arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۲۶۴
تاریخ انتشار: ۵۶ : ۱۲ - ۲۰ تير ۱۳۹۱

صالحی: بی طرفی كوفی عنان موجب خشم برخی ها شده است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تاكید كرد برخی از كشورها نسبت به روند مثبتی كه 'كوفی عنان' نماینده ویژه دبیر كل سازمان ملل متحد در امور سوریه در پیش گرفته است، ناراحت هستند.

به گزارش ایرنا علی اكبر صالحی روز سه شنبه با كوفی عنان نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه در مورد تحولات در آن كشور دیدار و گفت و گو كرد.

صالحی پس از این دیدار به همراه كوفی عنان در نشست مشترك خبری شركت كرد.

وزیر امور خارجه اظهارداشت: آقای عنان همواره اعلام كرده است كه ایران جزئی از راه حل سوریه است و امیدواریم بقیه كشورهایی كه از روند مثبت كنونی ناراحت هستند بخشی از راه حل و نه بخشی از مشكل باشند.

كوفی عنان نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور سوریه عصر دوشنبه برای دیدار و گفت و گو با 'علی‌اكبر صالحی' وزیر امور خارجه و 'سعید جلیلی' دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد تهران شد.

كوفی عنان روز گذشته پیش از سفر به تهران به دمشق سفر كرد و با 'بشار اسد' رییس جمهوری این كشور دیدار و گفت‌وگو كرد.

** بی طرفی كوفی عنان موجب خشم برخی ها شده است

وزیر امور خارجه ایران در این نشست خبری همچنین اظهار داشت: كوفی عنان از زمانی كه این مسوولیت را برعهده گرفت همواره مواضعی عادلانه و بی طرفانه اتخاذ كرد و با پیشنهاد طرح 6ماده ای در جهت رفع بحران سوریه تلاش كرد.

صالحی با بیان این كه نماینده ویژه سازمان ملل در مورد بحران سوریه تا امروز به این تعهد خود پایبند بوده است، تصریح كرد: بی طرفی كوفی عنان موجب خشم برخی ها شده است.

وی افزود: انتظار می رود تا با صبر، تحمل و حوصله این بار عظیم را به سلامت به مقصد برساند.

وزیر امور خارجه افزود: امیوارم آقای عنان در جهت صلح و ثبات منطقه اقدام جدی كند تا مردم منطقه از این بحران تصنعی رهایی یابند.

صالحی با بیان این كه گفت وگو های مفصلی با نماینده دبیركل سازمان ملل در امور سوریه داشته است، خاطرنشان كرد: یك روز پیش از آخرین نشست كشورهای گروه تماس در مورد سوریه در شهر ژنو آقای عنان تلفنی با بنده صحبت كرد و ما مواضع خود را به صورت شفاف و واضح در مورد این كشور بیان كردیم .

وی اظهارداشت: آقای عنان در این تماس تلفنی گفت كه تلاش می كند در نشست ژنو، بحران سوریه را به صورت واقع گرایانه مورد تجزیه و تحلیل قرار دهد.

وزیر امور خارجه خاطرنشان كرد: قرار شد پس از برگزاری اجلاس ژنو یا بنده به نزد نماینده ویژه دبیركل سازمان ملل در امور سوریه در ژنو بروم و یا این كه عنان به ایران سفر كند و همین مطالب را دنبال كنیم.

** برخی تصمیمات نشست ژنو عملیاتی نیستند

صالحی، برخی از تصمیمات اتخاذ شده در ژنو را تصمیماتی دانست كه عملیاتی نیستند.

وی بار دیگر موضع ایران درقبال بحران سوریه را كاملا روشن و شفاف اعلام كرد و افزود: مردم سوریه حق برخورداری از حقوق اساسی و مدنی یك جامعه را دارند.

وزیر امور خارجه، حق برگزاری انتخابات آزاد، تعدد احزاب ، آزادی و دموكراسی، استقلال و مبارزه با فساد از حقوق اساسی مردم سوریه دانست و یادآور شد: دولت سوریه و در راس آن آقای بشار اسد قول داده اند و متعهد شده اند تا به خواسته های مشروع مردم این كشور لبیك بگویند.

صالحی تاكید كرد: دولت سوریه برای اصلاحات قدم هایی را برداشته است اما دخالت های نابجای دیگران باعث شده تا شرایط در این كشور بحرانی باقی بماند هرچند كه آقای بشار اسد اقدامات سازنده ای انجام داده است .

وی همچنین اظهارداشت‌: مسایل سیاسی گاهی بغرنج وپیچیده می شود و منطقه ما نیز شاهد تحولات پیچیده ای است و همگان باید دست به دست هم دهیم و اجازه ندهیم شرایط بدتر از وضع كنونی شود .

مسوول دستگاه دیپلماسی كشور یادآور شد: بدتر شدن شرایط منطقه به یقین در جهت منافع هیچ كسی نخواهد بود.

صالحی به كشورها و بویژه رسانه ها توصیه كرد كه با احتیاط كامل عمل كنند تا خدای ناكرده اتخاذ تصمیمی اشتباه منجر به فاجعه ای دامنگیر نشود كه به صلاح منطقه و جامعه بین الملل نیست.
نظرات بینندگان