arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۷۲۲۲
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۲۰ - ۱۰ مهر ۱۴۰۱

عضو کمیسیون امنیت ملی: با وساطت برخی از کشور‌های منطقه در حاشیه خلیج فارس روند تبادل زندانیان با امریکا پیش رفت / این بحث جدای مباحث سیاسی میان ایران و ۱+۴ است / طرف مقابل به دلیل شرایط داخلی خود و در پیش داشتن انتخابات کنگره، آمادگی حل و فصل موضوعات باقی مانده را ندارد

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه واشنگتن عزمی برای حل موضوعات باقی مانده در مذاکرات را ندارد، ‌ گفت: تبادل زندانیان آمریکایی، انسانی است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه واشنگتن عزمی برای حل موضوعات باقی مانده در مذاکرات را ندارد، ‌ گفت: تبادل زندانیان آمریکایی، انسانی است.

 ابوالفضل عمویی روز یکشنبه درباره تبادل زندانیان آمریکایی به خبرنگاران گفت: نگاه جمهوری اسلامی ایران به موضوع تبادل زندانیان انسانی است و این بحث جدای مباحث سیاسی میان ایران و ۱+۴ است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: با وساطت برخی از کشورهای منطقه در حاشیه خلیج فارس روند تبادل زندانیان پیش رفته است. البته برخی افراد از جمهوری اسلامی ایران نیز به صورت ظالمانه تحت بازداشت و زندان قرار گرفته‌اند که شرایط مالی این افراد نیز باید بهبود پیدا کند.

عمویی تاکید کرد: بخشی از منابع مالی جمهوری اسلامی ایران که بر اساس قوانین تحریم‌های یکجانبه و ظالمانه محدود شده است باید در اختیار کشور و مصارف ملی قرار گیرد؛ این یک مطالبه جدی است که با دخالت سازمان ملل متحد و کشورهای دوست امیدوار به گشایش آن هستیم.

وی درباره اینکه با وجود نگاه آمریکا نسبت به تبادل زندانیان و آزادسازی برخی منابع مالی ایران، آیا در آستانه توافق قرار داریم، اظهار داشت: این دو موضوع از یکدیگر جداست. چرا که متن مذاکرات با ۱+۴ تا حدود زیادی پیشرفت داشته است اما در چند موضوع مسائل باقی مانده است.

آمریکا عزمی برای حل موضوعات باقی مانده در مذاکرات را ندارد

عمویی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران نظرات فنی و منطقی خود را درباره موضوعات باقی مانده ارائه داده است، گفت: به نظر می‌رسد طرف مقابل به دلیل شرایط داخلی خود و همچنین در پیش داشتن انتخابات کنگره، آمادگی حل و فصل موضوعات باقی مانده را ندارد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه باید تحریم‌ها به صورت جدی و موثر و با ارائه تضمین برطرف شوند عنوان کرد: بدون تضمین کافی و همچنین رفع موانع پایداری توافق، جمهوری اسلامی به یک توافق صوری متمایل نیست.

وی ادامه داد: راههای تجارت خارجی ایران محدود به توافق نیست و اقدامات و گفت‌وگوهایی که در سمرقند بین رییس جمهور با مقامات کشورهای آسیایی انجام شد، نشانه‌های دقیقی از گشایش در حوزه اقتصادی است. همچنین عضویت جمهوری اسلامی ایران در پیمان شانگهای، زمینه‌های توسعه روابط اقتصادی فراهم می‌کند و همه این مسائل گام‌های موثری برای حل مشکلات اقتصادی مردم است.

عداوت دشمنان در ناآرامی‌های اخیر روشن است

عمویی درباره تاثیر اتفاقات اخیر کشور در کاهش علاقه‌مندی طرف مقابل برای به نتیجه رسیدن مذاکرات و ترغیب آنها به تحریم‌ها عنوان کرد: متاسفانه نقش دولت‌های مخالف جمهوری اسلامی را به صورت روشن و در اغتشاشات اخیر توسط بخشی از جریاناتی که اقدامات براندازانه را پیگیری می‌کردند، مشاهده شد و این موضوع در گزارش وزارت اطلاعات به شکل روشنی بیان شد.

وی با بیان اینکه دشمنان از دشمنی با مردم ایران عقب نشینی نکردند، گفت: این قدرت مردم ایران است که می‌تواند حقوق آنها را احیا کند و مهمترین مولفه برای احقاق حقوق مردم ایران، اقتدار کشور است و این اقتدار بر پایه رضایت مردمی صورت می‌گیرد. در این چارچوب ایجاد نارضایتی و تلاش برای ناآرام سازی فضای عمومی حتماً ضربه‌ای به روند توسعه کشور است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: باید با ایجاد آرامش و رفع ابهاماتی که برای بخش‌هایی از مردم به وجود آمده است، دوباره فضا آرام شود، در عین حال نیز باید واکنش موثری را نسبت به مداخلات کشورهای خارجی برای ناآرام سازی فضای داخل کشور نشان دهیم.

نظرات بینندگان