arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۷۲۱۰
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۱۸ - ۱۰ مهر ۱۴۰۱
معاون نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها:

تعداد دانشجویان باقیمانده در بازداشت حداکثر ۱۵ نفر است / این دانشجویان در فضای دسته جمعی خارج از دانشگاه‌ها یا خرابکاری بوده اند / پرونده آن‌ها به منظور اینکه آیا وابستگی به گروهگ‌های ساختارشکنانه دارند یا خیر، در حال بررسی است

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اعلام کرد: بسیاری از دانشجویان بازداشتی در جریان درگیری‌های اخیر با وساطت این نهاد و وزارت علوم آزاد شده‌اند و تعداد دانشجویان همچنان در بازداشت بسیار محدود و حداکثر ۱۵ نفر است که پرونده آنها در حال رسیدگی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اعلام کرد: بسیاری از دانشجویان بازداشتی در جریان درگیری‌های اخیر با وساطت این نهاد و وزارت علوم آزاد شده‌اند و تعداد دانشجویان همچنان در بازداشت بسیار محدود و حداکثر ۱۵ نفر است که پرونده آنها در حال رسیدگی است.

حجت الاسلام و المسلمین مهدی فاطمی پور افزود: طبق گزارش های دریافتی تعدادی از بازداشتی های اغتشاشات اخیر در خارج از دانشگاه ها از دانشجویان بوده اند و تلاش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و وزارت علوم این است که تا حد امکان با وساطت و میانجی گری دانشجویان باقیمانده در بازداشت که در اغتشاشات و خرابکاری ها نقش جدی نداشتند با دعوت از خانواده های آنها با وثیقه و پذیرش کفالت و تعهد آزاد شوند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش های دریافتی و آخرین آمارها از دانشجویان بازداشتی، بیشتر این بازداشتی ها آزاد شده اند و تعداد محدود باقیمانده مواردی هستند که مسایل دیگری در خصوص آنها وجود دارد.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ادامه داد: ممکن است دانشجویی در تخریب، آسیب رساندن و آتش زدن اماکن عمومی یا خصوصی و رفتارهای ساختار شکنانه نقش داشته است که برای تعیین تکلیف خساراتی که احیانا این دانشجویان به اموال عمومی و خصوصی وارد کرده اند، در کنار مسایلی همچون اینکه آیا آنها با جریان نفاق و گروهک ها ارتباطی دارند باید پیگیری قضایی بیشتر انجام شود.

حجت الاسلام فاطمی پور همچنین گفت: تلاش ما این است که تا حد امکان دانشجویان بازداشتی از این بحران عبور کنند و افرادی که احیانا در شرایط احساسی وارد اتفاقات و تحرکاتی شده اند و دستگاه قضایی یا پلیس مجبور به بازداشت آنها شده است، با پادرمیانی و وساطت آزاد کنیم و دانشجویان به فضای دانشگاه و کلاس درس بازگردند.

وی یادآور شد: تلاش نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و وزارت علوم این است که با تعامل با یکدیگر و همچنین همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی بازدداشت دانشجویان اتفاق نیافتد اما بعضا حرکات ساختار شکنانه و تندی اتفاق می افتد که دستگاه قضایی و پلیس را مجبور به ورود به مساله می کند.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها افزود: دانشجویانی که همچنان در بازداشت هستند، در فضای دسته جمعی خارج از دانشگاه ها و در تجمع یا خرابکاری یا سردادن شعارهای ساختارشکنانه بوده اند.

حجت الاسلام فاطمی پور در ادامه در خصوص آمار دانشجویان بازداشتی های دانشجو نیز اظهار داشت: تعداد دانشجویانی که همچنان در بازداشت هستند حداکثر ۱۵ نفر است که پرونده آنها به منظور بررسی های بیشتر و اینکه آیا آنها وابستگی به گروهگ های ساختارشکنانه دارند یا خیر، در حال بررسی است و در صورت نبود مشکل خاص آنان نیز با قید ضمانت و وثیقه آزاد می شوند.

وی تاکید کرد: البته ابلاغیه ای وجود دارد مبنی بر این که تعداد زیادی از دانشجویانی که در مراکز مختلف بازداشت شده اند با سپردن ضمانت و کفالت از آزادی بهره مند شوند تا بعدا اگر مشکلی هم وجود داشته باشد به مسایل آنها رسیدگی قضایی شود.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها یادآور شد: در شرایطی که فضا متشنج و غبارآلود می شود، واقعیت مشخص نیست و بسیاری اوقات تصمیمات احساسی گرفته می شود و ذیل این تصمیمات احساسی، ممکن است بعضا اقداماتی صورت بگیرد که پشیمانی به دنبال داشته باشد اما وقتی افراد به دور از فضای متشنج، فکر می کنند، متوجه می شوند که نباید این رفتار را از خود نشان می دادند.

حجت الاسلام فاطمی پور به همه دانشجویان توصیه کرد که به مسایل و موضوعات کشور عالمانه تر نگاه کنند و ضمن احترام به قانون، مسایل و مشکلات را از مجاری قانونی پیگیری کنند.

وی همچنین گفت: اگر دانشجویان مطالباتی دارند، روش های زیادی برای بیان آنها وجود دارد و می توان با گفت و گو و به دور از توهین و رفتارهای ساختار شکنانه آنها را بیان کرد.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها ادامه داد: فضای دانشگاه ها برای بیان مشکلات و مطالبات بسیار مناسب است و سالیان سال است که در دانشگاه ها کرسی های مناظره، آزاد اندیشی و تریبون آزاد وجوددارد و دانشجویان نظرات خود را مطرح می کنند و هیچ وقت هم به سمت تنش و رفتارهای ساختار شکنانه نرفته اند.

حجت الاسلام فاطمی پور تاکید کرد: دانشجویان نباید در زمین دشمنان جمهوری اسلامی ایران همچون جریان نفاق، ضد انقلاب و سلطنت طلب ها بازی کنند و امیدواریم این چالش هم از کشور رخت بربندد و فضای آموزش عالی هم با تعقل و پایبندی به قانون در بازگرداندن آرامش به جامعه پیش قدم باشد.

نظرات بینندگان