arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۶۹۷۲۹۴
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۱ - ۱۱ مهر ۱۴۰۱

سخنگوی وزارت خارجه: با حمله به سفارتخانه ها ما و تهدید دیپلمات ها تلاش کردند فعالیت نمایندگی هایمان را متاثر کنند؛ الان شرایط نسبتا خوب است

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۱۱ مهر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) ۱۱ مهر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

 به گزارش انتخاب، سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤالی درباره تعرضات صورت گرفته به تعدادی از نمایندگی های ایران در خارج از کشور اظهار داشت: در نتیجه تحولات اخیر در برخی از کشورها و مشخصا تعدادی از کشورهای اروپایی بعضی از نمایندگی‌های ما مورد تعرض افراد منتسب به جریان‌های معاند و ضد انقلاب و گروه‌های خشونت طلب قرار گرفته و در بخشی از کشورها مهاجمان موفق شدند در نتیجه عدم وجود حفاظت کافی و عدم توجه اولیه از سوی نیروهای تامین امنیت به برخی از نمایندگی‌های ما به ویژه در جدار بیرونی نمایندگی‌های ما حملاتی صورت دهند و بعضی از بخش‌های نمایندگی مورد تعرض قرار بگیرد.

بر مبنای کنوانسیون وین کشورهای پذیرنده موظف هستند همه امکانات و تدابیر لازم را برای فعالیت امن نمایندگی‌های دیپلماتیک فراهم کنند و این جزو وظایف ذاتی کشورهای پذیرنده است و در شرایطی که این احتمال می‌رود یک نمایندگی سیاسی در معرض تهدید و آسیب باشد اقدامات پیشگیرانه انجام دهند.

تعدادی از نمایندگی‌ها ما مورد تعرض قرار گرفتند و بلافاصله اطلاع رسانی لازم به کشورهای مرکز صورت و در تهران هم وزارت خارجه اقدامات فوری از طریق سفارتخانه‌های آن کشورها انجام و مسؤولیت آنها یادآوری شد. بعد از روزهای اولیه شاهد تقویت تدابیر حفاظتی و امنیتی از سوی کشورهای پذیرنده بودیم و نمایندگی‌های ما اقدامات تکمیلی خود را انجام دادند. 

وی گفت: نقطه تاسف این است که عده‌ای در این کشورها به عنوان اعتراض سیاسی به خشونت آمیزترین روش‌ها متوسل شدند. علاوه به حمله به اماکن دیپلماتیک حتی نسبت به استفاده از روش‌های غیراخلاقی و تهدید دیپلمات‌ها و ایجاد فضای ناامنی تلاش کردند فعالیت عادی بعضی از نمایندگی‌ها ما در خارج از کشور متاثر کنند.

دیپلمات‌های ما به صورت معمول در نمایندگی‌ها حاضر و وظایف سیاسی خود را پیگیری کرده و ارائه خدمات کنسولی را با جدیت انجام دادند. در برخی حوزه‌های نمایندگی مهاجمان  و کسانی که ادعای حمایت از حقوق بشر و رویکرد سیاسی برای بیان دیدگاه‌های خود دارند حتی به مراجعان به بخش‌های کنسولی بی احترامی کرده و فضای رعب برای شهروندان ایرانی ایجاد کردند که مانع شوند. 

کنعانی اضافه کرد: الان شرایط نسبتا خوبی وجود دارد. سفارتخانه‌ها در اروپا فعالیت خود را آغاز کردند.

نظرات بینندگان