arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۶۱۱۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۰۵ - ۰۱ مهر ۱۴۰۱

صبحانه خبری، ۱ مهر ۱۴۰۱؛ از پاسخ رئیسی به پرسشی درباره مرگ مهسا امینی تا آینده نامشخص اینستاگرام و واتس‌آپ در ایران

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در بسته خبری پیش رو، مهمترین اخبار ۲۴ ساعت گذشته را با هم مرور می‌کنیم. این صبحانه خبری مفید و مختصر را بخوانید.

موشک بالستیک رضوان رونمایی شد
موشک بالستیک زمین به زمین رضوان نیروی هوافضای سپاه برای نخستین بار در مراسم رژه ۳۱ شهریور در جوار مرقد مطهر امام خمینی (ره) رونمایی شد.

ادعای روزنامه دولت: علی کریمی دنبال مهاجرت به کاناداست
روزنامه ایران نوشت: انتشار توئیتی در صفحه دوم «علی کریمی» نشان می‌دهد محتوای توئیت‌های وی از طرف افراد ناشناس برای او ارسال شده و او اقدام به انتشار متن‌های مرتبط با محتوا‌های دریافتی می‌کند. کریمی متن خام ارسالی از طرف افراد ناشناس را منتشر کرده بود که در آن نوشته بود: «بگو پرستارای اورژانس برای مریضای سرپایی و جراحتای جزئی تریاژ و اطلاعات تماس و اسم و فامیل پر نکنن.» گفته می‌شود کریمی هم‌اکنون در یکی از کشور‌های حاشیه خلیج فارس ساکن است و به دنبال مهاجرت به کاناداست.

احتمال انتقال سفارت انگلیس به بیت المقدس
روزنامه تلگراف انگلیس به نقل از منابع آگاه خود گزارش داد که لیز تراس نخست وزیر این کشور در گفتگو با یائیر لاپید نخست وزیر اسرائیل احتمال انتقال سفارت این کشور به بیت المقدس را مطرح کرده است. این رسانه انگلیسی در ادامه آورده است: تراس در زمان تصدی وزیر خارجه، در جریان رقابت برای رهبری حزب محافظه کار طی نامه‌ای این تعهد را به گروه «دوستان محافظه کار اسرائیل» (یک گروه در پارلمان انگلیس و وابسته به حزب محافظه کار) داده است.

درخواست بن سلمان از عراق درباره ایران
فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق با بیان اینکه دور بعدی مذاکرات تهران-ریاض در سطح وزرای خارجه نیست، شرایط را برای برگزاری دور بعدی، مهیا دانست. وزیر خارجه عراق گفت: «وزیران خارجه ایران و عربستان سعودی در بغداد دیدار خواهند کرد. پنج نشست تاکنون میان عربستان سعودی و ایران در سطح امنیتی برگزار شده است. ولی‌عهد سعودی از ما خواست که میزبان دیدار وزیر خارجه سعودی و همتای ایرانی او در بغداد باشیم.»

لغو مصاحبه رئیسی با کریستین امان‌پور
علی نادری مدیرعامل ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت علت انجام نشدن مصاحبه سید ابراهیم رئیسی با کریستین امان‌پور خبرنگار CNN را عدم پذیرش پروتکل‌ از سوی این رسانه عنوان کرد. نادری نوشت: «خانم امان‌پور از cnn قصد مصاحبه با رئیس‌جمهور را داشت اما به علت نپذیرفتن پروتکل که تعیین آن منطقاً حق میزبان است، موفق به انجام این کار نشد».

تخریب ۶۱ آمبولانس در جریان تجمعات اخیر
پدرام پاک آیین سخنگوی وزارت بهداشت از تخریب ۶۱ آمبولانس سازمان اورژانس کشور در جریان تجمعات اخیر خبر داد. او با بیان این که خسارات وارده بر این آمبولانس ها بیش از ۳۰ میلیارد تومان بر آورد تقریبی می شود، افزود: اختلالی که ممکن است از ناحیه تخریب آمبولانس ها در خدمات فوریتی پزشکی و فرایند درمان بیماران ایجاد شود، از خسارت مادی زیانبارتر است.

بیانیه سپاه درمورد اعتراضات
در بیانیه سپاه آمده است: بی شک فتنه جاری که انتقام از ایستادگی، پیشرفت، موفقیت و دستاوردهای راهبردی اخیر نظام و ملت ایران در عرصه‌های مختلف به ویژه در حوزه اقتصادی و سیاسی مانند عضویت جمهوری اسلامی در سازمان شانگهای و بی خاصیت کردن تحریم و جنگ اقتصادی دشمن و سفر الهام بخش ریاست محترم جمهوری اسلامی به نیویورک و اعلام مواضع قاطع، شفاف، هوشمندانه و غرور برانگیز در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد را با چاشنی رفتار خشن و داعش گونه در مواجهه با مردم و نیروهای حافظ امنیت جامعه دنبال می‌کند در برخورد با سد بصیرت، بیداری و هوشمندی ملت نتیجه‌ای جز خفت و رسوایی در پی نداشته و شکست عبرت آموز دیگری بر فهرست ناکامی‌های جبهه متحد ضد انقلاب و دشمنان ایران اسلامی خواهد افزود.

فعالیت پیام رسان‌های داخلی ادامه دارد
خوانساری رئیس سازمان فناوری اطلاعات تاکید کرد: علاوه بر سایت های دامنه IR و پیام رسان ها ، هموطنان با مراجعه به پنجره ملی خدمات دولت خوشمند به آدرس my.gov.ir می توانند به خدمات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

رشت؛ ۱۲۸ نفر دستگیر شدند
جانشین فرمانده انتظامی استان گیلان با اشاره به دستگیری ۱۲۸ نفر از عاملان اغتشاش، تحریک، تعرض به شهروندان، تخریب اموال عمومی و ایراد خسارت به واحدهای صنفی طی روز گذشته، گفت: این افراد با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شدند.

آمریکا گشت ارشاد را تحریم کرد
وزارت خزانه‌داری آمریکا پلیس امنیت اخلاقی ایران را به «خشونت علیه زنان» متهم کرده و آن را در فهرست تحریم‌ها قرار داده است. آمریکا در این بیانیه، پلیس امنیت اخلاقی را بابت مرگ خانم «مهسا امینی» مسئول دانسته است. وزارت خزانه‌داری علاوه بر این، هفت نفر از مقام‌های ارشد سازمان‌های امنیتی ایران- شامل پلیس امنیت اخلاق، وزارت اطلاعات و امنیت، نیروی زمینی ارتش، نیروی مقاومت بسیج و نیروی انتظامی ایران- را نیز در فهرست سیاه مربوط به دفتر کنترل دارایی‌های خارجی این وزارتخانه قرار داده است.

پیام وزارت اطلاعات درباره حضور در تجمعات
ستاد خبری وزارت اطلاعات در پیامی اعلام کرد: با توجه به بهره‌برداری جریانات ضدانقلاب در حوادث اخیر، هرگونه حضور و همراهی در تجمعات غیرقانونی طبق قانون مجازات اسلامی، موجب تعقیب قضائی خواهد گردید.

اسرائیل برای نخستین بار با تشکیل کشور مستقل فلسطین موافقت کرد
یائیر لاپید نخست وزیر اسرائیل روز پنجشنبه در سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی سازمان ملل، برای نخستین بار ادعای موافقت تل آویو برای تشکیل کشور مستقل فلسطین را مطرح کرد و در عین حال گفت: به شرط آن که امنیت اسرائیل تضمین شود، منعی برای تشکیل کشور مستقل فلسطین وجود ندارد.

پاسخ رئیسی به پرسشی درباره مرگ مهسا امینی
سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور در نشستی با جمعی از متخصصان و کارشناسان سیاست خارجی آمریکا در پاسخ به این سوال که شما به عنوان رئیس جمهور در برابر کشته شدن یک دختر جوان چه کرده‌اید، خطاب به فرد سوال کننده گفت: شما یک پژوهشگر هستید و از شما توقع می‌رود که قبل از پذیرفتن و بازطرح یک موضوع، از صحت آن اطمینان کسب کنید و آنچه می‌گویید بر اساس اسناد معتبر و تایید شده باشد.

کیهان: به جنایتکاران امان ندهید
کیهان نوشت: پرواضح است پس‌ازآنکه طی یکی دو روز آینده، مرزبندی‌ها شفاف‌تر و صف شهروندان از اشرار جدا شود، مردم با بصیرت و انقلابی ایران چنان صحنه‌گردانی می‌کنند که بار دیگر تیر دشمنان نظام به سنگ می‌خورد. دیروز هم جمعی از شهروندان در نقاط مختلف کشور و همچنین دانشجویان دانشگاه‌های تهران در اعتراض به ماجرای درگذشت مهسا امینی تجمع کردند و خواستار برخورد جدی با اغتشاشگران شدند؛ خواسته مردم آگاه ایران این است؛ «به جنایتکاران امان ندهید.»»

آینده نامشخص اینستاگرام و واتس‌آپ در ایران
خبرگزاری فارس نوشت: با تصمیم شورای امنیت کشور دسترسی به اینستاگرام از شب گذشته از داخل ایران ممکن نیست. همچنین دسترسی به واتس‌آپ هم دارای اختلال است. فارس نوشته است که «هنوز معلوم نیست این تصمیم چه زمانی به طول خواهد انجامید اما اقدامات خلاف امنیت ملی در بستر این شبکه‌‌ها توسط ضدانقلاب و پاسخگونبودن این پلتفرم‌ها یکی از دلایل این تصمیم است.»

توضیح رشیدی کوچی درمورد اظهاراتش پیرامون مهسا امینی
رشیدی کوچی: بنده اعلام کردم که باتوجه به اینکه ایشان به خاطر عمل جراحی که سال ۸۶ در بیمارستان میلاد روی مغزشان انجام شده، مصرف دارو داشته‌اند، گفتم که احتمالا دلیل خونریزی مصرف این دارو‌ها بوده است. این نظر خودم بود نه پزشکی قانونی. چراکه من جایی خواندم و از پزشکان هم سوال پرسیدم که گفتند، می‌تواند به این علت باشد. من نه تایید کردم و نه رد کردم. او درمورد اینکه فیلمی از درون ون گشت ارشاد دیده یا نه گفت: خیر، من هرجایی هم که مصاحبه کرده‌ام، گفته‌ام که از لحظه‌ای که این ون وارد حیاط ساختمان خیابان وزرا می‌شود را دیده‌ام. ما از داخل ون هیچ ویدیویی را ندیده‌ایم.

۱۷  جان باخته در اعتراضات
شبکه خبر صداوسیما در زیرنویسی با اشاره به اعتراضات چند روز اخیر به خاطر ماجرای فوت مهسا امینی، اعلام کرد که «بر اساس آمار غیررسمی در چند روز اخیر ۱۷ نفر از معترضان، رهگذران و ماموران جان باخته اند.» در این ادامه این زیرنویس هم تاکید شده است که «آمار رسمی را مسئولان مربوطه اعلام خواهند کرد.»

نظرات بینندگان