arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۶۸۲۵
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۷ - ۰۷ مهر ۱۴۰۱

استاندار: نظام در اتفاقات اخیر کردستان با نهایت خویشتن‌داری برخورد کرد / کمتر از ۳ درصد تجمع کنندگان دستگیر شدند / آمار تجمع‌کنندگان در کردستان کمتر از یک هزارم جمعیت استان بود؛ بخش عمده‌ای از آن‌ها هم نوجوانانی بودند که با توجه به اقتضای سن، به دنبال هیجان بودند

اسماعیل زارعی کوشا استاندار کردستان گفت: نظام و نیروی انتطامی در «اغتشاشات» اخیر استان، با نهایت خویشتن‌داری برخورد کردند به طوری که در استان کمتر از سه درصد تجمع کنندگان دستگیر شدند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

استاندار: نظام در اتفاقات اخیر کردستان با نهایت خویشتن‌داری برخورد کرد / کمتر از ۳ درصد تجمع کنندگان دستگیر شدند / آمار تجمع‌کنندگان در کردستان کمتر از یک هزارم جمعیت استان بود؛ بخش عمده‌ای از آن‌ها هم نوجوانانی بودند که با توجه به اقتضای سن، به دنبال هیجان بودند

ایرنا: استاندار کردستان گفت: نظام و نیروی انتطامی در «اغتشاشات» اخیر استان، با نهایت خویشتن‌داری برخورد کردند به طوری که در استان کمتر از سه درصد تجمع کنندگان دستگیر شدند.

اسماعیل زارعی کوشا روز پنجشنبه در اولین جلسه ستاد استانی گرامیداشت هفته وحدت در سنندج اظهار داشت: دستگیر کردن چند نفر برای نیروی انتظامی کار سختی نیست اما نظام دنبال این نبود که برخورد قهری با معترضان داشته باشد.

وی با بیان اینکه حساب عده‌ای جوان فریب خورده و احساساتی از افراد سودجو جدا است، اضافه کرد: عده‌ای که دنبال سواستفاده از تجمعات بودند و شرایط را به سمت اغتشاش سوق دادند، دستگیر شدند.

استاندار کردستان ضمن تاکید بر اینکه در جریان اغتشاشات اخیر مظلوم واقع شدیم و باید از فرصت هفته وحدت برای جبران آن استفاده کنیم، ادامه داد: برخی از مردم و حتی مسوولان در استان‌های دیگر به واسطه فعالیت‌های شبانه‌روزی رسانه‌ای معاندان و کشورهای بیگانه، وضعیت استان را بحرانی تصور می‌کردند، در حالیکه کردستان نسبت به استان‌های دیگر از امنیت و آرامش بیشتری برخوردار بود.

زارعی کوشا یادآور شد: حجم کار رسانه‌ای در ماجراهای اخیر، نسبت به اتفاقات سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۹۶ بسیار بیشتر بود و شبکه‌های ماهواره‌ای تمام تمرکز خود را روی فضاسازی و پوشش اغتشاشات گذاشتند.

بیشترین آمار تجمع‌کنندگان در کردستان کمتر از یک هزارم جمعیت بود

وی در ادامه گفت: طبق برآوردهای صورت گرفته و جمع‌بندی شورای تامین استان، بیشترین افرادی که در تجمع‌های اخیر شرکت داشتند، کمتر از یک هزارم جمعیت استان بودند که بخش عمده‌ای از شرکت‌کنندگان هم نوجوانان و جوانانی بودند که با توجه به اقتضای سن به دنبال هیجان بودند.

استاندار کردستان با اشاره به اینکه غیر از دوشنبه هفته گذشته که تجمعاتی در اغلب شهرهای استان برگزار شد، تجمع خاصی نداشتیم، افزود: در رسانه‌ها اعلام کردند که اوضاع استان وخیم است که کاملا کذب بود، چراکه در روزهای دیگر، ۴۰ نفر بیشتر در تجمعات پراکنده شرکت نداشتند.

زارعی کوشا بازتاب رسانه‌های معاند و بزرگ جلوه دادن اغتشاشات و تجمعات را منفی و آسیب‌زا دانست و ادامه داد: نظام طی سال‌های اخیر، امنیت پایداری را در استان فراهم و زمینه سرمایه‌گذاری را ایجاد کرد که فضاسازی رسانه‌ای دروغ به امنیت موجود، آسیب رساند.

ضرورت استفاده از فرصت هفته وحدت برای جبران آسیب‌های امنیتی اغتشاشات اخیر

وی در بخش دیگری از سخنانش، استان را محور وحدت و برنامه‌های هفته وحدت دانست و اظهار داشت: باید قدر این محوریت را بدانیم و برنامه‌های هفته وحدت برجسته و از طریق رسانه‌ها، در سطح ملی و حتی فراملی بازتاب داده شود.

استاندار کردستان بر لزوم پرمغز و بامحتوا بودن برنامه‌های هفته وحدت تاکید کرد و گفت: از قالب‌های کلیشه‌ای که جذابیتی برای مخاطب و اقناع آنان ندارد، عبور کرده و برای تقویت وحدت و تبیین حقایق و قوت بخشیدن به اهداف تقریبی گام برداریم.

زارعی کوشا تاکید کرد: هفته وحدت فرصتی است تا با برگزاری جشن ملی وحدت، نقیصه ناامن جلوه دادن کردستان در اغتشاشات اخیر توسط رسانه‌ها، جبران شود، ضمن اینکه نیاز است برنامه‌ها بازتاب رسانه پیدا کرده و جنبه مردمی داشته باشد.

وی ادامه داد: گاهی احساس می‌کنم نخبگان جبهه انقلاب در مقاطع حساس مثل روزهای اخیر، اعتماد به نفس لازم را ندارند، در حالیکه دیدیم خیلی از ورزشکاران و هنرمندان شاید تحت فشار، واکنش نشان دادند.

استاندار کردستان اشاره ای به سفر رییس جمهور به استان در تیرماه داشت و بازخورد آن را بسیار خوب توصیف کرد و افزود: میزبانی زائران اربعین نیز تجربه موفقی بود که باید زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی بهتری برای سال‌های بعد داشته باشیم.

حجت‌الاسلام سیدمحمد سادات رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کردستان نیز، ضمن انتقاد از عدم برگزاری نشست در راستای تبیین برنامه‌های هفته وحدت، اضافه کرد: برگزاری برنامه‌های تکراری در رابطه با موضوع وحدت منقضی شده است و باید کاربردی‌تر عمل کرد.

حجت‌الاسلام برومند رازیانی مدیرکل تبلیغات اسلامی کردستان هم اظهار داشت: به مناسبت هفته وحدت، ۱۶۰ برنامه در همه شهرستان‌های استان برگزار می‌شود، ضمن اینکه جشن ملی وحدت به میزبانی استان کردستان برگزار خواهد شد.

قباد میمنت آبادی رییس دانشگاه آزاد اسلامی کردستان هم ضمن تقدیر از نیروی انتظامی برای حفظ امنیت و مقابله با اغتشاشگران در اغتشاشات اخیر، ادامه داد: به مناسبت هفته وحدت، برنامه های متنوعی از جمله کرسی آزاداندیشی در این دانشگاه برگزار می‌شود.

رحمت صادقی رییس دانشگاه کردستان هم با بیان اینکه در استان مصداق وحدت و همدلی وجود دارد، اظهار داشت: جشن هفته وحدت، برگزاری مسابقات کتابخوانی و دف نوازی و مولودی خوانی، از جمله برنامه‌های این دانشگاه در هفته وحدت است.

از ۱۲ تا ۱۷ ربیع‌الاول به هفته وحدت نامگذاری شده است.

نظرات بینندگان