جمعه ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ | Friday, 24 March 2023
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
جمعه ۰۴ فروردين ۱۴۰۲ | Friday, 24 March 2023
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو / اقدام عجیب بایدن در معرفی همسرش و خنده حضار

ویدیو / اقدام عجیب بایدن در معرفی همسرش و خنده حضار

ویدئو / انتشار پیغام‌های عجیب در بیلبورد‌های شهر‌های ‎روسیه درباره خبری که در ۲۳ مارس در راه است

ویدئو / انتشار پیغام‌های عجیب در بیلبورد‌های شهر‌های ‎روسیه درباره خبری که در ۲۳ مارس در راه است

ویدیو / چهره جدید مازیار‌ لرستانی در یک برنامه تلویزیونی

ویدیو / چهره جدید مازیار‌ لرستانی در یک برنامه تلویزیونی

ویدیو / با سلاطین جدید گاز آشنا شوید

ویدیو / با سلاطین جدید گاز آشنا شوید

ویدیوی یک سایت روسی از وضعیت اسفناک ورزشگاه آزادی قبل از بازی ایران و روسیه

ویدیوی یک سایت روسی از وضعیت اسفناک ورزشگاه آزادی قبل از بازی ایران و روسیه

ویدیو / اقامه نماز تراویح در میدان معروف نیویورک برای اولین بار

ویدیو / اقامه نماز تراویح در میدان معروف نیویورک برای اولین بار

کد خبر: ۶۹۲۰۵۸
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۷ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
فناوری >> خودرو
پ

اتصال خودروها از تسلا تا تویوتا/ایران با 5G و IOT به کمک صنعت خودروسازی می‌رود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اتصال خودروها از تسلا تا تویوتا/ایران با 5G و IOT به کمک صنعت خودروسازی می‌رود

پروژه «خودروهای متصل» میوه حاصل از توسعه فناوری در کشورهای پیشرفته است که اکنون توانسته پشتیبان هوشمند تصمیمات مدیریتی باشد و به مصاف نرخ بالای ترافیک، آلودگی هوا و مصرف سوخت برود؛ ایران نیز به همت اپراتور تلفن همراه خود وارد این گعده رقابتی با بزرگان دنیا نظیر تسلا، بی‌ام‌دابلیو، نیسان، تویوتا، ولوو، فولکس واگن، لکسوس و... شده که نویدبخش آینده‌ای روشن برای ایرانیان است.

به گزارش ایلنا، «IOT» یا Internet of things عبارتی است که در سال‌های اخیر زیاد شنیده می‌شود. این عبارت دو کلمه‌ای ساده که به فارسی «اینترنت اشیاء» ترجمه شده، در دل خود جهانی به وسعت همه ابعاد زندگی انسان را جای داده است.

در دنیای اینترنت اشیاء، همه چیزها هوشمند، متصل به شبکه و در تعامل با یکدیگر هستند؛ هدف از این تعاملات نیز ساده‌تر، کارآمدتر و به طور کلی خوشایندتر کردن فرآیندهای زندگی است.

«اینترنت» اکنون به کانون تحولات تبدیل شده است و دایه‌دار پیاده‌سازی مفاهیم جدید بسیاری مانند خانه‌های هوشمند، خودروسازی هوشمند، کشاورزی داده‌محور و پزشکی از راه دور است.

هر چند پیشرفت تکنولوژی مسیر پر پیچ و خمی را طی کرده تا به نقطه کنونی برسد اما حاصلی جز افزایش کیفیت خدمات الکترونیکی، افزایش سطح رضایت از زندگی، تعاملات هوشمندانه انسانی و مواردی که مستقیما با کیفیت سطح زندگی بشر در ارتباط است را نداشته است.

از نشستن در خانه و کنترل آب و برق و گاز از طریق تلفن همراه، رفتن به باشگاه‌های ورزشی از دریچه موبایل، مانیتور شدن برلحظه سنجه‌های سلامت جسم مانند ضربان قلب، الگوهای فعالیتی در طول شبانه روز، میزان کالری دریافتی روزانه و تولید برنامه بهینه‌سازی روند سلامت که تماما توسط اپ‌های موبایلی و اکسسوری‌های دیجیتال در اختیارمان قرار دارد بگذریم، وارد دنیای بزرگتر و جدی‌تری از زندگی هوشمند می‌رسیم.

سر و کله خودروهای متصل از کجا پیدا شد؟

در این دنیای جدید که اکنون برخی کشورها در حال لمس آن هستند، صنعت خودروسازی تحت تأثیر عوامل هوشمند متحول شده و «خودروهای متصل» پدید آمده‌اند.

در حالیکه مردم همان معدود کشورهای توسعه یافته مدنظر پشت فرمان اتومبیل خود نشسته‌اند و همان کاری را انجام می‌دهند که ما در زمان رانندگی انجام می‌دهیم، اما خودروهایشان به یکدیگر و جاده متصل است و مثل موجودات فضایی، هنگام رانندگی از یکدیگر سیگنال دریافت می‌کنند.

به عبارت دیگر هنگام رانندگی، آگاهی بیشتری در مواجهه با رویدادها و پدیده‌های پیش‌رو دارند و یا به قول قدیمی‌ها در مواجهه با آنها انگشت حیرت به دهان می‌دوزیم و می‌گوییم به حق چیزهای ندیده و نشنیده، اینها علم غیب دارند...

در طول تاریخ با افزایش جذابیت زندگی شهری، روند مهاجرت به کلانشهرها از روستاها شکل گرفته است؛ همین موضوع فرآیند کنترل حمل‌ونقل را پیچیده‌تر و سخت‌تر از گذشته کرده است و مغز بشر با درک این موضوع و چالش‌های گسترده‌ای که در ادامه می‌تواند به دنبال داشته باشد، به سمت ارائه راه‌حل‌هایی رفته و در طول مسیر، همپا با توسعه تکنولوژی به سمت خلق مدل «خودروی متصل» رفته است.

خودرو متصل (Connected vehicles)، خودرویی است که می‌تواند از طریق شبکه بی‌سیم به ابزارهای دیگری که در نزدیکی آن قرار دارند اعم از ضبط صوت خودرو، ماشین‌‌های دیگر، جاده و مرکز اصلی انتقال دیتا متصل شود.

الگوی توسعه این خودروها با هدف تاثیرگذاری در دو سطح خرد و کلان شکل گرفته است.

اهداف سطح کلان، دولت‌ها و حاکمیت‌ها را شامل می‌شود؛ به مواردی از قبیل کاهش حجم ترافیک و تعداد تصادفات در پی اتصال خودروها اشاره دارد و البته از بعدی دیگر منجر به کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌ها مخصوصا در کلانشهرهای آلوده می‌شود.

این خودروها برای استفاده‌کنندگان (سطح خرد) خود نیز مزایا و اهدافی مثل صرفه‌جویی در هزینه‌های مصرف خودرو، صرفه‌جویی در هزینه‌های بیمه و تعمیر و نگهداری، فراهم شدن امکان امدادرسانی‌های فوری در مواقع اضطراری، ردیابی لحظه‌ای و پرداخت خودکار عوارض و جریمه‌ها را دارد.

جوامع توسعه یافته و پیشرو در حوزه تکنولوژی، معتقدند که خودروهای متصل و خودمختار منجر به برقراری و متعادل کردن «اخلاق و مقررات» می‌‌شوند زیرا حضور عامل انسانی با احتمال ارتکاب خطا را از بین می‌برد.

از جهت دیگر مقوله «اینترنت اشیاء» که حضور آن در تمامی ورتیکال‌های صنعتی رو به رشد است، ابزاری در جهت توسعه پایدار برای کشورها تلقی می‌شود که ترکیب این دو مقوله تکنیکال، نهایتا ورتیکال حمل‌ونقل را ضمن هوشمندی به توسعه همه‌جانبه می‌رساند.

همانطور که گفته شد، اینترنت اشیاء (IoT) نسل جدیدی از فناوری‌ها است که نه تنها کارایی و بهره‌وری را بهبود می‌بخشد بلکه توسعه را در صنایع مختلف تقویت می‌کند.

با توجه به رشد سریع جمعیت و اثرات منفی آن بر جوامع و محیط زیست، استفاده از فناوری‌های اینترنت اشیاء ممکن است به عنوان فرصتی برای کاهش این اثرات منفی و افزایش پایداری در نظر گرفته شود.

به عنوان مثال خودروهای متصل با داده‌های عظیمی که فراهم می‌آورند، دست مدیران اجرایی کشورها را در حوزه سیاست‌گذاری باز می‌گذارند (به نوعی پشتیبان تصمیم‌گیری‎ها هستند) تا بتوانند با آگاهی از نقاط حساس و بحرانی، نسخه‌هایی در جهت بهبود سیستم‌های پشتیبانی بپیچند و اهدافی نظیر کاهش تلفات جاده‌ای و تصادفات را پیگیری کنند.

در میان عامه، هر خودرویی که بتواند به اینترنت متصل شود، خودروی متصل نامیده می‌شود.

معمولاً چنین وسایل نقلیه‌ای از طریق شبکه محلی بی‌سیم به اینترنت متصل می‌شوند؛ یک وسیله نقلیه متصل همچنین می‌تواند اینترنت را با دستگاه‌های داخل و خارج خودرو به اشتراک بگذارد و در عین حال می‌تواند داده‌ها را با هر دستگاه (سرویس خارجی) به اشتراک بگذارد.

در حال حاضر، شرکت‌های خودروسازی از دو نوع سیستم در خودروهای متصل استفاده می‌کنند؛ سیستم‌های Embedded و Tethered.

یک وسیله نقلیه با سیستم Embedded، مجهز به چیپست و آنتن داخلی است و وسیله دیگر با سیستم Tethered به سخت‌افزاری مجهز است که به گوشی هوشمند راننده متصل می‌شود.

یک وسیله نقلیه متصل می‌تواند به داده‌ها دسترسی داشته و حتی اقدام به ارسال داده کند، بروزرسانی‌های نرم‌افزاری را انجام دهد، به دستگاه‌های دیگر متصل شود و همچنین اتصال اینترنت WiFi را برای مسافران فراهم کند.

یک وسیله نقلیه متصل (اغلب از طریق یک سیمکارت تعبیه شده، با شبکه اتصال دارد) مجهز به مجموعه‌ای از ویژگی‌های هوشمند و راحت است. نهایتا هم ویژگی‌های فناوری خودروی متصل، تجربه کلی رانندگی را بهبود می‌بخشد.

البته تمامی این موارد مشروط بر آن است که پوشش شبکه بی‌سیم پایدار وجود داشته باشد.

سازندگان خودرو نیز یک اپلیکیشن اختصاصی برای گوشی هوشمند ارائه می‌کنند که از طریق شبکه بی‌سیم با خودرو ارتباط برقرار می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد تا از راه دور عملکردهای خودرو مانند قفل یا باز کردن در، باز کردن سانروف، استارت یا استاپ موتور، کنترل آب و هوا، روشن یا خاموش بودن چراغ جلو و بوق زدن را از راه دور و... را زیرنظر داشته باشند.

اغلب این برنامه‌ها با کمک GPS، به تعیین موقعیت مکانی خودرو نیز کمک می‌کنند. حتی با ویژگی ژئوفنسینگ می‌توانید مرزی جغرافیایی روی نقشه تعریف کنید تا اگر وسیله نقلیه فراتر از محدوده تعیین شده، رویت شد به مالک آن هشدار داده شود.

این حصار جغرافیایی را می‌توان از طریق اپ تلفن هوشمند تنظیم کرد و اگر نگران رانندگان جوان یا بی‌تجربه هستید که ماشین را بیرون می‌برند، با این ویژگی به کنترل محدوده حرکتی آنان بپردازید.

فناوری اتصال V2V هم که ماشین به ماشین است، زمینه اشتراک‌گذاری اطلاعات حیاتی مانند حرکت ترافیکی، شرایط جاده، محدودیت سرعت و موارد دیگر را فراهم می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های امنیتی خودروهای متصل، اشتراک‌گذاری و ردیابی موقعیت مکانی بی‌درنگ، تماس‌های اضطراری در صورت تصادف، کمک‌های کنار جاده‌ای در صورت خرابی خودرو و موارد دیگر است.

ماجرای 5G و تحول در خودروهای متصل

اما قرابت پدیدار شدن این تکنولوژی با فناوری نسل پنجم (5G) این سوال را به ذهن متبادر می‌سازد که آیا ارتباطی بین خودروهای متصل و این فناوری وجود دارد؟

ممکن است اتومبیل‌های خودران، آینده این صنعت باشند اما در حال حاضر، این وسایل نقلیه متصل هستند که سد سیستم‌های معمولی را شکسته و پرچمداری می‌کنند.

هم‌اکنون در هند، تمامی خودروهای متصل از اتصال 4G (نسل چهارم) بهره می‌برند که سرعت اتصال بیشتری را در مقایسه با فناوری‌های نسل قبلی ارائه می‌دهد و تجربه کاربری راحت‌تری را ایجاد می‌کند اما آینده اینترنت اشیاء را باید گفت که مبتنی بر 5G است.

اگرچه شبکه های 5G هنوز در مرحله توسعه هستند، اما تأثیر زیادی بر صنعت خودرو خواهند داشت.

خودروهای متصل به شبکه 5G در سال‌های آینده به یک هنجار جدید تبدیل خواهند شد. با ورود وسایل نقلیه متصل بیشتر و بیشتر به جاده‌ها، میزان داده‌هایی که باید پردازش شوند نیز افزایش پیدا می‌کند و آن زمان است که اتصال نسل پنجم، با سرعت اینترنت بیشتر و پوشش بهتر معنا پیدا می‌کند زیرا پایدار در شبکه‌های نسل جدید بسیار بالاتر از قدیمی‌هاست.

به عبارت دیگر اتصال 5G ارتباط خودرو به خودرو را بهبود می‌بخشد و به انتقال بهتر اطلاعاتی مانند وضعیت ترافیک جاده، هرگونه تصادف در جاده، محدودیت سرعت و موارد دیگر کمک می‌کند.

بنابراین باید این نوید را داد که نه تنها خودروهای برقی نسل آینده از مزایای 5G بهره می‌برند، اما بجز خودران‌ها نیز این فناوری به سایر خودروها متصل خواهد شد و در آینده نزدیک می‌توانید با خودروی متصل خود در سطح خیابان‌ها شهر آمد و شد کنید.

در حال حاضر برندهایی نظیر تسلا، بی‌ام‌دابلیو، نیسان، تویوتا، ولوو، لکسوس، هوندا، جنسیس، فولکس واگن، آئودی، کادیلاک، شورولت، مزدا و چند برند دیگر با توسعه اپلیکیشن‌های اختصاصی خود اقدام به پیاده‌سازی «خودروی متصل» با فیچرهای مختلف نظیر استارت، استاپ، قفل کردن، بازگشایی قفل، کنترل آب و هوا، بررسی وضعیت خودرو، پیاده کردن موقعیت مکانی خودرو، کنترل وضعیت صندلی، اعلام وضعیت سوخت، گزارش ماهیانه سلامت و چکاپ خودرو کرده‌اند.

این اپ‌های مستقل نام‌های مختلفی نظیر Volvo On Call، Car-Net، Tesla، STARLINK، NissanConnect، Lexus Enform Remote و... دارند.

صنعت خودروسازی ایران در کجای این پازل قرار دارد؟

با توجه به همه نکات و مزایایی که در خودروهای متصل گفته شد بدیهی است که تمامی کشورهایی که توانایی و زیرساخت های مورد نیاز آن را داشته باشند به سراغ طراحی «خودروی متصل» و تولید انبوه آن می‌روند.

کاری که اپراتور اول تلفن همراه کشور ما نیز انجام داده و طی قراردادها و تفاهم‌هایی که با کمپانی‌های خودروساز داخلی داشته است، درصدد بومی‌سازی این تکنولوژی در کشور است.

همراه اول ضمن پیشگام بودن در حوزه نسل پنجم و ورود تکنولوژی 5G به کشور که توانست «رکورد سرعت ایران را جابجا کند»، در گام بعدی به سراغ پیاده‌سازی و طراحی یوزکیس‌های کاربردی مبتنی بر این فناوری رفت و رفته رفته با سنجش میزان توانایی‌های خود در تکنولوژی‌هایی نظیر «اینترنت اشیاء»، همگام با توسعه در کشورهای توسعه یافته، برای اتصال خودروها در کشور اعلام آمادگی کرد.

با توجه به اینکه صنعت ارتباطات سیار ما همواره جزو پیشتازترین صنایع در رقابت با برندهای جهانی لبه تکنولوژی بوده است، اعلام آمادگی این اپراتور و متخصصان نخبه ایرانی برای ورود به این تکنولوژی، توجه کشورهای پیشرفته را به دنبال داشت.

این اپراتور که براساس سند چشم‌انداز خود به دنبال تحول دیجیتال و دیجیتالی‌سازی ایران است، اکنون در دل مرکز تحقیق و توسعه خود به شکل جسورانه به سراغ اجرای پروژه‌هایی رفته که به نوعی دعوت به رقابت از برندهای بین‌المللی است.

همراه اول در راستای تحقق چشم‌انداز 5 ساله خود و با هدف «تحقق رویای دیجیتال»، با ورود به حوزه «هوشمندسازی صنعت خودرو» در پی رسیدن به اهدافی مانند کاهش ترافیک و تعداد تصادفات، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی در اثر کاهش مصرف سوخت، فراهم شدن امکان امدادرسانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن و مواردی از این دست است، به ‌عرصه «خودروهای متصل هوشمند» قدم نهاده است.

این اپراتور در ایام شیوع کرونا که بسیاری از کشورهای دنیا را در حوزه‌های مختلف آموزشی زمین‌گیر کرد، خود را به اثبات رساند و توانست با توسعه سریع و چشم‌گیر پلتفرمی دیجیتال در حوزه آموزش و پرورش، این حوزه را از ورطه رهایی دهد و حتی فرصت یک روز تعطیلی نظام آموزش رسمی کشور را ندهد.

بنابراین اکنون توقعات از این اپراتور بیش از پیش است تا بتواند در بدیع‌ترین و جدیدترین پروژه‌های تکنولوژیک به صورت جسورانه ورود کرده و با بزرگان حوزه بین‌الملل به رقابت بپردازد؛ تا مردم کشورمان نیز بتوانند از مزایای این رقابت بهره‌مند شده و طعم میوه فناورانه را زودتر از سایر مردمان دنیا بچشند.

 

 

لینک کوتاه
ارسال به تلگرام
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

ضرر مالی روزانه ۲۰ میلیاردی با برگزار نشدن کنسرت‌ها / ۵ اتفاق مهم که در دنیای موسیقی افتاد

ضرر مالی روزانه ۲۰ میلیاردی با برگزار نشدن کنسرت‌ها / ۵ اتفاق مهم که در دنیای موسیقی افتاد

واکنش پیکه به اتهام‌ جنجالی علیه بارسلونا؛ ما هرگز داور نخریدیم

واکنش پیکه به اتهام‌ جنجالی علیه بارسلونا؛ ما هرگز داور نخریدیم

رونالدو در پرتغال مغز همه را به کار گرفت!

رونالدو در پرتغال مغز همه را به کار گرفت!

رقابت مجریان سیما بر سر تحویل سال/ مجریان پرکار، در این ویژه برنامه‌ها چه کسانی هستند؟

رقابت مجریان سیما بر سر تحویل سال/ مجریان پرکار، در این ویژه برنامه‌ها چه کسانی هستند؟

دختر۸ ساله، ماجرای کشته شدن برادر ۶ ساله اش به دست نامادری را فاش کرد

دختر۸ ساله، ماجرای کشته شدن برادر ۶ ساله اش به دست نامادری را فاش کرد

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
رپورتاژ / تریبون 2
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: دیدار فوتبال ایران و روسیه در آزادی با حضور بانوان

تصاویر: دیدار فوتبال ایران و روسیه در آزادی با حضور بانوان

۲/۴
تصاویر: میدان نقش جهان و میزبانی از مسافران نوروزی

تصاویر: میدان نقش جهان و میزبانی از مسافران نوروزی

۳/۴
تصاویر: «نوروز ۱۴۰۲» در کاخ سعد آباد

تصاویر: «نوروز ۱۴۰۲» در کاخ سعد آباد

۴/۴
تصاویر: شوش؛ شهری به بلندای تاریخ

تصاویر: شوش؛ شهری به بلندای تاریخ

خرید و فروش بیتکوین
ببینید!

ویدیو / اقدام عجیب بایدن در معرفی همسرش و خنده حضار

ویدیو / کشف فسیل‌های ۴۰ میلیون ساله در نطنز

ویدیو / تبریک نوروز به زبان فارسی توسط گوینده خبر تلویزیون LBCI لبنان

ویدئو / انتشار پیغام‌های عجیب در بیلبورد‌های شهر‌های ‎روسیه درباره خبری که در ۲۳ مارس در راه است

ویدیو / رقص آذری احسان علیخانی با گروهی که سال گذشته رقص آنها در «عصر جدید» سانسور شده بود

ویدیو / قسمت‌هایی از شمال شهر تهران در مه فرو رفت

تماشا کنید: نقشه خطرناک باکو برای ایران / چرا احداث کریدور زنگزور، ایران را به خطر می اندازد؟

آرشیو
خرید و فروش بیتکوین
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

ویدیوی یک سایت روسی از وضعیت اسفناک ورزشگاه آزادی قبل از بازی ایران و روسیه

احسان علیخانی: امسال شوی تلویزیونی نداشتم، اما در درست‌ترین جای ممکن بودم

ویدیو / چهره جدید مازیار‌ لرستانی در یک برنامه تلویزیونی

تصویری از تماشاگران زن ایرانی و روسی بازی ایران و روسیه

قیمت نجومی اجاره اقامتگاه در ایام نوروز؛ از شبی ۴۰ تا ۹۰ میلیون تومان

عضو خانه کارگر: با مزد ۸ میلیون تومانی یک دست کت و شلوار نه چندان با کیفیت هم نمی‌توان تهیه کرد / دولت چگونه مزد کارگر را به اندازه نصف خط فقر اعلام کرده؟

ادعای بورل: مراکز آموزشی و یک ساختمان مسکونی در زاپوریژیای اوکراین با پهپادهای ایرانی هدف قرار گرفت

سانسور عراقچی در دیدار با سیدحسن نصرالله در دو خبرگزاری حامی دولت

لحظه دقیق تحویل سال ۱۴۰۲

ویدیو/ لحظه وقوع زلزله شدید در پاکستان

نشست شورای عالی کار؛ پیشنهاد افزایش ۲۰ درصدی حداقل دستمزد کاگران و قهر گروه کارگری به نشانه اعتراض / احتمال تعیین دستمزد در ساعات پایانی امشب

پزشکیان: چه کسانی از دیوار سفارت عربستان بالا رفتند و سفارت را آتش زدند؟ همین روزنامه‌ها و افرادی که الان می‌گویند این توافق دستاورد است / نمی‌شود با دنیا دعوا کرد و کار کشور را جلو برد

تماشا کنید: نقشه خطرناک باکو برای ایران / چرا احداث کریدور زنگزور، ایران را به خطر می اندازد؟

ایجاد اختلال در روند ثبت‌نام متقاضیان خودروهای داخلی / وزارت صمت: بار ترافیکی سامانه ثبت‌نام زیاد است؛ متقاضیان ساعت غیر «پیک» را انتخاب کنند

ویدیو / رقص آذری احسان علیخانی با گروهی که سال گذشته رقص آنها در «عصر جدید» سانسور شده بود

سخنگوی وزارت صمت: افرادی که نتوانستند در طرح فروش خودرو ثبت‌نام کنند، در خرداد ١۴٠٢ می‌توانند بار دیگر شانس خود را امتحان کنند / تا آخرین نفر واجد شرایط را ثبت‌نام می‌کنیم

ویدیو / اعدام صحرایی سرباز اوکراینی پس از بیان «افتخار برای اوکراین!»

ویدیو / روبرو شدن ناگهانی خبرنگار صدا و سیما با تفنگدار دریایی آمریکایی که فارسی بلد بود

ویدیویی که از انگلیسی سخن گفتن ظریف پس از ماجرای امیرعبداللهیان در فضای مجازی منتشر شد

ویدیو / سعید قاسمی خطاب به رئیسی: عزیزم! قیمت خیار و گوجه را هم نتوانستی کنترل کنی

لحظه دقیق تحویل سال ۱۴۰۲

پاسخ سعید جلیلی به اظهارنظر یک دانشجو که گفت «خیلی بی عرضه اید که نمی توانید امنیت را تامین کنید» / جلیلی: «هماوردی تمدنی» در حال شکل گرفتن است!

ویدیو / قیمت تقریبا صفرِ تویوتا کمری مدل ۲۰۱۱ در امارات چقدر است؟

ویدیو / سیلی زدن کشتی گیر جمهوری آذربایجان به حریف ارمنستانی

دایی مهسا امینی: مهسا کاملاً سالم بود؛ بیماری قلبی مادرزادی او دروغ مطلق است

ویدیو / واکنش امیر قطر به برد ایران مقابل ولز

شرط تحویل آپارتمان ۱۵۰ متری در نیاوران به رضا رویگری / مجری صداوسیما: مالک منزل گفته خانه را با چند پرستار آماده کرده‌ام؛ فقط رضا باید تنها بیاید / وقتش رسیده بگویم که چقدر به رضا ظلم شده / او مدت‌هاست که در روابط‌ش دچار مشکل شده / مو‌های رضا به طرز عجیبی سوزانده شده بود؛ به گریمور گفتم جوری درست کن که فکر کند مو دارد

ویدیو / آزار و اذیت شیطانی دختر دانشجو توسط این ۵ آدم‌ربا

ساعت و تاریخ بازی ایران - آمریکا

ویدیویی که پلیس از مهسا امینی منتشر کرد

تماشا کنید: خداحافظی ایران با ارس؟ / پروژه «داپ» ترکیه چگونه در سکوت منابع آبی ایران را خشک می کند؟

۱۲ حقیقت شگفت انگیز درباره قوم باستانی آزتک که ثابت می کند جلوتر از زمان خود بودند

خرید و فروش بیتکوین
خواندنی ها
۱۰ بازیگری که به خاطر جراحات وارده در حین فیلمبرداری مجبور به انجام جراحی شدند

۱۰ بازیگری که به خاطر جراحات وارده در حین فیلمبرداری مجبور به انجام جراحی شدند

۱۱ عکسی که تفاوت روند پیری در گذشته و حال را نشان می‌دهند

۱۱ عکسی که تفاوت روند پیری در گذشته و حال را نشان می‌دهند

خلق تصویر از روی متن با مدل هوش مصنوعی

خلق تصویر از روی متن با مدل هوش مصنوعی

عکسی که طراحی احتمالی گلکسی زد فولد ۵ را به تصویر می‌کشد

عکسی که طراحی احتمالی گلکسی زد فولد ۵ را به تصویر می‌کشد

خرید و فروش بیتکوین
آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

تصاویر: دیدار فوتبال ایران و روسیه در آزادی با حضور بانوان

۱۰۰ تن از مخالفان نتانیاهو در اسرائیل دستگیر شدند

تصاویر: میدان نقش جهان و میزبانی از مسافران نوروزی

خاطرات هاشمی رفسنجانی چهارشنبه ۳ فروردین ۱۳۷۹؛ جناح چپ می‌خواهد اختیارات در مورد نیرو‌های مسلح به رئیس‌جمهور واگذار شود

تاریخ روابط ایران و آمریکا، شماره ۵۵؛ اظهاراتی از رئیس جمهور آمریکا که نور امید را در دل ایرانیان زنده کرد

یادداشتهای علم دوشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۴۷؛ شب را به بطالت گذراندم

تصاویر: «نوروز ۱۴۰۲» در کاخ سعد آباد

تصاویر: شوش؛ شهری به بلندای تاریخ

نخست‌وزیر ارمنستان: پیمان صلح با جمهوری آذربایجان امضا می‌شود

ایران یک – روسیه یک؛ تساوی تیم‌ملی در اولین بازی با قلعه‌نویی

عکس / حضور سفیر عربستان در جشن نوروزی سفارت ایران

رهبر انقلاب: هدف از بعضی تلاوتها آوازخوانی است؛ بیشتر به دنبال به رخ کشیدن لحن‌ها و شیوه‌های تلاوت بر شنوندگان خود از طریق بکارگیری موسیقی زیبا و فعال هستند؛ این تلاوت، تلاوتِ مطلوب نیست

آخرین آمار کرونا در ایران: فوت ۲۲ نفر در شبانه‌روز گذشته / شناسایی ۷۲۶ بیمار جدید

کمیسیون روابط خارجی پارلمان ترکیه عضویت فنلاند در ناتو را تایید کرد

گروسی: بعد از سفرم به ایران و توافق به دست‌آمده، به نظر می‌رسد باب‌هایی در حال باز شدن است / به طور فعال با مشارکت کنندگان برجام در حال رایزنی هستم

خاطره موسویان از دوران ماموریتش در آلمان در سال ۱۳۷۲: در میانه جنگ آذربایجان و ارمنستان، به سفیر باکو گفتم کلید حل مشکل در دست مسکو است؛ ایران و ترکیه قول چند میلیارد کار اقتصادی به روسیه بدهند؛ مسکو هم خروج ارتش ارمنستان را تضمین کند / سفارت آذربایجان وسیله نقلیه نداشت؛ از من خواست که اتومبیل را به آن‌ها بفروشیم؛ گفتم تلاش می‌کنم هدیه باشد؛ چون پولی هم نداشتند

سانسور عراقچی در دیدار با سیدحسن نصرالله در دو خبرگزاری حامی دولت

روسیه: لاوروف و امیرعبداللهیان چهارشنبه هفته آینده در مسکو دیدار می‌کنند

واکنش رشیدی کوچی، نماینده مجلس به سوال سخنگوی دولت: با قید فوریت فیلترینگ را حذف کنید / از تصمیمات خلق الساعه تحت تاثیر جریان تندرو پرهیز کنید

همتی: مهار تورم در گرو مهار متوسط رشد نقدینگی است / با روند اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی، مهار رشد نقدینگی ممکن نیست / هنوز راه درازی در پیش است

دیدار خرازی و عراقچی با سید حسن نصرالله

بارش برف و باران ۸ جاده را مسدود کرد

اگر حکم جلب صادر شود، بازداشت ترامپ چگونه خواهد بود؟ / ترامپ باید با دستبند نزد قاضی برود، اما حتی در صورت زندانی شدن، نامزدی او در انتخابات ممنوع نخواهد بود

رای دادگاه نیویورک: بانک مرکزی ایران و یک بانک اروپایی باید ۱.۶۸ میلیارد دلار به خانواده‌های قربانیان بمبگذاری ۱۹۸۳ بیروت غرامت بدهند

راهداری: ۱۵ مورد ریزش سنگ در جاده چالوس داشتیم

نامه دبیر ستاد امر به معروف به دبیر شورای عالی مناطق آزاد: با تساهل مدیریتی، حریم‌های دینداری را به مسلخ نبرید / نکند چهره کریه امروز ابتذال در بعضی از مناطق آزاد، فردای شهر‌ها را رقم زند

رای پارلمان سوئد به عضویت در ناتو

معاون شورای امنیت روسیه: وزیر دادگستری آلمان می‌گوید اگر پوتین بیاید دستگیرش می‌کنیم؛ این احمق‌ها معنای بازداشت رئیس یک کشور هسته‌ای را می‌فهمند؟ / این کار اعلان جنگ علیه روسیه است

قیمت نجومی اجاره اقامتگاه در ایام نوروز؛ از شبی ۴۰ تا ۹۰ میلیون تومان

عضو خانه کارگر: با مزد ۸ میلیون تومانی یک دست کت و شلوار نه چندان با کیفیت هم نمی‌توان تهیه کرد / دولت چگونه مزد کارگر را به اندازه نصف خط فقر اعلام کرده؟

جاده چالوس صبح امروز ۳ فروردین بازگشایی شد / پلیس راه: در حال حاضر روزانه ۲۰ تا ۲۵ هزار خودرو از این جاده تردد می‌کنند

نماینده مجلس: شورای نگهبان در قبال کسانی که پنجه به صورت نظام می‌زنند، وظیفه‌اش را انجام می‌دهد؛ اگر بنا باشد این جریان را باز بگذاریم، معنا ندارد / کسی که فرزندش در آمریکاست، باید خودش حواسش جمع باشد

باقری: نشستی با مدیران سیاسی سه کشور اروپایی داشتیم؛ درمورد نگرانی‌های متقابل بحث کردیم

دفتر آیت‌الله سیستانی: فردا پنجشنبه اول ماه مبارک رمضان است

ارمنستان: یک سرباز ما با شلیک گلوله از سوی جمهوری آذربایجان کشته شد

سخنگوی صنعت آب: احتمال بروز سیل و طغیان رودخانه ها در دو هفته اول فروردین وجود دارد

جاده کرج - چالوس برای پیشگبری از حوادث احتمالی بار دیگر بسته شد/ سقوط سنگ در محدوده سیاه بیشه

هواشناسی: دمای هوای تهران تا فردا ۸ درجه گرم‌تر می‌شود

بخش ارمنی‌نشین قره باغ: ادعای باکو نادرست است/ از جاده خانکندی نیرو و مهمات منتقل نشده / کالا‌های بشر دوستانه جابجا کردیم

آرشیو
خرید و فروش بیتکوین
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۶۹۲۰۵۸
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۷ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
فناوری >> خودرو
پ

اتصال خودروها از تسلا تا تویوتا/ایران با 5G و IOT به کمک صنعت خودروسازی می‌رود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اتصال خودروها از تسلا تا تویوتا/ایران با 5G و IOT به کمک صنعت خودروسازی می‌رود

پروژه «خودروهای متصل» میوه حاصل از توسعه فناوری در کشورهای پیشرفته است که اکنون توانسته پشتیبان هوشمند تصمیمات مدیریتی باشد و به مصاف نرخ بالای ترافیک، آلودگی هوا و مصرف سوخت برود؛ ایران نیز به همت اپراتور تلفن همراه خود وارد این گعده رقابتی با بزرگان دنیا نظیر تسلا، بی‌ام‌دابلیو، نیسان، تویوتا، ولوو، فولکس واگن، لکسوس و... شده که نویدبخش آینده‌ای روشن برای ایرانیان است.

به گزارش ایلنا، «IOT» یا Internet of things عبارتی است که در سال‌های اخیر زیاد شنیده می‌شود. این عبارت دو کلمه‌ای ساده که به فارسی «اینترنت اشیاء» ترجمه شده، در دل خود جهانی به وسعت همه ابعاد زندگی انسان را جای داده است.

در دنیای اینترنت اشیاء، همه چیزها هوشمند، متصل به شبکه و در تعامل با یکدیگر هستند؛ هدف از این تعاملات نیز ساده‌تر، کارآمدتر و به طور کلی خوشایندتر کردن فرآیندهای زندگی است.

«اینترنت» اکنون به کانون تحولات تبدیل شده است و دایه‌دار پیاده‌سازی مفاهیم جدید بسیاری مانند خانه‌های هوشمند، خودروسازی هوشمند، کشاورزی داده‌محور و پزشکی از راه دور است.

هر چند پیشرفت تکنولوژی مسیر پر پیچ و خمی را طی کرده تا به نقطه کنونی برسد اما حاصلی جز افزایش کیفیت خدمات الکترونیکی، افزایش سطح رضایت از زندگی، تعاملات هوشمندانه انسانی و مواردی که مستقیما با کیفیت سطح زندگی بشر در ارتباط است را نداشته است.

از نشستن در خانه و کنترل آب و برق و گاز از طریق تلفن همراه، رفتن به باشگاه‌های ورزشی از دریچه موبایل، مانیتور شدن برلحظه سنجه‌های سلامت جسم مانند ضربان قلب، الگوهای فعالیتی در طول شبانه روز، میزان کالری دریافتی روزانه و تولید برنامه بهینه‌سازی روند سلامت که تماما توسط اپ‌های موبایلی و اکسسوری‌های دیجیتال در اختیارمان قرار دارد بگذریم، وارد دنیای بزرگتر و جدی‌تری از زندگی هوشمند می‌رسیم.

سر و کله خودروهای متصل از کجا پیدا شد؟

در این دنیای جدید که اکنون برخی کشورها در حال لمس آن هستند، صنعت خودروسازی تحت تأثیر عوامل هوشمند متحول شده و «خودروهای متصل» پدید آمده‌اند.

در حالیکه مردم همان معدود کشورهای توسعه یافته مدنظر پشت فرمان اتومبیل خود نشسته‌اند و همان کاری را انجام می‌دهند که ما در زمان رانندگی انجام می‌دهیم، اما خودروهایشان به یکدیگر و جاده متصل است و مثل موجودات فضایی، هنگام رانندگی از یکدیگر سیگنال دریافت می‌کنند.

به عبارت دیگر هنگام رانندگی، آگاهی بیشتری در مواجهه با رویدادها و پدیده‌های پیش‌رو دارند و یا به قول قدیمی‌ها در مواجهه با آنها انگشت حیرت به دهان می‌دوزیم و می‌گوییم به حق چیزهای ندیده و نشنیده، اینها علم غیب دارند...

در طول تاریخ با افزایش جذابیت زندگی شهری، روند مهاجرت به کلانشهرها از روستاها شکل گرفته است؛ همین موضوع فرآیند کنترل حمل‌ونقل را پیچیده‌تر و سخت‌تر از گذشته کرده است و مغز بشر با درک این موضوع و چالش‌های گسترده‌ای که در ادامه می‌تواند به دنبال داشته باشد، به سمت ارائه راه‌حل‌هایی رفته و در طول مسیر، همپا با توسعه تکنولوژی به سمت خلق مدل «خودروی متصل» رفته است.

خودرو متصل (Connected vehicles)، خودرویی است که می‌تواند از طریق شبکه بی‌سیم به ابزارهای دیگری که در نزدیکی آن قرار دارند اعم از ضبط صوت خودرو، ماشین‌‌های دیگر، جاده و مرکز اصلی انتقال دیتا متصل شود.

الگوی توسعه این خودروها با هدف تاثیرگذاری در دو سطح خرد و کلان شکل گرفته است.

اهداف سطح کلان، دولت‌ها و حاکمیت‌ها را شامل می‌شود؛ به مواردی از قبیل کاهش حجم ترافیک و تعداد تصادفات در پی اتصال خودروها اشاره دارد و البته از بعدی دیگر منجر به کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌ها مخصوصا در کلانشهرهای آلوده می‌شود.

این خودروها برای استفاده‌کنندگان (سطح خرد) خود نیز مزایا و اهدافی مثل صرفه‌جویی در هزینه‌های مصرف خودرو، صرفه‌جویی در هزینه‌های بیمه و تعمیر و نگهداری، فراهم شدن امکان امدادرسانی‌های فوری در مواقع اضطراری، ردیابی لحظه‌ای و پرداخت خودکار عوارض و جریمه‌ها را دارد.

جوامع توسعه یافته و پیشرو در حوزه تکنولوژی، معتقدند که خودروهای متصل و خودمختار منجر به برقراری و متعادل کردن «اخلاق و مقررات» می‌‌شوند زیرا حضور عامل انسانی با احتمال ارتکاب خطا را از بین می‌برد.

از جهت دیگر مقوله «اینترنت اشیاء» که حضور آن در تمامی ورتیکال‌های صنعتی رو به رشد است، ابزاری در جهت توسعه پایدار برای کشورها تلقی می‌شود که ترکیب این دو مقوله تکنیکال، نهایتا ورتیکال حمل‌ونقل را ضمن هوشمندی به توسعه همه‌جانبه می‌رساند.

همانطور که گفته شد، اینترنت اشیاء (IoT) نسل جدیدی از فناوری‌ها است که نه تنها کارایی و بهره‌وری را بهبود می‌بخشد بلکه توسعه را در صنایع مختلف تقویت می‌کند.

با توجه به رشد سریع جمعیت و اثرات منفی آن بر جوامع و محیط زیست، استفاده از فناوری‌های اینترنت اشیاء ممکن است به عنوان فرصتی برای کاهش این اثرات منفی و افزایش پایداری در نظر گرفته شود.

به عنوان مثال خودروهای متصل با داده‌های عظیمی که فراهم می‌آورند، دست مدیران اجرایی کشورها را در حوزه سیاست‌گذاری باز می‌گذارند (به نوعی پشتیبان تصمیم‌گیری‎ها هستند) تا بتوانند با آگاهی از نقاط حساس و بحرانی، نسخه‌هایی در جهت بهبود سیستم‌های پشتیبانی بپیچند و اهدافی نظیر کاهش تلفات جاده‌ای و تصادفات را پیگیری کنند.

در میان عامه، هر خودرویی که بتواند به اینترنت متصل شود، خودروی متصل نامیده می‌شود.

معمولاً چنین وسایل نقلیه‌ای از طریق شبکه محلی بی‌سیم به اینترنت متصل می‌شوند؛ یک وسیله نقلیه متصل همچنین می‌تواند اینترنت را با دستگاه‌های داخل و خارج خودرو به اشتراک بگذارد و در عین حال می‌تواند داده‌ها را با هر دستگاه (سرویس خارجی) به اشتراک بگذارد.

در حال حاضر، شرکت‌های خودروسازی از دو نوع سیستم در خودروهای متصل استفاده می‌کنند؛ سیستم‌های Embedded و Tethered.

یک وسیله نقلیه با سیستم Embedded، مجهز به چیپست و آنتن داخلی است و وسیله دیگر با سیستم Tethered به سخت‌افزاری مجهز است که به گوشی هوشمند راننده متصل می‌شود.

یک وسیله نقلیه متصل می‌تواند به داده‌ها دسترسی داشته و حتی اقدام به ارسال داده کند، بروزرسانی‌های نرم‌افزاری را انجام دهد، به دستگاه‌های دیگر متصل شود و همچنین اتصال اینترنت WiFi را برای مسافران فراهم کند.

یک وسیله نقلیه متصل (اغلب از طریق یک سیمکارت تعبیه شده، با شبکه اتصال دارد) مجهز به مجموعه‌ای از ویژگی‌های هوشمند و راحت است. نهایتا هم ویژگی‌های فناوری خودروی متصل، تجربه کلی رانندگی را بهبود می‌بخشد.

البته تمامی این موارد مشروط بر آن است که پوشش شبکه بی‌سیم پایدار وجود داشته باشد.

سازندگان خودرو نیز یک اپلیکیشن اختصاصی برای گوشی هوشمند ارائه می‌کنند که از طریق شبکه بی‌سیم با خودرو ارتباط برقرار می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد تا از راه دور عملکردهای خودرو مانند قفل یا باز کردن در، باز کردن سانروف، استارت یا استاپ موتور، کنترل آب و هوا، روشن یا خاموش بودن چراغ جلو و بوق زدن را از راه دور و... را زیرنظر داشته باشند.

اغلب این برنامه‌ها با کمک GPS، به تعیین موقعیت مکانی خودرو نیز کمک می‌کنند. حتی با ویژگی ژئوفنسینگ می‌توانید مرزی جغرافیایی روی نقشه تعریف کنید تا اگر وسیله نقلیه فراتر از محدوده تعیین شده، رویت شد به مالک آن هشدار داده شود.

این حصار جغرافیایی را می‌توان از طریق اپ تلفن هوشمند تنظیم کرد و اگر نگران رانندگان جوان یا بی‌تجربه هستید که ماشین را بیرون می‌برند، با این ویژگی به کنترل محدوده حرکتی آنان بپردازید.

فناوری اتصال V2V هم که ماشین به ماشین است، زمینه اشتراک‌گذاری اطلاعات حیاتی مانند حرکت ترافیکی، شرایط جاده، محدودیت سرعت و موارد دیگر را فراهم می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های امنیتی خودروهای متصل، اشتراک‌گذاری و ردیابی موقعیت مکانی بی‌درنگ، تماس‌های اضطراری در صورت تصادف، کمک‌های کنار جاده‌ای در صورت خرابی خودرو و موارد دیگر است.

ماجرای 5G و تحول در خودروهای متصل

اما قرابت پدیدار شدن این تکنولوژی با فناوری نسل پنجم (5G) این سوال را به ذهن متبادر می‌سازد که آیا ارتباطی بین خودروهای متصل و این فناوری وجود دارد؟

ممکن است اتومبیل‌های خودران، آینده این صنعت باشند اما در حال حاضر، این وسایل نقلیه متصل هستند که سد سیستم‌های معمولی را شکسته و پرچمداری می‌کنند.

هم‌اکنون در هند، تمامی خودروهای متصل از اتصال 4G (نسل چهارم) بهره می‌برند که سرعت اتصال بیشتری را در مقایسه با فناوری‌های نسل قبلی ارائه می‌دهد و تجربه کاربری راحت‌تری را ایجاد می‌کند اما آینده اینترنت اشیاء را باید گفت که مبتنی بر 5G است.

اگرچه شبکه های 5G هنوز در مرحله توسعه هستند، اما تأثیر زیادی بر صنعت خودرو خواهند داشت.

خودروهای متصل به شبکه 5G در سال‌های آینده به یک هنجار جدید تبدیل خواهند شد. با ورود وسایل نقلیه متصل بیشتر و بیشتر به جاده‌ها، میزان داده‌هایی که باید پردازش شوند نیز افزایش پیدا می‌کند و آن زمان است که اتصال نسل پنجم، با سرعت اینترنت بیشتر و پوشش بهتر معنا پیدا می‌کند زیرا پایدار در شبکه‌های نسل جدید بسیار بالاتر از قدیمی‌هاست.

به عبارت دیگر اتصال 5G ارتباط خودرو به خودرو را بهبود می‌بخشد و به انتقال بهتر اطلاعاتی مانند وضعیت ترافیک جاده، هرگونه تصادف در جاده، محدودیت سرعت و موارد دیگر کمک می‌کند.

بنابراین باید این نوید را داد که نه تنها خودروهای برقی نسل آینده از مزایای 5G بهره می‌برند، اما بجز خودران‌ها نیز این فناوری به سایر خودروها متصل خواهد شد و در آینده نزدیک می‌توانید با خودروی متصل خود در سطح خیابان‌ها شهر آمد و شد کنید.

در حال حاضر برندهایی نظیر تسلا، بی‌ام‌دابلیو، نیسان، تویوتا، ولوو، لکسوس، هوندا، جنسیس، فولکس واگن، آئودی، کادیلاک، شورولت، مزدا و چند برند دیگر با توسعه اپلیکیشن‌های اختصاصی خود اقدام به پیاده‌سازی «خودروی متصل» با فیچرهای مختلف نظیر استارت، استاپ، قفل کردن، بازگشایی قفل، کنترل آب و هوا، بررسی وضعیت خودرو، پیاده کردن موقعیت مکانی خودرو، کنترل وضعیت صندلی، اعلام وضعیت سوخت، گزارش ماهیانه سلامت و چکاپ خودرو کرده‌اند.

این اپ‌های مستقل نام‌های مختلفی نظیر Volvo On Call، Car-Net، Tesla، STARLINK، NissanConnect، Lexus Enform Remote و... دارند.

صنعت خودروسازی ایران در کجای این پازل قرار دارد؟

با توجه به همه نکات و مزایایی که در خودروهای متصل گفته شد بدیهی است که تمامی کشورهایی که توانایی و زیرساخت های مورد نیاز آن را داشته باشند به سراغ طراحی «خودروی متصل» و تولید انبوه آن می‌روند.

کاری که اپراتور اول تلفن همراه کشور ما نیز انجام داده و طی قراردادها و تفاهم‌هایی که با کمپانی‌های خودروساز داخلی داشته است، درصدد بومی‌سازی این تکنولوژی در کشور است.

همراه اول ضمن پیشگام بودن در حوزه نسل پنجم و ورود تکنولوژی 5G به کشور که توانست «رکورد سرعت ایران را جابجا کند»، در گام بعدی به سراغ پیاده‌سازی و طراحی یوزکیس‌های کاربردی مبتنی بر این فناوری رفت و رفته رفته با سنجش میزان توانایی‌های خود در تکنولوژی‌هایی نظیر «اینترنت اشیاء»، همگام با توسعه در کشورهای توسعه یافته، برای اتصال خودروها در کشور اعلام آمادگی کرد.

با توجه به اینکه صنعت ارتباطات سیار ما همواره جزو پیشتازترین صنایع در رقابت با برندهای جهانی لبه تکنولوژی بوده است، اعلام آمادگی این اپراتور و متخصصان نخبه ایرانی برای ورود به این تکنولوژی، توجه کشورهای پیشرفته را به دنبال داشت.

این اپراتور که براساس سند چشم‌انداز خود به دنبال تحول دیجیتال و دیجیتالی‌سازی ایران است، اکنون در دل مرکز تحقیق و توسعه خود به شکل جسورانه به سراغ اجرای پروژه‌هایی رفته که به نوعی دعوت به رقابت از برندهای بین‌المللی است.

همراه اول در راستای تحقق چشم‌انداز 5 ساله خود و با هدف «تحقق رویای دیجیتال»، با ورود به حوزه «هوشمندسازی صنعت خودرو» در پی رسیدن به اهدافی مانند کاهش ترافیک و تعداد تصادفات، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی در اثر کاهش مصرف سوخت، فراهم شدن امکان امدادرسانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن و مواردی از این دست است، به ‌عرصه «خودروهای متصل هوشمند» قدم نهاده است.

این اپراتور در ایام شیوع کرونا که بسیاری از کشورهای دنیا را در حوزه‌های مختلف آموزشی زمین‌گیر کرد، خود را به اثبات رساند و توانست با توسعه سریع و چشم‌گیر پلتفرمی دیجیتال در حوزه آموزش و پرورش، این حوزه را از ورطه رهایی دهد و حتی فرصت یک روز تعطیلی نظام آموزش رسمی کشور را ندهد.

بنابراین اکنون توقعات از این اپراتور بیش از پیش است تا بتواند در بدیع‌ترین و جدیدترین پروژه‌های تکنولوژیک به صورت جسورانه ورود کرده و با بزرگان حوزه بین‌الملل به رقابت بپردازد؛ تا مردم کشورمان نیز بتوانند از مزایای این رقابت بهره‌مند شده و طعم میوه فناورانه را زودتر از سایر مردمان دنیا بچشند.

 

 

رازیانه د
رومیس د
ارسال به تلگرام
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"