يکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ | Sunday, 05 February 2023
  • ارتباط با انتخاب
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیک
  • |
  • نظرسنجی
يکشنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ | Sunday, 05 February 2023
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
جستجو
ویدئو جدیدترین اخبار پربیننده ترین
لایو خبر عکس خواندنی ها اخبار ویژه
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • ارتباط با انتخاب
  • پیوندها
  • آب و هوا
  • اوقات شرعی
  • مجله الکترونیک
  • نظرسنجی
  • آرشیو
ویدیو /  حرف های تلخ یک مادر زلزله‌زده در خوی با نوزادی در آغوش!

ویدیو / حرف های تلخ یک مادر زلزله‌زده در خوی با نوزادی در آغوش!

ویدیو / آمریکا بالن جاسوسی چین را سرنگون کرد

ویدیو / آمریکا بالن جاسوسی چین را سرنگون کرد

ویدیو / جنگنده‌های آمریکایی در نزدیکی بالن چینی به پرواز در آمدند

ویدیو / جنگنده‌های آمریکایی در نزدیکی بالن چینی به پرواز در آمدند

ویدیو / بارش سنگین برف در کهگیلویه و بویراحمد

ویدیو / بارش سنگین برف در کهگیلویه و بویراحمد

ویدیو / باهنر: فکر می کنید مساله اغتشاشات حل شده؟ نه! حل نشده

ویدیو / باهنر: فکر می کنید مساله اغتشاشات حل شده؟ نه! حل نشده

کد خبر: ۶۹۲۰۵۸
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۷ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
فناوری >> خودرو
پ

اتصال خودروها از تسلا تا تویوتا/ایران با 5G و IOT به کمک صنعت خودروسازی می‌رود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اتصال خودروها از تسلا تا تویوتا/ایران با 5G و IOT به کمک صنعت خودروسازی می‌رود

پروژه «خودروهای متصل» میوه حاصل از توسعه فناوری در کشورهای پیشرفته است که اکنون توانسته پشتیبان هوشمند تصمیمات مدیریتی باشد و به مصاف نرخ بالای ترافیک، آلودگی هوا و مصرف سوخت برود؛ ایران نیز به همت اپراتور تلفن همراه خود وارد این گعده رقابتی با بزرگان دنیا نظیر تسلا، بی‌ام‌دابلیو، نیسان، تویوتا، ولوو، فولکس واگن، لکسوس و... شده که نویدبخش آینده‌ای روشن برای ایرانیان است.

به گزارش ایلنا، «IOT» یا Internet of things عبارتی است که در سال‌های اخیر زیاد شنیده می‌شود. این عبارت دو کلمه‌ای ساده که به فارسی «اینترنت اشیاء» ترجمه شده، در دل خود جهانی به وسعت همه ابعاد زندگی انسان را جای داده است.

در دنیای اینترنت اشیاء، همه چیزها هوشمند، متصل به شبکه و در تعامل با یکدیگر هستند؛ هدف از این تعاملات نیز ساده‌تر، کارآمدتر و به طور کلی خوشایندتر کردن فرآیندهای زندگی است.

«اینترنت» اکنون به کانون تحولات تبدیل شده است و دایه‌دار پیاده‌سازی مفاهیم جدید بسیاری مانند خانه‌های هوشمند، خودروسازی هوشمند، کشاورزی داده‌محور و پزشکی از راه دور است.

هر چند پیشرفت تکنولوژی مسیر پر پیچ و خمی را طی کرده تا به نقطه کنونی برسد اما حاصلی جز افزایش کیفیت خدمات الکترونیکی، افزایش سطح رضایت از زندگی، تعاملات هوشمندانه انسانی و مواردی که مستقیما با کیفیت سطح زندگی بشر در ارتباط است را نداشته است.

از نشستن در خانه و کنترل آب و برق و گاز از طریق تلفن همراه، رفتن به باشگاه‌های ورزشی از دریچه موبایل، مانیتور شدن برلحظه سنجه‌های سلامت جسم مانند ضربان قلب، الگوهای فعالیتی در طول شبانه روز، میزان کالری دریافتی روزانه و تولید برنامه بهینه‌سازی روند سلامت که تماما توسط اپ‌های موبایلی و اکسسوری‌های دیجیتال در اختیارمان قرار دارد بگذریم، وارد دنیای بزرگتر و جدی‌تری از زندگی هوشمند می‌رسیم.

سر و کله خودروهای متصل از کجا پیدا شد؟

در این دنیای جدید که اکنون برخی کشورها در حال لمس آن هستند، صنعت خودروسازی تحت تأثیر عوامل هوشمند متحول شده و «خودروهای متصل» پدید آمده‌اند.

در حالیکه مردم همان معدود کشورهای توسعه یافته مدنظر پشت فرمان اتومبیل خود نشسته‌اند و همان کاری را انجام می‌دهند که ما در زمان رانندگی انجام می‌دهیم، اما خودروهایشان به یکدیگر و جاده متصل است و مثل موجودات فضایی، هنگام رانندگی از یکدیگر سیگنال دریافت می‌کنند.

به عبارت دیگر هنگام رانندگی، آگاهی بیشتری در مواجهه با رویدادها و پدیده‌های پیش‌رو دارند و یا به قول قدیمی‌ها در مواجهه با آنها انگشت حیرت به دهان می‌دوزیم و می‌گوییم به حق چیزهای ندیده و نشنیده، اینها علم غیب دارند...

در طول تاریخ با افزایش جذابیت زندگی شهری، روند مهاجرت به کلانشهرها از روستاها شکل گرفته است؛ همین موضوع فرآیند کنترل حمل‌ونقل را پیچیده‌تر و سخت‌تر از گذشته کرده است و مغز بشر با درک این موضوع و چالش‌های گسترده‌ای که در ادامه می‌تواند به دنبال داشته باشد، به سمت ارائه راه‌حل‌هایی رفته و در طول مسیر، همپا با توسعه تکنولوژی به سمت خلق مدل «خودروی متصل» رفته است.

خودرو متصل (Connected vehicles)، خودرویی است که می‌تواند از طریق شبکه بی‌سیم به ابزارهای دیگری که در نزدیکی آن قرار دارند اعم از ضبط صوت خودرو، ماشین‌‌های دیگر، جاده و مرکز اصلی انتقال دیتا متصل شود.

الگوی توسعه این خودروها با هدف تاثیرگذاری در دو سطح خرد و کلان شکل گرفته است.

اهداف سطح کلان، دولت‌ها و حاکمیت‌ها را شامل می‌شود؛ به مواردی از قبیل کاهش حجم ترافیک و تعداد تصادفات در پی اتصال خودروها اشاره دارد و البته از بعدی دیگر منجر به کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌ها مخصوصا در کلانشهرهای آلوده می‌شود.

این خودروها برای استفاده‌کنندگان (سطح خرد) خود نیز مزایا و اهدافی مثل صرفه‌جویی در هزینه‌های مصرف خودرو، صرفه‌جویی در هزینه‌های بیمه و تعمیر و نگهداری، فراهم شدن امکان امدادرسانی‌های فوری در مواقع اضطراری، ردیابی لحظه‌ای و پرداخت خودکار عوارض و جریمه‌ها را دارد.

جوامع توسعه یافته و پیشرو در حوزه تکنولوژی، معتقدند که خودروهای متصل و خودمختار منجر به برقراری و متعادل کردن «اخلاق و مقررات» می‌‌شوند زیرا حضور عامل انسانی با احتمال ارتکاب خطا را از بین می‌برد.

از جهت دیگر مقوله «اینترنت اشیاء» که حضور آن در تمامی ورتیکال‌های صنعتی رو به رشد است، ابزاری در جهت توسعه پایدار برای کشورها تلقی می‌شود که ترکیب این دو مقوله تکنیکال، نهایتا ورتیکال حمل‌ونقل را ضمن هوشمندی به توسعه همه‌جانبه می‌رساند.

همانطور که گفته شد، اینترنت اشیاء (IoT) نسل جدیدی از فناوری‌ها است که نه تنها کارایی و بهره‌وری را بهبود می‌بخشد بلکه توسعه را در صنایع مختلف تقویت می‌کند.

با توجه به رشد سریع جمعیت و اثرات منفی آن بر جوامع و محیط زیست، استفاده از فناوری‌های اینترنت اشیاء ممکن است به عنوان فرصتی برای کاهش این اثرات منفی و افزایش پایداری در نظر گرفته شود.

به عنوان مثال خودروهای متصل با داده‌های عظیمی که فراهم می‌آورند، دست مدیران اجرایی کشورها را در حوزه سیاست‌گذاری باز می‌گذارند (به نوعی پشتیبان تصمیم‌گیری‎ها هستند) تا بتوانند با آگاهی از نقاط حساس و بحرانی، نسخه‌هایی در جهت بهبود سیستم‌های پشتیبانی بپیچند و اهدافی نظیر کاهش تلفات جاده‌ای و تصادفات را پیگیری کنند.

در میان عامه، هر خودرویی که بتواند به اینترنت متصل شود، خودروی متصل نامیده می‌شود.

معمولاً چنین وسایل نقلیه‌ای از طریق شبکه محلی بی‌سیم به اینترنت متصل می‌شوند؛ یک وسیله نقلیه متصل همچنین می‌تواند اینترنت را با دستگاه‌های داخل و خارج خودرو به اشتراک بگذارد و در عین حال می‌تواند داده‌ها را با هر دستگاه (سرویس خارجی) به اشتراک بگذارد.

در حال حاضر، شرکت‌های خودروسازی از دو نوع سیستم در خودروهای متصل استفاده می‌کنند؛ سیستم‌های Embedded و Tethered.

یک وسیله نقلیه با سیستم Embedded، مجهز به چیپست و آنتن داخلی است و وسیله دیگر با سیستم Tethered به سخت‌افزاری مجهز است که به گوشی هوشمند راننده متصل می‌شود.

یک وسیله نقلیه متصل می‌تواند به داده‌ها دسترسی داشته و حتی اقدام به ارسال داده کند، بروزرسانی‌های نرم‌افزاری را انجام دهد، به دستگاه‌های دیگر متصل شود و همچنین اتصال اینترنت WiFi را برای مسافران فراهم کند.

یک وسیله نقلیه متصل (اغلب از طریق یک سیمکارت تعبیه شده، با شبکه اتصال دارد) مجهز به مجموعه‌ای از ویژگی‌های هوشمند و راحت است. نهایتا هم ویژگی‌های فناوری خودروی متصل، تجربه کلی رانندگی را بهبود می‌بخشد.

البته تمامی این موارد مشروط بر آن است که پوشش شبکه بی‌سیم پایدار وجود داشته باشد.

سازندگان خودرو نیز یک اپلیکیشن اختصاصی برای گوشی هوشمند ارائه می‌کنند که از طریق شبکه بی‌سیم با خودرو ارتباط برقرار می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد تا از راه دور عملکردهای خودرو مانند قفل یا باز کردن در، باز کردن سانروف، استارت یا استاپ موتور، کنترل آب و هوا، روشن یا خاموش بودن چراغ جلو و بوق زدن را از راه دور و... را زیرنظر داشته باشند.

اغلب این برنامه‌ها با کمک GPS، به تعیین موقعیت مکانی خودرو نیز کمک می‌کنند. حتی با ویژگی ژئوفنسینگ می‌توانید مرزی جغرافیایی روی نقشه تعریف کنید تا اگر وسیله نقلیه فراتر از محدوده تعیین شده، رویت شد به مالک آن هشدار داده شود.

این حصار جغرافیایی را می‌توان از طریق اپ تلفن هوشمند تنظیم کرد و اگر نگران رانندگان جوان یا بی‌تجربه هستید که ماشین را بیرون می‌برند، با این ویژگی به کنترل محدوده حرکتی آنان بپردازید.

فناوری اتصال V2V هم که ماشین به ماشین است، زمینه اشتراک‌گذاری اطلاعات حیاتی مانند حرکت ترافیکی، شرایط جاده، محدودیت سرعت و موارد دیگر را فراهم می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های امنیتی خودروهای متصل، اشتراک‌گذاری و ردیابی موقعیت مکانی بی‌درنگ، تماس‌های اضطراری در صورت تصادف، کمک‌های کنار جاده‌ای در صورت خرابی خودرو و موارد دیگر است.

ماجرای 5G و تحول در خودروهای متصل

اما قرابت پدیدار شدن این تکنولوژی با فناوری نسل پنجم (5G) این سوال را به ذهن متبادر می‌سازد که آیا ارتباطی بین خودروهای متصل و این فناوری وجود دارد؟

ممکن است اتومبیل‌های خودران، آینده این صنعت باشند اما در حال حاضر، این وسایل نقلیه متصل هستند که سد سیستم‌های معمولی را شکسته و پرچمداری می‌کنند.

هم‌اکنون در هند، تمامی خودروهای متصل از اتصال 4G (نسل چهارم) بهره می‌برند که سرعت اتصال بیشتری را در مقایسه با فناوری‌های نسل قبلی ارائه می‌دهد و تجربه کاربری راحت‌تری را ایجاد می‌کند اما آینده اینترنت اشیاء را باید گفت که مبتنی بر 5G است.

اگرچه شبکه های 5G هنوز در مرحله توسعه هستند، اما تأثیر زیادی بر صنعت خودرو خواهند داشت.

خودروهای متصل به شبکه 5G در سال‌های آینده به یک هنجار جدید تبدیل خواهند شد. با ورود وسایل نقلیه متصل بیشتر و بیشتر به جاده‌ها، میزان داده‌هایی که باید پردازش شوند نیز افزایش پیدا می‌کند و آن زمان است که اتصال نسل پنجم، با سرعت اینترنت بیشتر و پوشش بهتر معنا پیدا می‌کند زیرا پایدار در شبکه‌های نسل جدید بسیار بالاتر از قدیمی‌هاست.

به عبارت دیگر اتصال 5G ارتباط خودرو به خودرو را بهبود می‌بخشد و به انتقال بهتر اطلاعاتی مانند وضعیت ترافیک جاده، هرگونه تصادف در جاده، محدودیت سرعت و موارد دیگر کمک می‌کند.

بنابراین باید این نوید را داد که نه تنها خودروهای برقی نسل آینده از مزایای 5G بهره می‌برند، اما بجز خودران‌ها نیز این فناوری به سایر خودروها متصل خواهد شد و در آینده نزدیک می‌توانید با خودروی متصل خود در سطح خیابان‌ها شهر آمد و شد کنید.

در حال حاضر برندهایی نظیر تسلا، بی‌ام‌دابلیو، نیسان، تویوتا، ولوو، لکسوس، هوندا، جنسیس، فولکس واگن، آئودی، کادیلاک، شورولت، مزدا و چند برند دیگر با توسعه اپلیکیشن‌های اختصاصی خود اقدام به پیاده‌سازی «خودروی متصل» با فیچرهای مختلف نظیر استارت، استاپ، قفل کردن، بازگشایی قفل، کنترل آب و هوا، بررسی وضعیت خودرو، پیاده کردن موقعیت مکانی خودرو، کنترل وضعیت صندلی، اعلام وضعیت سوخت، گزارش ماهیانه سلامت و چکاپ خودرو کرده‌اند.

این اپ‌های مستقل نام‌های مختلفی نظیر Volvo On Call، Car-Net، Tesla، STARLINK، NissanConnect، Lexus Enform Remote و... دارند.

صنعت خودروسازی ایران در کجای این پازل قرار دارد؟

با توجه به همه نکات و مزایایی که در خودروهای متصل گفته شد بدیهی است که تمامی کشورهایی که توانایی و زیرساخت های مورد نیاز آن را داشته باشند به سراغ طراحی «خودروی متصل» و تولید انبوه آن می‌روند.

کاری که اپراتور اول تلفن همراه کشور ما نیز انجام داده و طی قراردادها و تفاهم‌هایی که با کمپانی‌های خودروساز داخلی داشته است، درصدد بومی‌سازی این تکنولوژی در کشور است.

همراه اول ضمن پیشگام بودن در حوزه نسل پنجم و ورود تکنولوژی 5G به کشور که توانست «رکورد سرعت ایران را جابجا کند»، در گام بعدی به سراغ پیاده‌سازی و طراحی یوزکیس‌های کاربردی مبتنی بر این فناوری رفت و رفته رفته با سنجش میزان توانایی‌های خود در تکنولوژی‌هایی نظیر «اینترنت اشیاء»، همگام با توسعه در کشورهای توسعه یافته، برای اتصال خودروها در کشور اعلام آمادگی کرد.

با توجه به اینکه صنعت ارتباطات سیار ما همواره جزو پیشتازترین صنایع در رقابت با برندهای جهانی لبه تکنولوژی بوده است، اعلام آمادگی این اپراتور و متخصصان نخبه ایرانی برای ورود به این تکنولوژی، توجه کشورهای پیشرفته را به دنبال داشت.

این اپراتور که براساس سند چشم‌انداز خود به دنبال تحول دیجیتال و دیجیتالی‌سازی ایران است، اکنون در دل مرکز تحقیق و توسعه خود به شکل جسورانه به سراغ اجرای پروژه‌هایی رفته که به نوعی دعوت به رقابت از برندهای بین‌المللی است.

همراه اول در راستای تحقق چشم‌انداز 5 ساله خود و با هدف «تحقق رویای دیجیتال»، با ورود به حوزه «هوشمندسازی صنعت خودرو» در پی رسیدن به اهدافی مانند کاهش ترافیک و تعداد تصادفات، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی در اثر کاهش مصرف سوخت، فراهم شدن امکان امدادرسانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن و مواردی از این دست است، به ‌عرصه «خودروهای متصل هوشمند» قدم نهاده است.

این اپراتور در ایام شیوع کرونا که بسیاری از کشورهای دنیا را در حوزه‌های مختلف آموزشی زمین‌گیر کرد، خود را به اثبات رساند و توانست با توسعه سریع و چشم‌گیر پلتفرمی دیجیتال در حوزه آموزش و پرورش، این حوزه را از ورطه رهایی دهد و حتی فرصت یک روز تعطیلی نظام آموزش رسمی کشور را ندهد.

بنابراین اکنون توقعات از این اپراتور بیش از پیش است تا بتواند در بدیع‌ترین و جدیدترین پروژه‌های تکنولوژیک به صورت جسورانه ورود کرده و با بزرگان حوزه بین‌الملل به رقابت بپردازد؛ تا مردم کشورمان نیز بتوانند از مزایای این رقابت بهره‌مند شده و طعم میوه فناورانه را زودتر از سایر مردمان دنیا بچشند.

 

 

لینک کوتاه
ارسال به تلگرام
بازید از صفحه اول ارسال به دوستان نسخه چاپی
گزارش خطا
0
وب گردی
کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

کدام بسته اینترنتی بهتر است؟!

گرگ سه شهروند همدانی را مجروح و راهی بیمارستان کرد

گرگ سه شهروند همدانی را مجروح و راهی بیمارستان کرد

بازیگران «در پناه تو» در قابی تازه

بازیگران «در پناه تو» در قابی تازه

علیرضا دبیر: من هنوز خواب می‌بینم فوتبالیست هستم

علیرضا دبیر: من هنوز خواب می‌بینم فوتبالیست هستم

ادعای جالب رونالدو: پاهایم یک میلیارد یورو می‌ارزند!

ادعای جالب رونالدو: پاهایم یک میلیارد یورو می‌ارزند!

علی نصیریان: در سینما کارکردن یک ریسک است

علی نصیریان: در سینما کارکردن یک ریسک است

;
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر:
رپورتاژ / تریبون 2
تصاویر
۱/۴
۱/۴
تصاویر: مراسم روز سرکیس مقدس

تصاویر: مراسم روز سرکیس مقدس

۲/۴
تصاویر: چهارمین روز چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

تصاویر: چهارمین روز چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

۳/۴
تصاویر: اسکی در پاپائی

تصاویر: اسکی در پاپائی

۴/۴
تصاویر: بارش سنگین برف در چلگرد

تصاویر: بارش سنگین برف در چلگرد

خرید و فروش بیتکوین
ببینید!

ویدیو / حرف های تلخ یک مادر زلزله‌زده در خوی با نوزادی در آغوش!

ویدیو / آمریکا بالن جاسوسی چین را سرنگون کرد

ویدیو / جنگنده‌های آمریکایی در نزدیکی بالن چینی به پرواز در آمدند

ویدیو / بارش سنگین برف در کهگیلویه و بویراحمد

ویدیو / باهنر: فکر می کنید مساله اغتشاشات حل شده؟ نه! حل نشده

ویدیو / علیرضا دبیر می‌گوید «برای خنده» کاندیدای شورای شهر شده بوده و مردم «نباید به من رای می‌دادند»

ویدیو / کشمکش و درگیری نمایندگان پارلمان صربستان هنگام سخنرانی رئیس جمهور این کشور

آرشیو
خرید و فروش بیتکوین
پربازدیدها
روز هفته ماه سال

استعفای مربی ایرانی شاغل در فوتبال برزیل، پس از تروریست خطاب شدن

فرمانده کل ارتش: رهبری و شخص حضرت آقا در رأس خطوط قرمز ما هستند؛ با نثار خون مان پای این خطوط قرمز می‌ایستیم / نه مشکل ما چند تار مو است و نه مسئله دشمنان

تصاویر: بارش سنگین برف در چلگرد

العرب: هدف از ورود قطر به پروژه های انرژی در عراق، فشار بر تهران و ریاض است

آلمان از اتباع خود خواست ایران را ترک کنند

نشست مطبوعاتی فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟» تنها با حضور تهیه کننده / فریاد و بغض رضا محقق: به داماد پاسدار بودن افتخار میکنم / کجای دنیا بازیگر این همه اختیار عمل دارد که درباره همه چیز حرف بزند؟ / شما جای خود را با سیاسیون اشتباه گرفتید

ایران دیگر از خط قرمز ما عبور کرده است / پروژه هسته‌ای تهران در وضعیت بی‌سابقه‌ای ست

قدری تردید دارم که امام گفته باشند اسرائیل باید از بین برود؛ در شورای دفاع بحث شد که این، موضع نظام باشد یا نه؟ که امام گفتند «نه» / بعضی از اصول و ساختار‌های نظام باید اصلاح شود؛ این یعنی «جمهوری دوم» / این خیانت است که چون باهنر می‌خواهد رأی بیاورد، رقبایش را حذف کنیم

ویدیو / کوهرنگ پس از بارش برف ۱۸۰ سانتی‌متری

تهیه‌کننده «چرا گریه نمی‌کنی؟» خطاب به بازیگرانش که بیانیه تحریم جشنواره فجر را امضا کرده‌اند: شما آبروی آزادی را برده‌اید / من داماد آقای «عدل هاشمی» هستم که به‌عنوان یک فرد نظامی برای این مملکت زحمت کشیده / من «آقازاده سینمایی» نیستم / اف بر کسانی که این اندازه نمک‌نشناس هستند

مصوبه جدید مجلس: همه‌ی زنان برای خروج از کشور باید از «سرپرست» خود کسب اجازه کنند/ پیش از این خروج دختران مجرد بالای ۱۸ سال نیاز به اذن کسی نداشت

۳ استان دیگر مشمول طرح کالابرگ الکترونیکی شدند

خبرگزاری حامی دولت، کنسرت خواننده «مثلا روم زوم کنی، بوم بوم کنه قلبم» را نقطه عطفی در تاریخ موسیقی ایران توصیف کرد

لیست کالاهای مشمول تخفیف ۲۵ درصدی اعلام شد

ویدیو / گلایه‌های زلزله زدگان خوی: به هر چادر ۱۲ نفره فقط ۲ پرس غذا می‌دهند / حتی یک پتو هم ندادند / در هر چادر ۳ خانواده زندگی می‌کنند / بچه ام را به دلیل شرایط سخت داده ام غریبه نگه دارد

قیمت دلار، امروز ۱۱ بهمن ۱۴۰۱

ویدیو / کوهرنگ پس از بارش برف ۱۸۰ سانتی‌متری

واریز پول شرط شرکت در قرعه‌کشی فروش خودرو شد

پیام‌ فروش جنگنده‌های سوخو ۳۵ روسیه به ایران

وزیر اقتصاد: حقوق کارکنان دولت در سال ۱۴۰۲، ۱۵ تا ۲۵ درصد افزایش می‌یابد / فعلا برنامه‌ای برای افزایش حقوق میانسالی نداریم

عکس عامل شلیک به هواپیمای اوکراینی منتشر شد

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۶ بهمن ۱۳۷۸: خوابی که یکی از علمای عراق درمورد من دیده بود

چگونه فقط با کارت ملی، ۵۰۰۰ یورو بخریم؟

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان: درصددیم تا در آینده‌ای نزدیک سفارت خود در ایران را تخلیه کنیم / کمپین اخیر ضد آذربایجانی در رسانه‌های ایران زمینه‌ساز این حمله بوده / طرف ایرانی مسئولیت کامل حمله به سفارت ما را برعهده دارد

دایی مهسا امینی: مهسا کاملاً سالم بود؛ بیماری قلبی مادرزادی او دروغ مطلق است

سازمان جهانی بهداشت: قرنطینه امیکرون ۵ روز نیست

ویدیو / واکنش امیر قطر به برد ایران مقابل ولز

شرط تحویل آپارتمان ۱۵۰ متری در نیاوران به رضا رویگری / مجری صداوسیما: مالک منزل گفته خانه را با چند پرستار آماده کرده‌ام؛ فقط رضا باید تنها بیاید / وقتش رسیده بگویم که چقدر به رضا ظلم شده / او مدت‌هاست که در روابط‌ش دچار مشکل شده / مو‌های رضا به طرز عجیبی سوزانده شده بود؛ به گریمور گفتم جوری درست کن که فکر کند مو دارد

ویدیو / آزار و اذیت شیطانی دختر دانشجو توسط این ۵ آدم‌ربا

معاوضه شماره موبایل با آپارتمان لوکس / قیمت شماره‌های رند به ۵۰ میلیارد تومان رسید

ساعت و تاریخ بازی ایران - آمریکا

ویدیویی که پلیس از مهسا امینی منتشر کرد

خرید و فروش بیتکوین
خواندنی ها
یک برنامه موبایل می‌تواند سکته مغزی کاربران را بدون نیاز به پزشک تشخیص دهد

یک برنامه موبایل می‌تواند سکته مغزی کاربران را بدون نیاز به پزشک تشخیص دهد

اولین آپدیت تلگرام برای ۲۰۲۳ منتشر شد؛ دسته‌بندی ایموجی‌ها و ابزار جدید پایش مصرف اینترنت

اولین آپدیت تلگرام برای ۲۰۲۳ منتشر شد؛ دسته‌بندی ایموجی‌ها و ابزار جدید پایش مصرف اینترنت

نتایج یک تحقیق جدید: مورچه‌ها می‌توانند سلول سرطانی را بو بکشند

نتایج یک تحقیق جدید: مورچه‌ها می‌توانند سلول سرطانی را بو بکشند

آیا رابین‌هود وجود داشت؟

آیا رابین‌هود وجود داشت؟

خرید و فروش بیتکوین
آخرین اخبار مهمترین عناوین روز

تصاویر: مراسم روز سرکیس مقدس

تصاویر: چهارمین روز چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

تصاویر: اسکی در پاپائی

تاریخ روابط ایران و امریکا، شماره ۸: ماجرای نخستین مواجهه ایرانی‌ها و امریکایی‌ها

خاطرات هاشمی رفسنجانی، ۱۵ بهمن ۱۳۷۸: اابطحی از فائزه خواسته کوتاه بیاید؛ او جواب داده دارد علیه چپ‌ها مقابله به مثل می‌کند

یادداشت‌های علم، پنجشنبه ۳ اسفند ۱۳۴۶: سفیر امریکا باز هم از عربستان طرفداری کرد؛ گفتم شما کاش سفیر امریکا در ریاض می‌شدید

یک نماینده مجلس اوکراین: آماده حمله به اهدافی در خاک روسیه از جمله مسکو هستیم

ویدیو / حرف های تلخ یک مادر زلزله‌زده در خوی با نوزادی در آغوش!

ویدیو / آمریکا بالن جاسوسی چین را سرنگون کرد

یک نماینده مجلس اوکراین: آماده حمله به اهدافی در خاک روسیه از جمله مسکو هستیم

ویدیو / آمریکا بالن جاسوسی چین را سرنگون کرد

​انتقاد توکلی از «مصوبه مولدسازی»: یاد رفتار مستبدانه سال‌های اول مشروطه نمی‌افتید؟ / بسیار شباهت به رفتار معتادی دارد که نیازمند تهیه هزینه موادش است / مصونیت قضایی اعضا چه تفاوتی با «کاپیتولاسیون» دارد؟

طرح مجلس برای مجازات افراد برای اظهار نظر، مجازات مرگ را هم پیش بینی کرده

آمریکا: بالون چینی را احتمالا بر فراز اقیانوس اطلس سرنگون خواهیم کرد

انتقاد از استخدام «غیرقانونی» دختر و داماد وزیر بهداشت / رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی: قراردادی هستند

فرمانده کل ارتش: رهبری و شخص حضرت آقا در رأس خطوط قرمز ما هستند؛ با نثار خون مان پای این خطوط قرمز می‌ایستیم / نه مشکل ما چند تار مو است و نه مسئله دشمنان

ویدیو / باهنر: فکر می کنید مساله اغتشاشات حل شده؟ نه! حل نشده

«عملیات ۱۰۰ روزه» ایران برای نوسازی بزرگترین مجتمع پالایشگاهی ونزوئلا

ارتباط با ایران، بهانه آمریکا برای تحریم شرکت‌های چینی

العرب: هدف از ورود قطر به پروژه های انرژی در عراق، فشار بر تهران و ریاض است

رییس سازمان انرژی اتمی: دیروز نامه‌ای به آژانس دادیم / نماینده ارشد آژانس در بازدید از تاسیسات کشور گزارش نادرستی داده، ولی باز گروسی این مساله را رسانه‌ای کرد / این رفتار مدیرکل آژانس حرفه‌ای نیست

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی: ۲۵ جریان برانداز در اغتشاشات دور هم جمع شدند

نشست مطبوعاتی فیلم «چرا گریه نمی‌کنی؟» تنها با حضور تهیه کننده / فریاد و بغض رضا محقق: به داماد پاسدار بودن افتخار میکنم / کجای دنیا بازیگر این همه اختیار عمل دارد که درباره همه چیز حرف بزند؟ / شما جای خود را با سیاسیون اشتباه گرفتید

مدودف: در صورت حمله اوکراین به کریمه، خبری از مذاکره نخواهد بود؛ در آن صورت، تمام اراضی تحت کنترل کی‌یف در آتش خواهد سوخت

حسینی، معاون رئیسی: در یک سال و نیم گذشته توفیقات قابل ملاحظه‌ای حاصل شده / بانیان وضع موجود فرافکنی می‌کنند؛ ضرورت دارد نیروهای انقلابی دستاوردهای دولت مردمی را به افکار عمومی منعکس کنند

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: اختیارات ویژه به هیات مولدسازی، حاصل آسیب شناسی اجرای مولدسازی در سنوات گذشته است؛ در غیر این صورت، عملاً مولدسازی اتفاق نمی‌افتد هجمه علیه مصوبه شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا نشان‌دهنده مؤثر بودن این مصوبه است / هیچ چیز در مسیر مولدسازی، محرمانه نیست

علی نصیریان: کار نکردن من با مسعود کیمیایی عمدی نبوده؛ موقعیت آن پیش نیامده؛ هم با کیمیایی و هم با بهرام بیضایی

وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی ایران در سال آینده ۲.۵ درصد پیش بینی شده / شیب نمودار بیکاری در حال کاهش است / پرداخت تسهیلات بیش از اندازه تورم‌زا خواهد بود

وزیر خارجه اسرائیل: به احتمال زیاد امسال با عربستان توافق عادی‌سازی روابط را امضا می‌کنیم / ریاض می‌داند که ما شریکیم نه دشمن

وزیر کار: تحقق یک میلیون شغل را به دو شیوه راستی‌آزمایی کردیم؛ خدا را شکر آن چیزی که محقق شده بیشتر از پیش‌بینی‌ها بوده

آقاتهرانی: قانون مدیریت پلتفرم های خارجی در حال گذراندن مراحل نهایی خود است / این اقدام در بسیاری از کشورها از جمله آمریکا صورت گرفته / برخی وانمود می‌کنند که مدیریت این شبکه‌ها جلوگیری از آزادی است در حالی که اینگونه نیست

بررسی یک شایعه؛ آیا مبارزه نکردن کشتی‌گیر جمهوری آذربایجان با زارع به حادثه سفارت باکو در تهران ربط داشت؟

وضعیت جاده‌ها و راه ها، امروز ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ / تردد روان در مسیر‌های منتهی به شمال

وضعیت آب و هوا، امروز ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ / ورود سامانه بارشی جدید به کشور در روز یکشنبه

بلینکن: مطمئنیم که بالون شناسایی شده چین بر فراز آمریکا برای اهداف جاسوسی استفاده می‌شود

وزیر کشور: درمورد طرح مولدسازی، جای هیچ نگرانی نیست / این کار، خیلی مهم و ارزنده است؛ همه باید از آن استقبال کنند / روند اجرای طرح حتما به اطلاع مردم رسانده می‌شود

سخنگوی دولت: در دهه اخیر دلخوش به بیگانگان شدند، برای همین عقب افتادیم

آقا تهرانی: بیش از ۴۰ سال است حکومت از طاغوت گرفته شده، ولی فضای مجازی را به طاغوت سپردیم / قوانین در حوزه عفاف و حجاب بدون مشکل و محکم هستند / اگر تمام مسئولین را بر اساس مقام معظم رهبری بسنجیم، شاهد رفع بسیاری از مشکلات خواهیم بود

آمریکا ۸ نفر از مدیران یک شرکت ایرانی را تحریم کرد

آرشیو
خرید و فروش بیتکوین
وبگردی

محاکمه یک پرسپولیسی به جرم رانندگی بدون گواهینامه و حمل مواد مخدر

آنجلینا جولی به سنجار عراق رفت

جریمه‌های جورجینا برای طرز لباس پوشیدنش در عربستان!

النصر فقط ۱۰ درصد از حقوق رونالدو را پرداخت می‌کند

علیرضا دبیر: من هنوز خواب می‌بینم فوتبالیست هستم

گرگ سه شهروند همدانی را مجروح و راهی بیمارستان کرد

علی نصیریان: در سینما کارکردن یک ریسک است

ادعای جالب رونالدو: پاهایم یک میلیارد یورو می‌ارزند!

بازیگران «در پناه تو» در قابی تازه

  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"
کد خبر: ۶۹۲۰۵۸
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۷ - ۰۵ شهريور ۱۴۰۱
فناوری >> خودرو
پ

اتصال خودروها از تسلا تا تویوتا/ایران با 5G و IOT به کمک صنعت خودروسازی می‌رود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

اتصال خودروها از تسلا تا تویوتا/ایران با 5G و IOT به کمک صنعت خودروسازی می‌رود

پروژه «خودروهای متصل» میوه حاصل از توسعه فناوری در کشورهای پیشرفته است که اکنون توانسته پشتیبان هوشمند تصمیمات مدیریتی باشد و به مصاف نرخ بالای ترافیک، آلودگی هوا و مصرف سوخت برود؛ ایران نیز به همت اپراتور تلفن همراه خود وارد این گعده رقابتی با بزرگان دنیا نظیر تسلا، بی‌ام‌دابلیو، نیسان، تویوتا، ولوو، فولکس واگن، لکسوس و... شده که نویدبخش آینده‌ای روشن برای ایرانیان است.

به گزارش ایلنا، «IOT» یا Internet of things عبارتی است که در سال‌های اخیر زیاد شنیده می‌شود. این عبارت دو کلمه‌ای ساده که به فارسی «اینترنت اشیاء» ترجمه شده، در دل خود جهانی به وسعت همه ابعاد زندگی انسان را جای داده است.

در دنیای اینترنت اشیاء، همه چیزها هوشمند، متصل به شبکه و در تعامل با یکدیگر هستند؛ هدف از این تعاملات نیز ساده‌تر، کارآمدتر و به طور کلی خوشایندتر کردن فرآیندهای زندگی است.

«اینترنت» اکنون به کانون تحولات تبدیل شده است و دایه‌دار پیاده‌سازی مفاهیم جدید بسیاری مانند خانه‌های هوشمند، خودروسازی هوشمند، کشاورزی داده‌محور و پزشکی از راه دور است.

هر چند پیشرفت تکنولوژی مسیر پر پیچ و خمی را طی کرده تا به نقطه کنونی برسد اما حاصلی جز افزایش کیفیت خدمات الکترونیکی، افزایش سطح رضایت از زندگی، تعاملات هوشمندانه انسانی و مواردی که مستقیما با کیفیت سطح زندگی بشر در ارتباط است را نداشته است.

از نشستن در خانه و کنترل آب و برق و گاز از طریق تلفن همراه، رفتن به باشگاه‌های ورزشی از دریچه موبایل، مانیتور شدن برلحظه سنجه‌های سلامت جسم مانند ضربان قلب، الگوهای فعالیتی در طول شبانه روز، میزان کالری دریافتی روزانه و تولید برنامه بهینه‌سازی روند سلامت که تماما توسط اپ‌های موبایلی و اکسسوری‌های دیجیتال در اختیارمان قرار دارد بگذریم، وارد دنیای بزرگتر و جدی‌تری از زندگی هوشمند می‌رسیم.

سر و کله خودروهای متصل از کجا پیدا شد؟

در این دنیای جدید که اکنون برخی کشورها در حال لمس آن هستند، صنعت خودروسازی تحت تأثیر عوامل هوشمند متحول شده و «خودروهای متصل» پدید آمده‌اند.

در حالیکه مردم همان معدود کشورهای توسعه یافته مدنظر پشت فرمان اتومبیل خود نشسته‌اند و همان کاری را انجام می‌دهند که ما در زمان رانندگی انجام می‌دهیم، اما خودروهایشان به یکدیگر و جاده متصل است و مثل موجودات فضایی، هنگام رانندگی از یکدیگر سیگنال دریافت می‌کنند.

به عبارت دیگر هنگام رانندگی، آگاهی بیشتری در مواجهه با رویدادها و پدیده‌های پیش‌رو دارند و یا به قول قدیمی‌ها در مواجهه با آنها انگشت حیرت به دهان می‌دوزیم و می‌گوییم به حق چیزهای ندیده و نشنیده، اینها علم غیب دارند...

در طول تاریخ با افزایش جذابیت زندگی شهری، روند مهاجرت به کلانشهرها از روستاها شکل گرفته است؛ همین موضوع فرآیند کنترل حمل‌ونقل را پیچیده‌تر و سخت‌تر از گذشته کرده است و مغز بشر با درک این موضوع و چالش‌های گسترده‌ای که در ادامه می‌تواند به دنبال داشته باشد، به سمت ارائه راه‌حل‌هایی رفته و در طول مسیر، همپا با توسعه تکنولوژی به سمت خلق مدل «خودروی متصل» رفته است.

خودرو متصل (Connected vehicles)، خودرویی است که می‌تواند از طریق شبکه بی‌سیم به ابزارهای دیگری که در نزدیکی آن قرار دارند اعم از ضبط صوت خودرو، ماشین‌‌های دیگر، جاده و مرکز اصلی انتقال دیتا متصل شود.

الگوی توسعه این خودروها با هدف تاثیرگذاری در دو سطح خرد و کلان شکل گرفته است.

اهداف سطح کلان، دولت‌ها و حاکمیت‌ها را شامل می‌شود؛ به مواردی از قبیل کاهش حجم ترافیک و تعداد تصادفات در پی اتصال خودروها اشاره دارد و البته از بعدی دیگر منجر به کاهش مصرف سوخت و آلاینده‌ها مخصوصا در کلانشهرهای آلوده می‌شود.

این خودروها برای استفاده‌کنندگان (سطح خرد) خود نیز مزایا و اهدافی مثل صرفه‌جویی در هزینه‌های مصرف خودرو، صرفه‌جویی در هزینه‌های بیمه و تعمیر و نگهداری، فراهم شدن امکان امدادرسانی‌های فوری در مواقع اضطراری، ردیابی لحظه‌ای و پرداخت خودکار عوارض و جریمه‌ها را دارد.

جوامع توسعه یافته و پیشرو در حوزه تکنولوژی، معتقدند که خودروهای متصل و خودمختار منجر به برقراری و متعادل کردن «اخلاق و مقررات» می‌‌شوند زیرا حضور عامل انسانی با احتمال ارتکاب خطا را از بین می‌برد.

از جهت دیگر مقوله «اینترنت اشیاء» که حضور آن در تمامی ورتیکال‌های صنعتی رو به رشد است، ابزاری در جهت توسعه پایدار برای کشورها تلقی می‌شود که ترکیب این دو مقوله تکنیکال، نهایتا ورتیکال حمل‌ونقل را ضمن هوشمندی به توسعه همه‌جانبه می‌رساند.

همانطور که گفته شد، اینترنت اشیاء (IoT) نسل جدیدی از فناوری‌ها است که نه تنها کارایی و بهره‌وری را بهبود می‌بخشد بلکه توسعه را در صنایع مختلف تقویت می‌کند.

با توجه به رشد سریع جمعیت و اثرات منفی آن بر جوامع و محیط زیست، استفاده از فناوری‌های اینترنت اشیاء ممکن است به عنوان فرصتی برای کاهش این اثرات منفی و افزایش پایداری در نظر گرفته شود.

به عنوان مثال خودروهای متصل با داده‌های عظیمی که فراهم می‌آورند، دست مدیران اجرایی کشورها را در حوزه سیاست‌گذاری باز می‌گذارند (به نوعی پشتیبان تصمیم‌گیری‎ها هستند) تا بتوانند با آگاهی از نقاط حساس و بحرانی، نسخه‌هایی در جهت بهبود سیستم‌های پشتیبانی بپیچند و اهدافی نظیر کاهش تلفات جاده‌ای و تصادفات را پیگیری کنند.

در میان عامه، هر خودرویی که بتواند به اینترنت متصل شود، خودروی متصل نامیده می‌شود.

معمولاً چنین وسایل نقلیه‌ای از طریق شبکه محلی بی‌سیم به اینترنت متصل می‌شوند؛ یک وسیله نقلیه متصل همچنین می‌تواند اینترنت را با دستگاه‌های داخل و خارج خودرو به اشتراک بگذارد و در عین حال می‌تواند داده‌ها را با هر دستگاه (سرویس خارجی) به اشتراک بگذارد.

در حال حاضر، شرکت‌های خودروسازی از دو نوع سیستم در خودروهای متصل استفاده می‌کنند؛ سیستم‌های Embedded و Tethered.

یک وسیله نقلیه با سیستم Embedded، مجهز به چیپست و آنتن داخلی است و وسیله دیگر با سیستم Tethered به سخت‌افزاری مجهز است که به گوشی هوشمند راننده متصل می‌شود.

یک وسیله نقلیه متصل می‌تواند به داده‌ها دسترسی داشته و حتی اقدام به ارسال داده کند، بروزرسانی‌های نرم‌افزاری را انجام دهد، به دستگاه‌های دیگر متصل شود و همچنین اتصال اینترنت WiFi را برای مسافران فراهم کند.

یک وسیله نقلیه متصل (اغلب از طریق یک سیمکارت تعبیه شده، با شبکه اتصال دارد) مجهز به مجموعه‌ای از ویژگی‌های هوشمند و راحت است. نهایتا هم ویژگی‌های فناوری خودروی متصل، تجربه کلی رانندگی را بهبود می‌بخشد.

البته تمامی این موارد مشروط بر آن است که پوشش شبکه بی‌سیم پایدار وجود داشته باشد.

سازندگان خودرو نیز یک اپلیکیشن اختصاصی برای گوشی هوشمند ارائه می‌کنند که از طریق شبکه بی‌سیم با خودرو ارتباط برقرار می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد تا از راه دور عملکردهای خودرو مانند قفل یا باز کردن در، باز کردن سانروف، استارت یا استاپ موتور، کنترل آب و هوا، روشن یا خاموش بودن چراغ جلو و بوق زدن را از راه دور و... را زیرنظر داشته باشند.

اغلب این برنامه‌ها با کمک GPS، به تعیین موقعیت مکانی خودرو نیز کمک می‌کنند. حتی با ویژگی ژئوفنسینگ می‌توانید مرزی جغرافیایی روی نقشه تعریف کنید تا اگر وسیله نقلیه فراتر از محدوده تعیین شده، رویت شد به مالک آن هشدار داده شود.

این حصار جغرافیایی را می‌توان از طریق اپ تلفن هوشمند تنظیم کرد و اگر نگران رانندگان جوان یا بی‌تجربه هستید که ماشین را بیرون می‌برند، با این ویژگی به کنترل محدوده حرکتی آنان بپردازید.

فناوری اتصال V2V هم که ماشین به ماشین است، زمینه اشتراک‌گذاری اطلاعات حیاتی مانند حرکت ترافیکی، شرایط جاده، محدودیت سرعت و موارد دیگر را فراهم می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های امنیتی خودروهای متصل، اشتراک‌گذاری و ردیابی موقعیت مکانی بی‌درنگ، تماس‌های اضطراری در صورت تصادف، کمک‌های کنار جاده‌ای در صورت خرابی خودرو و موارد دیگر است.

ماجرای 5G و تحول در خودروهای متصل

اما قرابت پدیدار شدن این تکنولوژی با فناوری نسل پنجم (5G) این سوال را به ذهن متبادر می‌سازد که آیا ارتباطی بین خودروهای متصل و این فناوری وجود دارد؟

ممکن است اتومبیل‌های خودران، آینده این صنعت باشند اما در حال حاضر، این وسایل نقلیه متصل هستند که سد سیستم‌های معمولی را شکسته و پرچمداری می‌کنند.

هم‌اکنون در هند، تمامی خودروهای متصل از اتصال 4G (نسل چهارم) بهره می‌برند که سرعت اتصال بیشتری را در مقایسه با فناوری‌های نسل قبلی ارائه می‌دهد و تجربه کاربری راحت‌تری را ایجاد می‌کند اما آینده اینترنت اشیاء را باید گفت که مبتنی بر 5G است.

اگرچه شبکه های 5G هنوز در مرحله توسعه هستند، اما تأثیر زیادی بر صنعت خودرو خواهند داشت.

خودروهای متصل به شبکه 5G در سال‌های آینده به یک هنجار جدید تبدیل خواهند شد. با ورود وسایل نقلیه متصل بیشتر و بیشتر به جاده‌ها، میزان داده‌هایی که باید پردازش شوند نیز افزایش پیدا می‌کند و آن زمان است که اتصال نسل پنجم، با سرعت اینترنت بیشتر و پوشش بهتر معنا پیدا می‌کند زیرا پایدار در شبکه‌های نسل جدید بسیار بالاتر از قدیمی‌هاست.

به عبارت دیگر اتصال 5G ارتباط خودرو به خودرو را بهبود می‌بخشد و به انتقال بهتر اطلاعاتی مانند وضعیت ترافیک جاده، هرگونه تصادف در جاده، محدودیت سرعت و موارد دیگر کمک می‌کند.

بنابراین باید این نوید را داد که نه تنها خودروهای برقی نسل آینده از مزایای 5G بهره می‌برند، اما بجز خودران‌ها نیز این فناوری به سایر خودروها متصل خواهد شد و در آینده نزدیک می‌توانید با خودروی متصل خود در سطح خیابان‌ها شهر آمد و شد کنید.

در حال حاضر برندهایی نظیر تسلا، بی‌ام‌دابلیو، نیسان، تویوتا، ولوو، لکسوس، هوندا، جنسیس، فولکس واگن، آئودی، کادیلاک، شورولت، مزدا و چند برند دیگر با توسعه اپلیکیشن‌های اختصاصی خود اقدام به پیاده‌سازی «خودروی متصل» با فیچرهای مختلف نظیر استارت، استاپ، قفل کردن، بازگشایی قفل، کنترل آب و هوا، بررسی وضعیت خودرو، پیاده کردن موقعیت مکانی خودرو، کنترل وضعیت صندلی، اعلام وضعیت سوخت، گزارش ماهیانه سلامت و چکاپ خودرو کرده‌اند.

این اپ‌های مستقل نام‌های مختلفی نظیر Volvo On Call، Car-Net، Tesla، STARLINK، NissanConnect، Lexus Enform Remote و... دارند.

صنعت خودروسازی ایران در کجای این پازل قرار دارد؟

با توجه به همه نکات و مزایایی که در خودروهای متصل گفته شد بدیهی است که تمامی کشورهایی که توانایی و زیرساخت های مورد نیاز آن را داشته باشند به سراغ طراحی «خودروی متصل» و تولید انبوه آن می‌روند.

کاری که اپراتور اول تلفن همراه کشور ما نیز انجام داده و طی قراردادها و تفاهم‌هایی که با کمپانی‌های خودروساز داخلی داشته است، درصدد بومی‌سازی این تکنولوژی در کشور است.

همراه اول ضمن پیشگام بودن در حوزه نسل پنجم و ورود تکنولوژی 5G به کشور که توانست «رکورد سرعت ایران را جابجا کند»، در گام بعدی به سراغ پیاده‌سازی و طراحی یوزکیس‌های کاربردی مبتنی بر این فناوری رفت و رفته رفته با سنجش میزان توانایی‌های خود در تکنولوژی‌هایی نظیر «اینترنت اشیاء»، همگام با توسعه در کشورهای توسعه یافته، برای اتصال خودروها در کشور اعلام آمادگی کرد.

با توجه به اینکه صنعت ارتباطات سیار ما همواره جزو پیشتازترین صنایع در رقابت با برندهای جهانی لبه تکنولوژی بوده است، اعلام آمادگی این اپراتور و متخصصان نخبه ایرانی برای ورود به این تکنولوژی، توجه کشورهای پیشرفته را به دنبال داشت.

این اپراتور که براساس سند چشم‌انداز خود به دنبال تحول دیجیتال و دیجیتالی‌سازی ایران است، اکنون در دل مرکز تحقیق و توسعه خود به شکل جسورانه به سراغ اجرای پروژه‌هایی رفته که به نوعی دعوت به رقابت از برندهای بین‌المللی است.

همراه اول در راستای تحقق چشم‌انداز 5 ساله خود و با هدف «تحقق رویای دیجیتال»، با ورود به حوزه «هوشمندسازی صنعت خودرو» در پی رسیدن به اهدافی مانند کاهش ترافیک و تعداد تصادفات، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی در اثر کاهش مصرف سوخت، فراهم شدن امکان امدادرسانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن و مواردی از این دست است، به ‌عرصه «خودروهای متصل هوشمند» قدم نهاده است.

این اپراتور در ایام شیوع کرونا که بسیاری از کشورهای دنیا را در حوزه‌های مختلف آموزشی زمین‌گیر کرد، خود را به اثبات رساند و توانست با توسعه سریع و چشم‌گیر پلتفرمی دیجیتال در حوزه آموزش و پرورش، این حوزه را از ورطه رهایی دهد و حتی فرصت یک روز تعطیلی نظام آموزش رسمی کشور را ندهد.

بنابراین اکنون توقعات از این اپراتور بیش از پیش است تا بتواند در بدیع‌ترین و جدیدترین پروژه‌های تکنولوژیک به صورت جسورانه ورود کرده و با بزرگان حوزه بین‌الملل به رقابت بپردازد؛ تا مردم کشورمان نیز بتوانند از مزایای این رقابت بهره‌مند شده و طعم میوه فناورانه را زودتر از سایر مردمان دنیا بچشند.

 

 

رازیانه د
رومیس د
ارسال به تلگرام
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
رازیانه د
رومیس د
  • صفحه نخست
  • سیاست
  • بین الملل
  • تاریخ
  • اقتصاد
  • اجتماع
  • فناوری
  • فرهنگ و هنر
  • حوادث
  • ورزش
  • خواندنی ها
  • سلامت
  • ویدیو
  • عکس
  • درباره انتخاب
  • |
  • ارتباط با ما
  • |
  • پیوندها
  • |
  • آب و هوا
  • |
  • اوقات شرعی
  • |
  • مجله الکترونیکی
  • |
  • نظرسنجی
  • |
  • جستجو
  • |
  • آرشیو
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به انتخاب است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و تولید : "ایران سامانه"