arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۶۶۹۱
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۴ - ۰۶ مهر ۱۴۰۱

رئیس سازمان محیط زیست: وزارتخانه‌های خارجه و نیرو برای دریافت حقابه تالاب هامون ورود کنند

علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر لزوم ورود دو وزات‌خانه امور خارجه و نیرو برای دریافت حقابه تالاب هامون تاکید کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایسنا: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست بر لزوم ورود دو وزات‌خانه امور خارجه و نیرو برای دریافت حقابه تالاب هامون تاکید کرد.

علی سلاجقه در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران با تبریک ایام ربیع‌الاول و تلاش‌های خبرنگاران در بحث محیط زیست گفت: هفته گذشته سامانه محیط زیست کشور افتتاح شد؛ این سامانه و یا پایگاه اطلاعات مکانی سازمان محیط زیست کشور یکی از نیازهای اساسی کشور در بعد توسعه است.

وی توضیح داد: در این سامانه حدود 197 لایه اطلاعاتی مبتنی بر لایه‌های زمین شناسی،‌ توپوگرافی، مسائل مربوط به فرسایش،‌ آب،‌ خاک ، گیاه و همه لایه‌های اطلاعاتی وجود دارد که برمبنای آن می‌توان خط سیر توسعه‌ای کشور را تبیین کرد و فرآیند ارزیابی پروژه‌ها و طرح‌ها نیز کوتاه می‌شود. این دستاورد بزرگی است و همه پژوهشگران،‌ دانشجویان و اساتید دانشگاه‌ها می‌توانند از آن به نحو مطلوب استفاده کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره اسقاط خودروهای فرسوده نیز خاطرنشان کرد: درباره خودروهایی که اسقاط می‌شود،‌ باید یک درصد از قیمت خودروهایی که می‌خواهد وارد بازار شود به حساب صندوق ملی محیط زیست کشور واریز شود، این دستاورد خوبی است که از طریق آن می‌توان موضوع خودروهای اسقاطی را سامان داد و علاوه بر آن ظرفیت خوبی برای صندوق محیط زیست کشور به وجود می‌آورد.

وی با اشاره به بازدید از تالاب هامون گفت: اخیرا بازدیدی از تالاب هامون داشتیم و تصمیمات خوبی برای جوامع محلی با حضور مردم گرفته شد که ان‌شاءالله در بعد داخلی کارهای خوبی صورت می‌گیرد و در بعد بین المملی نیز حتما باید وزارت خانه‌های خارجه و نیرو وارد بحث شده تا بتوان حقابه تالاب هامون را به نحو مطلوب دریافت کنیم.

سلاجقه درباره همکاری‌های صورت گرفته با کشورهای همسایه برای حفظ زیستگاه‌های مشترک و گونه‌های بومی مثل پلنگ ایرانی که در لیست در معرض انقراض قرار دارد تصریح کرد: سازمان محیط زیست برای حفظ گونه‌های در معرض خطر در کشور که در قالب فهرست قرمز مطرح می شوند،‌ طرح دارد که این طرح‌ها در حال اجراست. هفته گذشته نیز نشست بین‌المللی در یکی از کشورهای همسایه در بحث پلنگ ایرانی تشکیل شد منتها باید این نشست در ایران برگزار شود چون همان طور که از نامش پیداست، ‌موضوع درباره «پلنگ ایرانی» است که درباره آن هم برنامه‌ریزی‌ها در حال انجام است.

وی درباره زیستگاه‌های مشترک با کشورهای همسایه گفت: بیشترین زیستگاه‌های مشترک مربوط به کشور ترکیه است، دیواری که ترکیه می کشد، بحث انقطاع زیستگاهی را به وجود می آورد . در این باره در حال صحبت هستیم، چون باید معابر و گذرگاه‌ها چه به صورت زیرگذر و چه روگذر باز باشد. خوشبختانه طرفین به این نتیجه رسیده که باید این اقدام انجام شود و حتما هم صورت می‌گیرد.

سلاجقه افزود: درباره سایر زیستگاه‌های اطراف کشور نیز حتما این موضوع در دست بررسی است. با کشورهای همجوار در بحث معابر و زیستگاه‌ها خیلی مشکل خاصی وجود ندارد و این کار در حال پیگیری است.

نظرات بینندگان