط دیپلماتیک رسمی با این جزیره ندارد و معتقد است که دو طرف باید اختلاف خود را به صورت مسالمت آمیز حل و فصل کنند - اما از نظر قانونی موظف است اطمینان حاصل کند که جزیره می تواند از خود در برابر هر حمله ای دفاع کند.

نظرات بینندگان